Tiedotteet

Kaikki fonectan Tiedotteet medialle

Katso yhteystiedot medialle yläsivulta.

  • 04.05.2020
    Pekka Harjusta Fonectan toimitusjohtaja

    Suomen suurimman digitaalisia markkinoinnin palveluja tarjoavan Fonecta Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Pekka Harju, toimitusjohtaja Mari Eklundin siirryttyä yhtiön ulkopuolelle.

    Lue lisää
  • 29.04.2020
    Mainontaa ei kannata katkaista poikkeusaikana

    Kaksi vuotta sitten veri veti Ville Hakalaa yrittäjyyden pariin. Syntyi Sähkö- ja Kylmäpalvelu Hakala, jota työllistävät sähköasennukset sekä lämpöpumppujen asennukset. Poikkeustilanne ei ole hetkauttanut yrityksen toimintaa, tänä vuonna kevät on yhtä kiireinen kuin viime vuonnakin.

    Eilen Lempäälässä, huomenna Parkanossa

    Yrittäjän elämä on jatkuvaa tasapainottelua oikean työmäärän kanssa, että kaikki asiakastyöt ehtii tehdä laadusta tinkimättä. 

    ”Luultavasti palkkaan lähitulevaisuudessa itselleni työkaverin, mutta odotan vielä sitä yhtä isoa kiirettä”, kertoo toimitusjohtaja Ville Hakala, joka suhaa autollaan asiakkaiden perässä ympäri Pirkanmaata. 

    Poikkeustilanteesta huolimatta kauppaa on tehty ahkeraan ja uusia töitä tulee tasaisena virtana niin puskaradion, nettisivujen, Google-mainonnan, Facebook-postausten kuin lehtimainostenkin kautta. Kolmannes ajasta kuluu tuttujen yritysasiakkaiden parissa muun muassa rakennusliikkeen alihankkijana. 

    Paikallinen näkyvyys tärkeää

    Kaikkien kiinteiden kulujen katkaiseminen oli Villen ensimmäinen ajatus, kun koronan mukanaan tuoma poikkeustilanne maaliskuussa iski päälle. Samassa hulinassa laitettiin Google-mainoskampanja tauolle. 

    ”Muutaman viikon jälkeen huomasin, että töitä on ollut hyvin eikä mitään hätää ole, joten päätin käynnistää Google-kampanjan uudelleen”, Ville pohtii ja jatkaa: ”asiakkaiden mielessä pitää pysyä, koska töitä tarvitaan jatkossakin ja paikallisessa kilpailussa on oltava verkossa mukana. Vaikka olen saanut paljon lisätöitä puskaradion kautta, ei mainontaa saa missään nimessä unohtaa, koska sitä kautta tavoittaa ihan uusia asiakkaita.”

    Puolikas työkeikka kuussa maksaa Google-mainontaan käytetyn rahan takaisin ja yrittäjä on ollut kampanjan tuloksiin tyytyväinen. 

    ”Varsinkin tämä poikkeustilanne on korostanut markkinoinnin tärkeyttä. Hiljattain olen huomannut, että Facebookissa on kätevä esitellä palveluita ja tuotteita hyvien kuvien avulla”, Ville sanoo. 

    Teksti: Katariina Kemppi

    Lue lisää
  • 22.04.2020
    Maltti on valttia poikkeustilanteessa

    Jauhiaisten yrittäjäpariskunnan vetämässä TNT-Putki Oy:ssa työt ovat painottuneet viime aikoina entistä enemmän yrityspuolelle. Yrittäjät seuraavat tiiviisti viranomaisten ohjeistuksia, valistavat omia LVI-asentajiaan ja suhtautuvat paniikin sijasta maalaisjärjellä ja maltilla vallitsevaan poikkeustilanteeseen. 

    Isot hankkeet etenevät

    Espoossa sijaitsevasta 112 vuotta vanhasta koulusta tulee kesällä yrityksen uusi toimitila ja sieltä yrittäjä Miili Jauhiainen vastaakin puhelimeen maalipensseli kädessään.

    ”Kuten monet muutkin yritykset, myös me käytämme nyt tilaisuuden hyödyksi ja edistämme jo aiemmin suunniteltua remonttia, kun oma väki on pääasiassa muualla kuin toimitiloissa”, kertoo seitsemän työntekijää työllistävä Jauhiainen. 

    Alkushokin jälkeen yrityksessä koettiin yksi hiljaisempi viikko, mutta sen jälkeen töitä on riittänyt normaaliin tapaan.

    ”Poikkeustilanne ei estä putkia tai vessanpönttöjä hajoamasta, joten meitä tarvitaan edelleen. Osa isoista urakoista etenee tilanteesta huolimatta tai jopa ketterämmin nyt, kun tilat kuten ravintolat, toimistot tai kauppakeskukset ovat lähestulkoon tyhjinä. Osa siirtyy kuitenkin tulevaisuuteen. Myös taloyhtiöiden remontit etenevät pakollisten töiden osalta ja työllistävät arkeamme. Tuntuu, että kuluttajapuolella remontteja on herkemmin lykätty hieman myöhemmäksi”, Jauhiainen sanoo. 

    Asiakkaiden ymmärtäminen ja joustavuus korostuu

    Putkia ei voi korjata etänä tai digitaalisesti vaan asiakkaiden luo mennään paikan päälle kuten ennenkin. Kohde on nähtävä sekä tarjouksentekovaiheessa että varsinaisessa työvaiheessa.

    ”Meidän töitä ei voi oikein etänä tehdä!”, nauraa Jauhiainen ja jatkaa: ”mutta totta kai noudatamme kohteissa varovaisuutta eli emme kättele ketään, huolehdimme hygieniasta, käytämme käsidesiä ja suojaimia sekä huolehdimme turvaväleistä.”

    Asiakkaiden erilaisten tilanteiden ymmärtäminen ja niissä joustaminen on nyt Jauhiaisen mukaan avainasemassa. Yrityksen täytyy sopeutua uuteen tilanteeseen, jotta se palvelee nyt asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. 

    Verkosta löytyminen tärkeää 

    TNT-Putki Oy toimii pääkaupunkiseudulla ja hyvä verkkolöydettävyys omalla markkina-alueella on Jauhiaisen mielestä yhtä tärkeää nyt kuin normaalistikin. Yrityksen verkkolöydettävyyttä on rakennettu systemaattisesti jo pitkään. 

    ”Ihmiset viettävät nyt netissä enemmän aikaa kuin yleensä ja tekevät siellä myös hankintoja, vaikkapa hanoja, aiempaa ahkerammin. Enkä usko, että tämä trendi kääntyy ainakaan laskevaan suuntaan poikkeustilanteen jälkeenkään eli kyllä meidän yrityksen pitää löytyä hyvin verkosta”, Jauhiainen pohtii. 

    Toimiva ja selkeä kotisivu, joka löytyy hyvin Googlesta on TNT-Putki Oy:n verkkolöydettävyyden kivijalka. Yhteystiedot ja aukioloajat löytyvät myös kaikista suosituimmista netin kanavista nopeasti, jotta yhteydenotto on asiakkaalle helppoa. Hanakat-ketjuun kuuluminen tuo myös yritykselle näkyvyyttä erilaisten mainoskampanjoiden muodossa.

    Teksti: Katariina Kemppi

    Lue lisää
  • 21.04.2020
    Fonectan lomautuksia koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet

    Koronaviruspandemian aiheuttaman liiketoiminnan epävarmuuden vuoksi käydyt lomautuksia koskeneet yhteistoimintaneuvottelut Fonectalla ovat päättyneet. Yhtiö lomauttaa koko henkilöstönsä jaksotetusti ja enimmillään 90 päivän ajaksi kuluvan vuoden aikana. Fonectalla on tällä hetkellä 320 työntekijää. 

    ”Neuvottelut eivät vaikuta palvelujemme saatavuuteen ja autamme asiakkaitamme löytymään digitaalisesti tässä haastavassa tilanteessa”, toimitusjohtaja Mari Eklund kommentoi. 

    ”Kuten moni muukin yritys tällä hetkellä, myös Fonecta joutuu sopeuttamaan omaa toimintaansa ja resurssejaan vallitsevaan poikkeustilanteeseen”, jatkaa Eklund. 

    Lisätietoja: 

    Mari Eklund, toimitusjohtaja 

    mari.eklund@fonecta.com 

    Katja Patojoki, henkilöstöjohtaja 

    katja.patojoki@fonecta.com 

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 07.04.2020
    Fonecta aloittaa lomautuksia koskevat yt-neuvottelut

    Suomen suurin, digitaalisen markkinoinnin palveluja tarjoava Fonecta Oy aloittaa yhteistoimintaneuvottelut koronaviruspandemian aiheuttaman liiketoiminnan epävarmuuden vuoksi. Yhtiö suunnittelee koko henkilöstöä koskevia ja enintään 90 päivän lomautuksia kuluvan vuoden aikana. Fonectalla on tällä hetkellä 320 työntekijää. Neuvottelut alkavat 14.4.2020.

    ”Neuvottelut eivät vaikuta palvelujemme saatavuuteen ja autamme asiakkaitamme löytymään digitaalisesti tässä haastavassa tilanteessa”, toimitusjohtaja Mari Eklund kommentoi. 

    ”Kuten moni muukin yritys tällä hetkellä, myös Fonecta joutuu sopeuttamaan omaa toimintaansa ja resurssejaan vallitsevaan poikkeustilanteeseen”, jatkaa Eklund. 

    Lisätietoja: 

    Mari Eklund, toimitusjohtaja 

    mari.eklund@fonecta.com 

    Katja Patojoki, henkilöstöjohtaja 

    katja.patojoki@fonecta.com 

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 03.04.2020
    PGF Autokorjaamo Rovaniemellä on luottavainen tulevaisuuden suhteen

    Kolme työntekijää työllistävässä rovaniemeläisessä autokorjaamossa on pitänyt kiirettä tämän viikon ja myös ensi viikolle varauskalenteri näyttää täydeltä.

    Lue lisää
  • 31.03.2020
    Suosituimmat Google-hakusanat lomautus, Hullut Päivät, korona ja karanteeni – koronan vaikutukset näkyvät suomalaisten verkkohauissa

    Lomautus-hakusanan hakukerrat Googlessa kasvoivat 1 900 prosenttia aikavälillä 9.–31. maaliskuuta. Ruokakaupan, harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden hakusanamainonta kasvoi selvästi. 

    Googlen hakusanatilastot ja Fonectan hakudata kertovat, miten koronavirus on vaikuttanut suomalaisten verkkohakuihin.

    Suomalaiset hakivat Googlesta selvästi eniten tietoa lomautuksista. Lomautus-sanan hakukerrat nousivat 1 900 prosenttia vertailuajanjaksolla 9.–31. maaliskuuta.

    Toiseksi suosituin hakusana oli Hullut Päivät. Kolmanneksi suosituin hakusana oli korona ja neljänneksi suosituin karanteeni, molempien sanojen hakukerrat kasvoivat 700 prosenttia. Piikkejä hakusanoissa on nähty erityisesti hallituksen tiedotustilaisuuksien jälkeen.

    Myös etätyö ja etäopiskelu näkyvät hakusanatilastoissa. Google Classroom -sovelluksen hakukerrat kasvoivat vertailuaikavälillä 600 prosenttia. Myös Wilma- ja Teams-työkalut olivat haetuimpien aiheiden joukossa.

    Googlen hakusanatilastoista selviää myös, että chattipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. Erilaisia chattipalveluja on haettu 250 prosenttia enemmän kuin maaliskuun alussa. Esimerkiksi ”Terveystalon chatti” oli yksi haetuimmista chattihakusanoista.

    Google-hakusanojen top 5:

    Hakusana ja muutos hakusanoissa aikavälillä 9.–31.3.

    • Lomautus +1 900 %
    • Hullut Päivät +1 250 %
    • Korona +700 %
    • Karanteeni +700 %
    • Google Classroom +600 %

    ”Markkinatilanne on nyt muuttunut merkittävästi”, tiivistää lukuja tulkinnut Fonectan Strategisti Santeri Jaakkola. ”Olemme seuranneet tarkasti monia eri tietolähteitä, jotta näemme, miten ihmisten hakukäyttäytyminen kehittyy. Tätä tietoa jaamme asiakkaillemme päätöksenteon tueksi. Vaikkakin uutisointi on mollivoittoista, niin esimerkiksi Hullut Päivät saivat taas sen huomion, minkä se normaalistikin saa tilanteesta huolimatta.”

    Poikkeusolot saivat suomalaiset harrastamaan ja sisustamaan

    Fonectan hakusanamainonnan datasta selviää, että harrastusvälineiden ja sisustustarvikkeiden mainonta kasvoi selvästi. Ylivoimaisesti eniten kuitenkin kasvoi ruokakaupan mainonta.

    ”Ruokakauppaan liittyvä hakusanamainonta kasvoi lähes 200 prosenttia, kun verrataan toisiinsa maaliskuun toista ja kolmatta viikkoa”, Jaakkola kertoo.

    ”Ylipäätään kaikki kotiin liittyvät haut kasvoivat, mikä oli odotettavissa. Esimerkiksi harrastusvälineiden mainonta kasvoi lähes 50 prosenttia ja sisustustarvikkeiden 30 prosenttia. Sisustus näkyi myös Googlen Trends hakusanatilastoissa, sillä niissä korostuivat yritykset kuten Ikea, Masku ja Isku. Hauissa korostuivat ne yritykset, jotka mainostivat muualla verkossa tai olivat aktiivisesti läsnä muuten. ”

    Lähteet: Google Trends, Fonectan digitaaliset hakupalvelut

    Lisätietoja:

    Santeri Jaakkola

    Business Manager & Strategist, Fonecta Oy

    p. 050 490 4700

    santeri.jaakkola@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Kuva: Tuomas Leinonen

    Lue lisää
  • 13.03.2020
    Fonecta tukee yhteiskunnan ja työntekijöidensä hyvinvointia ja siirtyy etätyöskentelyyn

    Suomen hallituksen torstaina 12.3.2020 pitämän tiedotustilaisuuden ja siellä annetun uuden linjauksen mukaisesti suomalaisten tulee välttää kaikkea ylimääräistä matkustamista, kokoontumista ja kanssakäymistä.

    Lue lisää
  • 05.03.2020
    LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana LinkedIn-partnerina kansainvälisessä kilpailussa

    Fonecta voitti pääpalkinnon LinkedInin kumppanien kansainvälisessä kilpailussa 4.3. illalla Lontoossa.

    LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana partnerinaan. ”Saimme erityistä kiitosta siitä, että olemme LinkedIn-markkinoinnissa tinkimättömiä ja rehellisiä ja vaadimme hyviä tuloksia”, palkinnon vastaanottanut Fonectan Salla Vainionpää sanoo.

    Fonectan LinkedIn-tiimi voitti eilen illalla Lontoossa pääpalkinnon LinkedInin vuosittaisessa Marketing Partner Awards -kilpailussa. LinkedIn palkitsi Fonectan parhaana partnerinaan arvostetulla Partner Champion -palkinnolla.

    Kilpailuun osallistui tänä vuonna 17 partneria, jotka toimivat yhteensä yli 70 maassa Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta.

    ”Saimme erityistä kiitosta siitä, että elämme ja hengitämme Suomessa LinkedInin arvomaailmaa; olemme tinkimättömiä ja rehellisiä ja vaadimme hyviä tuloksia. Pääpalkinnon nappaaminen tuntuu upealta! Yhteistyötä LinkedInin kanssa on rakennettu jo neljän vuoden ajan, kun olemme saaneet edustaa LinkedIniä ainoana Marketing Solutions partnerina Suomessa”, Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpää kertoo.

    LinkedInin mukaan Fonecta ansaitsi palkintonsa, koska se inspiroi muita omalla työllään ja haastaa myös jatkuvasti LinkedIniä kehittymään.

    ”Mainostajien ja käyttäjien määrä kanavassa kasvaa jatkuvasti, joten yritysten on entistä tärkeämpää tuottaa eri kohderyhmille juuri niitä kiinnostavaa ja vuorovaikutteista sisältöä. On kiinnostavaa kuulla, minkälaisia uusia mahdollisuuksia esimerkiksi myöhemmin julkaistava Conversation Ads tähän tarjoaa ja mitä muuta uutta LinkedInissä on luvassa”, Salla Vainionpää sanoo.

    Fonecta on palkittu LinkedIn-kumppanikilpailussa myös aiempina vuosina. Viime vuonna se nappasi muun muassa Most Valuable Player -palkinnon tunnustuksena aktiivisuudestaan ja mediasuhteiden kehittämisestä. Vuonna 2018 Fonecta sai kilpailun toiseksi arvostetuimman Partner Champion Runner Up -palkinnon ja suurimmasta yksittäisestä asiakkuudesta myönnettävän Largest Deal -palkinnon.

    Fonecta on toiminut Suomen ainoana LinkedIn Marketing Solutionsin virallisena maakumppanina vuodesta 2016. Fonectan kautta suomalaisyritykset saavat käyttöönsä laajennetut mainosratkaisut ja työkaluvalikoiman, palkitun tiimin asiantuntemuksen, suoran yhteyden LinkedIniin sekä yleisöjä, joita ei ole käytettävissä itsepalvelutyökalun kautta.

    Lisäksi Fonecta järjestää media- ja mainostoimistoille parhaillaan käynnissä olevan Suomen LinkedIn Agency Champions -koulutussarjan ja kilpailun, jonka tarkoituksena on syventää toimistojen LinkedIn-osaamista.

    Suomessa yhteisöpalvelu LinkedInillä on 1,3 miljoonaa käyttäjää ja koko maailmassa 675 miljoonaa käyttäjää.

    Lisätietoja:

    Salla Vainionpää

    LinkedIn Partner Manager, Fonecta

    p. 040 357 2543

    salla.vainionpaa@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 25.02.2020
    Suomen LinkedIn Agency Champion -koulutussarjassa syvennetään LinkedIn-osaamista sekä kilpaillaan Suomen parhaista LinkedIn-kampanjoista

    Toista kertaa järjestettävä Suomen LinkedIn Agency Champions on media- ja mainostoimistoille suunnattu koulutussarja, jossa syväsukelletaan LinkedIn-mainontaan ja samalla kilpaillaan LinkedIn Agency Champions mestaruudesta vuodelle 2020. Kilpailun voittajat pääsevät Lontooseen LinkedInin kansainväliseen Agency Champions -tapahtumaan marraskuussa. Vuonna 2019 LinkedIn Agency Champions pokaalit kotiuttivat Tulos Helsinki Oy & iProspect. Tämän vuoden voittajat kruunataan syyskuussa koulutussarjan lopussa. 

    Käytännön vinkeillä parempaa LinkedIn-mainontaa

    ”Koulutuksesta oli meille paljon hyötyä. Opimme uusia asioita LinkedInistä ja LinkedIn-mainonnasta, saimme tietää etukenossa julkaisemattomista uusista ominaisuuksista, tapasimme muita LinkedIn-mainonnan ammattilaisia ja saimme runsaasti käytännön vinkkejä mainonnan tehostamiseen. Yksi konkreettinen vinkki heti alkuun oli, että alle kolmen viikon kampanjoita ei kannata LinkedInissä tehdä”, kertoo vuoden 2019 LinkedIn Agency Championiin osallistunut Sari Talvitie iProspectilta. 

    Talvitie oli tyytyväinen myös käytännön järjestelyihin; koulutukseen meni kerralla aamupäivän verran ja koska ne oli ripoteltu pitkin vuotta, tuntui, että koulutuksessa oli aina viimeisin tieto saatavilla. 

    ”Koulutuksissa käytiin paljon keskustelua ja tietoa jaettiin monipuolisesti. Koen, että koulutuksen aikana mutusta tuli faktaa eli saimme vahvistuksen sille, että teemme yrityksenä oikeita asioita LinkedIn-mainonnassa”, tiivistää Talvitie. 

    Koulutussarjan paikat täyttyivät heti

    Tänä vuonna koulutussarja käynnistyy tiistaina 25.2. ja viimeinen koulutus on 22.9., jolloin myös tämän vuoden kilpailun voittajat julkistetaan.

    ”Tänä vuonna mukana on 28 osallistujaa 15 toimistosta; pääasiassa osallistujat tulevat suurista mediatoimistoista. Valitettavasti kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan tänä vuonna. Olemme todella iloisia ja otettuja saamastamme hyvästä palautteesta viime vuoden osalta ja se varmasti nosti kiinnostusta tälle vuodelle. Mukana on tänä vuonna myös toimistoja, joista ei ollut osallistujia mukana viime vuonna”, kertoo Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola.

    Kilpailun kategoriat ovat brändikampanja, performance-kampanja sekä impact, eli aktiivisuus läpi koulutussarjan. 

    Lisätiedot:

    Emmi Mikkola, Fonecta Oy

    LinkedIn Relationship Manager

    050 5934677, emmi.mikkola@fonecta.com

    www.linkedin.com/in/emmi-mikkola


    Kuvassa Emmi Mikkola ja Markus Rintala Fonectan LinkedIn-tiimistä.

    Kuvaaja: Tuomas Leinonen

    Lue lisää
  • 14.02.2020
    Tutkimus: Uudellamaalla panostetaan digimarkkinointiin enemmän kuin muualla Suomessa – panostukset kuitenkin kasvussa koko maassa

    Suomalaisyritykset käyttävät alle puolet markkinointibudjetistaan digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin, mutta suurin osa yrityksistä aikoo kasvattaa osuutta tänä vuonna. Digimarkkinoinnin panostuksissa ja kanavissa on selviä alueellisia eroja.

    Digitaalinen markkinointi on vakiinnuttanut asemansa suomalaisyritysten markkinoinnin keinovalikoimassa, selviää Fonectan teettämästä tuoreesta tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttävät digimarkkinointiin keskimäärin 37 prosenttia markkinointibudjetistaan. Digimarkkinoinnin suosio on nousussa, sillä 62 prosenttia yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan tänä vuonna. Tutkimukseen vastasi 452 erikokoista yritystä ympäri Suomea.

    ”Kasvua selittää erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten lisääntynyt ymmärrys digimarkkinoinnista. Yritykset tuntevat entistä paremmin asiakkaiden ostopolun vaiheet ja näkevät digimarkkinoinnin mahdollisuudet ja hyödyt omalle liiketoiminnalle. Palveluja osataan silloin myös ostaa paremmin”, avaa Fonectan kehityspäällikkö Otto Hietaharju. ”Digimarkkinointia ei enää pidetä vain taktisena kampanjointivälineenä, josta odotetaan pikavoittoja, vaan pitkäjänteisenä brändin rakentamisen keinona.”

    Ne yritykset, jotka aikovat kasvattaa digimarkkinointipanostuksiaan merkittävästi, satsaavat muita enemmän LinkedIniin (62 %) ja display-mainontaan (44 %).

    ”Suomalaisyritykset näyttävät löytäneen LinkedInin tehon ja tarkat kohdennusmahdollisuudet, jotka tuottavat hyviä tuloksia varsinkin b-to-b-markkinoinnissa. Myös näyttöpohjaisen mainonnan suosiota selittänee kohdentamisen monipuolisuus, laajat mainosverkostot ja datan tuomat mahdollisuudet”, Hietaharju sanoo.

    Selvä ero Uudenmaan ja muun Suomen välillä

    Alueelliset erot korostuvat vastauksissa. Uudellamaalla sijaitsevat yritykset käyttävät digimarkkinointiin 41 prosenttia markkinointibudjetistaan, kun muualla Suomessa näin tekee joka kolmannes (33 %).

    Suurin ero Uudenmaan ja muun Suomen välillä on yrityksissä, jotka joko eivät panosta digimarkkinointiin lainkaan tai käyttävät siihen yli puolet markkinointibudjetistaan. Uudellamaalla vain neljä prosenttia vastaajista ei tee lainkaan digimarkkinointia, kun muualla Suomessa luku on 12 prosenttia. Yli puolet budjetistaan digimarkkinointiin käyttäviä on Uudellamaalla jo 35 prosenttia ja muualla Suomessa vajaa neljännes (23 %).

    Erot näkyvät myös ulkopuolelta ostetuissa digimarkkinoinnin palveluissa. Uusmaalaiset yritykset ostavat erityisesti Google-hakusanamainontaa (39 %, muualla Suomessa 29 %) ja hakukoneoptimointia (34 %, muualla Suomessa 23 %). Muualla Suomessa kotisivut palveluna on lähes kolmella neljästä yrityksestä (72 %), kun Uudellamaalla luku on 62 prosenttia.

    Kyselytutkimuksen toteutti IROResearch lokakuussa 2019. Kyselyyn vastasi 452 erikokoista yritystä eri puolilta Suomea.

    Lisätietoja:

    Otto Hietaharju

    kehityspäällikkö, Fonecta Oy

    p. 040 772 3103

    otto.hietaharju@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille


    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 05.02.2020
    Fonecta uudistaa toimintamalliaan ja käynnistää yt-neuvottelut

    Fonecta aloittaa koko yhtiötä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Yhtiö tavoittelee asemansa vahvistamista digitaalisen markkinoinnin kasvavassa kentässä. Fonecta aikoo kehittää nykyistä tuotelähtöistä toimintamalliaan entistä asiakaslähtöisemmäksi. Muutos tarkoittaa myös organisaation yksinkertaistamista sekä palveluvalikoiman selkeyttämistä.

    Lue lisää
  • 11.12.2019
    Fonecta on mukana kevään 2020 Best Seller Competitionissa!

    Korkeakoulujen myynnin opiskelijat kilpailevat jälleen ensi vuonna parhaan myyjän tittelistä. Haaga-Helian järjestämän kilpailun sponsoreita ovat Lime Technologies, Fonecta, Canon, Lindström sekä Academic Work. 

    “Best Seller Competition on loistava tapahtuma yrityksille, joissa myynnin osaaminen ja kehittäminen, sekä myyntityön arvostuksen nostaminen ovat keskiössä. On tärkeää, että Fonecta on mukana tukemassa uusien myynnin ammattilaisten kehitystä. Kilpailu tarjoaa paitsi katsauksen myyntikoulutuksen nykytilaan, varmasti myös uusia ajatuksia oman organisaatiomme taitojen kehittämiseen”, kertoo Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund

    Best Seller Competitionissa kilpaillaan vuosittain siitä, kuka myynnin korkeakouluopiskelijoista suoriutuu parhaiten vaativan henkilökohtaisen yritysmyynnin asiakastapaamisessa. Haaga-Helian lisäksi kisaan osallistuu opiskelijoita Turun, Kaakkois-Suomen, Jyväskylän ja Tampereen ammattikorkeakouluista. Finaalissa on mukana neljä alkueristä jatkoon päässyttä kilpailijaa, joista yksi kruunataan voittajaksi.

    Kisassa mukana olevat yritykset haluavat nostaa ammattimaisen myyntityön arvostusta Suomessa sekä lisätä positiivista mielikuvaa myynnistä, koska myyntityö on vaativaa ja hyvistä myyntityön osaajista on pulaa Suomessa. 

    Seuraava Best Seller Competition järjestetään Haaga-Helian Pasilan kampuksella 16.4.2020 ja kilpailun johtajana toimii Pirjo Purovesi.

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 13.11.2019
    Suomen parhaat LinkedIn-tekijät palkittiin: OP:lla paras yrityssivu, #surfacethewomen innovatiivisin mainoskampanja

    Mediatiedote

    Suomen parhaat LinkedIn-tekijät palkittiin: OP:lla paras yrityssivu, #surfacethewomen innovatiivisin mainoskampanja

    Onnistuneesta LinkedIn-mainonnasta palkittiin myös F-Secure, Kemppi, Messukeskus ja Outokumpu. Vaikuttavimman henkilön yksilöpalkinnon sai Tom Laine. B2B ei ole enää boring to boring, tiivisti tuomaristo Suomen LinkedIn-mainonnan tason.

    Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty LinkedIn Awards palkitsi vuoden 2019 menestyksekkäimmät LinkedIn-mainoskampanjat. Palkinnot jaettiin gaalassa Helsingissä 13. marraskuuta.

    Kilpailun järjestäneen Fonectan Salla Vainionpää kertoo, että mukaan saatiin ilahduttavan paljon töitä erityyppisiltä organisaatioilta. Tavoitteena oli kannustaa suomalaisyrityksiä käyttämään LinkedIn-mainonnan mahdollisuuksia monipuolisemmin ja rohkeammin.

    ”Kilpailutöitä saatiin aina kansainvälisesti toimivista suuryrityksistä pienempiin paikallisiin toimijoihin. Kampanjoista näkyi, että tekijät olivat hyvin perehtyneet LinkedInin kohdennusmahdollisuuksiin sekä siihen, mitä hyötyjä mainonnalla voidaan saavuttaa. Myös luovuus ja huumori näkyivät hienosti esimerkiksi videokategoriassa”, Vainionpää sanoo.

    ”Tuomaristo kommentoikin, ettei B2B tarkoita boring to boringia.”

    Parhaan suomalaisen yrityssivun palkinnon voitti OP Ryhmä. Tuomaristo kiitti perusteluissaan sivun aktiivista ja monipuolista sisällöntuotantoa sekä sitä, että sivu on sopiva sekoitus korporaatiota ja huumoria, työntekijöitä unohtamatta.

    Suomen parhaaksi liidimarkkinointikampanjaksi valittiin F-Securen Best Lead Gen -kampanja, parhaaksi B2B-videokampanjaksi Kempin Maximize your comfort zone, parhaaksi brändikampanjaksi Messukeskuksen Transport-Logistics 2019, innovatiivisimmaksi kampanjaksi Microsoftin #surfacethewomen sekä tuloksellisimmaksi markkinoinnin ja myynnin yhteistyöksi Outokummun Teräksenlujaa targetointia ja saumatonta synergiaa.

    Top Voices of LinkedIn -yksilöpalkinnon sai yleisöäänten perusteella sosiaalisen median asiantuntija Tom Laine. Tiukan kategorian voitto ratkesi lopulta muutaman äänen erolla.

    ”Kilpailu näytti, että moni suomalaisyritys tekee jo luovaa ja tuloksellista LinkedIn-mainontaa. Esimerkiksi F-Secure osoitti, että liidikampanjakin voidaan sitoa vahvasti tarinallisuuteen. Toimialalla, jossa luotettavuus on elinehto, on ihailtavaa nähdä, miten hyvin asiakkaalle voidaan kommunikoida hyötyjä ja samalla hankkia myyntieuroja”, Fonectan Salla Vainionpää sanoo.

    Voittajat kategorioittain:

    Paras Lead Gen -kampanja: F-Secure
    Työn nimi: Best Lead Gen
    Perustelut: Kohderyhmän puhuttelu tarinan avulla sekä vahvalla liidikulmalla. Rohkeus kansainvälisessä markkinassa, selkeä hyöty hankintahinnassa vs. muut kanavat, tarinallisuus ei ole vain tylsää liidilomaketta. Esiin nousivat tarinan ja sisältöjen kuljetus sekä tarpeeksi pitkä kampanja-aika.

    Paras B2B-videokampanja: Kemppi Oy
    Työn nimi: Maximize your comfort zone
    Kumppani: Mainostoimisto Ilme
    Perustelut: Oivaltavaa, luovaa sekä hauskaa videomainontaa, joka puhuttelee luovasti ja selkeästi tarkkaa kohderyhmää. Herätti tunteita, naurua, oli oivaltava. Ehdoton voittaja, tyhjensi pankin.

    Paras brändikampanja: Messukeskus
    Työn nimi: Transport-Logistics 2019
    Kumppani: iProspect
    Perustelut: Selkeä strategia sekä brändi-ilme kannatteli läpi kampanjan. Viesti, tarkoitus sekä tehtävä tuli selväksi kohderyhmälle. Kampanjointi näkyi myös tuloksissa. Halolla päähän ja kerrasta mieleen.

    Innovatiivisin kampanja: Microsoft
    Työn nimi: #surfacethewomen
    Kumppani: Kurio
    Perustelut: Viraalikampanja, joka lähti elämään omaa elämäänsä orgaanisten jakojen avulla. Puhutteli riippumatta yrityksestä. Vahva panostus työntekijöiden esiintuomiseen sekä osallistamiseen.

    Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö -kategoria: Outokumpu
    Työn nimi: Teräksenlujaa targetointia ja saumatonta synergiaa
    Kumppani: ID BBN
    Perustelut: Digitaalisen transformaatiotarinan alkusoinnut, jossa tekemisessä näkyy kautta linjan myynnin ja markkinoinnin vahva yhteistyö. Ostajapersoonien sekä datan vahva hyödyntäminen, myynnin osallistaminen ei ole pelkkää sanahelinää, vaan myynti on sitoutunut kampanjaan. Vahva sisäinen duuni, jonka avulla saavutetaan tuloksia.

    Paras suomalainen yrityssivu: OP Ryhmä
    Perustelut: Aktiivinen ja monipuolinen sisällöntuotanto. Sopiva sekoitus korporaatiota ja huumoria, unohtamatta työntekijöitä. Sisällöt ovat myös erittäin tunnistettavaa OP-brändiä.

    Yksilöpalkinto – Top Voices of LinkedIn 2019: Tom Laine
    Perustelut: Aktiivinen edelläkävijä, joka jakaa auliisti osaamisensa.

    Kilpailun järjesti Suomen virallinen LinkedIn Marketing Solutions -kumppani Fonecta. Voittajat valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Dynamo&Sonin toimitusjohtaja Anna Holtari, Mirumin Client Lead Patrick Juselius, Finnairin BtoB Marketing Manager Heidi Koivisto, Dentsu Aegis Networkin Client Engagement Director Heli Ruotsalainen, LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa, Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund sekä Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpää.

    Lisää tietoa kilpailusta: www.linkedinawardsfinland.fi 

    Lisätietoja:

    Salla Vainionpää 

    LinkedIn Partner Manager, Fonecta

    p. 040 357 2543

    salla.vainionpaa@fonecta.com 

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 23.10.2019
    Dynamo&son ja Fonecta kumppaneiksi – luovuus ja taktinen osaaminen synnyttävät vaikuttavaa mainontaa

    Kumppanuusmallissa yhdistyvät Dynamo&sonin luova suunnittelu ja Fonectan käytännön markkinointiosaaminen. Tavoitteena on tuottaa markkinointiviestintää, joka paitsi herättää tunteita myös tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaasti.

    Digitaalisen markkinoinnin palveluja tarjoava Fonecta ja mainostoimisto Dynamo&son ovat aloittaneet kumppaniyhteistyön. Yhdessä yritykset tarjoavat luovia markkinointiviestinnän ratkaisuja, jotka rakennetaan entistä vahvemman kohderyhmäymmärryksen pohjalle. Ensimmäiset yhteiset asiakkuudet ovat jo käynnistysvaiheessa.

    ”Suomalaismarkkinoijien suurimpia ongelmia erityisesti b-to-b-puolella on se, että markkinoinnin luova konsepti puuttuu. Lisäksi pitää ymmärtää, missä kanavassa oikea kohderyhmä on ja miten ja millä viestillä heidät tavoittaa. Usein myös kampanjoiden mittaaminen ja sisältöjen optimointi jäävät puolitiehen. Näihin ongelmakohtiin uskomme yhteistyömme tuovan ratkaisuja”, sanoo Dynamo&sonin toimitusjohtaja Anna Holtari.

    ”Me uskomme tehokkaaseen digimarkkinointiin. Fonecta on siinä meille erinomainen kumppani: he ovat erittäin vahvoja digimarkkinoinnin käytännön toteutuksessa, kuten kanavaosaamisessa, analytiikassa ja optimoinnissa. Meidän vahvuutemme on tunteita herättävien sisältöjen suunnittelu ja pitkäjänteinen brändinrakentaminen. Molempia tarvitaan”, Holtari sanoo.

    Kumppanuusmalli hyödyttää asiakkaita

    Fonectan kehitysjohtaja Elina Teräsvirta korostaa kumppanuuden merkitystä asiakkaille.

    ”Kaikki Fonectan asiakkaat eivät välttämättä tarvitse omaa mainostoimistoa, mutta haluavat jonkin luovan ja strategisemman sisällön esimerkiksi verkkosivuilleen. Tämän mallin avulla me voimme ketterästi tarjota Dynamo&sonin osaamisen vaikka yksittäiseen projektiin”, Teräsvirta sanoo.

    ”Vastaavasti me tarjoamme Dynamo&sonin asiakkaille täsmäapua digimarkkinointikampanjan toteuttamiseen, mittaamiseen ja optimointiin, oli kohderyhmä missä päin maailmaa tahansa. Esimerkiksi LinkedInissä voimme tarjota sellaista syvempää analytiikkaa, kohderyhmäymmärrystä ja yleisöjä, joita muilla kuin LinkedInin maakumppaneilla ei ole käytössä”, lisää Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia.

    Fonecta on digitaalisen markkinoinnin ja maineenhallinnan asiantuntija ja ainoa LinkedIn Marketing Solutionsin virallinen kumppani Suomessa. Dynamo&son on itsenäinen mainostoimisto, joka auttaa asiakkaitaan erottumaan, saamaan brändillensä tarvitsemansa näkyvyyden ja saavuttamaan tavoitellut tulokset.

    ”Haluaisin haastaa toimistot tekemään enemmän yhteistyötä ja solmimaan toisiaan täydentäviä kumppanuuksia ennakkoluulottomasti”, Anna Holtari sanoo. ”Omien tonttien varjelulla emme voita mitään – tehdään yhdessä hommia asiakkaan parhaaksi.”

    Lisätietoja

    Elina Teräsvirta
    kehitysjohtaja, Fonecta
    p. 040 150 8020
    elina.terasvirta@fonecta.com

    Antti Tukia
    myyntijohtaja, Fonecta
    p. 050 345 5335
    antti.tukia@fonecta.com

    Anna Holtari
    toimitusjohtaja, Dynamo&son
    p. 040 566 4745
    anna.holtari@dynamoson.fi

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen. www.fonecta.fi/yrityksille

    Dynamo&son on itsenäinen 30-vuotias ja yhtiön omien työntekijöiden omistama yritys. Asiakkainamme on sekä start up- että pörssiyrityksiä ja kolmannen sektorin toimijoita usealla eri toimialalla. Skaalautuva toimintatapamme palvelee erilaisia ja erikokoisia asiakkuuksia. Strategisen ja konseptisuunnittelun lisäksi huolehdimme asiakkaiden markkinointikampanjoista ja niiden toteutuksista. Motion-yksikkömme tarjoaa ketterän ja kustannustehokkaan vaihtoehdon materiaalituotannoille. Asiakkaitamme ovat mm. Terveystalo, Skoda, Roosa nauha ja Nelonen. www.dynamoson.fi

    Lue lisää
  • 21.10.2019
    Suomen ensimmäinen LinkedIn Awards palkitsee parhaat LinkedIn-kampanjat

    Kilpailussa valitaan muiden muassa Suomen paras liidimarkkinointikampanja, Suomen paras brändikampanja ja paras suomalainen yrityssivu. Yksilöpalkinto myönnetään vaikuttavimmalle henkilölle yleisöäänestyksen perusteella.

    Suomessa ensimmäistä kertaa järjestettävä LinkedIn Awards palkitsee parhaat suomalaiset LinkedIn-kampanjat ja -tekijät seitsemässä eri kategoriassa. Kilpailuun voivat osallistua yritykset ja henkilöt, jotka ovat olleet aktiivisia LinkedInissä kuluvan vuoden aikana. Kilpailutöitä voi jättää 25. lokakuuta asti. Voittajat julkistetaan 13. marraskuuta Helsingissä järjestettävässä gaalassa.

    Kilpailun tavoitteena on kannustaa suomalaisyrityksiä kehittämään markkinointiaan paremmaksi LinkedInin avulla. Kilpailun järjestää Suomen virallinen LinkedIn Marketing Solutions -kumppani Fonecta.

    ”LinkedIn-mainonta tarjoaa valtavan määrän mahdollisuuksia markkinointiin, mutta moni suomalaisyritys ei osaa hyödyntää niitä. Kilpailulla haluamme saada näkyvyyttä niille menestyksekkäille mainoskampanjoille, joissa LinkedIn on ollut keskeinen kanava”, sanoo Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpää.

    Kilpailussa palkitaan Suomen paras Lead Gen -kampanja, paras B2B-videokampanja, paras brändikampanja, innovatiivisin kampanja sekä paras markkinoinnin ja myynnin yhteistyö. Lisäksi valitaan paras suomalainen yrityssivu sekä myönnetään yksilöpalkinto henkilölle, joka on tehnyt suurimman vaikutuksen.

    Voittajat valitsee tuomaristo, johon kuuluvat Dynamo&Sonin toimitusjohtaja Anna Holtari, Mirumin Client Lead Patrick Juselius, Finnairin BtoB Marketing Manager Heidi Koivisto, Dentsu Aegis Networkin Client Engagement Director Heli Ruotsalainen, LähiTapiolan sosiaalisen median päällikkö Jari Viljemaa, Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund sekä Fonectan Salla Vainionpää.

    Yritysjohtajat kiinnostavat nyt suomalaisia LinkedIn-käyttäjiä

    LinkedIn on ammatillisen verkostoitumisen kanava, jota Suomessa käyttää 1,2 miljoonaa ihmistä eli yli kolmannes työikäisistä. Salla Vainionpään mukaan suomalaisyritykset eivät osaa vielä ottaa kanavasta kaikkea hyötyä irti.

    ”LinkedIn on maailman suurin asiantuntijoiden sosiaalinen kanava, mutta se mielletään usein vain rekrytointikanavaksi. LinkedIn on paljon muutakin: yksityishenkilöt voivat etsiä tietoa eri toimialoista, oppia uutta, seurata vaikuttajia ja hakea neuvoa asiantuntijoilta. Yritykset voivat kohdentaa viestiään tehokkaasti ja tavoittaa käyttäjiä kansainvälisellä tasolla”, Vainionpää kertoo.

    Suomen LinkedIn-kulttuuri on omaksuttu pitkälti Yhdysvalloista, mikä näkyy kanavassa käyttäytymisessä.

    ”Käyttäjällä voi olla ennakkoluuloja kanavaa kohtaan ja käsitys, että LinkedInissä pitää ilmaista itseään tietyllä tavalla, joka voi tuntua vieraalta. Olisi hienoa, jos Suomessa kanavaa hyödynnettäisiin reilusti omalla tyylillä”, Vainionpää sanoo.

    Vainionpään mukaan yritysjohto on nyt aktivoitumassa myös LinkedInissä.

    ”Olemme havainneet, että käyttäjät haluavat kuulla yrityksistä ja niiden johtajista. Tässä on monelle yritykselle erinomainen mahdollisuus kehittää omaa ulosantiaan sosiaalisessa mediassa.”

    Lisää tietoa kilpailusta: www.linkedinawardsfinland.fi

    Lisätietoja:

    Salla Vainionpää 

    LinkedIn Partner Manager, Fonecta

    p. 040 357 2543

    salla.vainionpaa@fonecta.com 

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 17.10.2019
    Fonecta myy datapalvelunsa LeadCloudille

    Fonectan datapalvelujen liiketoiminta myydään LeadCloudille. Kauppa toteutuu 31. lokakuuta 2019, ja siinä Fonectan datapalvelut, asiakkaat sekä 13 työntekijää siirtyvät LeadCloudille. Asiakkaiden datapalveluiden tuotanto ja myynti jatkuvat keskeytyksettä siirtymäajan ylitse.

    Järjestely synnyttää yhden alan suurimmista myyntikontaktien kohdentamiseen keskittyneistä toimijoista.

    ”Kauppa on erinomainen mahdollisuus sekä asiakkaille, Fonectalle että LeadCloudille. Fonectan datapalvelut saavat luotettavan omistajan, joka panostaa palvelujen kehittämiseen ja myyntiin voimakkaasti. Fonectalle kauppa on strateginen valinta, joka mahdollistaa keskittymisen digitaaliseen markkinointiin ja maineenhallintaan”, kertoo Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund.

    ”Alan kahden vahvan toimijan yhdistäminen avaa aivan uusia mahdollisuuksia tuotekehitykseen ja entistäkin laajempien kokonaisuuksien tarjoamiseen asiakkaillemme”, sanoo LeadCloudin toimitusjohtaja Hannu-Matias Nurmi.

    LeadCloud on LeadVenture Oy:n kauppanimi. Kaupan yhteydessä LeadCloud saa merkittävän sijoituksen suomalaiselta pääomasijoittaja Juuri Partnersilta, josta myös tulee LeadCloudin pääomistaja.

    Mitkä palvelut siirtyvät LeadCloudille?

    Liiketoimintakaupassa LeadCloudille siirtyvät seuraavat Fonectan datapalvelut:


    • B2B- ja B2C-kohderyhmäpalvelut
    • Väestörekisterikeskuksen ja Traficomin tietopalvelut
    • Postitus- ja SMS-palvelut
    Fonectan jatkaa dataliiketoimintaa aina 31. lokakuuta 2019 asti, jonka jälkeen liiketoiminta siirtyy LeadCloudille. Tähän asti Fonecta hoitaa datatuotteiden myynnin, asiakaspalvelun, datatilaukset ja -toimitukset keskeytyksettä.

    Fonecta on solminut palvelusopimuksen LeadCloudin kanssa siirtymävaiheen ajaksi, jotta palveluiden keskeytyksetön tarjoaminen asiakkaille voidaan varmistaa.

    Mitä palveluita Fonectalta saa jatkossa?

    Fonecta keskittyy jatkossa tarjoamaan asiakkailleen kattavia digitaalisen markkinoinnin ja maineenhallinnan palveluja. Palvelujemme keskiössä ovat muun muassa digitaalinen mainonta, kotisivut ja verkkolöydettävyyden ratkaisut. Fonectan vahvuus on suomalaisyritysten syvällinen tuntemus ja pitkä kokemus digitaalisen markkinoinnin alalta. 

    ”Tämän päivän maailmassa yritykset haluavat rinnalleen näkemyksellisen ja sitoutuneen kumppanin, joka selkiyttää ja toimii tulkkina digitaalisen markkinoinnin trendien ja asiakkaan todellisuuden välissä ja osaa kääntää ne asiakkaan liiketoimintaa tukeviksi kokonaisuuksiksi”, Eklund toteaa.

    Lisätietoja

    Fonecta Oy: Mari Eklund, toimitusjohtaja, 040 837 5982, mari.eklund@fonecta.com

    LeadCloud: Hannu-Matias Nurmi, toimitusjohtaja, 040 809 5291, hannu-matias@leadcloud.fi

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 05.09.2019
    Uusia yrittäjiä vaivaa markkinointiosaamisen puute

    Uusien yrittäjien tulisi panostaa markkinointiin, sanoo Uusyrityskeskusten toimitusjohtaja Susanna Kallama. Satunnaiset sosiaalisen median päivitykset eivät kuitenkaan riitä, vaan pohjalle tarvitaan markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisyrityksistä ei osaa mitata markkinointia.

    Lue lisää
  • 02.09.2019
    Elina Teräsvirta Fonectan kehitysjohtajaksi

    ”Digimarkkinoinnissa voittaja on se, joka osaa kääntää kolmikirjaimiset teknogialyhenteet liiketoiminnalle merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi”, Teräsvirta sanoo.

    Markkinoinnin palvelutalo Fonecta on nimittänyt uudeksi kehitysjohtajakseen ja johtoryhmänsä jäseneksi KTM Elina Teräsvirran, 39. Hän johtaa Fonectan palveluiden liiketoiminnan kehittämistä ja aloitti tehtävässään 1. syyskuuta.

    Teräsvirta on työskennellyt Fonectalla vuodesta 2016, viimeksi mainonnan palveluiden kehityksestä vastaavana johtajana. Ennen Fonectalle siirtymistään hän työskenteli Sanoma-konsernissa markkinoinnin ja liiketoiminnan kehityksen tehtävissä 2005–2016.

    Työssään Teräsvirta on nähnyt käytännössä, että asiakkaat ovat hämillään digitaalisen markkinoinnin muutosvauhdin ja loputtomien mahdollisuuksien edessä.

    ”Viesti asiakkailta meille on se, että he tarvitsevat apua. Teknologioiden kehityksessä ehtii kuukaudessakin tapahtua paljon. Tässä maailmassa yritykset haluavat selkiyttäjän, näkemyksellisen ja sitoutuneen kumppanin, joka toimii tulkkina kolmikirjaimisten teknologialyhenteiden ja asiakkaan todellisuuden välissä ja osaa kääntää ne asiakkaan liiketoimintaa tukeviksi kokonaisuuksiksi”, Teräsvirta sanoo.

    Kukaan ei menesty yksin

    Teräsvirta pitää Fonectan vahvuutena suomalaisyritysten syvällistä tuntemusta ja pitkää kokemusta digitaalisen markkinoinnin ratkaisujen tarjoamisessa.

    ”Reilun vuosikymmenen kokemus tuo meille varmuutta ja perspektiiviä. Fonecta on vahvasti läsnä valtakunnallisesti ja kuulemme joka päivä, millaisia markkinoinnin kipukohtia kaikenkokoiset suomalaisyritykset arjessaan kohtaavat.

    ”Mutta muuttuvassa maailmassa yksikään kaltaisemme yritys ei pärjää yksin: tarvitsemme kumppaneita ja verkostoja, jotta meillä on aina tuorein tieto siitä, mitä uusia mahdollisuuksia suomalaisyritysten kannattaisi hyödyntää markkinoinnissaan. Kansainväliset ja paikalliset kumppanuudet ovatkin yksi strategiamme kulmakivistä”, Teräsvirta sanoo.

    Fonectan toimitusjohtaja Mari Eklund sanoo, että nimityksen avulla Fonecta syventää asiakkaiden markkinointitarpeiden ymmärrystä entisestään.

    ”Elina tuo johtoryhmäämme vahvaa osaamista palveluiden tuotteistamisesta ja tehokkaiden ratkaisujen kehittämisestä asiakkaidemme liiketoiminnan näkökulmasta.”

    Fonectan kehitysjohtajana aiemmin toiminut Tommi Eklund siirtyy toisen yhtiön palvelukseen.


    Digitaalisen markkinoinnin palvelutalo Fonecta on muun muassa Suomen suurin kotisivujen tuottaja sekä ainoa LinkedIn Marketing Solutionsin virallinen kumppani Suomessa. Fonecta palvelee 36 000:ta yritysasiakasta ympäri Suomen, ja sen liikevaihto vuonna 2018 oli 106 miljoonaa euroa.


    Lisätietoja
    Elina Teräsvirta
    kehitysjohtaja, Fonecta
    p. 040 150 8020
    elina.terasvirta@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille



    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 22.08.2019
    Fonectan tiedote tapahtuneesta tietoturvaloukkauksesta

    Fonecta Oy:ssä on tapahtunut tietoturvaloukkaus, joka koskee yritysasiakkaille tarjottavaa Fonecta B2C -kohdistamiskonepalvelua (profinder.fonecta.com). Fonecta suhtautuu tietoturvaan äärimmäisen vakavasti, ja palvelu suljettiin heti loukkauksen ilmenemisen jälkeen.

    Lue lisää
  • 12.07.2019
    Näin viime kesän käristyskupoli näkyi verkkohauissa

    Fonectan hakudata paljastaa, miten viime vuoden helteet vaikuttivat suomalaisten tekemiin verkkohakuihin. Lomakauden keskellä heinäkuussa korostuvat loma-ajan aktiviteetit, tuoreet vihannekset ja ilmaa viilentävät laitteet.

    Lue lisää
  • 19.06.2019
    Alkoholia, tanssipaikkoja ja lihakauppoja – näitä suomalaiset hakevat juhannusviikolla verkosta

    Suomalaiset viettävät juhannusta hyvin perinteisesti, selviää Fonectan hakudatasta. Juhannusviikolla haetaan eniten alkoholi- ja olutkauppojen, alkoholimyymälöiden ja tanssipaikkojen tietoja. Juhannusperinteet näkyvät myös ruokavalinnoissa: ranskalaiset, kreikkalaiset tai espanjalaiset ravintolat eivät silloin kiinnosta.

    Lue lisää
  • 29.03.2019
    Tutkimus: Suomalaisyrityksissä digitaalisen markkinoinnin osaamisvaje

    Tuore tutkimus paljastaa, että markkinoinnin mahdollisuudet jäävät monelta yritykseltä hyödyntämättä osaamisvajeen vuoksi. Tarvittavan tietotaidon ja resurssien puute on tuplaantunut kolmen vuoden takaisesta.

    Lue lisää
  • 28.03.2019
    LinkedIn palkitsi Fonectan EMEA-alueen arvostetuimpana kumppanina

    Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -kumppani Fonecta voitti Most Valuable Player- ja Collaboration-palkinnot LinkedInin kumppanien kansainvälisessä kilpailussa eilen illalla Lontoossa. Fonectalle myönnettiin parhaan tiimin Most Valuable Player (MVP) -palkinto ja Fonectan LinkedIn Partner Manager Salla Vainionpäälle henkilökohtainen Collaboration-palkinto.

    Lue lisää
  • 01.03.2019
    Mari Eklund Fonectan B-to-B-liiketoimintojen toimitusjohtajaksi

    Digimarkkinoinnin palvelutalo uudistaa strategiaansa ja hakee vahvaa kasvua.

    Lue lisää
  • 15.02.2019
    Fonecta ja Kaiku Helsinki käynnistävät viestintäyhteistyön

    Fonecta ja Kaiku Helsinki ovat aloittaneet viestintäyhteistyön. Yhteistyön tavoitteena on selkeyttää Fonectan profiilia markkinoilla ja nostaa yhtiön tunnettuutta Suomen kattavimpana digitaalisen markkinoinnin palvelutalona. Fonecta valitsi Kaiku Helsingin kumppanikseen viestintätoimistokilpailutuksessa.

    Lue lisää
  • 12.02.2019
    Valtori ja Fonecta tuovat valtionhallintoon kotimaiset verkkoanalytiikkatyökalut

    Markkinoinnin palvelutalo Fonecta ja valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tarjoavat jatkossa valtionhallinnon organisaatioille verkkoanalytiikkaa palveluna. Palvelu perustuu kotimaiseen Snoobi Analytics -työkaluun. Tavoitteena on parantaa julkisten verkkopalvelujen käyttäjäkokemusta, tehostaa resurssien käyttöä ja varmistaa, että kaikki suomalaisviranomaisten keräämä seurantatieto pysyy Suomessa.

    Lue lisää
  • 04.01.2019
    Fonecta keskittyy markkinointipalveluihin, lopettaa display-mainonnan kumppaniverkoston

    Fonecta keskittyy jatkossa PK-yritysten palvelemiseen digitaalisen markkinoinnin ja datan asiantuntijan roolissa ja sulkee display-mainonnan kumppaniverkostonsa vuodenvaihteessa. Display-mainontaa Fonectan omiin medioihin, Fonecta.fi:hin, Finderiin ja Calleriin voi jatkossakin ostaa ohjelmallisen ostamisen kautta.

    ”Panostamme voimakkaasti digitaaliseen mainosliiketoimintaan mainonnan ostajan ja palveluntarjoajan roolissa. Nopeasti kehittyvän mainosteknologian myötä mahdollisuuksien kirjo on niin suuri, että meidän kannattaa keskittyä siihen, jossa olemme parhaita”, kertoo Fonectan Director of Product Development Elina Teräsvirta.

    PK-yrittäjät saavat jatkossakin Fonectalta kaikki digitaalisen markkinoinnin keskeiset palvelut. Yrityksen erityisosaamista ovat mm. digitaalinen markkinointi, sekä asiakasymmärrystä tukevat dataratkaisut.

    ”Luopumalla displayn kumppanimainosverkostosta Fonecta voi keskittyä asiantuntijapalveluihin ja kampanjasuunnitteluun digitaalisissa mainoskanavissa. Autamme pieniä ja keskisuuria yrityksiä löytämään tehokkaimmat ratkaisut omaan markkinointiinsa ja tätä kautta parantamaan digitaalista kilpailukykyään”, Teräsvirta jatkaa.

    Lisätietoja
    Elina Teräsvirta
    Director of Product Development, Fonecta
    040 150 8020
    elina.terasvirta@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 04.01.2019
    Markkinoinnin ennuste vuodelle 2019: vuodesta tulee asiakasymmärryksen vuosi

    Markkinoinnin palvelutalo Fonectan teettämän tutkimuksen mukaan asiakasymmärrykseen pohjautuva kohdennettu markkinointi, markkinoinnin automaatio ja tekoälyn soveltaminen markkinointiin ovat ensi vuoden tärkeimmät trendit. Noin puolet (49%) suomalaisista markkinointijohtajista uskoo asiakasymmärryksen olevan yksi keskeisimmistä trendeistä ensi vuonna.

    ”Suomalaisyritykset ovat selvästi ymmärtäneet, että markkinoinnin teho syntyy asiakkaiden ymmärtämisestä ja markkinoinnin kohdentamisesta oikeisiin tarpeisiin”, kertoo Fonectan kehitysjohtaja Tommi Eklund.

    ”Kohdentaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Tutkimuksessa paljastui myös, että hälyttävästi vain seitsemän prosenttia yrityksistä uskoo voivansa kohdentaa markkinointiaan tarkasti”, Eklund jatkaa.
    Ratkaisua haetaankin esimerkiksi markkinoinnin automaation, tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämisestä. Jopa kolmasosa markkinointijohtajista uskoo tekoälyn olevan yksi ensi vuoden tärkeimmistä trendeistä.

    Tulokset käyvät ilmi Fonectan CMO-tutkimuksesta, joka julkaistaan vuoden 2019 alkupuolella. Tutkimukseen vastasi 134 markkinointijohtajaa suomalaisyrityksistä.

    Vuoden 2019 digimarkkinoinnin trendit – top 5

    • Asiakasymmärrykseen pohjautuva kohdennettu markkinointi 49 %
    • Markkinoinnin automaatio 37 %
    • Mobiili 37 %
    • Tekoälyn tai koneoppimisen soveltaminen markkinointiin 32 %
    • Sisältömarkkinointi 31 %

    Lisätietoja:
    Tommi Eklund

    Chief Development Officer

    p. 050 506 5335

    tommi.eklund@fonecta.com

    Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

    Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

    Lue lisää
  • 28.11.2018
    Finnish language support will continue in LinkedIn advertising!

    We are pleased to confirm to all of our Finnish customers that the support for advertising in Finnish on the platform will continue in 2019. LinkedIn's Customer Service team concluded their standard review of all supported languages of ads and campaigns and has now updated its terms and conditions to allow for brands to share their ad content in Finnish.

    Inquiries:

    Salla Vainionpää
    LinkedIn Partner Manager, Fonecta
    +358 40 3572543
    salla.vainionpaa@fonecta.com


    Fonecta's LinkedIn advertising services

    Lue lisää
  • 01.11.2018
    HAMK ja Fonecta kouluttavat yrittäjiä yhteistyössä menestyksekkääseen markkinointiin

    Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö toteuttaa tutkimushankkeita sekä työelämäprojekteja yhteistyössä työelämän kanssa. Hankkeet ja projektit keskittyvät pääasiassa digitaalisiin palveluihin ja innovaatioihin. Tästä syystä HAMK kumppanoitui myös Fonectan kanssa. Kävi ilmi, että Fonecta järjestää Digikuntoon-tapahtumia, joiden sisältö tukee hyvin HAMKin tavoitteita maakunnan elinvoiman lisäämiseksi.

    Lue lisää
  • 28.08.2018
    Fonecta ja LinkedIn yhdessä Markkinoinnin viikolla

    Suomen ainoana virallisena LinkedIn-kumppanina tuomme Markkinoinnin viikolle LinkedInin Lara Julion puhumaan aiheesta ”Celebrating the power couple: cheers to better sales & marketing collaboration”.

    Julio vastaa Englannin ja EMEA-maiden LinkedIn-partnereiden koulutusohjelmista, joten luvassa on varmasti mielenkiintoinen puheenvuoro myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä! Lara Julio nähdään Messukeskuksen Suomi nousuun -lavalla keskiviikkona 5.9. klo 12:30.

    Fonectan osastolla - LinkedIn-profiilikuva ja seuraaja-analyysi!

    Tiedätkö, kenelle yrityksesi viestii LinkedInissa? Tule osastollemme (nro 17) pyytämään maksuton seuraaja-analyysi! Analyysi kertoo miltä toimialoilta ja mistä yrityksistä seuraajasi tulevat. Saat tietoa seuraajista esimerkiksi työtehtävien sekä kokemuksen perusteella. Näin opit julkaisemaan seuraajiasi kiinnostavaa ja puhuttelevaa sisältöä.

    Fonectan LinkedIn-asiantuntijat ovat paikalla koko tapahtuman ajan. Tule keskustelemaan kanssamme, miten yrityksesi voi hyödyntää LinkedInin markkinointiratkaisuja omassa liiketoiminnassaan. Voit samalla ottaa ministudiossamme uuden valokuvan henkilökohtaiseen LinkedIn-profiiliisi!

    Nähdään Markkinoinnin viikolla!

    Seuraa meitä LinkedInissä ja kuulet aina uutiset tuoreeltaan!


    Lue lisää
  • 24.04.2018
    Yhteystietojen haku on digitalisoitunut Suomessa nopeasti

    1,5 miljoonaa suomalaista hakee päivittäin yhteystietoja digitaalisesti. Puhelinluettelojen poistumisen jälkeen yhteystiedot löytyvät Fonecta Caller -sovelluksesta, Finder.fi ja Fonecta.fi -palveluista.

    Lue lisää
  • 04.04.2018
    Fonecta tuntee tilaajavastuunsa ja on nyt Luotettava Kumppani

    Fonecta on mukana Luotettava Kumppani -palvelussa, jonka kautta yritykset voivat kertoa avoimesti vastuullisuudestaan.

    Lue lisää
  • 28.03.2018
    Fonecta palkittiin kahdella palkinnolla LinkedInin vuotuisessa gaalassa!

    Fonecta osallistui toista kertaa LinkedInin vuotuiseen Partner Awards -gaalaan, jossa jaetaan 12 eri kategoriassa palkinnot parhaille kumppaneille. Viime vuoden palkintosaalis tuplautui tänä vuonna, kun kotiin tuomisina oli sekä Largest deal että Partner Champion Runner Up -palkinnot.

    Lue lisää
  • 14.02.2018
    Uusyrityskeskukset ja Fonecta koulutusyhteistyöhön

    Suomen Uusyrityskeskukset ja Fonecta aloittavat yhteistyön. Fonecta toimii jatkossa Uusyrityskeskusten valtakunnallisena digimarkkinoinnin koulutuskumppanina. Fonecta järjestää maksuttomia digimarkkinoinnin Digikuntoon-koulutustilaisuuksia, joiden avulla autetaan ja kannustetaan uusia sekä olemassa olevia yrityksiä löytämään parhaat ja tehokkaimmat markkinoinnin välineet ja kanavat.

    Lue lisää
  • 28.01.2018
    Fonecta ja Leiki yhteistyöhön: tekoäly avuksi mainonnan reaaliaikaiseen kohdentamiseen

    Markkinoinnin palvelutalo Fonecta ja teknologiayhtiö Leiki ovat aloittaneet yhteistyön, joka tuo Leikin semanttisen tekoälyn osaksi Fonectan markkinoinnin kohdentamispalveluita. Fonectan yritysasiakkaat ja mediatoimistot saavat käyttöönsä reaaliaikaisen tiedon verkkokäyttäjän kiinnostuksen kohteista ja ostoaikeista. Tiedon avulla ohjelmallista mainontaa voidaan kohdentaa entistä monipuolisemmin.

    Lue lisää