Miten otan kaiken irti datasta?

Datan käyttö on ollut jo pitkään mainonnan ja etenkin digitaalisen mainonnan keskiössä. Toki kohderyhmäajattelu on markkinoinnissa aina ollut taustalla, mutta koskaan aiemmin ei kohdentamisessa olla päästy näin henkilökohtaiselle ja oikeaan osuvalle tasolle. Kuitenkin monella yrityksellä on datan käytössä haasteita – miten data parhaiten hyödynnetään, miten siitä saa parhaat tulokset irti?

Tunnen asiakkaiden liikkeet verkossa – eikö se riitä?

Monesti kuulee kerrottavan, että analysoimalla asiakkaiden verkkokäyttäytymistä ja kohdentamalla mainontaa sen perusteella saa riittäviä tuloksia aikaan. Toki näinkin tuloksia saa, mutta analysoimalla vain verkkokäyttäytymistä jää moni tärkeä asia huomioimatta.

Jos asiakkaasi etsii vaikkapa autoa, mistä tiedät onko hän todella ostamassa autoa, vai pelkästään haaveilemassa? Kun aikaa käytetään verkossa selailuun, on tästä ajasta iso osa ns. viihdekäyttöä – kalliiden asuntojen, merkkivaatteiden, luksusautojen ja matkakohteiden selailua. Miten erotat näistä selailijoista osto-aikeissa olevat? Tai jos asiakas etsii vaikkapa puhelinta, on myyjälle merkitystä sillä, etsitäänkö puhelinta itselle vai lapselle.

Usein mainonta menee hukkaan juuri siinä, että sitä kohdennetaan pelkän verkkokäyttäytymisen perusteella. Jos asiakkaan tarve on edullinen perheauto, on hänelle turha mainostaa kallista urheiluautoa, vaikka hän kuinka olisi käynyt sellaista klikkailemassa. Mainonnan kohdentamisessa verkkokäyttäytymisellä on toki merkitystä, mutta se ei yksinään riitä antamaan riittävää kokonaiskuvaa asiakkaasta. Rikastamalla asiakkaasta ja hänen käyttäytymisestä kerättyä tietoa pääset parhaisiin tuloksiin etkä käytä mainoseuroja turhiin mainosnäyttöihin.

Katso videolta, miten Fonectan Portfolio Program Manager Marika Punkka kertoo datankäytön mahdollisuuksista.

Miten tiedon asiakasrekisterin analysointi ja rikastaminen toimivat?

Lähes kaikilla yrityksillä on oma asiakasrekisteri. Tähän asiakasrekisteriin voidaan kohdentaa mainontaa ip-osoitteen ja sähköpostin perusteella useissa eri kanavissa, vaikkapa eri display-verkoissa tai sosiaalisessa mediassa. Analysoimalla asiakasrekisterisi, saat aikaan kokonaiskuvan, jonka perusteella pystyt kohdentamaan yksittäiselle asiakkaallesi paljon tehokkaampaa ja asiakastasi kiinnostavaa mainontaa.

Asiakasrekisteriä voidaan kohdentaa esim. iän, sukupuolen, asuinpaikan tai ajoneuvon tietojen mukaan sekä rikastaa sitä ennusteilla (kuten juuri sukupuoli, ikä tai rakennustyyppi), jotka huomioivat kaikki viranomaissäädökset ja -ohjeet. Asiakasrekisterin profilointi, ja erilaisten segmentointi- ja pisteytysmallien rakentaminen ovat hyviä tapoja yritykselle lisätä ymmärrystä omista asiakkaistaan. Esim. pisteyttämällä voidaan löytää ne asiakkaat, jotka todennäköisimmin ovat vaikka vaihtamassa autoa, luopumassa asiakkuudesta jne. Näin voidaan löytää myös ne selittävät tekijät, jotka yhdistävät uskollisia kanta-asiakkaita sekä tavoitetaan ne uudet asiakkaat, jotka eniten muistuttavat omia, parhaita asiakkaitasi

Hyödyntämällä dataa oikein löydät satunnaisten surffailijoiden joukosta ne henkilöt, jotka oikeasti ovat ostoaikeissa, ja juuri sinun tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneita. Kohdentamisen avulla pystyt rakentamaan toimivan asiakaspolun siitä hetkestä, kun asiakkaasi alkaa etsiä tuotetta tai palvelua netistä, ostotapahtumaan asti, sekä lopulta kanta-asiakkaiden sitouttamiseen, jälkihoitoon ja tätä kautta jatkuvaan asiakassuhteeseen. Kun käytät dataa oikein, kasvatat luottamusta ja pystyt automatiikkaa hyödyntäen kasvattamaan myyntiäsi ja asiakaskuntaasi, sekä samalla luottamusta yritykseesi uskollisten kanta-asiakkaiden kautta.

Kumppanin valinnalla on väliä

Kun dataa käsitellään oikein ja kohdennukset tehdään luotettavan kumppanin toimesta, varmistetaan sekä mainonnan toimivuus että yksityisyyden suojaan liittyvät rajoitukset. Kumppanin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan keskeiseen seikkaan: miten pitkä kokemus yrityksellä on datan kanssa työskentelyssä, miten laaja on tarjolla oleva datapalvelu, millaiset yhteistyökumppanit yrityksellään on käytössä datalähteinä, miten yritys itse hyödyntää dataa omassa tekemisessään? Fonectalla olemme käyttäneet dataa sekä oman toimintamme tehostamiseen että asiakkaidemme hyväksi ja olemme huomanneet, että parhaisiin tuloksiin pääsemme käyttämällä asiakkaillemme niitä samoja keinoja, joilla olemme saaneet oman digitaalisen liiketoimintamme nousuun. Meillä on datan käytöstä pitkät perinteet, onhan Fonecta ollut yhdistämässä suomalaisia toisiinsa jo vuosikymmenten ajan.
Kohdentamalla mainontasi oikeaan kohderyhmään ja oikeassa kanavassa, vaikkapa Fonectan laajassa ja toimivassa Display-verkostossa, saat mainoseuroillesi parhaan vastineen ja mainonnallasi merkittäviä ja näkyviä tuloksia. Digitalisoimalla asiakaskantasi voit kohdentaa myös verkkomainontaa näille samoille asiakkaille, joita olet jo tavoitellut muissa kanavissa. Ei siis ole yhdentekevää, miten dataa hyödynnät, ja kenen kanssa.

Osaatko hyödyntää dataa oikein?