Näin onnistut Google-mainonnassa

Google AdWords -mainonta on tehokas tapa tavoittaa jo ostoaikeissa olevat kuluttajat. Näillä ohjeilla aloitat helposti yrityksesi Google-mainonnan.

Google-mainonnan askeleet:

  1. Perusta Google AdWords -tili
  2. Suunnittele kampanja ja aseta sille tavoitteet
  3. Luo kampanja ja sen mainosryhmät
  4. Valitse hakusanat (ja negatiiviset hakusanat)
  5. Kirjoita houkuttelevat mainostekstit
  6. Viimeistele kampanja mainoslaajennuksilla
  7. Seuraa analytiikkaa ja optimoi kampanjaa

Asetukset kuntoon

Aloita Google-mainonnan tekeminen luomalla yrityksellesi tili osoitteessa https://www.google.fi/adwords/.

Kun olet saanut tilin luotua (lue ohjeet täältä), voidaan perustaa mainonnalle ensimmäinen kampanja.

Kampanjakohtaisissa asetuksissa määritellään mm.

  • missä verkosto(i)ssa mainokset näkyvät
  • laitekohtaiset hintatarjousten painotukset (mobiili, tablet ja pöytätietokoneet)
  • mainoskampanjan näkyvyyden sijainnit
  • mainoskampanjan kielikohdennukset (valitaan selainten kielet, joille halutaan näkyä)
  • mainoskampanjan hintatarjousstrategia (esim. manuaalinen, maksimoi klikit tai konversio-optimoidut hintatarjousstrategiat)
  • päiväbudjetti kulutukselle
Haluatko lisää asiakkaita verkosta?

Kampanja koostuu mainosryhmistä

Kun kampanjan asetukset ovat kunnossa, voidaan luoda ensimmäinen mainosryhmä. Ennen kampanjan luomista kannattaa olla valmis suunnitelma siitä, mitä kampanjassa halutaan mainostaa. Mainostettava sisältö jaetaan aiheittain ja laskeutumissivuittain eri mainosryhmiin. Yhden mainosryhmän hakusanojen tulee olla samasta aihepiiristä, ja kaikkien yhden mainosryhmän mainosten tulee ohjata samaan URL-osoitteeseen. Jos teet siis mainoksia erikseen vaikkapa keittiöremontti- ja kylpyhuoneremontti-aiheista, tulee molemmille perustaa oma mainosryhmänsä ja ohjata keittiöremonttien mainokset kotisivujesi keittiöremontit-välilehdelle, kylpyhuoneremontit vastaavasti kylpyhuoneremontit-välilehdelle.

Löydä osuvimmat hakusanat

Hakusanojen täytyy olla sellaisia, joita hauissa käytetään, sillä muuten mainos ei nouse esiin hakutuloksissa. Suosituimpien hakusanojen kohdalla täytyy myös punnita se, kuinka paljon olet valmis mainonnasta maksamaan. Tähän Googlen maksuton, suomenkielinen Keyword Planner on erinomainen työkalu. Sen avulla voit mm. tarkistaa mielessäsi olevien hakusanojen keskimääräiset kuukausittaiset hakumäärät määrittelemälläsi alueella ja kielellä sekä Googlen ehdottaman hintatarjouksen. Plannerilla saa myös osviittaa alan kilpailutilanteesta – jollain aloilla, etenkin pääkaupunkiseudulla, suosituimpien hakusanojen kärkipaikkojen hintatarjoukset nousevat jopa yli 10 tai 20 euron. Lisäksi työkalu antaa ehdotuksia muista aihealueen hakusanoista, joiden avulla voisi tavoittaa entistä paremmin potentiaalisia asiakkaita.

Käytä hakusanojen match-muotoja optimaalisimmalla tavalla

Hakusanat voidaan syöttää kampanjaan eri match-muotoisina, riippuen siitä, kuinka tiukasti hakujen osuvuus kampanjan hakusanoihin halutaan määritellä. Jos hakusana on kirjoitettu [hakasulkeiden sisään], Google näyttää mainosta ainoastaan sellaisissa hauissa, joissa hakusana vastaa täysin sulkeiden sisässä olevaa hakusanaa. Jos hakusana on taas ”lainausmerkkien sisässä”, voidaan mainosta näyttää hauissa, joissa hakusanan jäljessä tai edellä on jotain muuta, eli puhutaan ns. long tail -hakusanoista. Esimerkiksi jos kampanjassa on hakusana ”kasvohoito”, mainosta voidaan näyttää hauissa, joissa on käytetty hakusanoja ”miesten kasvohoito”, ”kasvohoito tarjous”, ”paras kasvohoito”.

Broad match -muotoisilla hakusanoilla Google näyttää mainosta myös erilaisille kirjoitusasuille, jopa synonyymeille. Plusmerkin käyttö hakusanan edellä tarkentaa broad-hakua. Esimerkiksi hakusana +keittiö saattaa näkyä hauissa ”uusi keittiö halvalla”, ”keittiö Helsinki kivitasot”, ”keittiöitä Helsinki”, ”keittiön kaapit ovien vaihto”. Hakusanojen match-muotojen valinta kannattaa tehdä huolella, jottei suljeta pois potentiaalista liikennettä, muttei myöskään kerätä turhaa liikennettä sivulle.

Estä turhaa liikennettä negatiivisilla hakusanoilla

Negatiiviset hakusanat auttavat turhan liikenteen poissulkemisessa. Poissuljettavia hakusanoja voivat olla palveluita mainostettaessa esim. ”työpaikat”, ”palkka”, ”opiskelu” jne. Vaikkapa kampaajapalveluita mainostavan yrittäjän mainokset (joiden hakusanoina käytetään broad-hakusanoja tai hakusanoja lainausmerkkien sisässä) eivät näy hauissa, joissa etsitään mainostettavan alan työpaikkoja, palkkatietoja tai opiskelupaikkoja. Negatiiviset hakusanat voi asettaa kampanjatasolla koskemaan kaikkia mainosryhmiä tai vain tiettyä mainosryhmää.

Mainostekstit saavat asiakkaan klikkaamaan mainosta

Kun mainosryhmään on lisätty oleellisimmat hakusanat, on mainostekstien luomisen aika. Mainostekstit koostuvat kahdesta max. 30-merkkisestä otsikkorivistä, näkyvästä URL-osoitteesta ja max. 80-merkkisestä kuvauskentästä. Ensimmäisellä otsikkorivillä kannattaa käyttää suosituimpia hakusanoja. Jos palvelusi toimii tietyllä alueella tai paikkakunnalla, kannattaa myös paikkakunta lisätä otsikkoriville hakusanan perään. Toisella otsikkorivillä olisi hyvä olla jokin ”täky”, joka saat ihmiset klikkaamaan tai lukemaan lisää mainostekstiä. Kuvaus-kentässä voidaan taas laajemmin esitellä palvelua ja kehottaa asiakasta esim. lukemaan lisää tai tilaamaan tuotteen heti verkkokaupasta asiaan kuuluvalla CTA:lla eli call-to-actionilla. Näkyvässä URLissa voi domainin perään luoda vielä räätälöidyn polun Reitti-kohdassa kahdella max. 15-merkkisellä kentällä. Näin kenttiin saa esim. ensimmäiseen hakusana ja toiseen paikkakunta.

Panosta manisteksteihin, hyvällä tekstillä saat enemmän asiakkaita.

Hyvin toimivat mainostekstit houkuttavat klikkaamaan mainosta.

Vaihtuvilla otsikoilla parempiin tuloksiin

Missä tahansa mainosteksteissä, otsikoissa ja URLin täytettävissä kentissä voi käyttää nk. vaihtuvaa otsikkoa. Vaihtuvassa otsikossa tai tekstikentässä haluttuun kohtaan kirjoitetaan hakusana muotoon {Keyword:Hakusana}. Kun teksti- tai otsikkokenttään kirjoittaa ensimmäisen sulkeen, sen alle aukeaa valikko, josta valitaan toinen rivi, ja tälle avautuvalle tekstikentälle kirjoitetaan haluttu hakusana. Tämän jälkeen sana ilmestyy oikeassa muodossa tekstikenttään.

Ota käyttöön vaihtuvat otsikot, niin saat paremman hyödyn kampanjastasi.

Google AdWords mahdollistaa myös vaihtuvien otsikoiden hyödyntämisen mainonnassa.

Vaihtuva otsikko tai hakusana toimii siten, että sulkeiden sisässä oleva sana näkyy, jos hakua lähinnä oleva mainosryhmän hakusana on yli 30 merkkiä pitkä, eikä mahdu otsikkoriville. Muuten vaihtuvan sanan sisällä näkyy siis asiakkaan käyttämää hakusanaa parhaiten vastaava kampanjan avainsana. Näin asiakas näkee otsikossa täsmälleen hakemansa hakusanan ja todennäköisemmin myös klikkaa mainosta. Tämän takia vaihtuvilla otsikoilla on monesti parempi CTR (Click-through-rate eli klikkausprosentti) kuin kiinteillä otsikoilla.

Esimerkiksi jos yllä olevan mainoksen avainsanoista löytyisi myös hakusana ”keittiön remontointi” ja asiakas kirjoittaisi Googleen ”keittiön remontointi”, mainoksen ensimmäisellä otsikkorivillä näkyisi ”Keittiöremontti” sijaan ”Keittiön Remontointi”. Jos asiakas taas kirjoittaisi ”keittiön remontointi kesällä ekologisilla materiaaleilla”, asiakkaan hakusana on yli 30 merkkiä ja mainoksen otsikossa näkyisi ”Keittiöremontti”.

Kampanjan viimeistely mainoslaajennuksilla

Kun kampanjan mainosryhmät ovat valmiit, voidaan viimeistellä mainokset mainoslaajennuksilla, joita Google näyttää vaihtelevasti hausta ja mainoksen sijoituksesta riippuen. Erilaisia mahdollisia lisättäviä mainoslaajennuksia ovat sivustolinkkilaajennukset (sitelink extensions), huomiotekstilaajennukset (callout extensions), puhelulaajennukset (call extension), sijaintilaajennukset (location extension) ja viestilaajennus (message extension). Lisäksi, jos mainostilin linkittää yhteen yrityksen Google My Business -tilin kanssa, kampanja saa sijaintilaajennuksen suoraan sitä kautta käyttöönsä sekä aukioloaikalaajennukset, joita ei pelkästään AdWordsista saa. Tulevaisuudessa tullaan saamaan luultavasti myös hintatietolaajennukset Suomeen. Tällä hetkellä laajennusta ei ole vielä käytössä suomen kielellä.

Mainonta kiinni analytiikkatyökaluun

Mainonnassa tärkeää on seurata sen toimivuutta. Mainonnan tulosten seurannassa Google Analyticsillä on keskeinen rooli. Sillä saadaan sekä mainonnan että sivuston toiminnasta yksityiskohtaista tietoa. Mainonnan seurannan kannalta Analytics tarjoaa tärkeän ominaisuuden, konversioseurannan. Konversiolla tarkoitetaan mitä tahansa asiakkaan tekemää toimenpidettä, joka on kampanjaan määritelty tavoitteeksi. Näitä voivat olla esim. yhteydenottolomakkeen lähetys, puhelinnumeron klikkaus tai soitto mobiilista, pdf:n lataus, sähköpostin lähetys ja verkkokaupoissa suoraan ostojen tekeminen. Kun mainonta on linkattu Analyticsiin, saadaan mainonnan tuoma liikenne ja konversiot eriteltyä erikseen, ja näin pystytään mittaamaan mainonnan toimivuutta ja tuottavuutta hyvinkin tarkkaan.

Valmis kampanja vaatii optimointia

Kun kampanja on valmis, mainokset alkavat näkyä potentiaalisille uusille asiakkaille, mutta mainostajan työ ei vielä pääty tähän. Mainoskampanja vaatii seurantaa ja optimointia, jotta mainonnalla saadaan kaikista kustannustehokkain hyöty irti. Optimoidessa varmistetaan, että kampanja kerää oikeanlaista ja haluttua liikennettä, mainokset näkyvät oikeissa hauissa ja kampanjan kulutus pysyy raameissaan, eikä jätätä tai toisaalta esimerkiksi kuluta koko budjettia liian nopeasti tai liian vähäisellä klikkimäärällä. Kampanjassa kannattaa seurata aktiivisesti niin lukuja kuin sisältöäkin, AdWordsissa ja Google Analyticsissä.

Google AdWords -kampanjan rakennus vaatii siis hieman perehtymistä ja menestyksekkään kampanjan ylläpito hieman harjoittelua.

Google-mainonnan voi myös ulkoistaa luotettavalle kumppanille.