Näin vältät kotisivujen 9 yleisintä virhettä

Kotisivujen teko on yksinkertaisempaa kuin koskaan ennen. Yrittäjä voi helposti ja nopeasti tehdä itse kotisivut yritykselle alusta loppuun. Oman toimintansa asiantuntijana ja tekemisen huumassa unohtuvat kuitenkin helposti tietyt perusasiat ja käyttäjän näkökulma. Varmista, etteivät nämä 9 yleisintä virhettä paista yrityksesi kotisivuilta - tai jos näin on, ota näistä vinkeistä vaari. Äläkä huoli, et ole ainoa, jonka sivuissa on parannettavaa.

1. Kotisivut tehdään itseä, eikä asiakasta varten

Virhe: Asiakkaalle oleellista tietoa on erittäin niukasti saatavilla. Tieto on sijoitettu epäloogisesti. Sivuilla luetellaan tuotteen teknisiä ominaisuuksia, eikä tarjota ratkaisua asiakkaan ongelmaan.

Tee näin: Mieti, mitä kerrot asiakkaalle, joka ei sivuille saapuessasi tunne tuotettasi tai palveluasi lainkaan. Jos se tuntuu itselle vaikealta, teetä vaikka kysely sukulaisillasi. Pidä huoli, että heti ensimmäisenä saavuttuaan sivustolle asiakas näkee selkeästi, mitä, missä ja kenelle tarjoat. Suunnittele hänen ostopolkunsa valmiiksi ja ohjaa häntä polulla.

2. Visuaalisilla ominaisuuksilla kikkaillaan liikaa

Virhe: Erilaisilla design-elementeillä leikkiminen on lähtenyt käsistä – sivuille tulija pökertyy alkuunsa ja varsinainen asia hautautuu värien ja vilkkuvien tekstilaatikoiden ilotulitukseen.

Tee näin: Pidä sivusto selkeänä. Jos visuaalinen suunnittelu ei ole omaa alaasi, älä sorru leikkimään erilaisilla efekteillä ja ominaisuuksilla, jotka vievät huomion itse aiheesta. Sama pätee sivuston fonttiin – jätä erikoiset fontit vapaa-ajan kokeiluihisi ja anna armoa asiakkaallesi, joka arvostaa simppeliä fonttia (sinun mielestäsi) vaikuttavien koukeroiden sijaan.

3. Luettavuus on unohtunut

Virhe: Yrityksen verkkosivut tervehtivät saapujaa tekstiseinällä, ylhäältä alas, laidasta laitaan, ilman välejä, väliotsikoita tai tyhjää tilaa ympärillä. Pelkkä ajatuskin alkaa hermostuttaa, vai mitä?

Tee näin: Paljon tekstiä on hyvä asia informatiivisuuden sekä hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta huolehdi silloin tasapainosta tekstin ja tyhjän tilan kanssa. Ihmiset eivät jaksa lukea kovin pitkiä, yhtäjaksoisia verkkotekstejä, vaan mielenkiinto herpaantuu helposti. Sivujen tekstin tulee olla ilmavaa ja helposti silmäiltävää: suosi lyhyitä kappaleita, väliotsikoita ja listoja. Myös tyhjä tila kappaleiden reunoilla on tutkitusti tärkeää luettavuuden kannalta.

4. Yhteystiedot puuttuvat tai ovat vaikeasti löydettävissä

Virhe: Asiakas klikkailee sivulta toiselle yhteystietojasi etsien, päätyen lopulta takaisin Googlen hakutuloksiin klikatakseen toisen firman sivuille.

Tee näin: Tämä on niin itsestään selvä asia, että siksi se varmaan helposti unohtuu. Yhteystietoja etsiessään asiakas on todellisessa vaarassa menettää mielenkiintonsa palveluusi. Yhteystietojen tulee olla löydettävissä yhdellä klikkauksella, tai jopa jokaisen sivun laidassa. Tarjoa kaikki tärkeät tiedot osoitteesta puhelinnumeroon, sähköpostista karttalinkkiin ja y-tunnukseen. Näin lisäät mahdollisuuksia yhteydenottoon ja annat luotettavan kuvan yrityksestäsi.

5. Kuvat ovat huonolaatuisia tai eivät liity asiaan

Virhe: Asiakas tekee arviotaan palvelun luotettavuudesta pimeiden ja pikselöityneiden kännykkäotosten sekä lemmikkispanielin kuvien perusteella. Mahtaako hän vakuuttua?

Tee näin: Kotisivusi ovat yhtä kuin yrityksesi julkisivu. Hyvälaatuiset, originaalit kuvat ovat ikkunoita yritykseesi, esitellen liiketilojasi, tuotettasi ja henkilökuntaasi, ja ne luovat sivustolle halutun tunnelman. Niiden tarkoitus on muun sisällön kanssa saada asiakas lähemmäs ostopäätöstä. Ammattikuvaajia on valmiina auttamaan sinua pilvin pimein, mikä ei ole lainkaan huono sijoitus.

6. Hakukoneoptimointi ja analytiikka on laiminlyöty

Virhe: Sivustoon on nähty paljon vaivaa, mutta sinne löytävät vain asiakkaat, jotka tietävät hakea yritystäsi Googlessa sen täsmällisellä nimellä.

Tee näin: Tänä päivänä on lähes turha ylläpitää nettisivua, jota ei ole hakukoneoptimoitu. Yrityksesi nimellä Googlesta sinua hakevat asiakkaat ovat vain murto-osa asiakaspotentiaalista, jonka voisit tavoittaa optimoimalla sivustosi. Analytiikan avulla sen sijaan opit, mistä ja millä hakusanoilla sivustollesi saavutaan – näin voit kohdentaa digimarkkinointitoimenpiteesi entistä tarkemmin.

7. Sivusto ei toimi, skaalaudu, tai tiedot ovat vanhentuneet

Virhe: Asiakas kohtaa sivulle saavuttuaan virheilmoituksen, kuvien sijasta sivuilla ammottaa valkoisia aukkoja, sivusto ei lataudu kunnolla, ei skaalaudu mobiilikäyttöön, tai sisältö on vanhentunut.

Tee näin: Kaikki yllämainitut ovat erittäin hyviä tekijöitä karkottamaan sivuille päätyvät asiakkaat pois vain sekunneissa! Tarkista siis, että sivustosi on kunnossa ja toimii moitteettomasti kaikilla selaimilla. Huolehdi, että kaikki informaatio sivustolla on ajan tasalla aukioloajoista yhteystietoihin ja hintoihin. Yhä useampi surffaa nykyään kännykällä tai tabletilla, eivätkä he jaksa vierittää sivupalkkia edestakaisin kovin kauaa, jos kotisivujasi ei ole rakennettu responsiivisiksi.

8. Asiakasta ei kehoteta toimimaan

Virhe: Asiakas saattaa pitää sivuasi informatiivisena, mutta ei pidä viestiäsi yhtä kutsuvana kuin sivuston, joka reippaasti kehottaa yhteydenottoon. Tai tilaukseen. Tai tarjouspyyntöön.

Tee näin: Oletko siis määrittänyt kotisivujesi tavoitteet itsellesi? Jos tavoite on, että asiakas pyytäisi tarjouksen, kehota siihen! Jos tavoite on saada asiakas tilaamaan tuote, kehota siihen! Jos tavoite on saada ihmiset liittymään postituslistallesi, kehota siihen! Ja kehota näkyvällä call-to-action -painikkeella. Ohjaa asiakasta sinne, minne sinä haluat hänen päätyvän, älä oleta että hän osaa lukea ajatuksesi.

9. Persoona puuttuu eikä kehdata kehua

Virhe: Yrityksesi kotisivu on neutraali, hajuton ja mauton. Se ei ärsytä ketään, mutta ei myöskään jätä minkäänlaista jälkeä kävijän mieleen. Jos asiakas vertailtuaan palveluntarjoajia palaa jollekin sivustolle, se on todennäköisesti se, joka jäi positiivisesti mieleen.

Tee näin: Itsekehu ja persoonan esille tuominen saattaa olla vaikeaa, eikä sitä nähdä tarpeelliseksi. Mutta jos et itse osaa kehua palveluasi tai tuotettasi kotisivuillasi, kuka sitten osaa? Kysy vaikka mielipidettä asiakkailtasi ja referoi heidän kommenttejaan. Kerro yrityksen taustasta ja liitä mukaan mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka luovat yrityksesi persoonan ja vakuuttavat asiakkaan siitä, että heidän kannattaa asioida juuri sinun yrityksesi kanssa. Jos oma kerronta takkuaa, työn voi ulkoistaa sisältömarkkinoinnin ammattilaiselle.

Löysitkö parannettavaa omilla kotisivuillasi? Jos kaipaat ammattilaisten apua kotisivujesi hiomisessa mahdollisimman toimiviksi ja asiakkaita parhaiten palveleviksi, katso miten me rakentaisimme toimivat verkkosivut ja ota yhteyttä.

Testaa. miten kotisivusi toimivat!