Teetkö nämä 5 asiaa väärin markkinoinnissasi?

Metsään mennyt markkinointi voi pahimmillaan maksaa yritykselle pitkän pennin ja suuret määrät asiakkaita. Jokainen maksaa oppirahat jossain vaiheessa, mutta kannattaa välttää ainakin nämä viisi perusvirhettä.

Virhe 1: et tunne kohdeyleisöäsi

Ennen kuin alat edes ideoida yrityksesi markkinointistrategiaa, sinun on tiedettävä, kenelle markkinoit. Markkinointi ilman kohdeyleisön tuntemusta on kuin suunnistamista side silmillä. Jos et tunne yleisöäsi, et pysty kohdistamaan sisältöjä, kanavia tai asettamaan loogisia tavoitteita toiminnallesi.

Tee näin:
Jos sinulla on dataa asiakkaistasi, hyödynnä sitä selvittäessäsi kohderyhmien tarpeita, mieltymyksiä, odotuksia ja heidän käyttämiään kanavia. Kun tunnet kohderyhmäsi, kohdistat viestisi sisällön oikein ja jaat sen oikeissa kanavissa, oikeaan aikaan. Näin voit tuoda tuotteesi tai palvelusi esille tavalla, joka ratkaisee juuri heidän ongelmansa tai tarpeensa.

Haluatko tuntea asiakkaasi paremmin? Ota käyttöön maksuton Fonecta Audience Insights -työkalu!

Virhe 2: ohitat asiakaspalautteen

Moni markkinoija ummistaa silmänsä asiakaspalautteelta. Vaikka luulisit tuntevasi asiakkaasi kuin omat taskusi, älä ikinä lakkaa kuuntelemasta heitä. Toisinaan markkinointi ei tuota toivottua tulosta ja kohdeyleisö ei reagoi halutulla tavalla. Jos et kuuntele asiakkaittesi antamaa palautetta ja korjaa suuntaasi, tilanne todennäköisesti jatkuu entisellään. Usein palaute on kuorrutettu pettymyksellä ja kärkevyydellä, mikä saattaa ensin tuntua ärsyttävältä. Kannattaa kuitenkin tutkia, onko palautteen taustalla totuuden siemen ja voiko suuntaa korjata sen perusteella.

Tee näin:
Tutki blogisi kommenttiosiota sekä kommentteja ja arvosteluja sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi Googlen My Business -palvelussa. Voit myös kerätä asiakaspalautetta kyselyiden tai vaikkapa testiryhmän avulla.

Jokaisen palautteen perusteella ei tietenkään kannata luoda uutta markkinointisuunnitelmaa, mutta jos saat samasta asiasta toistuvasti palautetta, on aika toimia. Parhaimmillaan voit ohjata sen avulla markkinointiasi tuloksellisempaan suuntaan ja oppia tuntemaan asiakkaasi entistä paremmin.

Virhe 3: olet joustamaton ja pelkäät muutosta

Sinnikkyys ja pitkäjänteisyys ovat tärkeitä ominaisuuksia myös markkinoinnissa, mutta huonosti toimivasta strategiasta kynsin hampain kiinni pitäminen ei ole kannattavaa. Jos käytät edelleen markkinointistrategiasi pohjana vuoden 2001 strategiaa, on aika herätä. Se mikä toimi eilen, ei välttämättä – tai todennäköisesti – toimi enää tänään. Markkinoinnin kanavat ja keinot muuttuvat kiihtyvää vauhtia, ja siksi kyky joustaa, mukautua ja muuntautua on tärkeämpää kuin koskaan.

Tee näin:
Jos strategiasi ei toimi, sinun on osattava muuttaa suuntaa ja suunnitelmaa. Ei kuitenkaan kannata olla kärsimätön – harvat strategiat tuovat välittömiä tuloksia, sillä suurin osa niistä näkyy vasta jonkin ajan kuluttua. Siksi on tärkeää tunnistaa hetki, jolloin todeta, että nykyiset toimenpiteet eivät toimi. Älä tuhlaa aikaa, rahaa ja resurssejasi alkuperäisen suunnitelman läpivientiin väkisin ja hampaat irvessä. Tarkista aktiivisesti suuntasi ja tee tarvittaessa korjausliikkeitä, tai koko kurssin muutos parempaan suuntaan.

Virhe 4: unohdat analytiikan

Jotta voit tietää, toimiiko strategiasi, sinun on mitattava toimenpiteittesi tehokkuutta. Tulosten mittaaminen ja datan kerääminen on lähes yhtä tärkeää kuin itse markkinointi, joten älä missään nimessä unohda analytiikan käyttöönottoa ja seuraamista.

Tee näin:
Määrittele käyttämäsi mittaristot asettamiesi tavoitteiden mukaan, ja varaa aikaa datan analysoinnille.
Kun keräät tietoa asiakkaistasi, osaat tehdä tarkempaa kohderyhmäanalyysia ja tiedät, miten tulokset vastaavat tavoitteitasi. Näin osaat myös tarvittaessa muuttaa strategiaasi sekä tehdä parempia, faktoihin perustuvia päätöksiä. Datan perusteella näet, mitkä toimenpiteet toimivat ja mitä kannattaa toistaa myös tulevaisuudessa.

Virhe 5: hylkäät asiakkaan oston jälkeen

Yksi pahimmista, mutta samalla yleisimmistä virheistä, joita markkinointi voi tehdä, on asiakkaan unohtaminen ostotapahtuman jälkeen. Monissa yrityksissä vallitsee edelleen ajatus, että markkinointi tuo asiakkaan sisään, jonka jälkeen asiakaspalvelu ottaa hänestä kopin.

Tee näin:
Markkinointi voi osallistua asiakkuuden hoitoon ja asiakastyytyväisyyden aktiiviseen ylläpitoon monella eri keinolla. Olemassa oleville asiakkaille kannattaa tuottaa esimerkiksi neuvovia ja opastavia sisältöjä sekä tarjota foorumi keskustelulle ja kysymyksille. Kulje siis asiakkaan rinnalla koko matka ostopolun alusta asiakassuhteen loppuun, joskus jopa sen jälkeenkin.

Tiedätkö, miten pidät yllä asiakastyytyväisyyttä, tuet sitoutuneisuutta ja palvelet asiakkaitasi markkinoinnin avulla?