Verkkonäkyvyys tuo asiakkaita – ota avuksi maksuton harjoitus

Jos asiakas etsii yritystäsi internetistä, löytääkö hän yrityksesi ajantasaiset yhteystiedot? Onko yritykselläsi kotisivut? Entä onko yrityksessäsi systemaattisesti suunniteltu sen verkkonäkyvyyttä? Jos vastaus on kieltävä yhteenkään edellisistä kysymyksistä, kannattaa sinun uhrata parikymmentä minuuttia Fonectan yrityksille laatimaan maksuttomaan verkkonäkyvyyden suunnitelmaan. Kyseessä on käytännön harjoite, jossa asteittain etenevillä kysymyksillä suunnittelet ja hahmotat paremmin yrityksesi verkkonäkyvyyttä.

Miksi näkyä verkossa?

Internet tuli ja mullisti kulutustottumukset ja kaupanteon, mutta valitettavan moni yritys on lähtenyt empien viemään yritystään verkkoon. Voit helposti testata oman yrityksesi verkkonäkyvyyden ilmaisella testillä!

Suomalaisista 3,8 miljoonaa käyttää päivittäin internetiä. On tutkittu, että 83 % aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen ensin netin jostain hakupalvelusta, esim. Googlesta, ennen kuin ottaa yhteyttä suoraan palveluntarjoajaan tai marssii kivijalkaliikkeeseen ostoaikeet mielessä. Tutkimuksessa haastatelluista 76 % pitää yrityksen internetsivuja ensisijaisena tiedon lähteenään. Paradoksaalisesti yrittäjistä kuitenkin vain 46 % tiedostaa saavansa asiakkaita nettisivujen kautta, minkä takia vielä harvempi, eli 43 % yrityksistä aikoo panostaa nettisivuihinsa tulevaisuudessa. Kuitenkin parhaimmillaan netissä löytää tuhansia, jollei miljoonia potentiaalisia asiakkaita mitä erilaisimmille tuotteille ja palveluille.

Tällä harjoitteella määrittelet helposti yrityksellesi verkkonäkyvyyden.

Verkkonäkyvyys ei ole rakettitiedettä

Alkuun kotisivuihin, someen, verkkomainontaan ja verkkonäkyvyyteen liittyvät termit saattavat vaikuttaa yhdeltä suurelta sekamelskalta, mutta tosiasia on, että ei se verkossa näkyminen rakettitiedettä ole – etenkin jos on valinnut kumppanikseen oikean tahon! Fonecta on ottanut tavoitteekseen parantaa suomalaisten yritysten löydettävyyttä ja näkyvyyttä verkossa, jotta asiakkaat löytäisivät tarvitsemiensa palveluiden ja tuotteiden luo. Yrityksen löydettävyys verkossa on win-win-tilanne niin asiakkaalle kuin yritykselle.

Mitä verkkonäkyvyys oikeastaan tarkoittaa?

Verkkonäkyvyys tarkoittaa sitä, että yrityksen nimi, puhelinnumero, osoite ja aukioloajat löytyvät helposti verkosta. Näin tiettyä yritystä etsivä asiakas löytää helposti tarvitsemansa tiedon, oli lähteenä sitten yrityksen omat kotisivut, yritysten tietoja kokoava verkkopalvelu tai Google My Business -ikkuna. Jos yritysten tietojen päivitys moneen eri paikkaan verkossa ja someen vaikuttaa liian aikaa vievältä, kannattaa tutustua Fonectan Kontakti –palveluun  jossa samalla kertaa yritys saa yhteystietonsa markkinoiden käytetyimpiin verkkopalveluihin ja näin varmistaa löydettävyytensä.

Verkossa näkyviä tietoja ei kannata rajoittaa pelkkiin yhteystietoihin. Mitä enemmän tietoa löytyy yrityksen tuotteista ja palveluista, sitä paremmin se palvelee kuluttajaa ja tuo ostoaikeissa olevat kuluttajat lähemmäs verkossa toimivaa yritystä. Tuotteiden ja palveluiden lisäksi erilaiset (positiiviset) arviot, referenssitarinat ja esimerkiksi blogikirjoitukset ovat omiaan luomaan luotettavaa ja pätevää kuvaa yrityksestä.

Jokaisen yrityksen kannattaa löytää oma paikkansa verkossa

Internetistä löytyy jos jonkinlaista palvelua ja alustaa yritysten tiedoille. Kaikilla palveluilla ja luetteloilla ei kuitenkaan ole samanlaista painoarvoa, niinpä yrittäjän kannattaa keskittyä näkyvyyteen siellä, missä luultavasti hänen asiakkaansakin ovat. Sama pätee somepalvelujen käyttöön. Etenkin jos aikasi on kortilla, kannattaa keskittyä yrityksellesi oleellisimpiin some-kanaviin ja pitää siellä olevat yhteystiedot ajan tasalla sekä tuottaa uutta asiakasta kiinnostavaa sisältöä säännöllisin väliajoin.

Tavoitteet verkkonäkyvyydelle

Verkkonäkyvyydelle ja kotisivuille kannattaa asettaa tavoitteet, jotta yrityksesi saisi viestinsä kuuluviin mahdollisimman tarkasti oikealle yleisölle. Tavoitteiden asettaminen sujuu helposti verkkonäkyvyyden kehityssuunnitelman avulla. Hyödyntämällä maksuttoman materiaalin, pystyt suunnittelemaan vaihe vaiheelta juuri sinun yrityksellesi olennaiset kanavat ja tavoitteet niissä. Autamme määrittämään nämä kolme keskeistä asiaa:

  1. Määrittele, tai kertaa yrityksesi liiketoiminnalle keskeiset tekijät.
  2. Aseta konkreettiset tavoitteet verkkonäkyvyydelle.
  3. Tee suunnitelma siitä, miten näihin tavoitteisiin päästään.

Kun olet käynyt nämä kaikki kohdat harjoitteesta läpi, tiedät, mihin kanaviin sinun kannattaa panostaa. Muista myös arvioida omat voimavarasi, riittääkö aika ja osaaminen verkkonäkyvyyden tekemiseen itse, vai onko järkevintä ottaa avuksi luotettava kumppani.

Kun olet varmistanut yrityksesi verkkolöydettävyyden, alat nähdä myös konkreettisia tuloksia yhteydenottojen tai kotisivukävijöiden kasvuna. Saatat jopa innostua yrityksesi verkkonäkyvyyden kehittämisestä ja toteuttamisesta!

Jos haluat lisää kauppaa verkosta, kannattaa lukea artikkeli siitä, miten verkkonäkyvyyden lisäksi voit kasvattaa verkon kautta tulevaa kauppaa.

Määritä verkkonäkyvyydelle tavoitteet