Verkkokauppasi on media – panosta sisältöön, joka inspiroi

Onko verkkokaupassasi blogi, mutta aikaa ei tunnu riittävän juttujen kirjoittamiseen? Mietitkö myös, mistä aiheista kirjoittaa? Näillä vinkeillä pääset vauhtiin!

Jos sinulla on verkkokauppa, sinulla on myös media. Voit julkaista sivuillasi juuri sellaista sisältöä kuin itse haluat. Olet oma päätoimittajasi, editoijasi ja julkaisijasi. Päätät, mistä aiheista kirjoitat ja milloin jutut julkaistaan. Hallitset kokonaista mediaa!

Eikä tässä vielä kaikki. Tämä ei maksa sinulle mitään.

Ainoa, mikä maksaa on oma aikasi. No aika tietenkin on aina kortilla, ja kenties juttujen kirjoittaminen onkin juuri niitä asioita, jotka helposti jäävät asiakastyön jalkoihin. Jos aika ei kerta kaikkiaan riitä, niin ota silloin varsinaiseen kirjoittamistyöhön avuksi ammattilainen. Tee kuitenkin suunnittelu itse ja määrittele, millaiseen sävyyn haluat, että verkkokauppasi tekstit kirjoitetaan.

Oma media on liian tärkeä sivuutettavaksi. Ensinnäkin siksi, että saat sijoituksesi Googlen hakutuloksissa nousemaan heti, kun sivuillasi on toimialaan liittyviä juttuja. Kirjoituksia kannattaakin ajatella markkinointina, joka on sinulle ilmaista.

Toinen etu omista kirjoituksista on se, että niiden avulla saat asiakkaasi viihtymään sivuillasi pidempään. Kun annat käytännön vinkkejä, tarjoat ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin, kerrot tarinoita ja herätät inspiraatioita, alkaa verkkokauppasi toimia kuin mikä tahansa muu media. Sen parissa vietetään aikaa.

Ota verkkokaupan menestyjien vinkit talteen!


Mistä aiheista verkkokaupan blogiin kannattaa kirjoittaa?

On tärkeää, että verkkokaupan sisältö syntyy halusta auttaa asiakkaita. Kerro, mitä tuotteillasi voi saada aikaan ja mitä ongelmia niillä voidaan ratkaista. Tässä esimerkkejä juttujen aiheista:

1. Opasta tuotteiden valinnassa. Kerro, mitä pitää ottaa huomioon, kun ostaa tiettyä tuotetta.

2. Kerro, miten tuotteita kannattaa huoltaa, jotta ne kestävät pidempään.

3. Pyydä alan ammattilaisilta vinkkejä parhaan lopputuloksen saamiseksi sinun tuotteisiisi liittyvissä asioissa.

4. Tee kysely siitä, mihin pulmiin asiakkaasi kaipaavat apua. Anna näihin pulmiin opastusta.

5. Nosta esittelyyn yksittäinen ominaisuus ja kerro käytännön esimerkkien kautta, mitä hyötyjä ominaisuus tuo.

6.
Kokoa sesonkeihin liittyviä ideoita.

7. Kun tapaat asiakkaan, joka on käyttänyt tuotteita tai palveluita kiinnostavalla tavalla, haastattele häntä.

8. Kysy toimittajiltasi ja yhteistyökumppaneiltasi, mistä alalla puhutaan. Mitä saatamme seuraavaksi nähdä?

9. Seuraa alan ilmiöitä ja raportoi niistä. Lisää mukaan oma pohdintasi ilmiön vaikutuksista. Heitä ilmaan mitä jos -tyyppisiä ajatuksia. Jos asia herättää keskustelua, saatat saada vihjeitä piilevästä kysynnästä.

10. Jos sinulla on kivijalkaliike ja sisään kävelee kiinnostava ihminen, istuta hänet kahville. Hänellä saattaa olla kiinnostava tarina kerrottavana. Kysy aina ihmisiltä, mikä heitä inspiroi. Inspiraatiot jäävät mieleen ja myös tarttuvat helposti.

Anna oman äänesi kuulua

Kun kirjoitat, anna oman äänesi kuulua. Se on loppupeleissä se asia, jolla parhaiten voit erottua muista. Tuo aina mukaan oma näkökulmasi. Pistä persoonasi peliin.

Keskity niihin asioihin, joista oikeasti haluat sanoa jotakin. Kun innostut jostain, kirjoita asiasta heti. Parhaat jutut syntyvät silloin, kun oma innostus on suurimmillaan. Jos siirrät kirjoittamista eteenpäin, et ehkä enää saa samaa tunnetta välitettyä ja jutusta voi tulla lattea.

Tärkeintä on julkaiseminen

Kun aikaa kirjoittamiselle on vähän, tärkeintä on saada juttu valmiiksi. Kirjoita yhdestä aiheesta kerrallaan. Katso, että lauseet ovat selkeitä. Laita pääpointti otsikkoon, jotta Google osaa tarjota juttua aiheesta kiinnostuneille.

Siinä se. Sitten liveksi. Tämä on olennaista. Vain julkaisemalla näet, minkä tyyppiset tekstit toimivat parhaiten.

Google Analyticsilla voit seurata sisältöjen toimivuutta. Näet, kuinka paljon lukukertoja juttusi saavat ja siirrytäänkö niistä verkkokauppaan. Seuraa juttujesi näkyvyyttä suhteessa kokonaismyyntisi. Sisällön tärkein tehtävä ei ole aikaansaada välitöntä myyntiä, vaan palvella asiakastasi. Sitten kun asiakkaalla ilmenee tarve, hänen on helppo ottaa yhteyttä kiinnostavia sisältöjä tuottaneeseen yritykseen.

Joskus saattaa tuntua, että verkkokaupassa ulkomaiset tekijät menestyvät kotimaisten kustannuksella. Näin ei suinkaan ole, vaan kotimaastakin löytyy useita esimerkkejä yrityksistä, jotka perustavat menestyksensä nimenomaan verkkokauppaan. Lue, mitä vinkkejä nämä suomalaiset verkkokaupan edelläkävijät antavat verkkokaupassa menestymiseen. Lataa opas: Näin menestyt verkkokaupassa.