Yritykseni kotisivut optimoitiin kuukausi sitten, miksi en näe tuloksia?

Kuulit, että hakukoneoptimointi on tänä päivänä tärkeä keino erottua kilpailijoista ‒ otit yhteyttä asiantuntijoihin ja he tekivät ison työn, mutta miksi kuukauden jälkeen mitään ei ole tapahtunut? Kärsivällisyyttä! SEO ei ole yhden yön, eikä edes kuukauden ihme. Se on pitkäjänteistä työtä, jonka seuraukset kantavat kauas.

Mitä se hakukoneoptimointi taas olikaan?

Hakukoneoptimoinnissa kotisivusi optimoidaan paremmin vastaamaan asiakkaiden kysyntään muun muassa selkeyttämällä mm. sivuston navigaatiota ja linkityksiä ‒ sekä erityisesti luomalla sisältöä, joka vastaa yrityksesi tarjontaa sekä niitä hakuja, joilla asiakkaat kaltaisiasi palveluja tai tuotteita Googlesta etsivät.

Osaatko hakukoneoptimoinnin alkeet?

Miksi optimointi ei sitten toimi heti?

Googlen robotit eivät ehdi tarkastaa kaikkia maailman miljoonia nettisivuja aivan joka sekunti. Miten usein Google suorittaa sinun sivustosi katselmuksen riippuu mm. sivustosi koosta ja auktoriteetista Googlen silmissä. Suurimpia sivustoja Google haravoi läpi päivittäin, pieniä harvemmin. Googlen roboteille voi myös vinkata sivun muutoksista uudelleenindeksointipyynnön avulla.

Ja sittenkö alan nähdä tuloksia?

Kun Google on rekisteröinyt muutokset, riippuu edelleen mm. sivuston koosta, iästä ja auktoriteetista, miten nopeasti ne vaikuttavat hakukonesijoituksiisi. Nopeimmillaan tuloksia on syytä odottaa aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua muutosten tekemisestä, mutta se voi hyvinkin kestää jopa kuudesta yhdeksään kuukautta. Älä siis hermostu ja anna optimoijan kuulla kunniaansa vielä muutaman kuukauden jälkeen. Hakukoneoptimoinnin tulosten näkymisessä kestää kauemmin kuin vaikkapa hakusanamainonnan, mutta yleensä optimointi kantaa hedelmää pitkään ja hartaasti.

Mitä ne hakukoneoptimoinnin tulokset olivatkaan?

Ensinnäkin sivustosi alkaa löytyä Googlesta (jos se on aivan uusi). Toiseksi, se alkaa nousta Googlen hakutulosten kaksinumeroisilta sivuilta pikkuhiljaa ylemmäs, ja lopulta, parhaassa tapauksessa se löytyy ykkössivulta – ensimmäisten hakutulosten joukosta. Nousuprosessi kestää normaalisti useamman kuukauden, mutta palkinto on odottamisen arvoinen: hakutulossivun kolme ensimmäistä tulosta nimittäin keräävät valtaosan liikenteestä. Ja kun kotisivu on optimoitu oikein, johtaa liikenne yhä useammin uusiin asiakkaisiin.

Mitä tarkoittaa “optimoitu oikein”?

Kunnollinen sivuston hakukoneoptimointi ei tarkoita vain hakusanojen heittelyä sinne tänne. Sivusto optimoidaan paitsi keräämään kävijöitä, myös tuottamaan tuloksia. Hyvä kotisivu tarjoaa runsaasti hyödyllistä tietoa antaen yrityksestäsi ammattitaitoisen ja luotettavan kuvan. Se myös kehottaa kysymään lisää, tilaamaan koe-erän, jättämään sähköpostin yhteydenottoa varten tai vaikka liittymään uutiskirjeen tilaajaksi.

 

Kaikki informaatio ja kehotukset ohjaavat sivuilla kävijää ottamaan seuraavan askeleen kohti asiakkuutta. Ajattele, jos kotisivu olisi vain hätäisesti täytetty niillä tärkeillä hakusanoilla, ja kaikki muu puuttuisi – kiinnostaisikohan asiakasta ottaa yhteyttä?

 

Miten hyvin kotisivusi nyt toimivat?

Mistä siis tiedän, koska saan tuloksia?

Vaikka SEO ei ole salatiedettä, ei otsikon kysymykseen ole yksioikoista vastausta – se nimittäin riippuu monesta seikasta. Näistä tärkeimpiä vaikuttavia tekijöitä ovat kotisivujesi ikä, sekä millainen kilpailu alallasi vallitsee etsityimpien ja parhaiten toimivien hakusanojen kohdalla, eli moniko muu yritys alueellasi tai verkossa toimii samassa bisneksessä ja pyrkii Googlen hakutulosten kärkeen samoilla hakutermeillä kuin sinä.

 

  • Mitä kovempaa kilpailu tärkeimmissä hakusanoissa omalla toimialallasi on, sitä enemmän optimointia ja aikaa sivujen nostaminen hakutuloksissa vaatii. Jos haluaisit sivustosi löytyvän “ravintola Helsinki” hakusanaparilla, se ei kovan kilpailun vuoksi tule tapahtumaan hetkessä. Jos taas yrityksesi on eläinhoitola Raumalla, on kilpailu huomattavasti pienempää ja täten mahdollisuudet erottua ovat myös aivan eri luokkaa.
  • Jos kotisivusi on aivan uusi, Google ei välittömästi luota siihen. Se odottaa erilaisia signaaleja siitä, onko sivustosi relevantti ja luotettava, ja ansaitsee päästä hakutulosten kärkeen.
  • Jos sivustosi on teknisesti hyvin rakennettu, sisältö on selkeää, palvelee asiakasta, sekä sisältää harkitusti tärkeitä hakusanoja, olet jo hyvässä alussa. Tämän lisäksi sivuille tarvitaan jatkuvaa päivittämistä, kävijöitä niin Googlen kuin sosiaalisen median kautta sekä mielellään linkkejä muilta luotettavilta sivuilta. Pikkuhiljaa Google ymmärtää, että tämä sivu vaikuttaa potentiaaliselta kandidaatilta hakutulosten kärkikastiin, ja sijoitukset alkavat nousta.
  • Ei ole yhdentekevää, millaisia hakusanoja käytetään. Jos yrität erottua hakutuloksissa vain niillä kaikkein kilpailluimmilla hakusanoilla, et ehkä ikinä saavuta kärkisijoja. On kuitenkin paljon niin kutsuttuja “long tail” -hakusanoja, joilla on yleensä pienemmät hakuvolyymit, mutta niillä saa vielä täsmällisemmin juuri sinun palveluasi etsiviä ihmisiä sivuille ‒ eikä kilpailu noissa hakusanoissa ole yleensä niin kireää, joten niillä on helpompi aloittaa Googlen ensimmäisen sivun valloitus.

 

Muista siis tämä hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimointi ei tuo pikavoittoja. Vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä luoda sivut, joita Google alkaa arvostaa hakutuloksissaan. Pelihousujaan ei kannata repiä muutaman kuukauden kuluttua, jos tuloksia ei ala kuulua.

 

Hakukoneoptimointi ei ole suora ja ennalta-arvattava tie myöskään siksi, että Google muuttaa algoritmejään ja kriteerejään tasaisin väliajoin. Kuitenkaan ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin olla kärsivällinen ja johdonmukainen. Parhaassa tapauksessa kotisivusi komeilee lopulta ensimmäisen sivun hakutuloksissa ‒ ja pysyy siellä pitkään. Hakukoneoptimointia voi tehdä itse, mutta jos vaikkapa Googlen muutosten perässä pysyminen tuntuu haastavalta, kannattaa ottaa avuksi luotettava ammattilainen.