Tietopankki

Asiantuntijamme haluavat auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Tarjolla on hyödyllistä tietoa artikkelien, blogien ja maksuttomien oppaiden muodossa - valitse itseäsi kiinnostava aihe ja tutustu sisältöihin.

  • näkyvyys hakukoneissa
    20.04.2021
    3 vinkkiä, joilla varmasti löydyt verkossa

    Moni yritys luottaa siihen, että asiakkaat löytävät heidät, mutta onko niin että luottamus perustuu turhalle optimismille? Suomalaiset ovat nimittäin erittäin aktiivisia verkossa ja usein vieläpä ostoaikeissa.

    Lue lisää
  • LinkedIn on luotetuin somekanava
    13.04.2021
    LinkedIn lunastaa lupauksensa luotetuimpana somekanavana

    LinkedIn on tällä hetkellä luotetuin sosiaalisen median kanava käyttäjien keskuudessa. Mikä tekee LinkedInistä luotettavan ja miten tämä näkyy mainoskäyttäytymisessä?

    Luotettavuus rakentuu erityisesti kahdelle pilarille: ovatko järjestelmälle annetut tiedot turvassa ja onko kanavassa näkyvä tieto aitoa. Business Insiderin US Digital Trust Studyn mukaan LinkedIn koetaan kaikkein turvallisimmaksi ja luotetuimmaksi sosiaalisen median alustaksi. Tutkimuksen mukaan lähes kolme neljäsosaa (73 %) LinkedIn-käyttäjistä oli sitä mieltä, että kanava suojaa heidän yksityisyyttään ja tietojaan. LinkedIn on saavuttanut kärkisijan vuosittain toteutetussa tutkimuksessa jo neljä kertaa peräkkäin, eikä se juurikaan ole saanut osakseen median huomiota tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

    ”LinkedIn panostaa nyt erityisesti yksityisyyden suojan ja datan käsittelyn kehittämiseen. Kanava tekee myös paljon töitä sen eteen, että feikkiprofiilit tuhotaan heti, jos niitä ilmenee. LinkedInin käyttäjäehdoissakin on määritelty, että käyttäjän tulee olla todellinen”, kertoo Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola.

    Lue lisää
  • LinkedInin kehityskaari
    13.04.2021
    LinkedIn-mainonnassa huimia kehitysharppauksia

    LinkedInin merkitys etenkin suomalaisyritysten B2B-mainonnassa on kasvanut merkittävästi. Samalla mainoskäyttäytyminen LinkedInissä on muuttunut rohkeammaksi. Loppuun asti silotelluista sisällöistä on siirrytty rennompaan ja mainonnasta on tullut huomattavasti monimuotoisempaa.

    Suomalaisten B2B-yritysten lisäksi myös B2C-mainonta on selkeästi alkanut nostaa päätään. LinkedIn-mainonta on kasvanut Suomessa monia Euroopan maita nopeammin ja koronapandemia on kiihdyttänyt tahtia. Isojen yritysten lisäksi myös moni pk-yritys on aktivoitunut ja alkanut hyödyntää kanavan tuomia mainosmahdollisuuksia, mikä näkyy esimerkiksi maansiirron toimialalla.

    Lue lisää
  • Hakukäyttäytyminen on muuttunut
    09.04.2021
    Markkinointipodcast: Hakukäyttäytymisen muutos

    Markkinointipodcastin vieraana on tällä kertaa Tiina Takala Fonectan myynnistä, joka kertoo ihmisten hakukäyttäytymisen muuttumisesta ja siitä, miten Google on samalla muuttunut.

    Lue lisää
  • Miten 3. osapuolen evästeiden muutokset vaikuttavat mainostajaan?
    08.04.2021
    Evästeiden poistumisen vaikutukset mainontaan

    Olemme verkkomainonnassa tottuneet siihen, että mainonta on voitu kohdentaa tehokkaasti ja sen avulla on saatu merkittäviä tuloksia. Nyt 3. osapuolen evästeisiin ja yksityisasetuksiin on tulossa merkittäviä muutoksia, tässä blogissa avaamme syitä muutoksen taustalla ja sitä, millaisia vaikutuksia niillä on mainostamiseen.

    Lue lisää
  • Fonecta markkinoinnista palvelua, ladattava opas
    07.04.2021
    Tilaa opas: Palvele asiakkaita markkinoinnin avulla

    Asiakkaat ja heidän palvelemisensa on yritykselle kuin yritykselle tärkeimpiä liiketoiminnassa menestymisen merkkejä.

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    07.04.2021
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Jos et näe lomaketta, tarkistathan mainosesto-ohjelmasi asetukset. Se voi estää lomakkeen latautumisen.

    Lue lisää
  • Lataa hakukoneoptimoinnin maksuton opas!
    07.04.2021
    Tilaa Hakukoneoptimoinnin opas onnistujalle

    Hakukoneoptimoinnin opas kertoo perustiedot ja käytännön vinkit hakukoneoptimoinnista.

    Lue lisää
  • Tilaa Näin yrityksesi löydetään verkosta -opas
    07.04.2021
    Tilaa Näin yrityksesi löydetään verkosta -opas

    Tietojenhaku on siirtynyt verkkoon, eikä ensisijainen tiedonetsinnän lähde ole yrityksen kotisivu, vaan tiedonhaku on pirstaloitunut lukuisiin eri kanaviin.

    Lue lisää
  • Fonectalaisten vinkit etätyöhön
    31.03.2021
    Fonectalaisten vinkit etätyöhön

    Reilu vuosi sitten lähdettiin kotitoimistoille ”muutaman viikon” etätyöskentelyjaksolle.

    Lue lisää
  • Spotify-mainonta - tavoita kohderyhmäsi tarkkaan valituissa tilanteissa ja tunnetiloissa
    24.03.2021
    Spotify-mainonta: tavoita kohderyhmäsi tarkkaan valituissa tilanteissa ja tunnetiloissa

    Spotify on laadukas markkinointikanava, joka yhdistää tehokkaasti äänimainonnan ja visuaalisen mainonnan, ja joka tavoittaa monet eri ikäluokat. Miten Spotify-mainonta toimii, keitä sillä tavoittaa ja mitä se maksaa? Tutustu suomalaisten yritysten mainontamahdollisuuksiin maailman suurimman suoratoistopalvelun, Spotify Ads -mainostusalustalla.

    Lue lisää
  • Hakukäyttäytyminen on muuttunut
    18.03.2021
    Hakukäyttäytymisemme on muuttunut – mitä se tarkoittaa yritykselle?

    Hakukäyttäytymisessämme on tapahtunut lyhyen ajan sisällä merkittävä muutos, joka vaikuttaa myös siihen, miten yritysten tulee verkosta löytyä ja millaisia tietoja niistä pitäisi verkosta löytyä. Tässä artikkelissa kerromme, millaisia muutoksia on tapahtunut ja miten se vaikuttaa yritysten verkkonäkyvyyteen.

    Lue lisää
  • Kuvien hakukoneoptimointi – ota Googlen kuvahaku haltuun
    09.03.2021
    Kuvien hakukoneoptimointi parantaa löydettävyyttä sekä käyttäjäkokemusta

    Kuvien merkitys verkkosivujen visuaaliselle ilmeelle on kaikille tuttu. Moni ei kuitenkaan tiedä, että kuvien hakukoneoptimointi vaikuttaa myös Google-näkyvyyteen, sekä suoraan että välillisesti. Ota haltuun tärkeimmät vinkit kuvien optimointiin, ja paranna hakukonesijoituksiasi.

    Lue lisää
  • LinkedIn palkitsi jälleen Fonectan
    05.03.2021
    LinkedIn palkitsi jälleen Fonectan

    LinkedIn palkitsi Fonectan kansainvälisessä kumppanikilpailussa jo viidettä vuotta perättäin – suomalaisten B2B-yritysten LinkedIn-mainonta kasvanut huimasti

    Lue lisää
  • Linkedin-opas taktiseen mainontaan
    03.03.2021
    Tilaa opas taktisesta mainonnasta LinkedInissä

    Taktisella mainonnalla tarkoitetaan ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen tähtäävää mainontaa. Taktisessa mainonnassa mainoksen nähneen henkilön odotetaan aina tekevän jotain konkreettista, toisin kuin brändimainonnassa, jossa luodaan mielikuvaa yrityksestä. Taktiseen mainontaan liittyy olennaisesti tulosten seuranta
    ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta.

    Lue lisää
  • Brändin rakentaminen verkossa - mitä tulee ottaa huomioon identiteettiä ja imagoa hallitessa
    22.02.2021
    Brändin määritelmä pysyy mutta brändääminen tehdään nyt verkossa

    Brändi on yrityksesi sielu ja persoona, joka erottaa sen muista. Brändin rakentaminen on strategista työtä, jota sanelevat nykyään yhä voimakkaammin Google ja sosiaalinen media. Digimaailmassa suuret mahdollisuudet yhdistyvät sudenkuoppiin, jotka voivat vahingoittaa brändiä nopeasti ja salakavalasti.

    Lue lisää
  • ABM-markkinointi eli Account Based Marketing - lue lisää siitä mitä se on
    22.02.2021
    Account Based Marketing - mitä se on?

    Account Based Marketing on suomeksi sanottuna markkinointistrategian räätälöintiä ja kohdistamista tarkkaan valituille, “käsin poimituille” asiakkaille tai asiakasryhmille massakohderyhmien sijaan.

    Yksinkertaistaen siitä voidaan käyttää myös nimitystä “yrityskohtainen markkinointi”. Tämä edellyttää hyvää asiakastuntemusta ja kykyä valita potentiaalisimmat asiakkaat, joille markkinointipanostukset kohdennetaan.

    Lue lisää
  • Hakusanamainonta on kustannustehokas tapa saada asiakkaita
    22.02.2021
    Onnistunut hakukonemainonta on monen tekijän summa

    Tiesitkö, että hakukoneen kautta alkaa yli 90 prosenttia kaikista ostoprosesseista? Googlen etusivua ei turhaan pidetä maailman tärkeimpänä markkinapaikkana, jossa potentiaalisia asiakkaita voi tavoittaa.

    Lue lisää
  • Monikanavaisuus mahdollistaa paremman tavoitettavuuden
    18.02.2021
    Monikanavaisuus markkinointiviestinnässä tuo tuloksia

    Monikanavaisuus on tämän päivän markkinointiviestintää. Asiakkaasi ovat päivittäin läsnä monissa eri kanavissa, jossa sinun tulee heidät kohdata jättääksesi muistijäljen asiakkaan mieleen.

    Lue lisää
  • Miksi kannattaa kannustaa henkilöstö someen
    09.02.2021
    Miksi yrityksen kannattaa kannustaa työntekijöitä someen?

    Jotkut yritykset haluavat rajoittaa työntekijöidensä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa, toiset taas kannustavat siihen. Onko työntekijöiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa yritykselle uhka vai mahdollisuus?

    Lue lisää
  • Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä
    08.02.2021
    Tilaa opas brändimainonnasta LinkedInissä

    Brändimainonnalla tavoitellaan tunne-elämyksiä. Tilaa maksuton LinkedIn-oppaamme ja lue lisää onnistuneen brändimainoskampanjan toteuttamisesta!

    Lue lisää
  • Santeri kertoo asiakashankinnasta
    21.01.2021
    Mitä jos asiakashankinnasta katkaistaisiin sähköt kokonaan?

    Viimeinen vuosi on saanut ajattelemaan liiketoiminnan jatkuvuutta. Lähdinkin siitä olettamuksesta liikkeelle, että asiakashankinta ja asiakkaasta huolen pitäminen ovat tärkeitä asioita liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta.

    Lue lisää
  • Henna kertoo chatin toiminnasta ja sen kehityksestä
    20.01.2021
    Parempaa asiakaspalvelua chatbotin ja live chatin avulla

    Asiakkaat haluavat tehokkaita ja oikea-aikaisia palvelukokemuksia yrityksiltä, joiden kanssa he ovat tekemisissä. Sen lisäksi, että asiakkaat odottavat saavansa vastauksia sekunneissa, he haluavat vastauksia, silloin kun se heille parhaiten sopii - ajasta tai päivästä riippumatta.

    Lue lisää
  • LinkedIn Agency Champions -haku on käynnistynyt
    13.01.2021
    Suomen LINKEDIN AGENCY CHAMPIONS tulee taas!

    Supersuositun Suomen LinkedIn Agency Champion -koulutussarjan haku alkaa!

    Lue lisää
  • Minna Tuum pohtii blogissa markkinoinnin vuotta 2020
    23.12.2020 - Minna Tuum
    Millainen oli markkinoinnin vuosi 2020?

    Vuosi alkoi varmasti monella muullakin optimistisissa tunnelmissa. Tehtiin suunnitelmia, buukattiin palavereja, arvioitiin budjettia, piirreltiin kaavioita ja täsmennettiin strategioita. Maaliskuussa kun kaikki muuttui, oltiin yhtäkkiä ihan uuden edessä: mitä oikein tapahtui ja miten tästä eteenpäin? Muuttuneessa tilanteessa monen reaktio oli vetää pussin suut kiinni ja pienentää erityisesti markkinoinnin kuluja.

    Lue lisää
  • Kohdenna mainonta oikein LinkedInissä
    22.12.2020
    Miksi kohdentaminen LinkedInissä on helppoa?

    LinkedIn on meillä Suomessakin vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suurimmista sosiaalisen median alustoista ja niistä ainoana ammattikäyttöön tarkoitettuna kanavana. Suomessa käyttäjiä on jo yli 1,4 miljoona, joista 260 000 on päättäjiä, 88 000 mielipidejohtajia ja 180 000 IT-ostoksesta päättäviä käyttäjiä.

    Lue lisää
  • Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä
    22.12.2020
    Tilaa opas mainonnan kohdentamisesta LinkedInissä

    Mainonta LinkedInissä on tehokasta, kun sen kohdentaa oikein. Tilaa maksuton oppaamme ja opi lisää eri kohdentamisvaihtoehdoista.

    Lue lisää
  • Facebook-markkinointi kannattaa
    17.11.2020
    Facebook on muutakin kuin Facebook

    Jo vuosia on puhuttu Facebookin ”kuolemasta” sekä siitä, ettei ”kukaan” enää käytä Facebookia ja että se olisi mediana turha. Kuitenkin lukujen valossa Facebook elää ja voi hyvin, sillä pelkästään Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti käyttäjämäärät ovat itse asiassa jatkuvasti kasvaneet. Facebook on siis vuodesta toiseen säilyttänyt asemansa maailman suurimpana sosiaalisen median alustana*.

    Lue lisää
  • Miksi päivittäisin kotisivuja?
    12.11.2020
    Miksi kotisivuja pitäisi päivittää?

    Kotisivut ovat yrityksen kuin yrityksen tärkein kanava verkossa. Siellä tietojen, tuotteiden ja palveluiden on aina oltava ajan tasalla, sillä kotisivut ovat paitsi yrityksen käyntikortti verkossa, myös monesti se ensimmäinen paikka, josta asiakkaat tietoa etsivät.

    Lue lisää
  • LinkedIn Storiesin avulla jaat työpäiväsi kohokohdat
    02.11.2020
    Joko olet kokeillut LinkedIn Storieseja?

    LinkedIn on hiljattain lanseerannut omaan palveluunsa muista sosiaalisen median kanavista tutun Stories-ominaisuuden. Voit siis jakaa lyhyitä tarinoita työpäivästäsi kuvien ja videoiden muodossa Stories-osiossa. Stories-ominaisuus on käytössä sekä yksityisille käyttäjille että yrityksille.

    Lue lisää
  • LinkedIn-partnerit tarjoavat apua kumppaneilleen
    30.10.2020
    Miksi valita partneri Linkedin-markkinointiin?

    Yhteisöt ja yhteisöllisyys ovat nyt tärkeämpiä kuin koskaan. Yhteisöt antavat meille resursseja, tukea ja rohkaisua, jota modernissa työmaailmassa yhä enemmän tarvitsemme. Yhteisöt ovat tukenamme silloinkin, kun työskentelemme kotoa – kollegojen, muiden verkostomme jäsenten ja kumppaniemme tuki auttaa meitä saavuttamaan tavoitteemme.

    Lue lisää
  • Google analytics 4 on tullut jäädäkseen
    27.10.2020
    Google Analytics 4 toi muutoksen - mikä muuttui?

    Google Analytics -työkalun uusi versio, Google Analytics 4 (GA4) tuo mukanaan monia uusia piirteitä, jotka varmasti sekä parantavat että helpottavat sen käytettävyyttä. Ensi katsannolta näyttäisi siltä, että kaikki on muuttunut: ainakin ulkoasu, raportointi ja datankeruu ovat erilaisia vanhaan verrattuna.

    Lue lisää
  • Mitä tarvitset virtuaalitapahtuman järjestämiseen
    01.10.2020
    Mitä tarvitset, kun järjestät virtuaalitapahtuman?

    Kaikki, jotka ovat osallistuneet verkkokokoukseen tai tapahtumaan, tunnistavat ne tilanteet, joissa asiat alkavat mennä metsään. Tekniikka ei toimi, ääni katkeilee, esiintyjä ei näy kunnolla. Kiinnostavinkaan sisältö ei jaksa kantaa, jos käytännön asioissa epäonnistutaan. Kokosimme alle vinkit onnistuneen verkkotapahtuman järjestämiseen.

    Lue lisää
  • Osaako julkinen sektori markkinoida?
    14.09.2020
    Miksi julkisen sektorin pitäisi markkinoida?

    Markkinointi, erityisesti digitaalinen markkinointi ja mainonta, ei suinkaan tapahdu vain yritysten ja kuluttajien välillä. Myös julkisen sektorin toimijat, kuten kunnat, järjestöt, yhdistykset ja säätiöt hyötyvät digitaalisesta markkinoinnista. Kun vielä muutama vuosi sitten vaikkapa sosiaalisessa mediassa saattoi saada näkyvyyttä orgaanisilla sisältönostoilla, on näkyvyyttä nykyään vaikea saada ilman mainontaa.

    Lue lisää
  • Mitä hakukoneoptimointi eli SEO on?
    14.09.2020
    Mitä on hakukoneoptimointi?

    SEO-blogi

    Yksinkertaisuudessaan hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization eli SEO) pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on aina Googlen ensimmäinen sivu, mutta matka sinne voi olla pitkä, eivätkä kaikki sinne koskaan pääse. Mitä hakukoneoptimointi siis pitää sisällään ja miksi se on yritykselle tärkeää?

    Lue lisää
  • Mitä display-mainonta tarkoittaa?
    09.09.2020
    Mitä on display-mainonta?

    Display-, näyttö- tai bannerimainonta, ohjelmallinen ostaminen - tällä jos jollain mainontamuodolla on monia nimiä. Vaikka rakkaalla lapsella onkin monta nimeä, on perusajatus kuitenkin yksinkertainen: display-mainonta näyttää mainoksia nettisivuilla.

    Lue lisää
  • Esa Töykkälä kertoo, mitä Google-asiantuntijuuden pitäisi nykyään olla
    03.09.2020 - Esa Töykkälä
    Automaatio pakottaa asiantuntijan luomaan nahkansa

    Google-mainonta oli vielä viime vuosikymmenellä varsin virtaviivaista palvelua sekä asiakkaan että asiantuntijan näkökulmasta. Asiakas maksoi kuukaudessa tietyn summan siitä, että asiantuntija hoitaa mainoskampanjoita.

    Lue lisää
  • Ainakin nämä asiat pitää ottaa huomioon, kun suunnittelet virtuaalitapahtumaa
    20.08.2020 - Emmi Mikkola
    8 kohdan muistilista virtuaalitapahtumien järjestämiseen

    Mitä kannattaa ottaa huomioon virtuaalitapahtumia järjestettäessä? Nappaa talteen kahdeksan vinkin muistilista!

    Lue lisää
  • Emmi Mikkola kertoo LinkedInin ominaisuuksista tapahtumien järjestäjille
    13.08.2020 - Emmi Mikkola
    LinkedIn apuna virtuaalitapahtumien järjestämisessä

    Lähes jokainen yritys on joutunut miettimään omia toimintatapojaan uusiksi viime kuukausien tapahtumien johdosta ja erityisesti markkinointi, tapahtumatuotanto ja myynti ovat olleet myllerryksen kohteena.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola
    16.06.2020 - Santeri Jaakkola
    Turboahdettu etäkurssi

    Vallitseva koronatilanne on saatu niin sanotusti puoliajalle. Ravintoloita ja erilaisia palveluita avataan kiireesti, mutta rajojen kiinni pysyminen muistuttaa, että eletään edelleen poikkeusaikaa. Odotettavissa on vielä toinen aalto, jonka vaikutuksia on melko haastavaa ennustaa. Tuleva kesäjakso antaa kuitenkin mahdollisuuden pohtia minkälaisia oppeja yrityksissä voidaan saada menneistä kuukausista.

    Lue lisää
  • Mikä on LinkedIn Showcase -sivu?
    20.05.2020
    Mikä on LinkedIn Showcase Page?

    LinkedInissä on normaalin yrityssivun lisäksi mahdollisuus hyödyntää LinkedIn Showcase Page -ominaisuutta. Jos LinkedIn Showcase Page ei ole tuttu, kerromme artikkelissa mistä oikein on kysymys, millaiselle yritykselle LinkedIn Showcase Page parhaiten sopii ja miten Showcase-sivu rakennetaan.

    Lue lisää
  • Santeri Jaakkola muistuttaa, että kesäsesonki tulee myös tänä vuonna
    13.05.2020 - Santeri Jaakkola
    Kesäsesonki tulee myös tänä vuonna – oletko valmis?

    Vallitsevana poikkeusaikana olemme riittämiin saaneet lukea huolestuttavia uutisia siitä, kuinka terveys, talous ja yritykset kaatuvat. En kuitenkaan itse usko, että olemme kaarnalaiva, joka vain odottaa seuraavaa aaltoa. Olenkin innostunut etsimään paitsi erilaisia positiivisia signaaleja, joita kohti kulkea, myös mahdollisuuksia aktiivisesti vaikuttaa asioihin, jotta tilanne muuttuisi parempaan.

    Osa yrityksistä on selkeästi hyötynyt tilanteesta, mutta mielenkiintoisinta on ollut seurata tapauksia, joissa vaikeuksista huolimatta on löydetty uudenlaisia liiketoiminnan ja tekemisen ratkaisuja. Hyviä esimerkkejä ovat ravintolat, jotka ovat voineet pitää työntekijät töissä myymällä vappu- ja äitienpäiväbrunsseja. Itse asiassa brunsseja on myyty paljon enemmän, kuin olisi koskaan voitu myydä, jos ne olisi tarjoiltu ravintolassa.

    Siksi koenkin, että Profinderin huhtikuussa tekemän kyselyn tulos, jossa 43 % yrityksistä uskoo yritystoiminnan kasvavan tai jatkuvan normaalina poikkeustilan aikana, on erittäin positiivinen ja lupauksia nostattava uutinen.

    Kesäsesongit tulevat myös tänä vuonna

    Toivon, että yritykset ovat hereillä, kun rajoituksia Suomessa puretaan ja kesäsesonki alkaa. Edelleenkään tämä ei ole kaikille avain onneen, mutta toimintakykyisten yritysten ei kannata nukkua. Äitienpäivänä kukkakaupat kuhisivat ihmisistä, tee-se-itse -kaupoissa on kesäsesonki aloiteltu rutiinilla ja itsekin olen jonottanut ruokarekan antimia turvaväleillä höystettynä.

    Tänäkin keväänä on nähtävissä perinteinen sesonkipiikki tunnetuimpien puutarha- ja rakennusliikkeiden hauilla. Itse asiassa hakumäärät näissä toimialoissa ovat nyt korkeammalla tasolla kuin viimeiseen viiteen vuoteen – hauissa voidaankin nyt puhua ns.koronakertoimesta.

    Vapaa-ajan viettämiseen on rajoitetumpi määrä vaihtoehtoja ja nyt tekemisen nälkään haetaan ratkaisuja. Se tarjoaa mahdollisuuksia kaikille kesäsesongista nauttiville yrityksille tai niille, jotka voivat avata liiketoimintaansa poikkeustilanteesta huolimatta. Voin luottavaisin mielin todeta, että ne, jotka ovat ensimmäisinä tekemässä ja kertomassa asioistaan, tulevat voittamaan ihmisten huomion tänä keväänä.

    Kesällä tulemme näkemään, onko tekemispatoumaa syntynyt vai varjostaako yritysten toimintaa ihmisten varovaisuus. Lähes varmana tietona voidaan pitää sitä, että vanhemmat ovat tajunneet erilaisten koululaitosten ja päiväkotien merkityksen lasten arjen pyörittäjinä. Moni on poikkeusaikana huomannut julkisten palvelujen tärkeyden omassa arjessa. Veikkaan, että tällä viikolla kirjastoista mahdollistunut lainaaminen laittaa liikettä etäpäivien syövyttämiin jalkoihin.

    On mielenkiintoista nähdä, tapahtuuko samankaltainen havahtuminen myös yksityisten palvelujen kanssa. Ehkä ihmiset eivät enää ota kahvikupposta lempikahvilassa tai parturia naapurissa itsestäänselvyytenä. Toivottavasti näin käy, koska positiivisia signaaleja on jo nyt nähtävissä!

    Tämäkin kirjoitus löytyy Fonectan Tietopankista

    Lue lisää
  • Mitä kannattaa ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa?
    12.05.2020
    Miten voin myydä verkossa?

    Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vei ihmiset ennennäkemättömällä tavalla verkkoon. Samalla yritykset joutuivat uuden haasteen eteen – miten siirtää myynti verkkoon, jos sitä ei oltu vielä aiemmin tehty?

    Lue lisää
  • Miten markkinointia tehdään poikkeusoloissa?
    24.04.2020 - Otto Hietaharju
    Asiakkaat ovat nyt verkossa

    Markkinointi ja mainonta -lehti raportoi hiljattain, että jo viidennes suomalaisista on kasvattanut verkko-ostamistaan. Kun jo ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa olimme aktiivisia verkossa, on aktiivisuustaso entisestään kasvanut. ”Normaalioloissa” jopa 98% suomalaisista käyttää hakukonetta etsiessään verkosta sopivaa palveluntarjoajaa. Olemme nyt pakotetun digiloikan keskellä ja nyt jos koskaan verkkonäkyvyyden ja -löydettävyyden asiat korostuvat pk-kentässä.

    Lue lisää
  • Miksi Google My Business on yrityksille tärkeä?
    07.04.2020
    Miksi Google My Business -näkyvyys on tärkeä yritykselle?

    Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta. Etsimme siis lähes aina tietoa verkosta, kun meille herää tarve tuotteelle tai palvelulle. Verkkohauissa Google My Businekseen syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia.

    Lue lisää
  • Vaikeista ajoista huolimatta PGF Autokorjaamo luottaa tulevaisuuteen
    03.04.2020
    PGF Autokorjaamo Rovaniemellä on luottavainen tulevaisuuden suhteen

    Kolme työntekijää työllistävässä rovaniemeläisessä autokorjaamossa on pitänyt kiirettä tämän viikon ja myös ensi viikolle varauskalenteri näyttää täydeltä.

    Lue lisää
  • LinkedInissä uusi, keskusteleva mainosmuoto, Conversation Ads
    01.04.2020
    Uusi mainosmuoto LinkedInissä – Conversation ads

    LinkedIniin on tullut uusi, mainostajalle mielenkiintoinen uusi mainosmuoto, Conversation Ads. Mainosmuoto toimii samaan tapaan kuin Inmail eli Message Ads. Perinteisestä viestimainoksesta poiketen Conversation ads avaa mainostajalle väylän dialogiin asiakkaan kanssa aivan uudella tavalla.

    Lue lisää
  • Viimeistään nyt on syytä aloittaa Facebook-mainonta
    31.03.2020
    Ota Facebook viimeistään nyt tehokäyttöön

    Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on sulkenut ihmiset koteihinsa ja samalla siirtänyt meidät verkkoon. Sosiaalisen median kanavia käytetään nyt enemmän kuin koskaan, Facebookilta kerrotaan, että käyttömäärät ovat kasvaneet valtavasti viimeisten viikkojen aikana.

    Lue lisää
  • Digimarkkinointi kannattaa nyt viimeistään aloitta
    26.03.2020
    Viimeistään nyt on aika aloittaa digimarkkinointi

    Tiukkoina aikoina, kun on pakko säästää menoja, on monen yrityksen ensimmäinen säästökohde markkinointi. Totuus on kuitenkin, että vaikeinakin parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka panostavat digimarkkinointiin. Jos siis et vielä ole aloittanut digimarkkinointia, nyt on viimeistään aika aloittaa.

    Lue lisää
  • Miten koronavirus on vaikuttanut pieniin yrityksiin?
    26.03.2020
    Miten koronavirus on vaikuttanut pieniin yrityksiin?

    Kysyimme suomalaisilta pienyrityksiltä, miten koronavirus on vaikuttanut yritysten toimintaan. Vaikka koronavirusepidemian aiheuttamien poikkeustoimien alkamisesta Suomessa on kulunut vasta vähän aikaa, ovat niiden vaikutukset jo nähtävissä yritysten arjessa. Jopa 73% kyselyyn vastanneista kertoo poikkeustilanteen vaikuttaneen liiketoimintaan negatiivisesti. Silti jotain hyvääkin tilanteessa on, neljännes vastaajista joko ei näe muutoksia liiketoiminnassa (21%) tai muutokset ovat olleet jopa positiivisia (5%).

    Lue lisää
  • Näillä vinkeillä tuet yrittäjiä vaikeina aikoina
    20.03.2020
    Miten voit tukea yrittäjiä koronaviruksen aikana?

    Koronaviruksen aiheuttamat varotoimenpiteet ovat vaikuttaneet meidän kaikkien arkeen. Pahimmin poikkeustila osuu kuitenkin yrityksiin ja yrittäjiin, jotka ovat lyhyessä ajassa joutuneet miettimään toimenpiteitä liiketoimintansa kehittämiseksi tai jopa pelastamiseksi.

    Lue lisää
  • Miten asiakas kohdataan etätoimistolta
    19.03.2020
    Asiakkaan kohtaaminen asiakkaan ehdoilla – mutta etänä

    Asiakkaan kohtaamisessa tärkeintä on kohdata hänet siinä kanavassa, jonka asiakas itse valitsee. On tärkeää tunnistaa ja ymmärtää, onko asiakkaan suosima kanava yrityksen verkkosivujen chat, joku monista sosiaalisen median kanavista, sähköposti vai kenties perinteisempi puhelinsoitto. Yritykset, jotka pakottavat asiakkaat yrityksen valitsemiin kanaviin, saattavat luoda huomaamattaan huonon asiakaskokemuksen.

    Lue lisää
  • Mitä Suomi hakee nyt verkosta?
    19.03.2020
    Mitä Suomi hakee nyt verkosta?

    Kun suomalaiset, kuten muutkin maat joutuvat pysyttelemään poissa fyysisistä tiloista, on myös verkkokäyttäytymisemme muuttunut. Viime päivien verkkohauissa näkee selvästi poikkeustilanteen vaikutuksen.

    Lue lisää
  • Santeri pohtii yrittäjien tilannetta
    18.03.2020 - Santeri Jaakkola
    Yrittäjien muuntautumiskykyä testataan

    Viimeinen viikko on ollut varmasti monen yrityksen ja yrittäjän haastavinta aikaa (jos se yrittäjän arki koskaan helppoa onkaan). Uutiset ovat täyttyneet hieman mollivoittoisista -näkökulmista ja yritysten lomautusten tarpeesta. Onneksi monet vuokranantajat ja pankit ovat arvostaneet asiakassuhteitaan ja pyrkineet muuttamaan maksuehtojaan suotuisammaksi tässä tilanteessa. Onhan pitkäaikainen ja hyvä asiakas aina parempi liiketoiminnalle.

    Lue lisää
  • Teetkö markkinointia pitkäjänteisesti luuppina?
    11.03.2020
    Suppilosta ostopolkuun – mittaatko markkinointia oikein?

    Digimarkkinoinnin yksi parhaista ominaisuuksista, mutta toisaalta myös suurimmista sudenkuopista on sen helppo mitattavuus. Kun perinteisessä mainonnassa mainoksen nähneiden määrää on vaikeaa, ellei mahdotonta tarkasti tietää, on digitaalisessa markkinoinnissa kaikki tarkasti mittaroitua ja dokumentoitua. Mutta käytetäänkö markkinoinnissa oikeita mittareita?

    Lue lisää
  • Mikä on markkinoinnin suppilo?
    11.03.2020
    Mikä ihme on markkinoinnin suppilo?

    Tiedät varmaan suppilon? Tuon lähes joka keittiöstä löytyvän kätevän esineen, jolla voit siirtää ison määrän vaikkapa jauhoja pienempään astiaan. Mutta miten suppilo liittyy markkinointiin?

    Lue lisää
  • Voiko markkinointi olla vastuullista, kysyy Minna Tuum blogissa
    21.02.2020 - Minna Tuum
    Missä kulkee markkinoinnin vastuullisuus?

    Viime aikoina on julkisuudessa ollut muutamiakin näkyviä kampanjoita, jotka ovat taas nostaneet keskusteluun mainonnan eettisyyden: missä kulkevat mainonnan etiikan rajat ja missä sävyssä kilpailijoista kannattaa mainonnassa puhua.

    Lue lisää
  • Onko Google-näkyvyytesi kunnossa?
    12.02.2020
    Onko Google-markkinointi kunnossa?

    Kun suomalaiset etsivät tuotetta tai palvelua, he lähes poikkeuksetta aloittavat etsinnät verkosta. Yritykselle tämä tarkoittaa, että sen on löydyttävä näissä hauissa oikeilla hakusanoilla. Kun markkinoinnista halutaan saada tulosta, on oikeiden hakusanojen käyttö sekä mainonnassa että luonnollisissa hakutuloksissa kaiken perusta.

    Lue lisää
  • Fonecta Chat -palvelun yhteydenotoista keskimäärin yli 50% päätyy liidiin tai ostoon
    11.02.2020
    Google ja chat – täydellisen palvelun liitto

    Kun asiakas astuu kivijalkamyymälään, hän odottaa, että liikkeessä on palveluhenkinen henkilökunta valmiina auttamaan kaikissa kysymyksissä. Mitä paremmin asiakkaan ja myyjän kemiat kohtaavat ja mitä miellyttävämpi ostotilanne asiakkaalle on, sitä todennäköisemmin hän myös palaa asiakkaaksi.

    Kun kivijalkamyymälän lait ovat kaikkien tiedossa, onkin jopa yllättävää, ettei samaa ajatusmallia sovelleta yhtä itsestään selvästi verkossa.

    Lue lisää
  • Harrasteosa panostaa digimainontaan Fonectan kanssa
    07.02.2020
    ”Mainontaan pitää panostaa varsinkin sesonkien ulkopuolella”

    Harrasteosan ketju- ja myyntipäällikkö Jari Puustinen ei pelkää ottaa riskejä tai kokeilla uusia keinoja tavoittaakseen vapaa-ajan laitteiden huoltoa, korjausta tai varaosia tarvitsevia asiakkaita. Jo yrityksen perusfilosofia on erilainen kuin monella muulla. Toiminnan ytimessä ovat nettikaupan sijaan yrityksen kivijalkaliikkeet, joissa asiakkaita odottavat Harrasteosan asiantuntijat. Missiona on ratkaista asiakkaan ongelma hyvän palvelun avulla.

    Lue lisää
  • 04.02.2020
    Miten menestyä somessa 2020?

    Tänään pinnalla, huomenna unohdettu. Sosiaalinen media on alati muuttuva maailma, jossa käyttäjävolyymi on suuri ja siellä erottautuminen koko ajan haastavampaa. Miten siis sosiaalisessa mediassa menestytään?

    Lue lisää
  • Mikä on Google My Business?
    28.01.2020
    Mikä on Google My Business?

    Kun etsimme palvelua tai tuotetta, etsimme sitä lähes poikkeuksetta ensisijaisesti verkosta. Ja verkossa tehdyistä hauista Suomessa valtaosa tehdään Googlessa. Siksi ei ole yhdentekevää, miten yritys Googlesta löytyy.

    Lue lisää
  • Yrityksen maine verkossa
    22.01.2020
    Yrityksen maine verkossa

    Yrityksen maine verkossa on hauras asia. Asiakkaat ovat yhä herkempiä antamaan kriittistä palautetta, kun eivät ole tyytyväisiä saamaansa palveluun. Jos yritys ei vastaa tähän palautteeseen tai hoitaa palautteen huonosti, on vaara, että yksittäisestä palautteesta syntyy ns. someraivo, jolloin yritys saattaa nopeastikin nousta sosiaalisessa mediassa näkyviin negatiivisessa keskustelussa, jopa ilman syytä.

    Lue lisää