Ostokäyttäytymisluokitus on tie aitoon asiakaslähtöisyyteen

Testaa, minkälaiset kuluttajat korostuvat alueellasi! Syötä tietosi, niin näytämme saman tien, mikä ostokäyttäytymisluokka korostuu juuri sinun alueellasi.
Täyttämällä lomakkeen et sitoudu mihinkään, vaan annat Fonecta-konserniin kuuluvalle yhtiölle luvan olla sinuun yhteydessä.

Vahva asiakasymmärrys on tukeva perusta yrityksen kehittämiselle ja asiakkuuksien johtamiselle

Miksi?

Digitalisoituminen tarjoaa kosolti uusia mahdollisuuksia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille. Kehittyvä teknologia tuo jatkuvasti tarjolle uusia, nopeita keinoja kohdentaa markkinointia eri tilanteissa ja kanavissa.

Pelkkä hetkessä eläminen ei kuitenkaan riitä. Hyvää asiakaskokemusta, puhuttelevaa markkinointia tai tarpeisiin vastaavaa palvelua on vaikea rakentaa, jos ymmärrystä asiakkaiden päivittäisestä arjesta, elämäntilanteesta, tavoitteista ja asenteista ei ole riittävästi. Lisäksi tämän ymmärryksen on oltava muodossa, jossa sitä voi hyödyntää käytännössä. Ei siis pelkkänä tilastona tai visuaalisena esityksenä, vaan osana asiakastietoa.

Jos yrityksesi eri toiminnoilla ei ole yhteistä näkemystä asiakkaista, on asiakkaiden palveleminen, sekä toiminnan ja palveluiden johdonmukainen kehittäminen haastavaa. Ilman yhteistä näkemystä asiakkaista eri toiminnot keskittyvät tehostamaan vain omaa osa-aluettaan. Myynti myy, markkinointi markkinoi ja tuotekehittäjät kehittävät, kukin tahoillaan.

Mitä?

Ostokäyttäytymisluokitus (OKL) on Fonectan luoma kuluttajasegmentointi, joka rakentaa vakaan perustan yrityksen kehittämiselle ja asiakkuuksien johtamiselle. Luokitus kuvaa erilaisten asiakasryhmien arjen, motiivit ja kulutuskäyttäytymisen piirteet. Ostokäyttäytymisluokituksen avulla yrityksesi saa käyttöönsä yhdenmukaisen kuvan asiakkaistaan – jo olemassa olevista sekä niistä potentiaalisista asiakkaista, joita yrityksen viestien, tuotteiden ja palveluihin piiriin halutaan saattaa.

OKL on koko yritystä yhdistävä käytännön työväline, joka luo asiakkaiden johtamiselle ja yrityksen kehittämiselle tarpeellisen yhteisen käsitteistön ja ymmärryksen. Se auttaa yritystäsi rakentamaan hyvän pohjan aidosti asiakaslähtöiselle toiminnalle.

Ymmärrä asiakkaitasi paremmin

OKL auttaa yritystäsi ymmärtämään asiakkaiden elämäntilannetta, kuluttamisen motiiveja, tottumuksia ja tavoitteita. Se kertoo, millaiset kuluttajat ostavat mitäkin tuotetta tai palvelua ja mitä kanavaa eri luokat suosivat. OKL:n avulla näet, millaisista kuluttajista arvokkaimpien asiakkaittesi joukko muodostuu, millaiset kuluttajat tarttuivat kampanjaasi tai millaiset asiakkaat ovat suurimmassa varassa lopettaa asiointinsa.

Lue lisää

Johda tiedolla

Ostokäyttäytymisluokituksen avulla hahmotat, miten paljon markkinoilla on vielä potentiaalia, jota kannattaa tavoitella. Tunnistat yrityksesi kannalta tärkeimmät kuluttajaryhmät ja voit suunnitella ja toteuttaa niihin kohdistuvia tietopohjaisia toimenpiteitä. Voit suunnata tuote- ja palvelukehitystä asiakasryhmille, joissa on eniten potentiaalia. Kun eri kuluttajaryhmien arvo ja tarpeet ymmärretään, panostustasot voidaan määritellä ja suunnata tehokkaasti.

Lue lisää

Puhuttele ja kohdenna osuvasti, kaikissa kanavissa

Ostokäyttäytymisluokitus auttaa muuttamaan tasapaksun ”kaikkea kaikille” -viestinnän aidosti eri kohderyhmiin vetoavaksi. Sen avulla tuotat kiinnostavat sisällöt ja osuvat viestikärjet erilaisille kohderyhmille. Voit hyödyntää luokitusta kaikessa markkinointiin liittyvässä aina kohderyhmien ja sisältöjen suunnittelusta personointiin asti. Esimerkiksi kampanjan kärjet muotoillaan eri tavoin riippuen siitä, mihin ostokäyttäytymisluokkaan viestin vastaanottaja kuuluu.

OKL on käytössäsi kaikissa kohdennetuissa kanavissa. Kun viestit omille asiakkaillesi, voit hyödyntää luokitusta esimerkiksi sähköisen uutiskirjeen tai kampanjan toteutuksessa tai verkkopalvelun sisältöjen suunnittelussa. Avullamme voit myös lähestyä kiinnostavia ostokäyttäytymisluokkia haluamallasi viestikärjellä display- ja mobiilikanavissa sekä perinteisesti kirjeellä.

Kiinnostuitko?

Täytä tietosi ja olemme sinuun yhteydessä. Yhteydenottopyynnön jättäminen ei sido sinua mihinkään.

Täyttämällä lomakkeen et sitoudu mihinkään, vaan annat Fonecta-konserniin kuuluville yhtiöille luvan olla sinuun yhteydessä.

Valitettavasti yhteydenottopyynnön lähettäminen epäonnistui. Yritäthän myöhemmin uudelleen!

Kiitos yhteydenottopyynnöstä!

Kiitos, olemme vastaanottaneet yhteydenottopyyntösi. Asiantuntijamme on sinuun pian yhteydessä.