Tietopankki

Tervetuloa oppimaan Google-mainonnan niksejä ja muuta tärkeää tietoa digimarkkinoinnista

Haluatko löytää yhdestä paikasta helposti ajankohtaista tietoa eri digimarkkinoinnin osa-alueista, kuten Google Ads -hakusanamainonnasta ja Google Display -bannerimainonnasta, hakukoneoptimoinnista tai some-markkinoinnista?
Mielellään ymmärrettävällä kielellä eikä munkkilatinaksi?

Fonectan tietopankki palveluksessasi! Laadimme avuksesi selkeitä juttuja Googlen ja digimarkkinoinnin eri aiheista. Lisäämme tietopankkiin säännöllisesti uutta sisältöä, jotta pysyt ajan hermolla markkinoinnin muutoksissa.

Ole hyvä − tartuhan tiedonlähteeseen kiinni!

  • 10.08.2022
    Helpot ja ammattimaiset kotisivut pienyrittäjälle

    Jos olet pienyrittäjä, on sinulla luultavasti kädet täynnä mitä erilaisimpia hommia. Useimmat yrityksen pyörittämiseen liittyvät asiat ovat vain ja ainoastaan sinun vastuullasi, mikä tuntuu toisina päivinä siunaukselta ja toisina kiroukselta. Siksi on tärkeää, että valitsemasi kotisivut ja niiden teknologia helpottaa elämääsi ja tuo asiakkaita – palvelevat siis sinua, eikä päinvastoin.

    Lue lisää
  • Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari
  • Sisältöpäällikkö Minna Tuum on huolissaan suomalaisyritysten verkkolöydettävyydestä
    22.06.2022 - Minna Tuum
    Yrittäjä – kesälomailijat ovat liikkeellä, löytävätkö he sinut?

    Asia, jota olen viime aikoina kovasti miettinyt, ja joka minua jopa huolestuttaa, on suomalaisyritysten heikko verkkonäkyvyys. Kesälomakausi on juuri käynnistynyt ja me suomalaiset olemme sankoin joukoin lähtemässä lomamatkoille, lomasuunnitelmat ovat ihan viimeistään nyt kovassa vauhdissa. Näin itsellänikin. Etsiessäni tulevasta kotimaan lomakohteestani tietoja, törmäsin jatkuvasti siihen, että paikallisten yritysten tiedot ovat verkossa riittämättömät tai jopa väärin.

    Lue lisää
  • Miksi Google My Business on yrityksille tärkeä?
    06.06.2022
    Miksi Google Business Profile -näkyvyys on tärkeä yritykselle?

    Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta. Etsimme siis lähes aina tietoa verkosta, kun meille herää tarve tuotteelle tai palvelulle. Verkkohauissa Google Busines Profileen (aiemmin Google My Business) syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia.

    Lue lisää
  • Fonectan Juha Viherväs kertoo, miksi monikanavainen markinointi kannattaa
    03.06.2022
    Monikanavaisuus: näin valitset oikeat kanavat ja markkinoit kustannustehokkaasti

    Monikanavainen markkinointi on nykyään seurattavampaa ja mitattavampaa kuin koskaan. Samalla se on myös haastavampaa, sillä mainostajana et saa tietoosi enää yhtä paljon asioita, kuin aiemmin.

    Lue lisää
  • 30.05.2022
    Google Yritysprofiili ja paikalliset haut: iso vaikutus pienellä vaivalla – ihan joka yritykselle

    Paikallisista hauista puhutaan yhä enemmän, mutta miksi yritysten nyt pitäisi todella kiinnittää siihen huomiota? Markkinointikollektiivin Sanna-Kaisa Koivisto haastattelee aiheen pesunkestävää asiantuntijaa, Fonectalla löydettävyyden palvelutarjoamasta vastaavaa Inka Gyllenbögeliä, joka avaa aiheeseen monta uutta ja mielenkiintoista näkökulmaa.

    Lue lisää
  • Johannes Lindblon kertoo podcastissa hakukoneoptimoinnin tärkeydestä
    19.05.2022
    Hakukoneoptimointi 2022: kurkista trendeihin ja tulevaisuuteen

    Mitä hakukoneoptimoinnista tulisi vähintään tietää? Mitkä ovat seuraavat trendit, ja mikä tällä hetkellä kiinnostaa Googlea eniten? Entä miten pääsee alkuun, kun ei tiedä, mistä aloittaa?

    Lue lisää
  • Fonectan Antti Tukia kertoo podcastissa ostokäyttäytymisen muutoksesta
    12.05.2022
    Hakukäyttäytymisemme on muuttunut – miten yritysten pitäisi huomioida se?

    Keneltäkään tuskin on jäänyt huomaamatta, että vuosien varrella internet on kehittynyt valtavin harppauksin. Usein unohdetaan kuitenkin, että niin on myös verkkohakukäyttäytymisemme. Ja jos yritykset haluavat pitää huolta kilpailukyvystään verkossa, on hakukäyttäytymisen muutokset syytä ottaa vakavasti.

    Lue lisää
  • Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?
    11.05.2022
    Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?

    Tiesitkö, että kuluttajan ostoprosessi alkaa jopa kuukausia ennen varsinaista päätöksentekoa ja ostotapahtumaa? Esimerkiksi kesän lomamatkoja varataan jo helmikuussa ja tulevia yritystilaisuuksia suunnitellaan syyskuussa. Mitä enemmän tunnet potentiaalisten asiakkaidesi ajatusmaailmaa, sitä paremmin voit tavoittaa heidät juuri oikeaan aikaan. Ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua asiakkaat löytävät yrityksesi, sitä varmemmin voit vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

    Lue lisää
  • Missä mainostat, jos paperi loppuisi?
    10.05.2022
    Missä mainostat, jos paperi loppuu?

    Alkuvuodesta mediat uutisoivat UPM:n lakon ja maailmantilanteen yhdessä aiheuttamista paperin saatavuusongelmista. Lakko päättyi hiljattain, eikä paperi onneksi ole juuri nyt maailmasta loppumassa – mutta se ei silti ole ehtymätön, saati ilmainen luonnonvara.

    Lue lisää
  • Vinkit Facebookin sesonkimainontaan
    08.05.2022
    Viisi vinkkiä Facebookin sesonkimainontaan

    Vuodenaikojen vaihtelu on monelle kuluttajalle merkki lähteä ostoksille. Sesonkiajattelu on kiinteä ja olennainen osa myös Facebook-mainontaa. Keräsimme yhteen viisi ohjetta, joiden avulla et jää sesonkimainonnassa muiden jälkeen.

    Lue lisää
  • Harrasteosa panostaa digimainontaan Fonectan kanssa
    07.05.2022
    Harrasteosa: ”Mainontaan pitää panostaa varsinkin sesonkien ulkopuolella”

    Harrasteosa ei pelkää ottaa riskejä tai kokeilla uusia keinoja tavoittaakseen vapaa-ajan laitteiden huoltoa, korjausta tai varaosia tarvitsevia asiakkaita. Jo yrityksen perusfilosofia on erilainen kuin monella muulla. Toiminnan ytimessä ovat nettikaupan sijaan yrityksen kivijalkaliikkeet, joissa asiakkaita odottavat Harrasteosan asiantuntijat. Missiona on ratkaista asiakkaan ongelma hyvän palvelun avulla.

    Lue lisää
  • Fonectan ICT-johtaja Tapio Lautanala
    05.05.2022
    Tulevaisuuden työympäristö rakennetaan tänään

    Hybridityöstä on tullut monelle normaali työnteon tapa. Jotta se onnistuu ja töitä voi tehdä tietoturvallisesti ajasta ja paikasta riippumatta, tarvitaan ajanmukaiset työvälineet, yhteiset pelisäännöt – ja tulevaisuuden ennakointia, kirjoittaa Fonectan ICT-johtaja Tapio Lautanala.

    Lue lisää
  • Fonecta on jälleen BSC-kumppani
    25.04.2022
    Myyntiä suurella sydämellä vastuullisesti - asiakkaita ja myyjiä arvostaen

    Jos mietitään vastuullista yritystoimintaa, saattaa mieleen nousta kierrättäminen ja vihreät arvot, mutta vastuullisuus on paljon muutakin. Meillä Fonectalla vastuullisuus näkyy myös ja ennen kaikkea meidän fonectalaisten arkea ohjaavina eettisinä periaatteina. Läpinäkyvyys ja eettisyys näkyvät fonectalaisten arjessa myös myynnissä.

    Lue lisää
  • Tarjoa tukea Ukrainan pakolaisille Google-yritysprofiilissasi
    14.04.2022
    Google on luonut uuden tavan auttaa ukrainalaisia pakolaisia

    Yritykset voivat nyt kertoa tukevansa ukrainalaisia oman Google Yritysprofiilinsa kautta.

    Lue lisää
  • Fonectan Verkkolöydettävyystiimi
    14.04.2022
    Verkkolöydettävyystiimi tekee yritykset näkyviksi

    Fonectan 15 hengen verkkolöydettävyystiimi pitää asiakasyritysten tiedot ajan tasalla verkossa. pääasiassa Tampereella työskentelevä tiimi vie yrityksen vaikka Googleen, jos se ei siellä vielä ole.

    Lue lisää
  • Mikä on Google My Business?
    12.04.2022
    Mikä on Google yritysprofiili (entinen Google My Business)?

    Kun etsimme palvelua tai tuotetta, etsimme sitä lähes poikkeuksetta ensisijaisesti verkosta. Ja verkossa tehdyistä hauista Suomessa valtaosa tehdään Googlessa. Siksi ei ole yhdentekevää, miten yritys Googlesta löytyy.

    Lue lisää
  • 12.04.2022
    Ovatko yrityksesi Google-tiedot vapaata riistaa – ja mitä siitä seuraa?

    Verkossa kannattaa pitää huoli yrityksensä yhteystiedoista. Jos et pidä, joku muu voi ottaa homman haltuunsa ikävin seurauksin. Yhteystietojen sormeilu ja väärinkäyttö voivat aiheuttaa hankalia tilanteita ja seurauksia niin yksityishenkilöille kuin yrityksille, mistä muutama havainnollistava esimerkki on ylittänyt keväällä 2022 myös kansallisen uutiskynnyksen.

    Lue lisää
  • Lataa maksuton e-kirja - Yrityksenä Facebookissa
    11.04.2022
    Lataa e-kirja: Yrityksenä Facebookissa - miksi, mitä ja miten

    Facebook on edelleen maailman suurin sosiaalisen median kanava, ja sen globaalit käyttäjämäärät ovat kasvaneet tähän päivään saakka. Yli 60% täysikäisistä suomalaisista käyttää Facebookia. Facebook tarjoaa yrityksille erinomaisen kustannustehokkaan työkalun tavoittaa ja houkutella kohderyhmänsä edustajia mainonnan avulla.

    Lue lisää
  • 06.04.2022
    Pienyrittäjät käyttävät somea sohvalla

    Suomi on pienyrittäjien luvattu maa. Meillä on Suomessa lähes 350 000 pienyritystä, jotka muodostavat neljänneksen koko Suomen yritysten työvoimasta ja huimat 94% Suomen yrityskannasta. Mutta millainen on suomalaisen pienyrittäjän käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa?

    Lue lisää
  • Nainen etäkokouksesa
    05.04.2022
    Unohda algoritmi – anna lämpöä, hyötyä ja mietittyä sisältöä

    Inhimillinen ja arkinen sisältö on herättänyt huomiomme somessa, kun pandemia on muuten erottanut meitä toisistamme. Miten huomio varmistetaan jatkossa?

    Sosiaalisen median kanavien sisäiset säännöt, algoritmit ja yleisöt muuttuvat jatkuvasti. Siksi teknistä kikkailua tärkeämpää onkin merkityksellinen sisältö. Kun asiasi koetaan omaksi, tärkeäksi ja jakamisen arvoiseksi, se luo yleisösi ja yrityksesi välille kestävän siteen.

    Miltä me näytämme?

    Siitä on hetki, kun työelämä näyttäytyi vain yrityksen käsikirjoitetuissa esittelyvideoissa ja työntekijät hymyilivät kuvissa bisnesunivormu päällä. Nyt työn kuvat ja tarinat jaetaan suoraan omilta sometileiltämme, ja ne ovat rouheita ja elämänmakuisia.

    Kuka tahansa työntekijöistä voi olla yrityksesi tärkein kasvo.

    Etätyön hassut kommellukset tai kokemukset työn ja perhe-elämän yhdistämisestä luovat lahjomattoman kuvan yrityksestäsi – sen, miltä tuntuu olla teillä töissä. Tunnetta ja aitoutta arvostetaan, ja niillä on valtava voima.

    Inspiroi ja kouluta siksi kaikkia työntekijöitäsi tekemään LinkedIn-julkaisuja. Kannusta, palkitse ja nosta esiin toimivia esimerkkejä. Se ei vaadi suurta resursointia, vain pienten rutiinien muistamista intrassa tai viikkopalaverissa.

    Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Työntekijän mittakaava on helposti omaksuttava ja siksi se koukuttaa katsojan. Työn arjesta kertovat, hyvin suunnitellut ja tuotetut sisällöt voivat olla tehokkaita inhimillisen yrityskuvan rakentajia. Miten arkista työtä helpottanut oivallus syntyi? Miten kauan menee aikaa, kun työturvallisuutta parantava suoja-asu puetaan?

    Mitä me annamme?

    Voit tavoittaa LinkedInillä Suomessa 1,5 miljoonaa ja kansainvälisesti 822 miljoonaa käyttäjää. Jokainen heistä kohtaa valtavan määrän sisältöä pelkästään LinkedInissä.

    Mainoksiasi kohdentamalla saat tilaa sinulle tärkeiden ihmisten uutisvirrassa. Se ei kuitenkaan riitä, tarvitset tilan lisäksi heidän huomionsa. On arvioitu, että jos katsoja ei näe videon 3 ensimmäisen sekunnin aikana kiinnostavaa koukkua, hän siirtyy seuraavaan sisältöön.

    Ennen kuin julkaiset, mieti siis analyyttisesti, mikä tai mitkä kanavistasi ja niiden yleisöistä ovat oikeat asiallesi. Harkitse, julkaisetko viestisi orgaanisena postauksena vai mainoksena.

    LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

    Sen jälkeen päätä, mitä kerrot asiasta aivan ensimmäisenä. Mikä siinä on tärkeintä ei yrityksesi, vaan yleisösi kannalta? Mitä hyötyä kertomasta asiastasi on yleisöllesi? Tarjoatko heille mahdollisuuden säästää, tehostaa omaa tai yrityksen toimintaa vai oppia uuden, heille merkittävän asian? Pitääkö viestisi vaikuttaa nyt vai seuraavan vuoden budjettia laatiessa?

    LinkedInin Content Suggestions -työkalun avulla löydät sisältöjä sen mukaan, minkälainen yleisö on kiinnostunut niistä. Käytä sitä myös ideasparraukseen ja etsi sieltä aiheita ja käsittelytapoja oman yrityksesi julkaisuihin.

    LinkedIn Pages: How to use Content Suggestions (YouTube)

    Mitä me tavoittelimme?

    Kampanjalle tai julkaisulle ennalta määritelty tavoite vaikuttaa siihen, miten hyvin sen katsotaan lopulta onnistuneen. Tähtää siis kaikilla valinnoillasi kohti määrällistä tai laadullista tavoitetta. Varmista, että valitsemallasi julkaisutyypillä voi saavuttaa asettamasi tavoitteet. Jos tähtäät uusiin tilauksiin, ovathan ostopolku ja tilauspainike kunnossa?

    Julkaisemisen jälkeen yleisö alkaa reagoida sisältöösi. Kääri hihat asiakaskokemuksen parantamiseksi: Peukuta ja vastaa. Yleisöpalautteeseen reagointi on varma tapa menestyä digitaalisessa kohtaamistaloudessa.

    Analysoi samalla dataa ja tee tarvittaessa lukujen tai yleisöreaktioiden perusteella korjausliikkeitä sisältöösi. Jos toimenpiteesi eivät auta tai jotain menee pieleen, ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä, mitä voisit tehdä toisin ja onko käytössäsi kaikki oikeat työkalut.

    Ota yhteyttä LinkedIn-asiantuntijaamme

    Parhaan hyödyn kampanjoista ja postauksistasi saat, kun etsit niistä säännöllisesti menestyjiä. Tuota niitä lisää yleisöllesi ja tunnustele, tulisiko kohderyhmää edelleen laajentaa.

    Lue lisää
  • Näillä ohjeilla teet timanttisen LinkedIn-profiilin
    05.04.2022
    Näin teet timanttisen LinkedIn-profiilin

    LinkedIn on yksi nopeammin kasvavista sosiaalisen median kanavista Suomessa. Jo yli 1,5 miljoonaa suomalaista on luonut LinkedIn-profiiliin, ja niin rekrytoinnin kuin ammatillisen keskustelun ja kehittymisenkin näkökulmasta se on ylivertainen kanava. Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions kumppani, joten me tiedämme miksi se on niin tehokas sekä ammattilaisille että mainostajille. Tarjoamme asiakkaillemme LinkedIn-mainontaa ja Tietopankistamme voit lukeä lisää siitä mitä on LinkedIn-markkinointi.

    Lue lisää
  • 25.03.2022
    Sopivalla tavalla haastettu

    Aina oikeaan aikaan ja riittävästi uutta haastetta. Sen takia ICT Service Manager Hanna Saarivirta on viihtynyt Fonectalla sen koko historian ajan.

    Monen Fonectalla pitkään viihtyneen työura on alkanut erinimisessä yrityksessä ja muuttunut fonectalaisuudeksi yritysostojen seurauksena. Hanna Saarivirtakin aloitti Fonectalla tavallaan jo syksyllä 2001.

    Hän oli aiemmin työskennellyt kaavanpiirtäjänä vaateteollisuudessa, mutta alan työmahdollisuudet olivat Suomessa kapenemassa, kun taas it-alalla tarvittiin väkeä. Hanna kurssitti itsensä mikrotukihenkilöksi ja työskenteli pari vuotta energia-alan yrityksessä, kunnes oli perheen aika.

    ”Olimme asuneet viisi vuotta Kaarinassa. Äitiyslomani jälkeen halusimme muuttaa takaisin Tampereen seudulle. Vaihdoimme miehen kanssa samoihin aikoihin työpaikkaa, minä menin Telenor Medialle it-asiantuntijaksi. Olin hirveän onnellinen, kun pääsimme muuttamaan takaisin Tampereelle. Siinä loksahti monta asiaa kohdalleen kerralla”, Hanna kertoo.

    Johtotehtävissä eri puolilla Suomea


    Työnantaja vaihtui myöhemmin ensin Inoa Suomeksi ja sitten Fonectaksi. Inoa Suomen ajoilta Hannalle tuli tutuksi Annu Kairtamo, joka myös on edelleen fonectalainen. Hanna vastasi atk-tuesta, palvelimista ja laitteista, Annu taas tunsi myyjien käyttämät ohjelmat.

    ”Jos Jyväskylän, Turun tai Helsingin toimistolla aloitti uusi myyjäryhmä, lähdimme Annun kanssa autolla paikan päälle. Minä pakkasin peräkonttiin pöytäkoneita ja monitoreja. Kun olin saanut koneet asennettua, Annu piti myyjille tuotantokoulutuksen. Olimme paikalla toimistoilla aina kello kahdeksan riippumatta siitä, millä paikkakunnalla olimme.”

    Asennustyöt olivat fyysisiä ja sitä sorttia, joka ei aina etene suunnitelmien mukaan. Hanna istui välillä palvelinhuoneen lattialla johdot käsissään ja mietti, että mitähän seuraavaksi. Kerran laitteet oli erityisen vaikea saada yhdistettyä verkkoon ja Annukin jo tuli kyselemään, missä vaiheessa pääsisi pitämään koulutusta. Työ oli tarkkaan ketjutettua.

    ”Yhden kerran olimme menossa Jyväskylään aikaisin aamulla asentamaan koneita. Ajoimme pilkkopimeässä ja hirveässä lumimyräkässä. Jossain Jämsän ja Tampereen välillä Annu kysyi, että näetkö sä tienreunoja. Vastasin, että en. Annu sanoi, että en mä kyllä oikeastaan näe edes noita edellä ajavan auton takavalojakaan.”

    Nyt muisto naurattaa, vaikka Hanna myöntää hetken olleen karmiva.

    ”Se kuvastaa sitä, että me oltiin ihan tosissaan, ja ne hommat piti tehdä. Ei me kyllä nykyään enää tehtäisi noin!” Hanna vannoo.

    Putkimonitoreja sylin täydeltä


    Fonectalla oli 2000-luvulla  paljon väkeä, Tampereellakin kymmenen eri myyntitiimiä. Jossain vaiheessa muutetiin Finlaysonin alueella isompiin tiloihin ja kaikkien työasemat toimistolla vaihdettiin. Kymmenet ja taas kymmenet tietokoneet ja monitorit tulivat toimistolle laatikoissa ja kuljetuslavoilla.

    ”Niitä sitten purettiin ja kiikutettiin myyjille ja asiakaspalveluun sitä mukaa, kun asennuksia saatiin tehtyä. Siihen aikaa monitorit olivat niitä isoja putkijuttuja. Kannoin niitä sylissä pitkin käytäviä, kunnes jossain vaiheessa sain apteekkikärryt. Ne kärryt ovat muuten vieläkin Tampereen toimistolla ahkerassa käytössä.”

    Tarjolla oli myös ylemmän tason tehtäviä eli piuhojen vetämistä toimiston katosta.

    ”Kerran neuvotteluhuoneessa seisoin pöydällä ja tein jotain datatykille. Astuin pöydällä niin, että se keikkasi ja lensin lattialle. En satuttanut pahasti, mutta huomasin, että puhelimeni oli ihan vieressäni. Soitin sitten assarille toiseen kerrokseen ja hän piipahti tarkistamaan, että olin kunnossa”, Hanna muistelee.

    Haasteita oikeaan aikaan


    Fonectan ensimmäiset parikymmentä vuotta ovat sisältäneet paljon muutoksia. Hannan työhön on vaikuttanut konkreettisesti esimerkiksi se, että lankapuhelimet ovat vaihtuneet kännyköihin ja ne kookkaat pöytämonitorit ja tietokoneet läppäreihin.

    Myös työnimikkeet ovat vaihtuneet – hän on ollut it-asiantuntija, kehitysasiantuntija, tuotantoasiantuntija, Salesforce-järjestelmäpäällikkö ja nyt kolmisen vuotta ICT Service Manager. Asemapaikkana Hannalla on edelleen rakas Tampere.

    ”Nyt vastaan Fonectan it-infrasta, tietoliikenneyhteyksistä, laitteista ja niiden elinkaaresta sekä lisensseistä ja it-palveluista. Kumppanille on osin ulkoistettu sellaista työtä, mitä tehtiin ennen itse, ja kehitän palveluita yhteistyössä heidän kanssaan.”

    Jokaisella on omat syynsä, miksi viihtyy työpaikassa. Hannalla osa motivaatiosta tulee itse työn sisällöstä, mutta tärkeää on ollut erityisesti mahdollisuus kehittyä.

    ”Yksi tosi iso asia mun kohdalla ovat olleet uudet haasteet. Niitä on aina ilmaantunut, kun olen niitä kaivannut. Ja luotto! Se, että muut ajattelevat, että kyllä toi osaa ja selvittää ja hoitaa. Fonectalla ollaan kannustavia ja annetaan vastuuta. Eikä ketään jätetä yksin. Jos liputat, että tarvitset jeesiä, sitä jeesiä löytyy.”

    Ja muutos – se on pysyvää!


    Hannan työura on tuttu monelle suomalaiselle viime vuosilta – ensin alanvaihto parempien työmahdollisuuksien takia ja sitten aktiivista oman osaamisen kehittämistä.

    ”It-tekeminen missä tahansa yrityksessä vaatii koko ajan oppimista. Pitää olla halua oppia. Teknologia kehittyy niin nopeasti, ettei voi jäädä sen osaamisen varaan, mikä itsellä joskus on ollut.”

    Viimeksi Hanna opiskeli kaksi vuotta töiden ohella Haaga-Heliassa ja valmistui ICT-tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2020.

    ”Se opintokokonaisuus kasvatti teknologian osaamistani ja ymmärrystäni monessa kohdassa. Koulun penkiltä saat perustiedon, mutta itse työ on se, joka oikeasti opettaa. Se antaa valmiuden siihen, että kun haasteita ilmenee, niihin pystyy tarttumaan.”

    Hanna puhuu kiihkeästi opiskelun puolesta. Kun muita fonectalaisia aloitti samoja opintoja Haaga-Heliassa, joku kysyi varovasti, miten opiskelusta selviää.

    ”Sanoin, että jos mä olen selvinnyt siitä, niin säkin selviät! Kouluun pääseminen ja aloittaminen on vaikein vaihe. Jos sinne pääsee, kyllä sieltä valmistuu.”

    Aateekoota ja leipomishommia


    Hannan nykyiseen ”ICT-poppooseen” kuuluu kolme tiimiä: data- ja AI-tiimi, Salesforce-tiimi ja pilvitiimi, johon hän itse kuuluu.

    ”Vaikka me teemme vähän kuivaa it-työtä, oman porukan kesken meillä on mustaakin huumoria. Moni halusi aikanaan eroon atk- ja mikrotukihenkilötitteleistä, mutta meistä on kauhean hauskaa, kun me sanotaan, että tehdään tätä aateekoota.”

    Viime aikoina ICT-porukka on siirtänyt sormet näppikseltä taikinakulhoon.

    ”Jo toisen kerran meillä oli yhteinen Fonectan atk leipoo -tapahtuma. Avaamme keittiömme muille pitämällä videoyhteyttä päällä ja leivomme kaikki samaa tai omia reseptejämme. Itse leivoin viimeksi sitruunamutakakun. Ainoa harmittava juttu on, ettemme pääse maistelemaan muiden leivonnaisia, mutta lähetämme niistä kyllä toisillemme valokuvat!”

    Lue myös jutussa mainitun Annun Kairtamon urasta Fonectalla!

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle?

    Lue lisää
  • Annu Kairtamo
    21.03.2022
    Puoli metriä töitä ja oikolukua Århusissa

    Annu Kairtamo on 23 vuoden aikana nähnyt yrityshakemistojen siirtyvän paperilta näytöille ja mikä parasta – uusien fonectalaisten saavan rohkeutta.

    Annu Kairtamo aloitti työt ”viime vuosituhannella”, kun Telefakta palkkasi Tampereella uuden myyjän syyskuussa 1999. ”Olin silloin yo-merkonomi ja tehnyt erilaisia kaupan alan töitä. Halusin jatkaa vielä opiskelua, ja haaveeni oli opiskella iltaisin ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Tarvitsin siis päivätyön, joka loppuu neljään mennessä”, Annu Kairtamo kertoo.

    Se päivätyö osoittautuikin toimivaksi ratkaisuksi, sillä vieläkään hän ei ole hakenut toiseen työpaikkaan. Yrityksen nimi ja omistajat ovat kyllä vaihtuneet ympäriltä. Fonectalainen hänestä tuli virallisesti 2005, kun yritys osti Annun työpaikan – silloin nimeltään Inoa Suomi.

    Ahkeraa mapitusta Finlaysonin alueella


    ”Ensimmäiset vuodet olivat levottomia, kun vähintään kerran vuoteen vaihtui työnantajan nimi paperissa yhteistyö- ja omistajakuvioiden takia. Ensimmäisessä työpaikassani Telefaktalla oli muuten toimitusjohtajana ja yhden myyntitiimin vetäjänä Timo Hiltunen, josta tuli myöhemmin myös Fonectan toimitusjohtaja.”

    Aivan uransa alussa Annu myi yrityksille näkyvyyttä painetuissa hakemistoissa. Parin vuoden jälkeen hän siirtyi tuotantosihteeriksi eli asiakaspalveluun ja tilaustenkäsittelyyn.

    Silloin digitaalisuutta oli vasta pieninä läikkinä suomalaisilla työpaikoilla. Annu kirjoitti järjestelmään tuotekoodeja, jotta paperiluetteloihin päätyi halutun näköistä tekstiä: toivottua fonttia, lihavointia tai tekstiväriä.

    ”Myyjä täytti yritysten tekemät tilaukset paperille ja paperit tuotiin, postitettiin tai faksattiin myyntitiimeistä meille. Paperit ilmestyivät meidän tuotantosihteerien pöydälle aamuisin.”

    Tilauksia piti säilyttää tietty aika, ja siksi työhön kuului myös melkoisesti mapittamista. Kun Fonectan toimisto Tampereella muutti viime syyskuussa Finlaysonin alueelta rautatieaseman lähelle Technopolikseen, hävitettiin vielä viimeisiä paperitilauksia.

    ”Nykyäänkin sanotaan, miten joku keissi on jäänyt järjestelmässä patterin väliin. Aikanaan niitä saattoi siivotessa löytyä sieltä ihan oikeasti!”

    Opelilla Turkuun kouluttamaan


    Annun tulevien työvuosien suunta alkoi hahmottua, kun hänen vastuulleen tuli myyjien kouluttamista. 2020-luvun Teams-vuosina tuntuu eksoottiselta ja ehkä vähän haikealtakin, että myös kouluttamisesta puuttui vielä silloin digiulottuvuus.

    ”Kiersimme kouluttamassa paikan päällä eli ihan ajoin Opel Kadetillani esimerkiksi Turkuun tai Jyväskylään. Näytimme materiaaleja piirtoheitinkalvoilta, ja muistan vieläkin, kun kirjoitin käsin niitä kalvoja koulutusta varten”, Annu sanoo ja nauraa.

    Syksyllä 2004 hän siirtyi esihenkilötehtäviin. Tiimipäällikön tehtäviin kuului alusta asti myös johdolle raportoimista. Ihan heti Annu ei tarvinnut excel-taulukoita tai visuaalisia raportteja.

    ”Johtajat saattoivat kysyä, kuinka iso viive meillä on töissä. Pystyin vastaamaan, että ehkä noin 50 senttiä korkea pino. Kun tilausjono oli vähentynyt puolella, se siis tarkoitti oikeasti ihan fyysisesti matalampaa pinoa.”

    Silmä tarkkana Tanskassa


    Ennen digiaikaa kaikki yrityshakemistoihin liittyvä työ oli suunnitelmallisempaa ja aikataulut tarkempia, sillä painokoneet oli varattu vuosiksi eteenpäin.

    ”Painoaineiston oli oltava juuri sinä päivänä kuin oli sovittu painotalossa. Ja kun numero oli luetteloon painettu, se oli se mikä oli. Jos puhelinluettelon yrityssivuilla oli mennyt jotain pahasti väärin, silloin saatettiin painaa vielä lisäosa ja jakaa se alueellisesti uudelleen.”

    Koska se ei kuitenkaan ollut halpaa lystiä ja painomateriaalin oli oltava tiptop, Annukin pääsi reissaamaan esimerkiksi Århusiin Tanskaan.

    ”Päästiin ulkomaille työmatkalle – oikolukemaan! Ei me kyllä paljon muuta nähty kuin hotellihuone ja painotalo”, Annu nauraa.

    Yhdessä luettelossa saattoi olla jopa yli tuhat sivua ja lukuaikaa oli kymmenisen päivää. Annu ja viitisen kollegaa tekivät urakalla painotalossa 12–14-tuntista työpäivää. Suomessa oli samaan aikaan varattuna päivystäjät myös illoiksi ja viikonlopuiksi.

    ”Kävimme tietoja läpi rivi riviltä. Jos löysin epäloogisuutta tai jotain virheeltä vaikuttavaa, soitin Suomeen konttorin päivystäjälle. Hän etsi mapeista juuri sen tilauksen, jota virhe-epäily koski.”

    Siinä sitten yhdessä – luuri korvalla Suomessa ja Tanskassa – huolehdittiin siitä, että yritysten yhteystiedot näkyivät seuraavan vuoden ajan oikein asiakkaille.

    Rohkeasti eteenpäin!


    Fonecta osti aikanaan muidenkin suomalaisten toimijoiden painettuja hakemistopalveluja, kuten puhelinluettelon Keltaiset sivut ja suurimman osan Eniron luettelobisneksestä.

    ”Kun kaikki merkittävät painetut luettelot oli haalittu, tuli suuri digitalisaatio ja paperiluetteloja alettiin vetämään alas.”

    Ajantasaisia yritystietoja tarvitaan edelleen – nyt niitä etsitään digitaalisista palveluista.

    Annukin työskentelee nykyään verkkolöydettävyyden parissa ja on neljäntoista fonectalaisen tiimipäällikkö – virallisesti Manager, Digital Presence. Annun tiimiläiset Tampereella ja Turussa huolehtivat Kontakti-palvelun avulla siitä, että yritysasiakkaiden tiedot ovat kunnossa.

    Annu on edelleen todella innostunut ihmisten johtamisesta. Se on selvästi ollut hänen juttunsa.

    ”Hienointa Fonectalla ovat olleet aina ihmiset. Meillä on töissä mukavia ihmisiä, joiden kanssa on kiva tehdä, jutella ja ratkaista asioita.”

    Moni aloittaa Fonecta-uransa juuri Annun tiimissä. Joillekin hän voi olla jopa työelämän ensimmäinen lähijohtaja.

    ”Kun työntekijä aloittaa meillä, hän voi olla vielä aika hiljainen ja ehkä epävarma, eikä saa suutaan auki tiimipalaverissa. Kun sellaisen ihmisen saa kasvamaan, ottamaan vastuuta ja puolustamaan mielipidettään – ne ovat sellaisia hetkiä, jolloin musta tuntuu, että kyllä musta jotain hyötyä on.”

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle? 

    Lue lisää
  • 18.03.2022
    Taina on luonut yhteyksiä jo 49 vuotta – samassa työpaikassa

    Taina Tuomi aloitti Fonectalla jo ennen kuin yritystä oikeastaan edes oli olemassa. Nyt hän on IT Service Manager ICT-tiimissä ja sanoo lepäilevänsä laakereillaan – käynnissä on tehtäviensiirto ennen eläkepäiviä.

    Lue lisää
  • Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla
    18.03.2022 - Minna Tuum
    Tiesin heti, että Tintin kanssa haluan tehdä töitä!

    Näin Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla

    Lue lisää
  • Markus Vuorinen
    11.03.2022
    Evoluutio tuo digimarkkinoinnin keinot kaikkien yritysten saataville

    Teknologinen kehitys kulkee kohti digimarkkinoinnin demokratisoitumista. Olemme huomanneet, että pk-yritykset pysyvät parhaiten kehityksessä mukana keskittämällä digitaalisen asiakashankintansa, kirjoittaa Fonectan tuotejohtaja Markus Vuorinen.

    Lue lisää
  • 11.03.2022
    Fonectan historiaa: Puhelinluetteloista digitaalisuuden edelläkävijäksi

    Kun Fonecta vuonna 2002 perustettiin, elettiin Suomessa vielä digitaalisuudessa eräänlaisessa alkuhämärässä. Internet oli toki keksitty ja käytössä, mutta nokialaisten puhelimien kultamaassa ei vielä etsitty tietoa mobiilisti tai jaettu kissavideoita Facebookissa. Bussipysäkillä ihmiset joutuivat kysymään toisiltaan reittiohjeita, ja aukioloaikoja sekä yhteystietoja etsittiin, mistäpä muualta, kuin puhelinluetteloista.

    Lue lisää
  • Paikallinen markkinointi - mitä se tarkoittaa?
    11.03.2022
    Paikallinen markkinointi – löydy ja erotu verkossa toimialueellasi

    Onko yritykselläsi fyysinen toimipiste tai toimipisteitä, joista käsin se myy tuotteita tai palveluja? Tai tietty toimialue, jonka sisällä se palvelujaan tarjoaa? Jos yrityksesi palvelee lähelläsi satunnaisesti tai vakinaisesti liikkuvia asiakkaita, on paikallinen markkinointi sinulle välttämätöntä.

    Lue lisää
  • 08.03.2022
    Fonecta Kontakti -palvelun hakukanaviin kuuluva Yandex on suljettu pois käytöstä

    Fonecta Kontakti -palvelun hakukanaviin kuuluva Yandex on suljettu pois käytöstä. Myös Google ja Facebook ovat lopettaneet mainonnan Venäjällä toistaiseksi.

     

    Ukrainan kriisin takia moni kansainvälinen yritys on lopettanut liiketoimintansa ja mainostamisen Venäjällä. Fonecta tekee pääasiassa paikallista liiketoimintaa suomalaisten yritysten kanssa, ja Fonectan palvelut tuotetaan yhteistyössä kotimaisten, eurooppalaisten ja amerikkalaisten yritysten kanssa. Fonecta ei harjoita liiketoimintaa Venäjällä kirjoilla olevien yritysten tai organisaatioiden kanssa, joka voisi mahdollistaa esimerkiksi väärän tiedon levittämistä mm. sosiaalisessa mediassa.

    Fonecta on nyt tehnyt yhteistyökumppaneidensa kanssa seuraavia muutoksia, jotka rajaavat digimarkkinoinnin mahdollisuuksia Venäjällä:

    • Facebook ja Google ovat keskeyttäneet Ads -palvelut Venäjällä Ukrainan kriisin seurauksena:
      • Tämä vaikuttaa myös Fonectan asiakkaisiin, joilla on ollut kauttamme mainosnäkyvyyttä Venäjällä kyseisissä kanavissa.
    • Fonecta keskeyttää tietojen välittämisen Yandex-hakukoneeseen:
      • Fonecta Kontakti -palvelun asiakkaillamme on mahdollisesti ollut näkyvyyttä myös venäläisessä Yandex-hakukoneessa. Yandex on Venäjällä toimiva tietotekniikka-alan yrityskonserni, joka ylläpitää Venäjän suurinta internetin hakukonetta.
      • Vallitsevasta tilanteesta johtuen Yandex on suljettu pois Fonecta Kontaktin kanavavalikoimasta, eikä Fonecta enää vie Yandexiin yritysten tietoja.

    Fonecta on näiden toimien lisäksi päättänyt tukea isoja avustusjärjestöjä, jotka tekevät töitä Ukrainan kriisin hyväksi.

    Jos sinulle herää kysymyksiä, olemme mielellämme avuksi. Ole siis rohkeasti yhteydessä!

    Lue lisää
  • 07.03.2022
    Yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena

    Fonecta muutti vuosi sitten johtamistapaansa merkittävästi. Ajattelemme, että yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena, kirjoittaa henkilöstöjohtaja Hanna Korhonen.

    Lue lisää
  • 28.02.2022
    Hybriditiimi auttaa monella murteella

    Fonectan asiakaspäälliköiden hybriditiimi on tehnyt etätyötä jo kolme vuotta. Eri puolella Suomea asuvat ammattilaiset tietävät, mitkä palveluista parhaiten kasvattavat asiakkaan liiketoimintaa.

    Lue lisää
  • Nainen selaa Linkediniä
    24.02.2022
    Kolme vaikuttavaa sisältömuotoa yritykselle – näin koukutat asiakkaan

    Moni meistä skrollaillee somekanavissa mieluusti postausvirtaa, eikä lähde LinkedInistäkään houkuttelevan linkin perässä. Tuoreet sisältömuodot varmistavat, että yleisö löytää asiasi ja keskittyy siihen heti kiinnostuksen herättyä.

    Valitse LinkedInissä sisältömuoto aina sen mukaan, mitä yritykselläsi on sanottavana ja minkä tavoitteen olet asettanut sisällölle. Onko asiasi vaikuttavimmin kerrottavissa infograafina, valokuvana, tekstinä vai videona? Riittääkö tiedon yksisuuntainen esittäminen kanavassa ja vai kannattaisiko sinun järjestää livetapahtuma, jossa yleisö voi esittää heti lisäkysymyksiä?

    Luo sisältöä vanhaa päivittämällä

    Orgaaniset sisällöt kannattaa pitää tikissä, sillä mainoskampanjat tulevat ja menevät, mutta LinkedIn-tili jatkaa yrityksestäsi kertomista. Sisällöntuotantoa ei tarvitse käynnistää nollasta. Mitä jos toisit jotain jo verkkosivuillasi esittämääsi sisältöä myös LinkedIniin esimerkiksi artikkelina?

    Artikkelit ovat olleet LinkedInissä aiemmin vain yksityishenkilöiden käytössä. Keväästä asti myös yritykset ovat voineet julkaista niitä.

    Artikkelipohja tarjoaa sisällölle täysin itse muotoiltavan tilan ja jättää näin tilaa luovuudelle. Voit tekstimuotoisen sisällön lisäksi upottaa artikkeliin esimerkiksi linkkejä, videoita ja kuvia. Suosituspituus artikkelin tekstille on 500—1 000 merkkiä.

    Artikkeli julkaistaan yrityksesi uutisvirrassa, joten jokainen uusi artikkeli tuo lisää näyttöjä ja sitouttaa yleisöäsi. Tässäkin sisältömuodossa pystyt tarkistamaan LinkedInin analytiikkaraporteista tavoitetun yleisön koon ja sitoutumisen sekä demografisia tietoja, kuten näyttöjen toimialat, yrityksen koon yms.

    Artikkelien tuottaminen on helppoa, ja juuri siksi jokaisen yksittäisen artikkelin kohdalla kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen yrityksesi tavoitteet ja yleisön toiveet sisällöillesi.

    Näytä vuosikertomus heti yleisöllesi

    LinkedInin mainosmuodot ovat tällä hetkellä single image ad, video ad, carousel image ad, message ad, text ad ja dynamic ad.

    Uusin mainosmuoto on document ad. Sen avulla voit jakaa monisivuisia sisältöjä ja kohdentaa mainoksen toivomallesi yleisölle. Jaat document adin avulla helposti vaikka vuosikertomuksen suoraan yrityksesi LinkedIn-tilillä.

    ”Suomalaiset firmat tekevät tosi paljon esimerkiksi oppaita, asiakasreferenssejä ja tutkimuksia. Yrityssivulla on ennenkin voinut julkaista monisivuisia pdf:iä, mutta siihen ei ole ollut saatavilla kaveriksi hyvää mainosformaattia”, sanoo LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola Fonectalta.

    ”Jos firma on halunnut mainostaa esimerkiksi useampisivuista tutkimusta, on käyttäjä pitänyt ohjata siirtymään ensin mainokselta laskeutumissivulle ja lataamaan tutkimus sieltä. Se on ollut vähän liian kankeaa käyttäjän näkökulmasta.”

    Hyvä toiminnallinen tavoite document adille on liidien hankkiminen ja oman yleisön laajentaminen.

    ”Voit jatkossa laittaa document adin ja ladattavan tai selattavan sisällön väliin LinkedInin liidilomakkeen. Voit siis kerätä esimerkiksi käyttäjän yhteystiedot ennen kuin hän selaa tai lataa sen kohdesisällön”, Mikkola kertoo.

    Tämänkin mainosmuodon tulokset näkyvät LinkedInissä yrityksen omalla mainostilillä.

    ”LinkedIn ei päivitä uusia ominaisuuksia kerralla kaikille ja yhdessä yössä, vaan ne tulevat pikkuhiljaa tileille käyttöön. Uusien ominaisuuksien roll out voi kestää viikoista kuukausiin. Osalla suomalaisista mainostajista on jo document ad käytössä”, kertoo Mikkola.

    Tarkista mainostililtäsi, joko ominaisuus on saatavilla tai kysy yhteistyöhenkilöltäsi Fonectalla sen julkaisuaikataulua.

    Järjestä vaikuttava livetapahtuma helposti

    Yli tuhannen seuraajan yritystilit ovat voineet järjestää keväästä asti LinkedIn Live -tapahtumia eli suoraan LinkedIniin striimattavia live-tapahtumia. Tilillä voi pitää tuotteen demoesittelyn, keskustelupaneelin, rekrykohtaamisia opiskelijoille tai vaikka säännöllisesti kokoontuvaa kirjakerhoa.

    LinkedIn on monipuolinen alusta livetapahtumien järjestämiseen ja juuri se on tämän palvelutuotteen suurin etu. LinkedIn Liven avulla voit samassa somekanavassa esimerkiksi:

    • kutsua sivusi seuraajat tapahtumaan,
    • mainostaa tapahtumaa kohdennetusti uudelle yleisölle,
    • järjestää livetapahtuman,
    • vastata yleisön chatissä tai videoyhteydellä esittämiin kysymyksiin tai
    • tallentaa tapahtuman ja tarjota sen katsottavaksi myöhemmin kokonaan tai miniohjelmiksi editoituina kohokohtina.

    Myös kaikista tapahtumiin liittyvistä toiminnoista löydät analytiikan suoraan LinkedInissä. Virtuaalitapahtuman järjestäjänä näet esimerkiksi osallistujien määrän, ammattinimikkeet ja tapahtumaan liittyvien postausten sitoutumisasteen.

    Tapahtumien mitattavana tavoitteena voi olla esimerkiksi uniikit tavoitetut käyttäjät tai liidien kerääminen kohderyhmältäsi.

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn-kumppani ja tarjoaa siksi erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille.

    Lue lisää
  • Ihmiset tutustumassa Fonectan LinkedIn-palveluihin
    23.02.2022
    Onko yrityksesi uusi LinkedInissä? Kasvata yleisöäsi näin

    Kaikki suuret tarinat alkavat jostain, niin myös yrityksesi mainosmatka LinkedInissä. Tarjoamme viisi vinkkiä, joista yksi voi yllättää kokeneenkin mainostajan.

    Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa mielikuviin yrityksestäsi. LinkedIn on yrityksille erinomainen paikka näkyä, sillä se on tutkimuksen mukaan edelleen luotetuin somekanava Suomessa. Linkediniä käyttävistä 76 prosenttia pitää sitä luotettavimpana kanavana.

    Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

    LinkedInissä on 40 prosenttia Suomen työikäisestä väestöstä kanavan ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan. Heistä jokainen näkee digitaalisessa maailmassa niin valtavasti sisältöä, että viestisi on oltava terävä erottuakseen.

    1. Määritä tavoitteesi ja muista ne

    Mitä haluat, että ihmiset muistavat yrityksestäsi? Mitä heidän tulisi tehdä nähtyään mainoksesi, postauksesi tai yrityksesi oma sivu?

    Määrittele kullekin LinkedIn-mainokselle ja -postaukselle omat tavoitteet ja räätälöi tuottamasi sisältö niiden mukaan. Tavoite voi olla lisätä tunnettuutta, puffata yksittäistä tuotetta, rekrytoida uusia työntekijöitä tai vaikka löytää yhteistyökumppaneita.

    Seuraa myös tulosta: Oliko rekryilmoituksesi tavoite mahdollisimman monen silmäparin tavoittaminen vai laadukkaat hakijat? Onnistuitko? Mitä voit tehdä ensi kerralla paremmin?

    2. Mainosta kanavassa kanavan tavalla

    Somekanavien käyttäjien tavat antavat raamit myös yrityksesi mainostustapoihin. Unohda muista kanavista oppimasi kikat, sillä LinkedIn toimii eri tavalla.

    Instagramissa ja Facebookissa käyttäjät piipahtelevat useita kertoja päivässä, joten näkyvyyttä saa jopa viikossa. LinkedInissä käydään pari kertaa viikossa ja yksittäinen istunto kestää kauemmin.

    LinkedInissä kampanjat kannattaakin suunnitella kestämään vähintään kolme viikkoa. Huomioi myös muu kanavan erityisluonteisuus ja vaativa asiantuntijayleisö luovassa suunnittelussa.

    3. Uskalla olla kunnianhimoinen

    Jos ensimmäisen mainoskampanjan julkaisu jännittää, sparraa ideaa ja toimintamallia LinkedIn-sertifioidun asiantuntijamme kanssa. Voit kysyä mitä vaan: Ideasi toimivuutta tai vaikka sitä, mitä mainosmuotoa suosittelemme asian esittelemiseksi yleisölle.

    Kerro suunnitelmasi, niin saat suosituksen kokemuksiimme perustuen. Esimerkiksi liian lyhyt kokeilu ei tuo sinulle tarpeeksi oikeanlaista dataa. Pienellä kampanjapyrähdyksellä et siis välttämättä saa selville edes sitä, oliko ensikokeilu oikeasti kannattava.

    Ota yhteyttä LinkedIn-asiantuntijaamme 

    4. Hyödynnä edullisemmat mainosajat

    Varsinkaan ensimmäisissä kokeiluissa kustannukset eivät tietysti saisi nousta liian korkeiksi. Mainonnan hinnat ovat keskimäärin 25 prosenttia edullisempia aivan kvartaalin alussa kuin sen viimeisenä kuukautena. Tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuun alku ovat siis hyviä aikoja aloittaa kampanja.

    Voit tarkistaa ajantasaisen keskiarvohinnan klikeille tai mainosnäytöille Campaign Managerista. Se huomioi hinnoittelussa kohderyhmäsi ja kampanjan ajankohdan.

    Mieti siis yrityksesi kannalta parhaat puitteet kampanjalle ja aloita toteutus ajoissa. Aloittaaksesi tarvitset LinkedIniin yrityssivun ja mainostilin, sekä ajatuksia tavoitteista ja kohderyhmistä. LinkedIn-mainostilin ja kulutusperusteisen laskutuksen saat Fonectalta ilman lisäkuluja.

    5. Opi uutta maksutta

    Kun hankit LinkedIn-mainostilin kauttamme, saat käyttöösi maksuttomat, kuukausittaiset koulutukset. Niiden avulla opit tehokkaammaksi markkinoijaksi. Koulutuksia järjestetään esimerkiksi näistä aiheista:

    • LinkedIn kanavana ja kaikki mainosmuodoista
    • Vaikuttava LinkedIn-sisältö yrityksille
    • Campaign Manager -perusteet
    • Brändi- ja taktinen mainonta LinkedInissä
    • Kaikki kohdennuksista
    • LinkedIn mainonnan optimointi

    Voit myös tilata koulutuksia omalle tiimillesi tai maksuttoman oppaamme taktisesta mainonnasta LinkedInissä. Sen avulla voit opiskella omaan tahtiisi esimerkiksi tulosten seurantaa ja kampanjan onnistumisen mittaamista.

    Tilaa opas tästä

    Fonecta on virallinen LinkedIn Marketing Solutions -partneri. 

    Lue lisää
  • Miikka-Markus Leskinen Markkinointipodcastin vieraanan
    21.02.2022
    Markkinointipodcast: Kansainvälinen B2B-markkinointi

    Miten suomalaisyritysten kannattaa markkinoida kansainvälisesti?

    Lue lisää
  • Lataa paikallisyrittajan opas ja nouse hakujen karkeen
    11.02.2022
    Lataa paikallisyrittäjän opas ja nouse hakujen kärkeen

    Tietojenhaku on siirtynyt verkkoon, eikä ensisijainen tiedonetsinnän lähde ole yrityksen kotisivu, vaan se on pirstaloitunut lukuisiin eri kanaviin. Tietoa etsiessään asiakas valitsee mistä sitä etsii, eikä yritys voi vaikuttaa siihen. Koska tietoa etsitään niin laajasti, tulee yrityksen olla läsnä useissa eri  kanavissa.

    Lue lisää
  • Outi Ylönen kertoo, miten markkinointia kannattaa mitata
    11.02.2022
    Miten digimarkkinointia mitataan ja miksi?


    Digitaalista markkinointia kannattaa mitata, koska se mahdollistaa lähtötilanteen määrittämisen, jatkuvan kehityksen sekä tuloksellisen mainonnan tekemisen. Olennaista on osata valita oikeat mittarit ja peilata niitä asetettuihin tavoitteisiin. Koostimme aiheesta vinkkilistan.

    Lue lisää
  • Lataa muistilista - ota verkon kanavat haltuun
    10.02.2022
    Lataa muistilista ja ota verkon kanavat haltuun

    Jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Hakukoneet eivät itse tuota tietoa vaan hakevat sitä eri tietolähteistä. 

    Lue lisää
  • Myyntijohtaja Sauli Korpisaari tuntee suomalaiset yritykset
    08.02.2022
    Digitaalinen markkinointi ponnistaa läsnäolosta

    Jokainen yritys hyötyy liiketoiminnassaan digitaalisesta läsnäolosta. Kun yrityksen kotisivut ovat ajan tasalla, askel digitaalisen markkinoinnin laajempaankin hyödyntämiseen on helpompi, kuin moni kuvittelee, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari.

    Lue lisää
  • LinkedIn-podcastissa käydään läpi eri mainosmuotoja
    02.02.2022
    Markkinointipodcast: LinkedIn mainonnan eri muodot

    Mitä kaikkia mainosmuotoja LinkedInistä löytyy ja mihin niitä kannattaa käyttää?

    Lue lisää
  • 02.02.2022
    Digitiimin erityisosaaminen takaa asiakkaiden menestymisen

    Minkä toimialan yritys tahansa voi hakea kasvua verkon kautta. Fonectan digimarkkinoinnin asiantuntijoiden erityisosaaminen auttaa kaikenkokoisia yrityksiä menestymään.

    Lue lisää
  • Arvostelujen merkitys yritykselle
    02.02.2022
    Markkinoijan kultakaivos – ota kaikki irti arvosteluista

    Arvosteluilla on suora yhteys yrityksesi maineeseen, ja asiakkaat etsivät niitä verkossa ennen ostopäätöksen tekemistä. Asiakkaiden arvostelujen voiman ymmärtäminen on siksi välttämätöntä kaikille markkinoijille ja yrittäjille. Tästä syystä arvostelujen hallinnan, keräämisen ja seuraamisen tulisi olla olennainen osa yrityksesi toimintaa.

    Lue lisää
  • Nainen etsii digimarkkinoinnin termejä
    26.01.2022
    Mitä digimarkkinoinnin mittarit ja lyhenteet tarkoittavat?

    Digimarkkinointiin liittyviä käsitteitä ja mittareita on lukuisia. Useimmiten niistä käytetään englanninkielisiä termejä ja lyhenteitä, joista kokosimme alle yleisimpiä.

    Algoritmi on yksityiskohtainen ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan. Se on koodillinen määrittely, joka digimarkkinointialustoilla esimerkiksi päättää, mitä julkaisuja kullekin käyttäjälle näytetään. Esimerkiksi Facebookin kuva on määritelty kiinnostavaksi, kun se on kerännyt 5 tykkäystä eri käyttäjiltä. Tämän jälkeen kuvaa näytetään muille määrittelyn mukaisesti.

    Konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä. Konversio on jokin etukäteen asetettu tavoite, johon digimainonnalla pyritään. Tällaiseksi on voitu määritellä esimerkiksi ostotapahtuma verkkokaupassa, tarjouspyyntö tai uutiskirjeen tilaaminen.

    Konversioprosentti on laaja kirjo eri prosenttilukuja. Verkkokaupassa oston konversio voi olla esimerkiksi 1 % tai 10 %:ia ja siihen vaikuttaa moni eri asia; esimerkiksi kuinka hyvä verkkokauppa on käytettävyydeltään, löytyykö sieltä oikeanlaisia tuotteita, tuntuuko se luotettavalta, ovatko maksutavat toimivat jne.

    Click Through Rate CTR on klikkaussuhde, joka kertoo, kuinka moni vastaanottajista on klikannut viestissä ollutta linkkiä. CTR on konversion ohella paljon käytetty mittari.

    Cost Per Action CPA kertoo paljonko halutun toiminnon tai konversion saaminen maksaa. Jos asiakas on esimerkiksi panostanut 1 000 euroa mainontaan ja saanut 10 liidiä, yhden liidin hinnaksi muodostuu 100 euroa.

    Customer Acquisition Cost CAC on toinen tapa mitata paljonko yhden uuden asiakkaan hankkiminen maksaa. Yleisellä tasolla CAC on asiakashankinnan kulut jaettuna saatujen uusien asiakkaiden määrällä.

    Customer Lifetime Value CLV tarkoittaa asiakkaan elinkaaren arvoa, joka muodostuu esimerkiksi jonkin pitempiaikaisen palvelun aloituskustannuksen ja siitä seuraavien rullaavien kuukausikulujen kokonaissummasta.

    Lead eli tuttavallisemmin liidi tarkoittaa tunnistettua potentiaalista asiakasta. Liidigeneraatio tarvitsee aina myös sisällön tai kiinnostavan syyn, joka saa potentiaalisen asiakkaan jättämään yhteystietonsa.

    Reach eli tavoittavuus kertoo, kuinka monta käyttäjää kyseinen mainos on tavoittanut. Tämä on eri asia kuin mainoksen näyttökerta eli impression. Jälkimmäinen voi olla suurempi luku, koska se sisältää saman mainoksen näkymisen useampaan kertaan samalle käyttäjälle.

    Return Of Investment ROI kertoo paljonko investoidusta rahasummasta poikii rahaa takaisinpäin.

    Search Engine Optimization SEO tarkoittaa verkkosivujen ja niiden sisältöjen hakukoneoptimointia. Sen avulla yritys löytyy hakukoneista kuten Googlesta orgaanisesti.

    Search Engine Marketing SEM, eli hakukonemarkkinointi, on ostettua mainontaa, kuten Google-mainontaa.

    Web Analytics eli nettisivuanalytiikka auttaa ymmärtämään yrityksen verkkosivujen toimivuutta, kävijöiden profiilia, mitä kanavia pitkin he ovat löytäneet sivuille ja mitä he siellä tekevät. Näin yritys voi ymmärtää paremmin potentiaalisia asiakkaita, tehostaa myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta.

    Täytyykö kaikki lyhenteet ymmärtää?

    Näitä eri termejä markkinoinnin ja mainonnan ammattilaiset käyttävät sujuvasti omassa työssään ja siitä puhuessaan. Termistön takana piilevät markkinoinnin tärkeimmät mittarit, joilla seurataan markkinoinnin tehokkuutta eri kanavissa. Markkinoinnilla ei ole arvoa, jos se ei tuota tulosta, joten siksi on tärkeää ymmärtää, miten eri toimenpiteitä kannattaa parhaiten mitata.

    Vaikka on hyvä ymmärtää markkinoinnin peruslainalaisuudet ja yleisimmin käytetyt termit, kuten vaikkapa ROI, CTA ja konversio, kannattaa kuitenkin muistaa, ettei kaikkien tarvitse kaikkea osata. Markkinoinnissa, vähän kuin kirjanpidossakin kannattaa turvautua ammattilaisen apuun sen sijaan, että yrittäisi yksin pärjätä ja murehtisi eri termien merkityksiä.

    Harkitsetko verkkomainonnan käynnistämistä? Lataa maksuton Google-mainonnan opas!

    Lue lisää
  • Emmi Mikkola
    26.01.2022
    Mainostajan uudet työkalut helpottavat LinkedIn-tilin hallintaa

    Mainostatko ja julkaisetko paljon LinkedInissä? Jatkossa hallinnoit sisältöjä ja mainoksia helpommin Business Managerin ja materiaalipankin avulla. Uudet mittarit tuovat tuoreen näkymän tulosten tarkasteluun.

    Mainostajan uusia työkaluja lanseerataan LinkedInissä talven 2022 aikana. Saat niistä myöhemmin lisätietoa Fonectan LinkedIn-yrityssivuilta.

    Fonectan LinkedIn-yrityssivut

    Hallinnoi mainostiliä Business Managerilla

    Business Manager on monelle mainostajalle tuttu jo Facebookista. Tuttuus varmasti madaltaa kynnystä testata ominaisuuksia, kun Business Manager otetaan lähiaikoina käyttöön myös LinkedInin puolella.

    ”LinkedInillähän on ollut Campaign Manager, työkalu, jolla rakennat yksittäisen kampanjan. Se ei muutu, mutta Business Manager tulee ikään kuin tasoksi sen yläpuolelle”, sanoo LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola Fonectalta.

    ”Se on huomattava parannus mainonnan julkaisujärjestelmän hallintaan.”

    Fonecta on ollut mukana Business Managerin globaalissa betatestausvaiheessa.

    ”Olemme testanneet sitä syksyn mittaan hiljalleen. Fonectan asiakkaat ja meidän kanssamme kumppanoituneet toimistot pääsevät lähikuukausina ensimmäisten joukossa testaamaan ja ottamaan sitä käyttöön”, sanoo Mikkola.

    Julkaise sisältöjä materiaalipankin avulla

    Sisällönhallinnan avuksi on tulossa muitakin uusia ominaisuuksia. Jatkossa yrityksillä on käytössään LinkedInin mainostilillä materiaalipankki. Esimerkiksi yrityksen videoiden, kuvien ja oppaiden säilyttäminen, käyttöönotto ja hallinnointi on sen ansiosta entistä helpompaa.

    Myös nämä tulevat toiminnallisuudet innostavat varmasti innokkaita kokeilijoita ja entistä paremman tuloksen etsijöitä: mahdollisuus automatisoituun A/B-testaukseen ja usean eri mainosmuodon käyttäminen samaan kampanjaan.

    ”Kerromme kaikista uusista toiminnoista tarkemmin, kun aikataulu ja yksityiskohdat ovat tiedossa”, sanoo Mikkola.

    Lisää vaikuttavia raportteja kulmahuoneelle

    IAB Finland kertoo, että suomalaiset yritykset käyttivät somemainontaan 86,5 miljoonaa euroa vuoden 2021 alkupuoliskolla. Se oli 29,4 prosenttia kaikesta yritysten digimainonnasta.

    Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla (IAB Finland)

    Mainonnan monipuolinen mitattavuus ja havainnolliset raportit ovatkin välttämättömiä työkaluja, kun yritykset tekevät resursointi-, budjetointi- ja sisältöpäätöksiä.

    ”Me suomalaiset olemme insinöörikansaa eli tykkäämme luvuista ja numeroista. Päätöksemme perustuvat tilastoihin, exceleihin ja dataan”, Emmi Mikkola sanoo.

    Ensi vuoden aikana yritystilit saavat ainakin mainonnan ROI:n ja account based marketing -mainonnan mittaamiseen kaksi uutta työkalua.

    ”Ne tekevät entistä läpinäkyvämmäksi sen, kuinka paljon LinkedIn-mainontaan investoitu aika ja raha tuottaa yritykselle takaisin ja miten se vaikuttaa vaikkapa ostoputken arvoon.”

    Tilaa maksuton taktisen LinkedIn-mainonnan opas

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn-kumppani ja tarjoaa siksi erinomaiset keinot LinkedIn-mainontaan erityisesti B2B-yrityksille.

    Lue lisää
  • 18.01.2022
    Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

    Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

    Lue lisää
  • Lataa tutkimusraportti - Sosiaalisen median käyttö ja mainonta Suomessa
    14.01.2022
    Lataa some-tutkimusraportti

    Fonecta selvitti IRO Researchin toteuttamissa tutkimuksissa kuinka Suomessa käytetään sosiaalista mediaa. Tutkimus tehtiin kahdessa osassa:

    • Haastattelimme tuhatta täysi-ikäistä suomalaista kuinka he käyttävät sosiaalista mediaa.
    • Kysyimme sadalta markkinointipäätöksistä vastaavalta ja niihin osallistuvalta, miten yritykset käyttävät sosiaalisen median kanavia mainontaan. 
    Lue lisää
  • Yrittäjä, kohdennatko mainontasi oikein?
    14.01.2022
    Yrittäjä, kohdistatko mainontasi oikein?

    Suurin osa yrityksistä ja yrittäjistä ymmärtää mainonnan ja markkinoinnin tärkeyden uusasiakashankinnassa sekä nykyasiakkaiden pidossa. Kuitenkin mainonnan ehkä tärkein kompastuskivi voi yritykselle olla oikea kohdentaminen, eli oikean kohderyhmän saavuttaminen. Tässä tullaankin kiinnostavan kysymyksen äärelle.

    Lue lisää
  • Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä
    13.01.2022
    Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä

    Mainonta LinkedInissä on tehokasta, kun sen kohdentaa oikein. Tilaa maksuton oppaamme ja opi lisää eri kohdentamisvaihtoehdoista.

    Lue lisää
  • Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä
    12.01.2022
    Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä

    Brändimainonnalla tavoitellaan tunne-elämyksiä. Tilaa maksuton LinkedIn-oppaamme ja lue lisää onnistuneen brändimainoskampanjan toteuttamisesta!

    Lue lisää
  • Linkedin-opas taktiseen mainontaan
    10.01.2022
    Tilaa opas taktisesta mainonnasta LinkedInissä

    Taktisella mainonnalla tarkoitetaan ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen tähtäävää mainontaa. Taktisessa mainonnassa mainoksen nähneen henkilön odotetaan aina tekevän jotain konkreettista, toisin kuin brändimainonnassa, jossa luodaan mielikuvaa yrityksestä. Taktiseen mainontaan liittyy olennaisesti tulosten seuranta
    ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta.

    Lue lisää
  • 10.01.2022
    Tutkimus: Suomalaisyritykset suosivat Facebookia, LinkedIniä ja Instagramia somemainonnassa

    Suomalaisyritykset pitävät Facebookia parhaana somemainonnan kanavana, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Toiseksi suosituin mainoskanava on LinkedIn ja kolmanneksi suosituin Instagram.

    Lue lisää
  • Fonecta verkkolöydettävyys, yrityksen tiedot netissä
    07.01.2022
    Ovatko yrityksesi tiedot oikein netissä ja miksi se on tärkeää?

    Tiedätkö, mistä kaikkialta yrityksesi tietoja etsitään? Entä ovatko tiedot noissa kanavissa oikein ja ajan tasalla? Lue, miksi netistä löytyvillä tiedoilla on väliä ja kuinka varmistat helposti, että yrityksesi tiedot ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    Lue lisää
  • Lataa kotisivuostajan opas yrittäjälle
    20.12.2021
    Lataa ilmainen kotisivuostajan opas

    Vaikka yrittäjät monesti ovat ja joutuvat olemaan eri alojen moniosaajia, verkkosivuston hankinnassa on hyvä luottaa ammattilaisiin ja heidän tuomaansa ulkopuoliseen näkökulmaan. Jos alustava päätös verkkosivujen hankinnasta kumppanilta on jo tehty, yrittäjän olisi hyvä valmistautua projektiin miettimällä valmiiksi muutamat perusasiat. Näin sekä oikean kumppanin valinta että onnistunut kotisivujen toteutus sujuvat sutjakkaammin.

    Lue lisää
  • Sosiaalisen median tutkimus
    13.12.2021
    Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

    Kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa. Yli 65-vuotiaat käyttävät somekanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Tiedot käyvät ilmi IROResearchin lokakuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jonka tilaajana oli Fonecta.

    Lue lisää
  • LinkedIn viestimainokset poistuvat käytöstä
    10.12.2021
    Viestimainokset poistuvat EU-aluella

    Message Ads & Conversation Ads poistuvat tammikuussa käytöstä.

    Lue lisää
  • Millaiset ovat hyvät kotisivut?
    09.12.2021
    Markkinointipodcast: Millaiset ovat hyvät kotisivut?

    Yritykselle kotisivut ovat tärkeä kanava liiketoiminnalle. Mutta mistä elementeistä koostuvat hyvät kotisivut?

    Lue lisää
  • Black Friday -podcast
    09.12.2021
    Markkinointipodcast: Black Friday

    Miten yritysten tulisi varautua Black Friday -mainontaan?

    Lue lisää
  • Katja Laaksonen
    09.12.2021
    Digimarkkinointi on investointi, ei pelkkä kulu

    Parhaimmillaan digimarkkinointi on dataohjautuvaa optimointia, jossa sampoon laitetaan rahaa, koska se tuottaa lisää rahaa, kirjoittaa Fonectan markkinointijohtaja Katja Laaksonen.

    Kuvittele itsesi ohjaamoon, jossa näet yrityksesi keskeiset myyntikanavat ja -alustat sekä asiakkaille suunnatut sisällöt. Voit yhdellä silmäyksellä hahmottaa kokonaiskuvan kaikista yrityksesi asiakassegmenteistä – uusista asiakkaista, sitoutuneista nykyasiakkaista ja menetetyistä asiakkaista.

    Mikä tärkeintä, voit yhdellä hiirenklikkauksella virittää segmenttikohtaista houkuttelevuutta ja myös nähdä muutokset asiakasvirroissa. Yrityksesi voi palvella asiakkaitaan paremmin ja kerryttää tietoa siitä, mikä houkuttelee uusia asiakkaita ja mikä työnsi menetetyt asiakkaat pois.

    Tämä ei ole tieteistarinaa, vaan yksinkertaistettu kuvaus nykyisen digimarkkinoinnin sammosta sellaisena kuin minä sen näen. Parhaimmillaan digimarkkinoinnissa yhdistyy syvällinen asiakasymmärrys ja asiakkaan koko elinkaaren hallinta, mutta myös datavetoisuus sekä kyky mitata markkinoinnin tuloksia.

    Markkinoinnin murros nosti markkinoinnin uuteen asemaan

    Markkinoinnin murros on nostanut digimarkkinoinnin investoinniksi yrityksen muiden kasvuinvestointien joukkoon. Digimarkkinointi ei enää ole pelkkä kulu eikä markkinointi liiketoiminnan tukitoiminto, vaan ajuri.

    Miksi? Digimarkkinointi on se keino, joka pystyy määrittelemään yrityksen markkinan, analysoimaan asiakassegmentit, rakentamaan asiakasymmärryksen, johtamaan asiakashankintaa – ja lopulta myös tekemään kaupat.

    Mielestäni samat asiakaskokemuksen ja asiakaspolkujen hallinnan lainalaisuudet pätevät kaikenlaisiin yrityksiin. Ne soveltuvat suuryrityksiin, mutta myös pienempiin kasvuyrityksiin, joiden asiakashallintaan ei enää riitä pelkkä excelöinti.

    Mielikuva markkinoinnista mainostoimintovetoisena, silloin tällöin toistettavana brändikampanjointina kannattaa siis unohtaa. Digimarkkinointi on jatkuvaa, koko ajan päällä olevaa tekemistä.

    Keskiössä mittaaminen ja dataohjautuva optimonti

    Ajatus digimarkkinoinnista investointina toimii myös toiseen suuntaan. Kuten muitakin yrityksen investointeja, digimarkkinointia voidaan koetella kustannuksia ja hyötyjä punniten.

    Investointi yhteen asiakassegmenttiin voi olla tuhat euroa tai yhteen asiakkaaseen vaikkapa kymmenen tuhatta euroa, riippuen siitä, miten tärkeäksi segmentti koko elinkaarensa aikana liiketoiminnassa voi kasvaa. Ratkaisevaa on se, että päätöksenteon tueksi on riittävästi dataa eri asiakasryhmien tarpeista, käyttäytymisestä ja koko elinkaaren mittaisesta arvosta.

    Varsinkin digitaalisessa liiketoiminnassa kaikki on mitattavissa, joten myös investointipäätösten tekeminen on täsmällistä ja helppoa. Kyse on dataohjautuvasta optimoinnista: sampoon laitetaan rahaa, jotta se tuottaa lisää rahaa.

    Fonecta auttaa yrityksiä kasvamaan. Tutustu palveluihin.

    Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

    Chief Marketing Officer Katja Laaksonen toimii Fonectan markkinointi- ja viestintäjohtajana. Katjalla on vahva kansainvälinen kokemus digitaalisten palveluiden markkinoinnista sekä liiketoiminnan digitalisoinnista monelta eri toimialalta. Katjalle datavetoinen asiakaskokemuksen hallinta on lähinnä sydäntä.

    Lue lisää
  • Lataa Yrittäjän opas - Toimivien kotisivujen ABC
    07.12.2021
    Lataa yrittäjän opas toimivien kotisivujen rakentamiseen

    Erityisesti uusien asiakkaiden hankita on huomattavasti vaikeampaa, jos yrityksellä ei ole verkkonäkyvyyttä. Vain harvoin puskaradio voi paikata verkkosivujen jättämän aukon markkinoinnissa. Jos yrityksellä ei siis vielä ole kotisivuja on ne syytä hankkia – ja äkkiä!

    Lue lisää
  • Lataa Google-mainonnan maksuton opas!
    03.12.2021
    Tilaa opas Google-mainontaan

    Oletko kiinnostunut Google-mainonnasta, muttet ole varma, sopiiko se juuri sinun yrityksellesi? 

    Google on maailman käytetyin hakukone. Päivittäin sadat miljoonat ihmiset suorittavat miljardeja hakuja Googlen kautta saadakseen vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin ja ongelmiin. Google-mainonta on erinomainen tapa nostaa yrityksen näkyvyyttä hakutuloksissa.

    Lue lisää
  • Antti Tukia
    30.11.2021
    Se, miten kohtaat asiakkaasi verkossa, ratkaisee menestyksen

    Paikallinen näkyvyys on noussut digimarkkinoinnissa olennaiseksi, kun ihmisten hakukonekäyttäytyminen on muuttunut. Pelkkä näkyvyys ei silti riitä, vaan asiakkaat täytyy kohdata, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia.

    Paikallinen, tai lokaali näkyvyys on noussut digimarkkinoinnin kärkiteemaksi Suomessa ja maailmalla. Se liittyy laajempaan ajatukseen nykytaloudesta löydettävyystaloutena, jossa tuotteiden ja palvelujen digitaalinen löydettävyys sanelee sen, syntyykö kaupankäynnille edellytyksiä.

    Jopa 80 prosenttia asiakkaista hakee netistä tietoa ennen kuin tarttuu kivijalkaliikkeen ovenkahvaan. Samalla asiakkaiden – kuluttajien ja yrityspäättäjien – hakukäyttäytyminen muuttuu kovaa vauhtia.

    Haut eivät enää perustu yhteen sanaan ja loputtomien tulosten kahlaamiseen. Yli puolet kaikista globaalisti tehdyistä hauista on nykyään lausemuotoisia ja sisältää vähintään neljä sanaa. Osatekijät voivat olla vaikka: kuvailu + toimiala + sijaintitieto + aukiolotieto. Perjantaipitsaa kaipaava siis syöttää hakukenttään esimerkiksi ”paras pitseria lähellä minua avoinna nyt”. 

    Nykytiedonhakija on kärsimätön. Jopa 70 prosenttia tiedonhakijoista ei enää käy lainkaan yrityksen kotisivuilla vaan saa kaipaamansa tiedot nopeammin muualta, kuten hakutulossivulta.

    Miten voit varmistaa, että sinun yrityksesi nousee hakutuloksissa kärkeen – tai edes ensimmäiselle tulossivulle? Tämä on se ydinongelma, johon minä ja kollegani Fonectalla etsimme ratkaisuja.

    Fonectassa löydettävyysosaamiselle on pitkä historia alkaen perinteisistä paikallisista puhelinluetteloista. Kun tänään keskitymme lokaaliin löydettävyyteen, keskitymme ymmärtämään digimaailman isoja ekosysteemejä, kuten Googlea, Facebookia ja Applea.

    Näissä ekosysteemeissä lokaali näkyvyys syntyy yrityksen perustietojen avulla. Vähintäänkin siis yrityksesi toimiala-, tuote-, sijainti- ja aukiolotietojen tulee olla oikein ja yhtenevät kaikissa keskeisissä paikoissa. Tietojen oikeellisuus koskee yhtä lailla julkisia toimijoita.

    Paikallisen näkyvyyden merkitys perustuu siihen faktaan, että tunnettu yritys kasvaa todennäköisemmin kuin tuntematon. Jos yritys ei löydy, se tekee kauppaa vain sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka jo tuntevat sen. Ja jos uudet asiakkaat eivät löydä yritystä, se ei kasva.

    Silti löydettävissä oleminen on eri asia kuin valituksi tuleminen. Digiajalla valituksi tuleminen vaatii sitä, että tuotteestasi ja palvelustasi on tarjolla kokemuksia ja arvosteluja. Käyttäjät laittavat arvosteluja eri verkkopalveluihin, kuten vaikka TripAdvisoriin, Yelpiin ja Googleen.

    Arvostelut ovat digitaalista vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja isossa kuvassa yrityksen maineen hallintaa. Asiakkaita kannattaa ohjata antamaan palautetta, mutta melkeinpä tärkeintä on, että yritys vastaa negatiiviseen palautteeseen. Vastaamisella on iso merkitys pettyneelle asiakkaalle mutta myös tapausta palautepalvelussa seuraavalle.

    Erään tutkimuksen mukaan yrityksen arvosteluja lukevista jopa 70 prosenttia tekee kaupat vuorokauden sisällä. Sillä todella on merkitystä, miten asiakkaat verkossa kohtaat.

    Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

    Lue lisää
  • 19.11.2021
    Asiakaspalvelutiimi puhaltaa yhteen hiileen

    Tiivis yhteistyö toimii Fonectan asiakaspalvelutiimin peruskivenä. Tiimi myös kehittää tietotaitoon jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla yrityksen monipuolisista digipalveluista ja verkkomaailman muutoksista.

    Fonectan asiakaspalvelun 13 hengen tiimi hoitaa käytännössä kaikki yrityspalveluihin liittyvät moninaiset kysymykset. Ainoastaan Kotisivukone-palvelulla on oma erikoistunut asiakaspalvelu.

    ”Osaamisemme on todella laajaa ja kattaa kaikki Fonectan eri digipalvelut. Näin on oltava, koska me olemme käytännössä ensimmäinen piste, johon asiakas on yhteydessä”, asiakaspalvelutiimin valmentajana ja kouluttajana toimiva Taneli Repo kertoo.

    Tiimiläiset preppaavat taitojaan sisäisillä koulutuksilla, itseopiskelulla, perehdyttämällä toinen toisiaan ja ylläpitämällä osaamistaan myös harvemmin kysyttyjen palveluiden suhteen. Keskinäinen tietotaidon jakaminen on tuiki tärkeää, koska joku voi tietää jostain palvelusta enemmän kuin toinen.

    Kaikki kerralla kuntoon

    ”Pyrimme aina saamaan asiakkaan asian tai ongelman ratkaistua yhdellä kontaktikerralla, nopeasti ja mahdollisimman kokonaisvaltaisesti”, Repo kiteyttää.

    Tavoitteeseen pääsemiseksi ensisijaisen tärkeää on toimiva yhteistyö. Vaikka yksi vuorollaan vastaanottaa asiakkaan puhelun tai viestin, tarvittaessa kaikki puhaltavat yhteen hiileen, jotta kysymykseen saadaan oikea vastaus. Keskimääräinen jonotusaika on noin 15 sekuntia ja tiimi on saanut paljon positiivista palautetta nopeudesta. Ilta-aikoina chatissa apua antaa AiNA-botti.

    Positiivinen ja sisukas tiimi jakaantuu neljälle eri Fonectan konttorille, Tampereelle, Turkuun, Poriin ja Helsinkiin, mutta töitä tehdään sujuvasti etänä. Monella on pitkä työura Fonectalla takanaan, mikä tuo osaamista etenkin asiakaspalvelutyöhön.

    ”Pisin ura on meidän porilaisella Tintillä, joka on ollut talossa jopa 33 vuotta. Jaanalle on kertynyt jo parikymmentä vuotta samoin Elinalle ja Tarulle”, kertoo Repo, joka tuli itse Fonectalle vuonna 2016.

    Työn suolana on se, että käytännössä kukaan ei tee samoja työtehtäviä päivästä toiseen. Näin mikään asia ei henkilöidy yhteen ihmiseen vaan kaikki tekevät kaikkea.

    Konkreettinen vinkki: yritystiedot ajan tasalle

    Jokaisen yritysomistajan kannattaa tarkistaa, että yritystiedot ovat oikein YTJ-yrityshaussa, koska sitä kautta ne päivittyvät automaattisesti lukuisiin yritystietopalveluihin. Lisäksi asiakkaan kannattaa päivittää tietoja helppokäyttöisen Oma Fonecta -palvelun kautta, jonka kautta asiakas pystyy seuraamaan myös raportointia halutessaan.

    ”Erityisesti aukiolotiedot kannattaa muistaa pitää ajan tasalla. Jos ne vaihtelevat esimerkiksi arkipyhän vuoksi ja ovat vaikka kerran väärin, se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, että potentiaalinen asiakas valitsee kilpailijan.”

    Lue lisää
  • Black Friday -podcastissa painavaa asiaa
    10.11.2021
    Black Friday käynnistää loppuvuoden sesonkikauden

    Black Friday on Suomessa vuosi vuodelta suositumpi ostospäivä ja yrityksille tärkeä hetki loppuvuoden sesonkikauden käynnistäjä.

    Lue lisää