”Panostamme enemmän digimarkkinointiin jatkossa”

KM-RRR Yhtiöt Oy toimii Torniosta käsin koko Suomen alueella renkaiden tukkuliikkeenä noin 800 jälleenmyyjälle. Yhtiö mainostaa rengastuotteita jälleenmyyjien puolesta ja markkinointikäyttöön on valjastettu niin printti- kuin digikanaviakin.

MIten yrityksen pitäisi näkyä somessa, pohtii yrittäjä Janne Maunu

Yrittäjä Janne Maunu pohtii somen käyttöä yrityksen markkinoinnissa.

”Printti ja digi tukevat minusta mukavasti toisiaan, mutta kyllä meidän on satsattava enemmän digipuolen markkinointiin lähivuosina”, kertoo myyntipäällikkö Janne Maunu.

Janne kokee, että heillä digimarkkinointi on oikeastaan vasta aloitettu ja paljon on vielä tehtävää. Tuotemerkeille luodut omat verkkosivut ovat mahdollistaneet tuotteiden digimarkkinoinnin paremmin ja sitä kautta onkin ollut hyvä lähteä liikkeelle. Viime aikoina on digin puolella panostettu löydettävyyteen Googlessa, Fonecta.fi-, Finder.fi- ja Fonecta Caller –palveluissa. Sosiaalisen median kanaviinkin on luotu sivut ja sisältöäkin on tuotettu – satunnaisesti.

”Tiedostamme sen, että someen pitäisi panostaa resursseja paljon enemmän kuin tällä hetkellä ehdimme”, pohtii Janne ja kertoo, että some-kanavien päivitystä hoidetaan nyt yrityksessä oman toimen ohella.

Yrittäjän arjessa on vaikea ehtiä keskittyä kaikkeen ja siksi tuntuukin, että yhtenäisen linjan pitäminen somessa ja järkevien sekä ajankohtaisten päivitysten tekemiseen ei aina kaista riitä. KM-RRR Yhtiöillä on huomattu, että someen liittyvää työtä olisi jopa niin paljon, että sitä voisi hoitaa yksi henkilö, jonka vastuulla se olisi. Vaikka yhtiössä koetaan, että vanhempaa väestöä tavoittaa edelleen lehtimainonnalla, on sekin heidän mielestään pikkuhiljaa muuttumassa ja siksikin panostukset digipuolelle tulevat koko ajan vain tärkeämmiksi.

”Lehtimainoksen kun otti niin siellä se oli ja hävisi sitten lehden mukana, mutta digi vaatii enemmän; on päivittämistä, tarjousten poistamista, kun kampanja on ohi ja muutenkin sellaista aktiivisuutta se vaatii.”

Janne kokee, että on hyvä, kun yritykset ottavat pikkuhiljaa digimarkkinoinnin paremmin haltuun. Monella yrittäjätutulla olisi halua ja mielenkiintoa tehdä enemmän mainontaa, mutta työkaluja ei aina löydy tai aikaa tai tietämystä, mistä aloittaa. Ajan hermolla pysymisessä auttaa, kun alan asiantuntijat kertovat vinkkejä digimarkkinointiin liittyen. Siksi Janne aikoo osallistua 6.6. Fonectan, Team Botnian ja Tornion Yrittäjien järjestämään Digikuntoon-tilaisuuteen.

”Lähden mukaan mielenkiinnosta, mutta tottakai olisi kiva saada neuvoja, kontakteja ja ihan konkreettista apuakin markkinointiin”, Janne tuumaa.

 

Teksti: Katariina Kemppi
Janne Maunun kuva: Tiina Keltti

Mietitkö oman yrityksesi some-kanvien tilannetta?