Miten yritys toimii sosiaalisessa mediassa? Ota some haltuun!

Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on meidän jokaisen arkipäivää. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Youtube ja Snapchat ovat tämän hetken suosituimpia ja tunnetuimpia some-alustoja, joita miljoonat ihmiset käyttävät päivittäin. Yrityksille sosiaalinen media tarjoaa paitsi edullisen ja helpon tavan viestiä yrityksen tuotteista, palveluista ja osaamisesta, myös mahtavan tilaisuuden tarjota näyteikkuna yrityksen päivittäiseen arkeen ja näin aidosti puhutella asiakkaita. Somea tulisikin ajatella yritystoiminnan jatkeena, ikään kuin liiketilasi virtuaalisena lisäsiipenä; somessa tavoitat sekä vanhat että uudet asiakkaat 24/7.

Miten yrityksen sitten tulisi toimia somessa? Tärkeintä on muistaa, että some on yksi sekä myynnin että asiakaspalvelun väylä, jota tulee hoitaa yhtä huolellisesti kuin tavallisia face-to-face -asiakaskontaktejakin. Listasimme 10+1 kohdan tärppilistan, joiden avulla valjastat sosiaalisen median hyötykäyttöön ja vältät somen pahimmat sudenkuopat. Lataamalla sosiaalisen median oppaamme pääset hiomaan some-preesensisi kuntoon ja saat hyödyllistä syvätietoa somesta.

1. Valitse yrityksellesi sopivat some-kanavat

Some-kanavia valitessasi mieti toimialaasi ja resurssejasi; haluaisitko päivitellä rennosti yrityksesi kuulumisia, tehdä opetusvideoita, reagoida ja ottaa nopeasti osaa päivän uutiskeskusteluihin vai pönkittää firmasi asiantuntijan imagoa? Aloittelevan yrityssomettajan ei missään nimessä kannata yrittää ottaa kaikkea kerralla haltuun, vaan valita yritykselle 2-3 sopivinta kanavaa. Mieti, mihin sinulla on oikeasti aikaa; jos et aio kuvata videoita, älä perusta YouTube-tiliä. Esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat helpoimmasta päästä ja sopivat monenlaiseen viestintään. LinkedIn taas on merkittävä somekanava erityisesti B2B-yrittäjille.

2. Julkaise sisältöä säännöllisesti

Jos yritykselläsi on some-tilejä, päivitä niitä säännöllisesti. Suurin virhe on luoda tilit, päivittää niille tervetulotoivotus ja jättää tilit sen jälkeen oman onnensa nojaan. ”Kuolleet” some-tilit ovat yhtä tyhjän kanssa eivätkä luo luotettavaa kuvaa yrityksestäsi. Tilejä ei tarvitse päivittää joka päivä, mutta 2-3 kertaa viikossa on jo hyvä suoritus, jolla ylläpidät aktiivista ja mielenkiintoista kuvaa yrityksestäsi.

3. Suunnittelu on kaiken A ja O

Monet yrittäjät pelkäävät somen nielaisevan kohtuuttomasti tehokasta työaikaa. Kun tilejä on vain pari-kolme, niiden hallinnointi ei vie liikaa aikaa; ota tavaksi tarkistaa some-tilit esimerkiksi kerran tai kaksi päivässä. Suunnittelu on somenkin kanssa avainasemassa. Jos pitkän tähtäimen suunnitelma tuntuu vaikealta, palastele sometus viikon osiin. Pohdi, minkälaisia julkaisuja haluat tehdä seuraavalla viikolla ja kirjaa ne kalenteriin ylös. Esimerkiksi Facebookissa on kätevä ajastus-toiminto, jonka avulla postaukset voi ajastaa julkaistavaksi halutulle päivämäärälle ja kellonajalle; näin sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että julkaisu unohtuisi.

4. Mitä julkaista?

Somessa voit itse määritellä, mitä haluat kertoa yrityksestäsi. Muista, että asiakkaat haluavat lisätietoa ja arvostavat asialleen omistautunutta, alastaan tietävää yrittäjää. Tuo asiantuntemuksesi esiin somessa; kerro asioista samalla tavalla, kuin kertoisit asiakkaallesi kasvotustenkin. Toimivia ja helppoja ideoita julkaisuihin ovat esimerkiksi:

  • tuotteiden ja palveluiden esittelyt
  • yrityksen faktoista kertominen
  • yrityksen arjen taltiointi ”kulissien takaa”
  • henkilökunnan esittely
  • tapahtumat jotka yritys järjestää tai joihin se osallistuu
  • kilpailut
  • opetusvideot
  • alaan liittyvien uutisten linkkaus
  • referenssit

5. Minkälainen on hyvä julkaisu?

Hyvä julkaisu sisältää napakan tekstin sekä hyvän kuvan ja on yrityksen näköinen. Pidä rohkeasti oma tyylisi: kaikkien ei tarvitse julkaista hassunhauskoja huumoripäivityksiä, jos ne eivät istu yrityksen imagoon. Huumori on toki tehokas keino tuoda persoonallisuutta ja lähestyttävyyttä julkaisuihin, mutta väkisin ei kannata yrittää. Jos käytössäsi on useampi alusta, tee niihin hieman erilaisia julkaisuja.

6. Pidä teksti lyhyenä

Julkaisujen tekstit on hyvä pitää lyhyenä, sillä lyhyt teksti on helpompi lukea ja sisäistää. Esimerkiksi koko tuote-esittelyä ei kannata kirjoittaa julkaisuun, vaan poimia tekstiin tuotteen tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat ominaisuudet ja lisätä tekstin loppuun joko linkki kotisivuillesi, josta tuotteen koko esittely löytyy tai kehotus ottaa yhteyttä lisätietoja varten. Näin saat liikennettä kotisivuillesi tai yhteydenottoja kiinnostuneilta asiakkailta. Muissa some-alustoissa tekstin määrää ei ole rajoitettu, mutta Twitterissä viesti täytyy mahduttaa 140 merkkiin.

7. Kuvissa on voimaa

Kuva on julkaisussa erittäin keskeisessä roolissa, sillä se kiinnittää huomion. Esimerkiksi Facebook-postauksissa kuva ja teksti ovat yhtä tärkeitä, mutta Instagramissa ja Pinterestissä julkaisun pääasia on kuva. Sisällytä julkaisuihisi vain laadukkaita kuvia, jotka ovat tarkkoja, selkeitä ja fiksusti rajattuja. Suhruiset kuvat eivät palvele asiakkaitasi.

8. Videot kiinnostavat

Aloittelevan yrityssomettajan ei tarvitse ryhtyä tubettajaksi, mutta videosisältö tuo vaihtelevuutta julkaisuihisi ja videolla pääset suoraan juttelemaan asiakkaillesi. Videon voit kuvata mistä vain, mutta erityisen hyvin videot toimivat tuotteiden esittelyssä sekä lisäarvon tuottamisessa asiakkaalle opetusvideoiden muodossa. Jos yrityksesi toimii liikunta-alalla, kuvaa lyhyt pikajumppa toimistotyöntekijöille. Jos taas toimit LVI-alalla, näytä miten hajulukko puhdistetaan helposti ja siististi.

9. Mainosta tuotteitasi tai palveluitasi

Sosiaalinen media tavoittaa valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita päivittäin. Muista säännöllisesti esitellä tuotteitasi tai palveluitasi, jotta asiakkaat saavat käsityksen tarjonnastasi. Somessa voi myös mainostaa suhteellisen edullisesti; esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa yksittäisiä postauksia, kuten vaikka uutuustuotteiden esittelyjä, voi mainostaa ja näin saada julkaisulle enemmän näkyvyyttä. Some-alustoille myydään myös erillisiä mainospaikkoja, jotka näkyvät halutuille kohderyhmille.

Lataa maksuton somemarkkinoinnin opas yrittäjälle!

10. Reagoi reklamaatioihin välittömästi

Yrityksen some-tilejä on tärkeää seurata säännöllisesti siksikin, että nykyään asiakkaat saattavat reklamoida tai kritisoida yrityksen toimintaa tai tuotetta suoraan julkaisuihin. Tärkeintä on toimia heti, kun huomaa reklamaation. Vastaa julkisesti asiakkaan reklamaatioon pahoittelemalla aiheutunutta mielipahaa ja tarjoamalla sopivaa ratkaisua. Fiksua on pyytää asiakasta lähettämään sinulle yhteystietonsa, niin saat siivottua ikävän julkisen keskustelun piiloon ja hoidettua reklamaatiotilanteen henkilökohtaisesti asiakkaan kanssa. Älä kuitenkaan koskaan poista negatiivista kommenttia julkisesta näkymästäsi, vaan vastaa siihen asiallisesti ja jätä se muidenkin käyttäjien näkyviin.

+1 Lopuksi: älä stressaa somesta

Vaikka some-tilit ovatkin nykyään yksi keskeinen osa yrityksen markkinointia ja somen merkitystä korostetaan kaikkialla, siitä ei silti tarvitse stressata. Somessa, kuten muissakin asiakaskontakteissa, on tärkeintä olla oma itsensä ja viestiä yrityksellesi luontevimmalla tavalla. Toimi resurssiesi puitteissa; yhden julkaisun unohtuminen ei ole maailmanloppu, mutta viikkokausien some-hiljaisuus alkaa takuulla ärsyttämään asiakkaitasi. Pienellä vaivannäöllä saat some-tileistäsi sopivan aktiiviset ja oman tuote- ja palveluvalikoimasi asiantuntijana pystyt luomaan mielenkiintoista, takuulla relevanttia sisältöä asiakkaillesi.