Näin pääset alkuun

Lue täältä asiantuntijamme vinkit, joilla pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa

Linkedin-mainonta on tehokas tapa tavoittaa mm. B2B-päättäjät. Lue helpot vinkit siihen, miten pääset mainonnassa alkuun.

 

Ihan ensimmäisenä sinun tulee määrittää, keitä asiakkaasi ovat

 

Kaikki mainonta lähtee liikkeelle asiakasymmärryksestä. Tiedätkö, keitä asiakkaasi ovat? Ketkä sinulta juuri nyt ostavat? Kun tunnistat nykyasiakkaasi, voit hyödyntää heihin liittyviä tietoja ja muodostaa sen avulla LinkedIn-mainontaan vastaavia kohderyhmiä. Näin voit tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka vastaavat profiililtaan nykyisiä asiakkaita. Älä unohda viestiä myös olemassa oleville asiakkaillesi, jolloin voit sitouttaa heidät paremmin tai saada ostamaan lisää.

 

Sitten asetetaan mainonnalle tavoite

 

Linkedin-mainonta tarjoaa kattavat ja tarkat kohdennusmahdollisuudet, joiden perusteella kampanja saadaan toimimaan. Onnistunut kampanja on hyvin suunniteltu ja siinä on huomioitu yrityksen lähtötilanne. Kun asetat mainonnalle tavoitetta, ota huomioon, lähestytkö täysin uutta kohderyhmää vai tuntevatko asiakkaat jo yrityksesi. Kun olet määritellyt tavoitteen, pilko se pienempiin osiin.

 

Jos tavoitteenasi on saada liidejä, tulee kohderyhmäsi ensin tuntea yrityksesi. Jos yrityksesi on valitsemallesi kohderyhmälle vielä vieras, aseta ensin kampanjan tavoitteeksi saada mahdollisimman paljon mainosnäyttöjä tai videon katseluita. Kun tämä tavoite on täyttynyt, aseta seuraavaksi tavoitteeksi esimerkiksi liikenteen määrä kotisivuille eli klikit. Viimeisessä vaiheessa voit tavoitella ja mitata liidien eli yhteydenottojen määrää.

 

Älä unohda orgaanista tekemistä!

 

Yritykset, joilla on valmiit yrityssivut ja jotka ovat aktiivia LinkedInissä, menestyvät paremmin myös mainonnassa. Pidä huoli, että yrityssivusi ovat ajan tasalla ja sivuilta löytyy vähintään hyvälaatuinen logo ja taustakuva, toimintaasi kuvaava yrityskuvaus, yrityksesi sijainti ja linkki kotisivuille.

 

Ole aktiivinen myös orgaanisesti ja jaa tavoitteitasi tukevaa sisältöä myös yrityssivusi seuraajille. Julkaise laajasti erilaista sisältöä, jotta houkuttelet erilaista seuraajakuntaa. Muista seurata analytiikasta minkälainen orgaaninen sisältö toimii parhaiten. Tätä kautta opit miten saavutat parhaiten kävijöitä ja saat uusia seuraajia.

 

Valitse sopiva LinkedIn-mainosmuoto

 

Kun olet määrittänyt oikean kohderyhmän mainonnalle ja asettanut tavoitteen, on syytä miettiä, mitä haluat viestiä kohderyhmälle ja mitä haluat mainonnalla saavuttaa.

 

LinkedInissä on useita eri mainosmuotoja, joita voidaan käyttää markkinoinnin eri vaiheissa. Käytetyin mainosmuoto on Sponsored content eli sisältömainos, joka tarjoaa vaihtoehtoina sekä kuva-, video- että karusellimainoksen.

 

Kuvamainoksessa on nimenkin mukaisesti yksi kuva. Kuvan päälle voit liittää halutessasi tekstiä tai vaikka yrityksesi logon. Karusellimainos taas koostuu 2–10 kuvasta, joita käyttäjä voi selata uutisvirrassa. Videomainos toimii niin, että käyttäjän tullessa videosi kohdalle uutisvirrassa, lähtee video automaattisesti pyörimään käyttäjälle. Muista videomainontaa suunnitellessasi, että suurin osa käyttäjistä selaa uutisvirtaa ilman ääniä. Lisää siis videoosi aina myös tekstitys.

 

Sponsored content-sisältömainonta toimii asiakaspolun kaikissa eri vaiheissa aina tietoisuuden kasvattamisesta liidien generointiin. Nimensä mukaisesti sisältömainonnassa sisältö on kuningas. Suunnittele siis sisältösi puhuttelemaan kohderyhmää ja muista, että sisältö, joka toimii brändimainonnassa, ei välttämättä toimi enää liidigeneroinnissa.

 

Yksi liidigeneroinnissa hyvin toimiva mainosmuoto on Lead Gen Form, joka näyttää ulospäin samalta kuin kuva- tai videomainos, mutta käyttäjän klikatessa mainosta, aukeaa hänelle valmiiksi käyttäjän LinkedIn-profiilin tiedoilla esitäytetty liidilomake. Käyttäjä voi yhdellä klikkauksella esimerkiksi ilmoittaa mainostavalle yritykselle haluavansa lisätietoa yrityksen palveluista tai ilmoittautua webinaariin.

 

Muista, että liidigenerointi toimii kuitenkin parhaiten sellaiselle kohderyhmälle, joka tuntee jo yrityksesi ja palvelusi. Lähde siis aina uuden kohderyhmän kohdalla liikkeelle tunnettuuden kasvattamisesta ja mittaa liidien määrää vasta mainonnan myöhemmissä vaiheissa.

 

Kohderyhmä – suurempi on kauniimpaa

Linkedin-mainonnan tarkat kohdennusmahdollisuudet houkuttelevat mainostajaa rakentamaan erittäin pieniä ja tarkkoja kohderyhmiä. Mainonnassa tarvitaan kuitenkin myös peittoa, eli kohderyhmä kannattaa pitää riittävän laajana, jotta mainonta myös tavoittaa kohderyhmänsä.

 

Kun suunnittelet LinkedIn-mainontaa, mieti klassista myyntifunnelia, jossa isosta määrästä näyttökertoja pieni määrä siivilöityy kaupaksi. Terävöitä oikea viesti oikeassa funnelin vaiheessa parhaan tuloksen saavuttamiseksi. LinkedIn-markkinointi kannattaakin miettiä kokonaisuutena, joka sisältää useita eri vaiheita. Tämä vaatii jonkin verran pitkäjänteisyyttä, mutta lopulta myös palkitsee tekijänsä.

 

LinkedIn-mainonnan Tulokset ja seuranta

Hyvä keino seurata LinkedIn-mainoskampanjan tuloksia tehokkaasti on Google-analytiikan ja Linkedin Insight -tagin yhdistäminen. Nämä kaksi tukevat toisiaan, ja LinkedInin tagin avulla näet sivustosi vierailijoista tietoja LinkedInin kriteereillä (toimiala, titteli, yritykset), joita et muuten saisi tietää.

 

Mikäli et ole vielä asentanut Insight Tagia, lue täältä ohjeet sen asentamiseen täältä.

 

Viimeisenä vielä vinkki mainonnassa menestymiseen. Testaa, testaa ja vielä kerran testaa. Vain kokeilemalla erilaisia mainoksia ja sisältöjä löydät juuri teidän kohderyhmäänne parhaiten puhuttelevat ratkaisut.