Mitä kotisivuille kannattaa kirjoittaa? Helpot nyrkkisäännöt aloittelijalle

Yrityksesi ehkä tärkein markkinointikanava on sen kotisivu. Suurin osa kuluttajista aloittaa ostopolkunsa etsimällä tietoa haluamistaan tuotteista ja palveluista verkosta. Auta asiakasta löytämään juuri sinun yrityksesi tarjoamalla kotisivuillasi tietoa yrityksesi tarjonnasta houkuttelevasti ja informatiivisesti. Tässä kotisivujen tekstisisältö on ratkaisevassa roolissa. Pelkkä hieno ulkoasu ei riitä, vaan tekstin avulla saat asiakkaat kiinnostumaan juuri sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista. Kokosimme yhteen helppoja vinkkejä siihen, miten teet laadukasta sisältöä sivuillesi.

Teksteillä voit vaikuttaa: huolellisesti kirjoitetuilla teksteillä vahvistat asiakkaan luottamusta yritystäsi kohtaan, tuot asiantuntijuuttasi esille ja madallat ostokynnystä. Kun asiakkaan luottamus on saavutettu ja yhteydenotto on tehty kotisivuillasi helpoksi, saa kotisivujen kautta yhteydenottoja ja sitä kautta kauppaa.

 

Miten kotisivusi toimivat!

Nämä tiedot on kotisivuilta ainakin löydyttävä

Kotisivujen tarkoitus on esitellä yritystäsi sekä sen tarjoamia tuotteita ja palveluita siten, että potentiaaliset asiakkaat saavat kotisivuilta tarpeeksi tietoa tehdäkseen ostopäätöksen ja ottaakseen yhteyttä. Jokaisen kotisivun perussisältöä ovatkin seuraavat tiedot:

  • kuka tekee
  • mitä tekee
  • missä tekee
  • milloin tekee

Edellä mainitut tiedot olisi hyvä olla esillä kotisivujen tekstissä jo ensimmäisissä lauseissa. Esimerkiksi:

”Mikan Autohuolto tarjoaa asiakkailleen kattavat autohuoltopalvelut Tampereen keskustassa. Huoltopalveluiden ohella valikoimiimme kuuluvat myös auton varaosat. Olemme avoinna joka arkipäivä klo 9-18 sekä lauantaisin klo 9-15. Ota yhteyttä ja kysy lisää tai hurauta suoraan huoltamon pihaan!”

Kun olet kertonut perustiedot yrityksesi toiminnasta, voit antaa asiakkaille enemmän tietoa palveluistasi ja kertoa niistä tarkemmin. Näin erotut eduksesi kilpailijoista. Kun asiakas punnitsee ostopäätöstä, haluaa hän yleensä tietää kyseisestä palvelusta mahdollisimman paljon sekä vertailla eri palveluntarjoajia. Tästä syystä esimerkiksi pelkkä palveluiden listaus sivuille ei riitä, vaan sivuilla on hyvä kertoa kattavasti mutta ytimekkäästi, mitä oikein tarjoat. Luonnollisesti asiakkaita kiinnostavat myös hintatiedot, joten kerro kotisivuilla myös hinnoittelusta.

Muista! Yhteystiedot ja aukioloajat kannattaa laittaa selkeästi erikseen näkyviin joka sivulle, jotta yhteydenotto tai yrityksessäsi vierailu on mahdollisimman vaivatonta asiakkaalle. Pidä myös huoli siitä, että ne ovat ajantasaiset, ja että poikkeusaukioloajat vaikkapa juhlapyhien aikaan ovat näkyvillä.

Jaottele tieto omille sivuilleen, jotta kotisivuja on helppo käyttää

Kotisivujen sivumäärällä ei ole rajoituksia, mutta hyvä suositus on vähintään kolmea sivua. Ne voivat olla yksinkertaisimmillaan esimerkiksi:

  • Etusivu
  • Palvelut
  • Yhteystiedot

Kun asiat on jaoteltu selkeästi omille sivuilleen, asiakkaan on helpompi käyttää kotisivujasi ja löytää juuri häntä kiinnostavat tiedot. Selkeä jaottelu auttaa myös hakukoneita löytämään sivusi ja nostamaan ne esiin potentiaalisen asiakkaan tehdessä hakua. Jaottelu kannattaa erityisesti silloin, kun yrityksesi tarjoaa useampia eri palveluita. Edellisessä kappaleessa mainitsemamme esimerkkiyritys Mikan Autohuolto voisi jaotella palvelunsa vaikkapa näin:

  • Etusivu
  • Autohuolto
  • Varaosat
  • Yhteystiedot

Ideana on, että jokaiselle palvelulle on oma sivunsa, jolla kerrotaan enemmän juuri kyseisestä palvelusta. Jos kotisivu käsittää vain yhden sivun, kärsii siitä joko kotisivun informatiivisuus tai käytettävyys. Jos tekstiä on paljon, eivät asiakkaat jaksa lukea pitkää tekstimassaa yhteen pötköön eivätkä palvelut erotu toisistaan. Jos taas tiedot ovat pelkistettyjä, ei asiakas saa kaipaamansa informaatiota vaan siirtyy kilpailijasi kotisivuille. Yhden palvelun sivu ei myöskään nouse hakukoneissa esiin yhtä tehokkaasti kuin sivu, joka kertoo tietystä palvelusta. Asiakas, joka etsii autohuoltoa, päätyy sen yrityksen sivulle, jolla on oma välilehti autohuollolle, yleinen ”palvelut” -sivu ei tässä haussa todennäköisesti nouse edes esiin. Jaottele tieto siis omille sivuilleen, niin palvelet asiakkaitasi paremmin.

 

Harkitsetko kotisivujen uusimista?

Tekstin hakukoneystävällisyys parantaa sivujen löytymistä verkosta

Miten sinä aloitat palvelun hakemisen verkosta? Kirjoitatko Googleen esimerkiksi ”autohuolto Tampere” ja alat selailla hakukoneen tarjoamia vaihtoehtoja? Tekstin hakukoneystävällisyydellä voidaan vaikuttaa siihen, miten asiakkaat löytävät juuri sinun kotisivusi lukuisten kilpailijoiden joukosta. Hakukoneystävällisyys tarkoittaa sitä, että kotisivujen teksti on koostettu niin, että hakukoneet (yleisimmin Google) noteeraavat sen ja nostavat sivuston esiin, kun palvelua haetaan netistä. Koska hakukone haluaa palvella käyttäjäänsä, se pyrkii etsimään sinulle sivuja, jotka vastaavat tekemääsi hakua.

Hakukoneystävällisyyteen voi itse vaikuttaa muutamin helpoin keinoin. Kun kirjoitat tekstejä, huomioi nämä asiat:

  • Jokaiselle kotisivun sivulle päätetään oma hakusana, jonka tulee esiintyä sivun otsikossa, sekä tekstissä muutamia kertoja. Hakusanan tulee vastata kyseiseltä sivulta löytyvää tietoa; se voi olla esimerkiksi autohuolto, kampaamo, putkiremontti, ja niin edelleen.
  • Mikäli toimit tietyllä paikkakunnalla, mainitse myös paikkakunta hakusanan yhteydessä. Esimerkiksi: ”Olemme autohuolto Tampereella”.
  • Käytä hakusanaa + mahdollista paikkakuntaa pääotsikossa, väliotsikossa ja itse tekstissä. Muutama kerta riittää. Koeta keksiä erilaisia otsikoita.
  • Kirjoita hyvää suomen kieltä. Hakukoneet arvostavat huolellisesti kirjoitettua tekstiä.
  • Älä kopioi muiden kirjoittamia tekstejä, vaan kerro palveluistasi omin sanoin. Tämä on tärkeää niin tekijänoikeuksien kuin hakukoneystävällisyydenkin kannalta. Myös asiakkaasi arvostavat omaa tekstiäsi.
  • Kirjoita jokaiselle sivulle uniikkia tekstiä, eli älä käytä täysin samaa tekstiä useassa kohdassa. Esimerkiksi sanajärjestystä muuttamalla saat jo hieman erilaista tekstiä aikaiseksi.
  • Jokaiselle sivulle laaditaan omat metatiedot eli tunnistetiedot. Nämä kohdat löytyvät kotisivun julkaisujärjestelmästä omista kohdistaan. Metatiedot ovat kuin lyhyt tiivistelmä sivun sisällöstä; ne koostuvat otsikosta (Title) ja kuvauksesta (Description) ja sisältävät sivun hakusanan. Metatiedot eivät näy asiakkaille sivustolla, vaan Google-hauissa. Metatietojen tekstin on oltava napakka ja informatiivinen, sillä houkutellaan selailija klikkaamaan sivustolle.

Tekstisisällön hakukoneystävällisyyden huomioiminen on suositeltavaa, sillä se on merkittävä valtti kilpailijoihisi nähden. On tosin muistettava, että pelkkä tekstisisällön hiominen ei välttämättä riitä nostamaan kotisivuasi hakutuloksissa erittäin kilpailluilla toimialoilla sekä isoissa kaupungeissa. Tällöin vaihtoehtona on parantaa sivujen löydettävyyttä muilla keinoilla, kuten mainonnalla tai hakukoneoptimoinnilla.

Kerro palveluistasi selkeästi, mutta omalla tyylilläsi

Kun palveluistasi kiinnostunut asiakas klikkaa kotisivuillesi, hän haluaa löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti. Pyri kertomaan palveluistasi selkeästi ja napakasti, vaikka asiaa olisi paljonkin. Tekstin tyyli voi olla asiallista tai humoristista – tärkeintä on, että se on yrityksellesi luontevaa ja oikeinkirjoitukseltaan moitteetonta. Selkeän ja informatiivisen tekstin perusta on kappalejako, eli asioiden selkeä jaottelu aihetta kuvaavan otsikon alle. Tämä helpottaa lukemista, ja asiakas voi nopealla vilkaisulla löytää tekstin tärkeimmät kohdat; joku haluaa lukea palvelun yksityiskohtia, joku toinen on kiinnostunut vain hintatiedoista. Kappalejaolla ja informatiivisilla otsikoilla palvelet asiakastasi hyvin. Näin pitkäkin teksti saadaan paloiteltua asiakkaalle helposti silmäiltäväksi ja omaksuttavaksi.

Ulkoista sisällöntuotanto tarvittaessa

Mikäli aikaa tai osaamista kotisivutekstien kirjoittamiseen ei löydy, voit antaa tekstit ammattikirjoittajan eli copywriterin kirjoitettaviksi. Kertomalla pohjatiedot muun muassa yrityksesi tärkeimmistä palveluista, kilpailuvalteista, toimintaperiaatteista sekä historiasta, copywriter kirjoittaa yrityksesi näköiset, laadukkaat tekstisisällöt, jotka houkuttelevat potentiaalisia asiakkaita tutustumaan palveluihisi ja ottamaan yhteyttä. Ammattikirjoittaja ottaa myös huomioon tekstien hakukoneystävällisyyden. Kun kotisivujen tekstisisältö on ammattilaisen jäljiltä kunnossa, voit rauhassa keskittyä yrityksesi pyörittämiseen. Tutustu sisältöpalveluihimme.