Tietopankki

Asiantuntijamme haluavat auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Tarjolla on hyödyllistä tietoa artikkelien, blogien ja maksuttomien oppaiden muodossa - valitse itseäsi kiinnostava aihe ja tutustu sisältöihin.

  • Black Friday käynnistää loppuvuoden ostosesongin
    14.11.2019
    Black Friday aloittaa loppuvuoden sesongit

    Suomalaisten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on ollut ennakoitavissa, mutta se on ollut nopeampaa kuin olisimme odottaneet. Ostokäyttäytymisen muutokseen liittyy paitsi tapa, jolla ostetaan (enemmän verkosta, vähemmän kivijalasta, vaikka kivijalkamyymälän kuolema sekin tuntuu olevan liioittelua) myös se, milloin ostetaan. Jos esimerkiksi ajattelit, että suomalaisten joulusesonki ajoittuu joulukuulle, ajattelit väärin.

    Lue lisää
  • Minna Tuum ihmettelee, miksi yritysten tiedot eivät ole netissä oikein
    30.10.2019 - Minna Tuum
    Miksen voi luottaa nettiin?

    Vanha totuushan on, jos se on internetissä, sen on pakko olla oikein. No, tämähän ei tietysti pidä ollenkaan paikkansa, netti nimenomaan on paikka, minne jokainen voi laittaa mitä vaan tietoa ja on usein lukijan medialukutaidosta kiinni, uskooko kyseiseen tietoon vai ei.

    Lue lisää
  • LinkedIn Events auttaa tapahtumajärjestäjää
    22.10.2019
    Tavoita kohderyhmät LinkedIn Eventsin avulla

    Kuten tiedetään, kaikki myynti ja markkinointi on H2H-myyntiä, eli myymme ja markkinoimme human to human – ihmiseltä ihmiselle. Tämä pitää paikkansa myös yritysmarkkinoinnissa, jossa henkilökohtaisuus voi olla vaikea saavuttaa, mutta jossa sillä on silti suuri merkitys.

    Lue lisää
  • Riittääkö, jos yrityksellä on pelkkä Facebook-sivu?
    21.10.2019
    Voiko kotisivut korvata Facebookilla?

    Meistä on tullut googlauskansaa. Kun suomalainen lähtee etsimään tuotetta tai palvelua, hän yhä useammin etsii sitä verkossa. Yritystenkin on oltava verkossa, jotta ne löydetään. Mutta riittääkö verkkonäkyvyydeksi se, että yrityksellä on vain Facebook-sivu?

    Lue lisää
  • Yrittäjä Anu Zelmin kertoo, mikä digitaalisessa markkinoinnissa mietityttää.
    21.10.2019
    Konkreettiset markkinointivinkit auttavat yrittäjää

    Yhä useampi yrittäjä painiskelee saman haasteen kanssa. Markkinointia pitäisi tehdä mutta oikeiden keinojen valitseminen epäilyttää. On vaikea tietää mistä aloittaa, mitkä markkinointitoimenpiteet sopisivat juuri oman yrityksen tilanteeseen ja mistä saisi apua niihin asioihin, mitä ei itse hallitse.

    Lue lisää
  • Osaatko hallita yrityksesi mainetta verkossa?
    10.10.2019
    Tee yrityksesi hyvä maine näkyväksi

    Hyvää mainetta voi käyttää luottamuksen rakentamiseen ja uusien asiakkaiden hankintaan. Yrityksesi hyvän maineen kannattaa olla julkisesti esillä ja helposti löydettävissä, samalla tavalla kuin pidät yhteystietosi ajantasaisina useassa eri kanavassa.

    Nykypäivänä ei pelkästään riitä, että tehdään yrityksen sisäisiä tutkimuksia asiakastyytyväisyydestä tai, että yritys löytyy netistä. Kuluttajat hakevat yhä useammin muiden asiakkaiden asiakaskokemuksia ja vahvistusta ostopäätöksellensä netistä. Tämä tarkoittaa sitä, että valinta yritysten välillä tehdään useimmiten niiden yritysten kesken, joiden arvostelut ovat esillä ja asiakas löytää ne helposti.

    Asiakkaiden luottamuksen saaminen ja digitaalinen puskaradio

    Arvostelut verkossa ovat luottamuksen rakentamista entuudestaan tuntemattomien henkilöiden välille, sitä kutsutaan virtuaaliluottamukseksi. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

    Yksi hyvä esimerkki on ennalta tuntemattoman yrityksen palvelun ostaminen. Olet lukenut hyviä arvosteluja netistä ja menet sen takia luottavaisin mielin uudelle kampaajalle ja tai ostat vaikka uuden ilmalämpöpumpun asennuksineen. Luottamus syntyi siis verkkoarvostelujen kautta ja auttoi päätöksen teossa.

    Verkkoarvostelut myös tekevät osan myyntipuheesta ja tavoittavat potentiaaliset uudet asiakkaat verkossa, sillä arvosteluissa jo palveluasi käyttäneet kertova siitä omin sanoin ja vahvistavat kuvaa hyvästä ja luotettavasta palvelusta.

    Verkkoarvostelut luovat inhimillisen ja sosiaalisen säväyksen asiasisältöisten ja myyvien kotisivujen tueksi. Tällä tavoin teet yrityksestäsi helpommin lähestyttävän. Kun vielä varmistat, että vastaat asiakkaiden jättämiin arvosteluihin, tuot esiin asiakaslähtöisyyden ja sen, että arvostat heitä.

    Yhä useampi henkilö etsii arvosteluja ennen ostopäätöksen tekemistä

    Tutkimuksen * mukaan 81% suomalaisista pitää arvosteluja hyödyllisinä ja 77% kokee, että arvostelut vaikuttavat kiinnostukseen tuotetta tai palvelua kohtaan. Onko yrityksesi mukana valintaprosessissa, kun asiakas etsii ja vertailee tuotteita, palveluita tai palveluntarjoajaa? 

    Usein verkossa on näkyvillä vain muutaman tyytymättömän asiakkaan arvostelut niin sanotusti jäävuoren huippuna. Todellisuudessa ”pinnan alla” on suuri joukko tyytyväisiä asiakkaita, joiden mielipiteet eivät ole esillä. Siksi onkin tärkeää aktivoida juuri ne tyytyväiset asiakkaat kertomaan omista kokemuksistaan. Asiakkaiden aktivointi tapahtuu helposti erilaisten arvostelupalveluiden, kuten Fonecta Arvostelujen avulla. Lähetä aina asiakkaille pyyntö jättää arvio yrityksestäsi, näin saat omien tyytyväisten asiakkaittesi arvostelut näkyviin.

    Arvostelukutsut toimivat myös yrityksen viestinnän tukena: viesti asiakkaalle saa hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi ja vahvistaa heidän ymmärrystään siitä, että heidät huomioidaan. Muistutat myös samalla yrityksesi olemassaolosta, mikä parhaassa tapauksessa johtaa lisämyyntiin.

    Tärkeää lisätietoa liiketoimintasi ja asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi

    Fonecta Arvostelut on helppo tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaittesi kanssa ja oppia tuntemaan, mitä asiakkaasi yritykseltäsi toivovat. Miten asiakkaasi kokevat asiakaspalvelun, tietyn tuotteen tai palvelut, joita yrityksesi tarjoaa?

    Mikäli yritykselläsi on useampia toimipisteitä, saat tietoa eri toimipisteiden mahdollisista eroavaisuuksista.

    Käsittele negatiivisia arvosteluita, jotteivat ne paisu ja vaikuta mielikuvaan yrityksestäsi vahingollisesti. Vastaamalla kriittiseen palautteeseen kerrot asiakkaillesi, että välität heistä, että sinua kiinnostaa asiakastyytyväisyys, ja haluat selvittää ja korjata mahdolliset reklamaatiotilanteet. Nämä vastaukset vaikuttavat myös siihen, miten muut potentiaaliset asiakkaat kokevat näkemänsä arviot. He huomaavat, että yrityksesi ottaa negatiiviset palautteet vakavasti ja otat tilanteen haltuun. Tämä vahvistaa luottamusta enemmän kuin se, että yritys jättää kokonaan vastaamatta negatiiviseen palautteeseen.

    Podcastissa kerromme lisää maineenhallinnasta verkossa -katso video! 

    Lähde: *IROResearchin 1000 suomalaista – tutkimus, helmikuu 2019

    Lue lisää
  • Miksi valtisisin LinkedIn Marketing Solutions -partnerin kumppaniksi?
    25.09.2019
    Miksi valita LinkedIn Marketing Solutions -partneri?

    Fonecta on toiminut Suomen ainoana virallisena LinkedIn Marketing Solutions -partnerina vuodesta 2016. Meiltä kysytään usein, mitä se oikein tarkoittaa ja miksi mainostajan kannattaa tehdä yhteistyötä juuri Fonectan kanssa. Siksi päätimmekin vähän avata tarkemmin sitä, mitä LinkedIn Marketing Solutions partneruus oikein tarkoittaa ja mitä etuja yhteistyö asiakkaalle tarjoaa.

    Lue lisää
  • Mikko Hormio pohtii markkinoinnin merkitystä viestinnälle
    20.09.2019 - Mikko Hormio
    Markkinointi on myös sisäistä viestintää

    Jos olet opiskellut viestintää Suomessa, olet varmasti törmännyt professori Leif Åbergin ”pitsamalliin”. Siinä viestinnän eri osa-alueet jaetaan viipaleisiin kuten pitsa pikaruokaketjun tiskillä. Jos olet käyttänyt saamiasi oppeja arkityössä, olet varmasti huomannut, että viestintätyötä on vaikea viipaloida tiukkarajaisesti. Esimerkiksi ulkoinen markkinointi voi olla tärkeä osa sisäistä viestintää.

    Lue lisää
  • LinkedIn Live tulossa!
    04.09.2019
    Live-lähetykset tulossa LinkedIniin!

    Video on tullut jäädäkseen ja liikkuva kuva on jo pitkään saanut hyvin näkyvyyttä eri sosiaalisen median palveluissa. Tämä on huomattu myös maailman suurimpiin ammatillisen verkostoitumisen palveluihin kuuluvassa LinkedInissä, missä videosisällön määrä on ollut jatkuvassa kasvussa siitä lähtien kun videoiden jakaminen kanavassa tuli mahdolliseksi. Videoiden kasvava määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että LinkedInin käyttäjät ovat huomanneet, miten tehokkaasti video kanavassa toimii.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola kertoo vinkit tehokkaaseen markkinointiin
    02.09.2019 - Santeri Jaakkola
    3 askelta tehokkaaseen markkinointiin

    Olen käynyt erilaisten yritysten kanssa keskustelua heidän kohtaamistaan haasteista, ja huomannut, että on yksi asia, jota yritykset eivät itse osaa pohtia, koska ovat niin syvällä omassa tekemisessään. Lähes poikkeuksetta kaikki yritykset kuvittelevat, että ihmiset ovat yhtä kiinnostuneita heidän liiketoiminnastaan kuin he itse. Valitettavasti se usein tarkoittaa, että he ajattelevat etteivät tarvitse markkinointia. Toiset taas miettivät vain sitä yhtä oikeaa markkinointikanavaa, jossa asiakkaat kuumeisesti odottavat yrityksen mainosta. Katse on niin tiukasti pallossa, että on vaikea huomata, onko peli enää käynnissä. Siksi onkin syytä avata hieman ajatusmallia, jota jokaisen yrityksen olisi hyvä miettiä ennen kuin lähdetään pelaamaan erilaisten mainostaktiikoiden pariin. Sillä peli on käynnissä, eikä suinkaan välttämättä siinä kanavassa, missä luulit.

    1. Asiakasymmärrys on kaiken perusta

    Asiakasymmärryksen tulisi näkyä jo liiketoiminnan ylätasolla: keitä asiakkaamme ovat, palvelevatko tuotteemme asiakkaitamme ja minkä asiakkaan ongelman ratkaisemme? Kun menemme mainonnan pariin, pystymme määrittämään viestin relevantimmaksi asiakkaalle, voimme kohdentaa mainonnan oikeille henkilöille ja pystymme ymmärtämään minkälainen asiakkaan ostoprosessi on. Asiakasymmärryksen saavuttamiseksi paras keino on keskustella asiakkaiden kanssa, analysoida yrityksen asiakasrekisteri ja lähteä tutkimaan keskustelupalstoilta yrityksestä liikkuvia mielipiteitä ja kommentteja.

    Asiakasymmärryksen tavoite on tuoda näkemys asiakkaisiin. Emmehän mene pelikentälle ennen kuin meillä on pelin säännöt selvillä. Asiakasymmärryksen tehtävä on asettaa meille oikea pelikenttä, jossa voimme olla luovia. Toisin sanoen, jos pelaat amerikkalaisen jalkapallon säännöillä jalkapalloa, ei homma toimi. Jos siis mainostat, mainosta kanavan ehdoilla. On täysin eri asia mainostatko radiossa, televisiossa, verkossa (ja siellä vielä joka kanavalla on omat sääntönsä) tai printissä.

    2. Asiakaskokemus luo sujuvuutta

    Asiakaskokemukseen on helppo saada myös konkretiaa. Aloita tunnistamalla kohderyhmä ja mieti sen jälkeen minkälainen polku asiakkaalla on ennen kuin hän ostaa sinulta. Astu asiakkaan saappaisiin ja pyri jäljittämään mitä tapahtuu, ennen kuin asiakas päätyy yrityksesi asiakkaaksi. Kuinka paljon asiakas lukee artikkeleita ja tekee vertailuja aiheeseen liittyen, etsiikö tietoa Googlesta, lukeeko alan lehtiä vai ostaako suoraan verkosta?

    Sillä usko tai älä, asiakkaat eivät päätä etukäteen mistä ostavat tuotteen, vaan he tekevät tutkimusta ja vertailua, olipa kyseessä halpa tai kallis hankinta. Palvelun tuottaminen alkaa heti ensimmäisestä markkinointiviestistä aina irtisanomiseen asti, joten tämä putki pitäisi suunnitella asiakasta palvelevaksi kokonaisuudeksi, josta jää hyvä mieli. Eikä siis kannata unohtaa irtisanomisen jälkeistä markkinointia! Oikealla tavalla toimimalla saadaan moni tyytymätön asiakas houkuteltua takaisin.

    3. Sisältö ratkaisee

    Hyvin suunniteltu on ainoastaan puoliksi tehty. Jos halutaan saada aikaan jotain valmista, on syytä siirtyä suunnittelusta toimintaan. Nyt siis olemme tilanteessa jossa olemme tunnistaneet asiakkaan ja suunnitelleet polun jolla häntä palvellaan (katso kohdat 1 ja 2). Seuraavaksi onkin edessä asian viestiminen kyseisille asiakkaille.

    Sisällön kanssa ollaankin jännän äärellä, sillä kun kukaan ei halua ostaa epäluotettavalta yritykseltä, päätyvät kaikki yritykset kehumaan omaa luotettavuuttaan ja vakavaraisuuttaan. Hyvä erottumistekijä onkin laadukas sisältö, mutta mitä se siis on? Laadukasta sisältöä ei ole se, että laitetaan oman firman logo pyörimään isolla rahalla mainonnassa. Ei edes vaikka kyseessä olisi oikea kohderyhmä, vaan kohderyhmän ja sisällön pitäisi kohdata. Uskaltaisin väittää, että 25–35-vuotiaat naiset eivät ole yksi kohderyhmä, joilla on yksi ja sama elämäntilanne. Vaikka myisit samaa tuotetta tai palvelua, niin sisällöt pitäisi suunnitella kohderyhmää mukaillen ja ottaen huomioon eri vaiheet ostoprosessissa. Mutta koska olet asiakasymmärryksen avulla muodostanut käsityksen siitä, keitä sinun asiakkaasi ovat, osaat myös puhutella heitä oikealla tavalla!

    Sisällön tuottaminen voi olla työlästä, mutta ei välttämättä vaikeaa. Video on uusi musta, joten jos löytyy älypuhelin ja jotain sanottavaa, niin materiaali on jo tehty. Blogi on hedelmällinen alusta hakukoneiden algoritmien kanssa. Podcast on tehnyt näyttävän paluun ja elää uutta elämää. Formaatteja tärkeämpi on kuitenkin ymmärtää miksi sisältöä tehdään. Jos asiakkaasi käyttää puhelinta puhumiseen, kuuntelee autossa radiota podcastien sijaan ja kalastaa vapaa-ajallaan kaukana sivistyksestä, niin edellä luetellut formaatit menevät hukkaan ja viestisi saa joku digihipsteri, joka ei tiedä mitä vieheellä tehdään.

    Sanoista tekoihin!

    Alkoiko pelottaa? Älä huoli, tärkeintä on pohdiskelun sijaan siirtyä suoraan toimintaan, eli toteutukseen. Yritä kuitenkin tehdessäsi pitää asiakas mielessä. Esimerkiksi hakusanamainonta vaikuttaisi yksinkertaiselta keinolta jossa ei liian tarkasti tarvitse miettiä asiakasta. Ikävä kyllä erilaiset hakusanat, sanamuodot itse mainoksessa ja kilpailu muiden palvelutarjoajien kanssa antaa jo aihetta ajatella hetken asiakasta. Voimmeko saada enemmän tietoa asiakkaasta jostain hyvän perstuntuman lisäksi? Miten voimme tukea ja tehdä ongelmanratkaisusta mahdollisimman miellyttävää? Pystymmekö tarjoamaan viestintää, joka on asiakkaalle relevanttia? Tässä onkin oikea haaste näin datan ja teknologian aikana: ajattele, että yrität tavoittaa oikean ihmisen ja tavoitteenasi on hurmata hänet. Mainonta on vähän kuin treffailu – kun saat asiakkaan rakastumaan itseesi, olet päässyt tavoitteeseen! Ja jos tuntuu ettet itse selviä tästä kaikesta,ota avuksesi osaava kumppani.

    Kaipaatko apua markkinointiin? Tilaa maksuton opas!

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola haastaa markkinoinnin tekijöitä blogissa
    21.08.2019 - Santeri Jaakkola
    Markkinoijat ovatkin samaa mieltä

    Kun heittää ilmoille ajatuksen, että kaikki ovat jostain asiasta samaa mieltä, tulee oitis mieleen, ettei ketään kiinnosta mistä joku on samaa mieltä. Olemme tottuneet siihen, että polarisoituminen ja mielipiteiden eroavaisuus tuovat väriä LinkedIn- ja Twitter-virtoihin, ja että nimenomaan eri mieltä oleminen on se juttu, jolla erotumme. Minua on kuitenkin jo pitkään kiinnostanut se, miten samoista asioita kaikki puhuvat, vaikka antavatkin niille eri termejä. Näennäisesti olemme eri mieltä vaikka todellisuudessa olemme monesta asiasta liikuttavan yksimielisiä.

    Lue lisää
  • Pilaako markkinointi aina kaiken?
    21.08.2019 - Minna Tuum
    Markkinointi pilaa aina kaiken

    Pakko myöntää, jäähän se mieleen kun kollega palaverissa sanoo että markkinointi pilaa aina kaiken. Mutta vähän kun asiaa selvittelin, täytyy sanoa että ymmärrän mitä hän tarkoitti. Etenkin nykypäivänä verkkoon syntyy mitä moninaisempia ilmiöitä, joita ihmiset alkavat luoda, jakaa, seurata ja kommentoida. Vaan eipä aikaakaan, kun Mainosmies Mainostaja havaitsee, että kyseisen asian, kanavan tai ilmiön voisi jollain tavalla monetarisoida. Ja näin markkinointi on siis ”pilannut” tämänkin sinänsä mainion asian. Muistatteko sen ajan ei niin kauan sitten kun Facebookissa sai hienosti näkyvyyttä orgaanisilla postauksilla? Aivan.

    Lue lisää
  • Joonas Saukkonen kertoo, milloin sesonkimainonta kannattaa aloittaa
    19.08.2019 - Joonas Saukkonen
    Black Friday tulee – oletko valmis?

    Black Friday on Yhdysvalloista lähtöihin oleva alennusmyyntipäivä, joka on perinteisesti käynnistänyt joulumyynnin. Tarinan mukaan Black Friday nimi tule esiitä, että kauppojen tilinauhan väri muuttuu miinuksen punaisesta plussan mustaan kun ihmiset ryntäävät kauppoihin Kiitospäivän jälkeisenä vapaapäivänä. Viimeisien vuosien aikana Black Fridaysta on muodostunut merkittävä kauppapäivä ja joulumyynnin käynnistäjä lähes kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Black Fridayn (tänä vuonna 29.11.) lähettyville nivoutuu myös muita tärkeitä alennusmyyntipäiviä kuten alkujaan verkkokaupan Black Friday -vastine Cyber Monday (tänä vuonna 2.12.) ja Kiinasta lähtöisin oleva Single’s Day (tänä vuonna 11.11.).

    Lue lisää
  • Linkedin-mainontaa yrityksille
    14.08.2019
    LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

    Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan, mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi tavoittaa asiakkaita monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

    Lue lisää
  • Näin onnistut datan avulla markkinoinnissa.
    05.08.2019
    Kuinka hyödyntää dataa markkinoinnin kohdentamisessa

    Taas sama mainos! Onko joskus käynyt niin, että olet vieraillut yrityksen sivuilla ja yrityksen mainos on jäänyt seuraamaan sinua ympäri internetiä herättäen ärsytyksen? Et ole yksin.


    Mainonnan kohdentaminen on haastavaa. Kohdennetun mainonnan tarkoitus ei nimittäin ole synnyttää ärsytyksen tunnetta, vaan päinvastoin herättää kiinnostus mainostettavaa tuotetta, palvelua tai yritystä kohtaan. Oikein toteutettuna mainonta toimii niin hyvin, että mainontaa näkevä kokee sen mainonnan sijaan itselleen mieluisana sisältönä eikä mainoksena. Listasimme 5 vinkkiä datan hyödyntämisestä markkinoinnissa.

    Lue lisää
  • Markkinoinnin päättäjät tunnistavat osaamisvajeen.
    05.08.2019
    Osaaminen on markkinoinnin pullonkaula

    Markkinointikenttä muuttuu alati monimutkaisemmaksi ja jopa alalla työskentelevien voi olla haasteellista pysyä muutoksen mukana. On markkinoinnin automaatiota, ohjelmallista ostamista, tekoälyä, AR/VR:ää, asiakastiedon analysointia ja niin edelleen. Markkinoinnin osaaminen onkin muodostunut yrityksissä pullonkaulaksi. Tutkimuksen mukaan vain kolmannes suomalaisyrityksistä kokee, että heiltä löytyy tietotaitoa hyödyntää digitaalisia työkaluja. Yrityspäättäjät itsekin myöntävät, että osaamisvaje on yrityksissä viime vuosina kasvanut.

    Lue lisää
  • Näitä asioita juhannuksena suomalaiset hakevat
    19.06.2019
    Alkoholia, tanssipaikkoja ja lihakauppoja – näitä suomalaiset hakevat juhannusviikolla verkosta

    Suomalaiset viettävät juhannusta hyvin perinteisesti, selviää Fonectan hakudatasta. Juhannusviikolla haetaan eniten alkoholi- ja olutkauppojen, alkoholimyymälöiden ja tanssipaikkojen tietoja. Juhannusperinteet näkyvät myös ruokavalinnoissa: ranskalaiset, kreikkalaiset tai espanjalaiset ravintolat eivät silloin kiinnosta.

    Lue lisää
  • Google Shopping vihdoin Suomessa
    07.06.2019
    Google Shopping vihdoin Suomessa!

    Google Shoppingin beta-versio on vihdoin saatu Suomeen. Muualla jo pitkään käytössä ominaisuus avattiin Suomessa beta-versiona, mikä tarkoittaa, että ominaisuutta kokeillaan meillä ennen täyttä käyttöönottoa. Mainostajalle uutinen on iloinen – etenkin suuret verkkokauppayritykset hyötyvät uudesta ominaisuudesta.

    Lue lisää
  • Näin löydät oikeat kohderyhmät helposti
    06.06.2019
    Miten löydät sen oikean kohderyhmän?

    Markkinoinnissa kohdentaminen on entistä tärkeämpää, sillä asiakkaat odottavat saavansa juuri heille kohdennettua mainontaa niissä kanavissa, joissa he liikkuvat. Oikeiden kohderyhmien löytäminen voi kuitenkin olla haastavaa – onneksi tähän on saatavissa helppoja apuvälineitä. Verkkoanalytiikan avulla kohdentaminen on helppoa, mutta miten löydetään oikean asiakkaat muualta kuin digitaalisesta maailmasta?

    Lue lisää
  • Miksi sopivan markkinointikumppanin valinta on vaikeaa?
    27.05.2019
    Miksi markkinointikumppanin valinta on niin vaikeaa?

    Kaikki markkinointia työkseen tekevät tietävät, että markkinointi on aihe, josta lähes kaikilla on mielipide. On helppoa sanoa, mitä pitäisi tehdä, mutta todellista markkinoinnin syväosaamista ei ihan jokaiselta kaduntallaajalta löydy. Meidän markkinointia tekevien on oltava luovia mutta tuloksellisia, innostavia mutta datalähtöisiä visualisteja, mutta samalla osattava pyörittää exceleitä.

    Lue lisää
  • 15.05.2019 - Mikko Hormio
    Linkedin on tehokas pitkäjänteisen vaikuttamisen kanava

    LinkedIn on loistava kanava verkottumiseen ja rekrytointiin, mutta pitkäaikaisen vaikuttamisen vahvana kanavana sitä tunnetaan aivan liian vähän. Esimerkiksi etujärjestöt käyttävät LinkedIniä hämmästyttävän heikosti siihen nähden, miten suuri osa niiden omista jäsenistä ja suomalaisista mielipidevaikuttajista siellä on läsnä.

    Lue lisää
  • Mitkä markkinoinnin trendit ovat nyt vallalla?
    02.05.2019
    Mitkä asiat kirivät digimarkkinoinin trendien kärkeen?

    Ajankohdalla on väliä! Mihin aikaan sinä lähetät markkinointisisältösi? Tiedätkö kenelle markkinoit? Listasimme merkittävimmät markkinointitrendit – muista nämä asiat kohdentamisesta, automaatiosta, mobiilista, tekoälystä ja sisältömarkkinoinnista.

    Lue lisää
  • Kysyimme markkinoinnin päättäjiltä mihin he panostavat
    02.05.2019
    Markkinoinnin trendit, myytit ja painopisteet

    Miten markkinoinnin päättäjät kohdentavat markkinointiaan? Mihin markkinoinnissa panostetaan ja mitkä asiat jäävät vähemmälle huomiolle? Kysyimme markkinointipäättäjiltä mitkä asiat he kokevat tärkeiksi ja mitkä taas vähemmän tärkeiksi markkinoinnissa. Sama tutkimus toteutettiin myös vuonna 2015, mitä muutoksia markkinoinnin trendeissä on näkyvissä?

    Lue lisää
  • Miten rakennat ostopolun niin että tavoitat asiakkaat tehokkaasti?
    16.04.2019 - Santeri Jaakkola
    Miten niitä milleniaaleja tavoitetaan?

    Milleniaalit – tuo pelätty ja ihailtu sukupolvi joka on syntynyt puhelin tai tabletti kädessä ja jotka näin ollen ovat digitaalisissa kanavissa kuin kalat vedessä. Kuulun tähän mystiseen ikäpolveen, jota asiayhteydestä riippuen arvostellaan tai ihannoidaan. Julkisessa keskustelussa tämän sukupolven hartioille asetallaan jos jonkinlaista muutostentekijän viittaa. Puhutaan heistä sitten työntekijöinä tai johtajina, tuntuu kuin heitä pitäisi tavoitella kokonaan eri tavalla kuin edeltäviä sukupolvia. Pitääkö tämä siis paikkansa?

    Lue lisää
  • Lue vinkit hyvän bannerimainoksen tekoon.
    10.04.2019
    Millainen on hyvä mainosbanneri?

    Bannerilla tarkoitetaan yleensä mainosbanneria. Maailman ensimmäinen mainosbanneri näki päivänvalon jo vuonna 1994*. Mainoksen viesti oli ennakoiva: ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä? Tulet klikkaamaan”. Nykypäivänä bannerimainonta on yksi suosituimmista - oikein tehtynä myös tehokkaimmista - mainosmuodoista.

    Lue lisää
  • Näillä ohjeilla teet hyvän LinkedIn-profiilin
    05.04.2019
    Näin teet helposti hyvän LinkedIn-profiilin

    LinkedIn on yksi nopeammin kasvavista sosiaalisen median kanavista Suomessa. Jo yli 1,2 miljoonaa suomalaista on luonut LinkedIn-profiiliin, ja niin rekrytoinnin kuin ammatillisen keskustelun ja kehittymisenkin näkökulmasta se on ylivertainen kanava. Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions kumppani, joten me tiedämme miksi se on niin tehokas sekä ammattilaisille että mainostajille.

    Lue lisää
  • Kehitysjohtaja Tommi Eklund kertoo yritysten markkinoinnin osaamisvajeesta
    29.03.2019
    Tutkimus: Suomalaisyrityksissä digitaalisen markkinoinnin osaamisvaje

    Tuore tutkimus paljastaa, että markkinoinnin mahdollisuudet jäävät monelta yritykseltä hyödyntämättä osaamisvajeen vuoksi. Tarvittavan tietotaidon ja resurssien puute on tuplaantunut kolmen vuoden takaisesta.

    Lue lisää
  • Fonectan Salla Vainionpää palkittiin LinkedInin Partner Connectissa
    28.03.2019
    LinkedIn palkitsi Fonectan EMEA-alueen arvostetuimpana kumppanina

    Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -kumppani Fonecta voitti Most Valuable Player- ja Collaboration-palkinnot LinkedInin kumppanien kansainvälisessä kilpailussa eilen illalla Lontoossa. Fonectalle myönnettiin parhaan tiimin Most Valuable Player (MVP) -palkinto ja Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpäälle henkilökohtainen Collaboration-palkinto.

    Lue lisää
  • Porin myynnissä Johanna jakaa iloa ympärilleen.
    26.03.2019
    Viisi myyttiä myynnistä

    Fonecta tunnetaan vahvasta myyntiorganisaatiostaan, mutta ajoittain yhä törmäämme myyntityöhön liittyviin ennakkoluuloihin, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kuva epärehellisestä puhelinmyyjästä nuhjuisessa toimistossa on jo aikoja sitten heitetty romukoppaan, jos tallaista myyjää todellisuudessa koskaan on edes ollut olemassa. Ainakin meillä Fonectalla myyntityötä tekevät kovan luokan ammattilaiset, joiden suhde asiakkaaseen on tasapuolinen partneruus jonka tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa ja hyötyä asiakkaan liiketoiminnalle. Listasimme tähän viisi sitkeästi myyntityöhön liitettävää myyttiä, joita omalta osaltamme täällä joka päivä kumoamme.

    Lue lisää
  • Onko Facebook todella kuolemassa?
    21.02.2019 - Minna Tuum
    Eihän kukaan enää käytä Facebookia, eihän?

    Keneltä tahansa tutulta jos kysyy, niin melkein aina saa kuulla, ettei Facebookia tule enää käytettyä juurikaan. Itse käytän sitä lähinnä töissä, mutta lueskelen sieltä välillä uutisia ja seuraan sellaisia ryhmiä, joita ei vielä LinkedInissä ole. Tässä olenkin siis ns. vanhan polven Facebook-käyttäjä, nuorempi sukupolvi löytää nämäkin sisällöt jostain muualta. Ja totta onkin, että Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa Facebookin käyttäjämäärät ovat lievässä laskussa. Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa, mutta osa käyttäjistä on regoinut mm. jatkuviin tietoturvaongelmiin siirtymällä muihin sosiaalisen median kanaviin. Onko Facebookin taru nyt siis vihdoin lopussa?

    Lue lisää
  • Tilaa maksuton opas verkkosivujen hankintaan!
    14.02.2019
    Tilaa opas verkkosivujen hankintaan

    Oletko hankkimassa uusia verkkosivuja, tai oletko miettinyt, miten nykysivuisi mahtavat toimia käyttäjän näkökulmasta? Kokosimme oppaaseen käytännön vinkit siitä, millainen on toimiva verkkosivu, ja mitä sivua rakennettaessa tulisi ottaa huomioon.

    Lue lisää
  • fonecta facebook mainonta
    08.01.2019
    Miksi Facebook-mainonta kannattaa?

    Facebook on kustannustehokas markkinointikanava, joka mahdollistaa tarkan kohdentamisen ja tehokkaan uusasiakashankinnan. Lue 5 tärkeintä syytä, miksi Facebook-mainonta kannattaa!

    Lue lisää
  • Facbook-mainonnan perusteet
    08.01.2019
    Tehokkaan Facebook-mainonnan perusteet

    Kiinnostaako yritystäsi Facebookin mahdollisuudet markkinointikanavana? Tässä artikkelissa kerromme, kuinka otat enemmän irti Facebook-mainonnasta!

    Lue lisää
  • Fonecta verkkolöydettävyys, yrityksen tiedot netissä
    07.01.2019
    Ovatko yrityksesi tiedot oikein netissä ja miksi se on tärkeää?

    Tiedätkö, mistä kaikkialta yrityksesi tietoja etsitään? Entä ovatko tiedot noissa kanavissa oikein ja ajan tasalla? Lue, miksi netistä löytyvillä tiedoilla on väliä ja kuinka varmistat helposti, että yrityksesi tiedot ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    Lue lisää
  • fonecta linkedin lookalike audiences
    07.01.2019
    LinkedInin uusi kohdennusvaihtoehto ”Lookalike Audiences” auttaa löytämään uusia asiakkaita.

    LinkedIn on erittäin tehokas B2B-markkinointikanava, mahdollistaahan se erilaisia tehokkaita kohdennusvaihtoehtoja aina liidigeneroinnista bränditietoisuuteen. Lähitulevaisuudessa LinkedIn on julkaisemassa uuden Lookalike Audiences -kohdennusominaisuuden, joka auttaa mainostajia löytämään uusia asiakkaita uudella tavalla.

    Lue lisää
  • Työntekijöitä toimistossa ratkomassa markkinoinnin automaation perushaasteita
    24.10.2018 - Kirsi Leminen
    Vältä markkinoinnin automaation sudenkuopat

    Kirjoitin aiemmassa blogissani markkinoinnin automaatiosta: perushaasteista ja ominaisuuksista, ja purin samalla muutamia yleisimpiä siihen liittyviä myyttejä. Palataanpa taas aiheeseen, tällä kertaa markkinoinnin automaatioon liittyvien haasteiden tai sudenkuoppien näkökulmasta.

    Lue lisää
  • Miten chatin avulla tehdään kotisivukävijöistä asiakkaita?
    22.10.2018
    Chat-palvelu – tee kotisivukävijöistä asiakkaita

    Ehditkö vastaamaan kaikkiin yrityksesi kotisivujen kautta tuleviin kyselyihin ja yhteydenottoihin? Jos et, kannattaa harkita chat-palvelun lisäämistä sivuille.

    Lue lisää
  • Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa.
    18.10.2018
    Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa

    Linkedin-mainonta on tehokas tapa tavoittaa mm. B2B-päättäjät. Lue helpot vinkit siihen, miten pääset mainonnassa alkuun.

    Lue lisää
  • Miksi Google-mainonta on yritykselle kuin sähkösopimus?
    18.10.2018
    Google-mainonta on yrittäjälle kuin sähkösopimus

    Google-mainonnan tärkeys yrittäjälle on samaa luokkaa kuin sähkösopimuksen teko. Ilman niitä yritystä alkaa olla vaikeaa pyörittää menestyksekkäästi. Sähkösopimuksen saa nykyisin hankittua helpoimmillaan siten, että vain soittaa sähköyhtiöön ja kertoo, mihin osoitteeseen sähköt pitäisi saada päälle ja mistä lähtien. Yksinkertaisimmillaan Google-mainonta toimii samoin.

    Lue lisää
  • verkkosivukävijöiden analysointi, web analytiikka
    17.10.2018
    Esimerkki-case: tunnetko verkkosivukävijäsi?

    Nykyään web-analytiikan hyödyntäminen tavalla tai toisella on jo arkipäivää useimmilla vähänkään aktiivisilla verkkosivuilla.

    Lue lisää
  • Onko kiire syy olla tekemättä markkinointia? Kysyimme yrittäjiltä.
    16.10.2018
    Onko kiire yrittäjän suurin haaste markkinoinnissa?

    Perjantaina 21.9.2018 järjestettiin Espoossa jo toista kertaa yrittäjille suunnattu Digikuntoon-tapahtuma. Tapahtumassa keskityttiin yritysten markkinoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Paikalle saapuikin runsaasti erilaisten yritysten yrittäjiä ja päättäjiä. Haastattelimme kahta tapahtumaan tullutta osallistujaa – yrittäjää ja yrittäjien asialla olevaa yrityskehittäjää.

    Lue lisää
  • Miksi on tärkeää, että yritys tavoitetaan myös verkossa?
    10.10.2018 - Mikko Hormio
    Verkkosaavutettavuus on kuin fyysinen esteettömyys

    Saavutettavuus on uusi termi verkkosuunnittelussa. Se on noussut esiin erityisesti voimaan tulevan direktiivin myötä.

    Lue lisää
  • Mitä digitaalinen markkinointi oikein onkaan?
    14.09.2018 - Minna Tuum
    Digitaalinen markkinointi? Tuskinpa.

    Jo vuosia on kaikissa kanavissa, seminaareissa ja webinaareissa julistettu digitaalista markkinointia ja sen tärkeyttä. Jokainen kynnelle kykenevä markkinoinnin ammattilainen, konsultti ja muu puuhaaja nousee lavalle kuin lavalle tai postaa blogiinsa viisaita sanoja digitaalisen markkinoinnin tärkeydestä. Olen tätä keskustelua nyt aikani kuunnellut, ja yhä enemmän alkaa tuntua siltä, että puheet eivät aina ihan kohtaa tekoja.

    Lue lisää
  • Miksi yrityksen kannattaa panostaa chat-palveluun kotisivuilla?
    11.09.2018
    Miksi chat kotisivuilla on kannattava panostus?

    Lue 4 syytä, miksi sinunkin yrityksesi kotisivuilla pitäisi olla chat-palvelu!

    Lue lisää
  • Mitä markkinoinnin automaatiolla oikein tarkoitetaan?
    30.08.2018 - Kirsi Leminen
    Mikä ihmeen markkinoinnin automaatio?

    TYÖNTEKIJÄN KYNÄSTÄ: Tiedätkö, mitä markkinoinnin automaatio on? Tai luuletko tietäväsi? Ehkä koet tekeväsikin sitä, onhan markkinoinnin automaatiosta puhuttu jo vuosia ja sen toimivuutta ja helppoutta on eri kanavissa kovasti hehkutettu.

    Lue lisää
  • Sem, seo vai sea? Mitä nämä lyhenteet tarkoittavat, ja miksi niillä on merkitystä yrityksen liiketoiminnalle?
    29.08.2018
    SEM, SEO vai SEA?

    SEM, SEO, SEA – vilisevätkö kirjaimet jo silmissäsi? Ei mikään ihme, jos pääsi menee pyörälle eri kirjainyhdistelmien keskellä, varsinkaan jos päätoimista työtäsi ei ole työskennellä näiden termien kanssa.  Kerrataanpa, mitä eroa niillä on keskenään.

    Lue lisää
  • Tomi Pihlas kertoo blogissa, miten asiakastietoa parhaiten hyödyun
    19.08.2018 - Tomi Pihlas
    5 tapaa pitää asiakastieto puhtaana crm-järjestelmässä

    CRM-järjestelmät ovat nykyisin erittäin kehittyneitä. Ne helpottavat kaikkien asiakkaiden kanssa tekemisissä olevien arkea – ainakin paperilla. Mutta mikä on todellisuus? Yritysten CRM-järjestelmät ovat täynnä huonolaatuista asiakasdataa. Se tekee asiakastiedon tehokkaasta hyödyntämisestä vaikeaa tai jopa mahdotonta. Kun tietoa ei voida hyödyntää, motivaatio sen kunnossapidolle katoaa nopeasti. Kierre on valmis.

    Älä siis anna CRM-järjestelmien ominaisuuksien hypnotisoida itseäsi. Kaikista hienoista ominaisuuksista huolimatta CRM-järjestelmä ilman ajantasaista ja käyttökelpoista asiakasdataa on vain tyhjä kuori.

    Lue lisää
  • Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?
    15.08.2018
    Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?

    Tiesitkö, että kuluttajan ostoprosessi alkaa jopa kuukausia ennen varsinaista päätöksentekoa ja ostotapahtumaa? Esimerkiksi kesän lomamatkoja varataan jo helmikuussa ja tulevia yritystilaisuuksia suunnitellaan syyskuussa. Mitä enemmän tunnet potentiaalisten asiakkaidesi ajatusmaailmaa, sitä paremmin voit tavoittaa heidät juuri oikeaan aikaan. Ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua asiakkaat löytävät yrityksesi, sitä varmemmin voit vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

    Lue lisää
  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten. Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Suosittujen Digikuntoon-tilaisuuksien isä Otto Hietaharju kertoo tapahtumien suosiosta
    15.08.2018 - Otto Hietaharju
    Digikuntoon-tapahtumien suosio yllätti ATK-saarnaajan

    Digikuntoon-koulutustilaisuudet saivat alkunsa vuoden 2016 alussa, kun huomasimme, että tiedonpuute ja väärinymmärrykset hidastivat varsinkin pk-yrityksien digitalisoitumista.

    Haluamme puhtaasti auttaa yrityksiä löytymään paremmin verkosta ja kohtaamaan asiakkaansa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kannustamme yrittäjiä ja yrityksiä tekemään markkinointiaan tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti. Yrityksen kilpailukykyä lisää määrätietoinen tekeminen, jossa markkinointia mitataan ja kehitetään jatkuvasti.

    Lue lisää
  • 13.08.2018
    Tekisinkö Google-mainontaa itse vai annanko sen kumppanin hoidettavaksi?

    Google-mainontaa on mahdollista tehdä itse, mutta oikeasti miljoonan euron kysymys kuuluu, kannattaako se. Nimittäin osaavan kumppanin käsissä Google-mainontaan syötetyt eurot voivat muuntautua yrityksen liikevaihdossa jopa miljooniksi tai ainakin useiksi tuhansiksi euroiksi, riippuen toki yrityksen koosta. Kehnosti itse tehty mainonta taas vain pahimmillaan syö rahaa ja latistaa yrittäjän uskon Google-mainonnan mahdollisuuksiin.

    Lue lisää
  • Miksi kaikilla yrityksillä pitäisi olla kotisivut?
    10.08.2018
    Miksi jokaisella yrityksellä tulee olla kotisivut?

    Nykyään jokaisella yrityksellä pitäisi olla hyvät ja toimivat verkkosivut toimialasta huolimatta. Listasimme viisi hyvää syytä, miksi.

    Lue lisää
  • Näin saatiin näkyvyys Googlessa kuntoon
    05.07.2018
    Case: Kattava löydettävyys Googlesta

    Sika Finland Oy:n haasteena oli tuotemerkkien hyvä löydettävyys Google-hauissa silloin, kun asiakkaalla on todellinen tarve. Lisäksi yritys halusi nostaa omaa toimintaa enemmän esille, tuoda lisää asiakkaita verkkosivuille hakemaan lisätietoa ja kasvattaa myyntiään.

    Lue lisää
  • Google-hakusanamainonta vaatii kärsivällisyyttä
    13.06.2018
    Google-hakusanamainonta ei ole sprintti

    Googlen hakusanamainonta ei tosiaan ole 60 metrin pyrähdys vaan ennemminkin kestävyyttä vaativa pitkänmatkanjuoksu. Google-mainonnan tulokset eivät näy vielä seuraavana päivänä, vaan parhaita tuloksia kannattaa jaksaa odottaa jopa useampi viikko. Googlen hakusanamainonnassa kärsivällisyys palkitsee lopulta pitkäjänteistä työtä tehneet yritykset.

    Lue lisää