Näin pääset käyntiin LinkedIn-mainonnassa

Linkedin-mainonta on tehokas tapa tavoittaa mm. B2B-päättäjät. Lue, miten pääset alkuun.

 

1. Ymmärrä, keitä asiakkaasi ovat


Kaikki mainonta lähtee liikkeelle asiakasymmärryksestä. Tiedätkö, keitä asiakkaasi ovat, ketkä sinulta juuri nyt ostavat? Kun tunnistat nykyasiakkaasi, voit hyödyntää heihin liittyviä tietoja ja muodostaa sen avulla mainontaan vastaavia kohderyhmiä. Näin voit tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, jotka vastaavat profiililtaan nykyisiä asiakkaita. Älä unohda viestiä myös olemassa oleville asiakkaillesi, jolloin voit sitouttaa heidät paremmin tai saada ostamaan lisää.

Millaisia yrityksesi LinkedIn-seuraajat ovat? Miten voit hyödyntää tätä tietoa yrityksesi markkinoinnissa?

 

 

2. Aseta tavoite


Linkedin tarjoaa kattavat ja tarkat kohdennusmahdollisuudet, joiden perusteella kampanja saadaan toimimaan. Sinun pitää asettaa kampanjalle tavoite – haluatko laadukkaampaa liikennettä kotisivuillesi, latauksia oppaallesi vai esimerkiksi osallistujia tapahtumaan? Määrittele tavoite ja pilko se pienempiin osiin. Jos haluat liidejä, tarvitset ensin liikkennettä sivuillesi jne. Tue tavoitettasi orgaanisella näkyvyydellä LinkedInissä.

LinkedInin Suomen ainoana virallisena partnerina Fonecta tarjoaa sinulle näkymän siihen, keitä LinkedIn-yrityssivun seuraajasi ovat. Jos sinulla on jo LinkedInissä yritysprofiilisivu ja siellä aktiivista sisältöä, näet avullamme, miten hyvin orgaaninen sisältösi toimii.

 

 

3. Valitse sopiva mainosmuoto


Kun olet määrittänyt oikean kohderyhmän mainonnalle ja asettanut tavoitteen, on syytä miettiä, mitä haluat viestiä kohderyhmälle ja mitä haluat saavuttaa viestillä. LinkedInissä on useita eri mainosmuotoja, joita voidaan käyttää markkinoinnin eri vaiheissa. Kaksi yleisimmin käytettyä mainosmuotoa ovat:

Sisältömainos eli Sponsored content tarjoaa vaihtoehtoina sekä kuva-, video- että karusellimainoksen. Sponsored content toimii asiakaspolun eri vaiheissa erittäin hyvin aina tietoisuuden luomisesta liidigenerointiin. Nimensä mukaisesti sisältömainonnassa sisältö on kuningas. Suunnittele siis sisältösi toimimaan oikein oikealle kohderyhmälle ja huomioi myös mainonnan eri vaiheet. Sisältö, joka toimii tietoisuuden herättäjänä, ei välttämättä toimi enää liidigeneroinnissa.

InMail eli suoraviesti on henkilökohtaista viestintää parhaimmillaan. Muista kuitenkin, että yksi henkilö voi saada vain yhden viestin 45 päivän sisällä. InMail-kampanjaa kannattaa tukea muilla mainosmuodoilla tehokkuuden varmistamiseksi. InMail toimii erityisen hyvin, kun halutaan lähestyä potentiaalista asiakasta henkilökohtaisesti, halutaan kutsua asiakkaita webinaariin, lataamaan opas tai oppimaan lisää jo ostetusta palvelusta. InMail yksinään ei ole oikotie onneen, vaan se vaatii usein tuekseen esim. Sponsored content -sisältömainontaa.

Linkedinissä on myös paljon muita mainosmuotoja, joista kannattaa kysellä vinkkejä vaikkapa Fonectan asiantuntijoilta.

 

 

4. Kohderyhmä – suurempi on kauniimpaa

Linkedinin tarkat kohdennusmahdollisuudet houkuttelevat mainostajaa rakentamaan erittäin pieniä ja tarkkoja kohderyhmiä. Mainonnassa tarvitaan kuitenkin myös peittoa, eli kohderyhmä kannattaa pitää riittävän laajana, jotta mainonta myös tavoittaa kohderyhmänsä. Kun suunnittelet mainontaa, mieti klassista myyntifunnelia, jossa isosta määrästä näyttökertoja (awareness) pieni määrä siivilöityy kaupaksi. Terävöitä oikea viesti oikeassa funnelin vaiheessa parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

LinkedIn-markkinointi kannattaakin miettiä kokonaisuutena, joka sisältää useita eri vaiheita. Tämä vaatii jonkin verran pitkäjänteisyyttä, mutta lopulta myös palkitsee tekijänsä.

 

 

5. Tulokset ja seuranta

Hyvä keino seurata kampanjan tuloksia tehokkaasti on Google-analytiikan ja Linkedin Insight -tagin yhdistäminen. Nämä kaksi tukevat toisiaan, ja LinkedInin tagin avulla näet sivustosi vierailijoista tietoja LinkedInin kriteereillä (toimiala, titteli, yritykset), joita et muuten saisi tietää.

Suomen ainoana LinkedIn-partnerina Fonectalla on käytössään LinkedInin analytiikka- ja insights-työkalut, joita ei muilta palvelutarjoajilta saa. Tietyn yleisön käyttäytymisen ymmärtämisestä tai kampanjoiden tavoitettavuudesta on hyötyä jo mainonnan suunnitteluvaiheessa, ei pelkästään tulosten seurannassa.

Jos siis olet kiinnostunut LinkedIn-mainonnasta, pääset näillä vinkeillä hyvään alkuun. Fonecta auttaa ja tukee sinua sekä mainonnan suunnittelussa että tulosten analysoinnissa. Autamme sinua mielellämme ja jaamme tietoa siitä, miten saat parhaat tehot irti LinkedInistä.

Haluatko tietää lisää LinkedIn-mainonnasta?