Mihin suomalaisyritykset sijoittavat markkinointieuronsa?

Digitaalinen markkinointi vai perinteinen? Some, SEO tai SEM? Kysyimme suomalaisilta yrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa nyt ja lähitulevaisuudessa. Vastauksissa löytyi mielenkiintoisia suuntauksia, joista osa ehkä pääsi yllättämäänkin.

Kysyimme suomalaisyrittäjiltä, mihin he aikovat panostaa markkinoinnissa lähitulevaisuudessa. Kyselyyn vastasi lähes 2300 yrittäjää, joista noin 80% edusti pk-sektoria, ja 20% suuryrityksiä. Toteutimme saman kyselyn myös vuosina 2013 ja 2015, joten vastauksissa näkyy myös kiinnostavia muutoksia aiempiin vuosiin verrattuna.

Yritykset ovat löytäneet digimarkkinoinnin

Digitaalinen markkinointi jatkaa kasvuaan niin suurissa kuin pienissä yrityksissä, ja sen eri muotoihin panostetaan koko ajan enemmän. Tänä vuonna pinnalla yritysten markkinoinnissa ovat olleen verkkolöydettävyys, some ja digitaalinen markkinointi yleisesti. Lisäksi hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi (SEO) ovat vallanneet alaa markkinointibudjeteissa.

Tulevaisuuden panostuskohteiksi suomalaisyritysten markkinoinnissa nousevat some, sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi (SEO), mutta yrityksiä kiinnostavat myös analytiikka ja mainonnan parempi kohdentaminen. Yritykset ovat viime vuosina heränneet huomaamaan, että yritysten verkkosivut ovat jatkuvaa tekemistä, eivät kertaluonteinen teko. Tästä kertoo myös halukkuus panostaa sisältömarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin – yrittäjät ovat ymmärtäneet kotisivujen kehittämisen, niiden löytymisen hakukoneista, ja rikkaan, kiinnostavan sisällön merkityksen liiketoiminnalleen.

Vaikka digitaalisuus ymmärretään yrityksissä nykypäivän tavaksi markkinoida, kuitenkin 83,9% yrityksistä sanoo, että tehdystä työstä saatu maine on heidän tärkein markkinointikeinonsa. Käytännössä on siis vielä paljon tehtävää, jotta suomalaisyritykset saadaan riittävälle digitaalisuuden tasolle markkinoinnissaan.

Suomalaiset yritykset panostavat näihin asioihin markkinoinnissa.

Mihin suomalaiset yritykset ovat panostamassa markkinointieuronsa nyt ja tulevaisuudessa?

Hakukoneoptimointi kiinnostaa yrittäjiä, kokosimme kätevän oppaan jolla pääsee alkuun!

Yritysten markkinoinnissa on viimeisen 12 kk aikana panostettu seuraaviin asioihin:

  • Verkkolöydettävyyteen panostaa nyt lähes puolet (43 %) enemmän kuin vuosina 2013 (26,8%) ja 2015 (25,1%).
  • Yli 40 % (40,7 %) panosti läsnäoloon somessa – vuonna 2013 someen panostettiin kolmasosassa yrityksiä (34,1 %).
  • Hakusanamainontaan panosti kolmasosa (33,7%) yrityksistä, kun vuonna 2013 hakusanamainontaan panosti vain neljäsosa 20,3%.
  • Hakukoneoptimointiin viimeisen vuoden aikana panosti yli 40 % yrityksistä (40,9 %)
  • Analytiikkaan panosti kolmasosa (31,6 %) yrityksistä.

    Mihin asioihin yrittäjät sijoittavat markkinointieuronsa?

    Näihin asioihin yrittäjät panostavat markkinoinnissaanh nyt.

Tulevaisuudessa markkinoinnin panostukset kasvavat yrityksissä seuraavasti:

  • Lähes 40 % (37,5%) yrityksistä aikoo kasvattaa markkinointipanostuksiaan some-näkyvyydessä.
  • Sisältömarkkinoinnin panostuksiaan aikoo kasvattaa kolmasosa (33%) yrityksistä.
  • Melkein kolmasosa (28,1%) yrityksistä aikoo tulevaisuudessa kasvattaa markkinointipanostuksiaan omien verkkosivujen osalta. Vuonna 2015 verkkosivuihin aikoi panostaa 19,3% yrityksistä, joka oli melkoinen pudotus vuodesta 2013, jolloin luku oli 51,7%.
  • Verkkolöydettävyyden panostuksiaan kasvattaa tulevaisuudessa 17,3 % yrityksistä.

    Mihin yrittäjät panostavat tulevaisuuden markkinointieuronsa?

    Näihin asioihin yrittäjät panostavat markkinoinnissa tulevaisuudessa.

Analytiikan osuus yritysten markkinoinnin panostuksissa kasvaa

  • Hakukoneoptimoinnin panostuksiaan aikoo kasvattaa lähes kolmasosa (31,8%) yrityksistä
  • Analytiikan panostuksiaan aikoo kasvattaa 30,4 % yrityksistä
  • Hakusanamainonnan panostuksiaan aikoo kasvattaa 25,8 %
  • 20,4 % yrityksistä aikoo kasvattaa markkinoinnin panostuksiaan display-mainonnassa.
  • Asiakasrekisterinsä päivittämiseen aikoo tulevaisuudessa panostaa 24,3 % yrityksistä.
  • 20,1% yrityksistä aikoo kasvattaa panostuksiaan asiakkaiden segmentoinnissa.
  • Display-mainonnan kohdentamiseen aikoo panostaa tulevaisuudessa 20,4 % yrityksistä.