Miksi LinkedIn-mainonta kannattaa?

Kanavia ja yhteisöjä on tänä päivänä verkossa pilvin pimein ja yrityksen onkin valittava huolella kanavat, joissa näkyä ja yleisöt, joille näkyä. Jos b2b-päättäjien huomio on tärkeää sinun yrityksellesi, on LinkedIn-mainonta sinua varten.

LinkedInissä tavoitat valtavan määrän yritysten päättäjiä, jotka ovat otollisimmassa mielentilassa liiketoimien kannalta. Saat kohdistettua viestisi tietyn alan ja ammatin ihmisille tarkemmin kuin missään muussa kanavassa, tavoitat ihmiset ostoprosessin eri vaiheissa, ja mainonnan tehokkuuden mittaaminen sekä optimointi on helppoa.

Avaamme sinulle 5 tärkeintä syytä, miksi LinkedIn on tehokas ase yrityksen b2b-markkinoinnissa.

LinkedIn on suurin maailmanlaajuinen ammattilaisverkosto

LinkedIn on johtava b2b-yhteisö, jossa rekisteröityneitä käyttäjiä on tänä päivänä jo 450 miljoonaa. Heistä 40 miljoonaa on yrityksen päättävässä asemassa ja 61 miljoonaa on senioritason vaikuttajia. Pelkästään Euroopassa LinkedIn-jäseniä on 111 miljoonaa, ja Suomessakin jäseniä on miljoona.

Se, missä kanavissa sinun tulisi mainostaa, riippuu yrityksestäsi ja tavoitteistasi. Kuluttaja-asiakkaasi tavoitat sosiaalisen median kanavista parhaiten esimerkiksi Facebookissa. Sen sijaan b2b-myyntiin ja -markkinointiin LinkedIn on lyömätön väylä. Käyttäjät ovat suurimmaksi osaksi jo useamman vuoden työelämässä olleita ammattilaisia, ja kaiken lisäksi he ovat liikkeellä tositarkoituksella.

LinkedIn-käyttäjien mieli on avoin bisnekselle

Facebookista haetaan yleensä kavereiden arkipäiväisiä kuulumisia, hauskoja videoita päivän viihdykkeeksi, illanviettopaikkoja, ravintoloita ja tapahtumia. Twitter on lyhyiden, ajankohtaisten asioiden ja keskustelujen foorumi, Instagram on omistettu kuville. Kyseisistä kanavista ei etsitä eikä kaivata ammatillista sisältöä.

LinkedIniin sen sijaan ei kirjauduta kissavideoiden, matkakuvien tai kaverien kuulumisten vuoksi, vaan puhtaasti ammatillisin tarkoitusperin. Sieltä haetaan hyödyllisiä artikkeleita, kiinnostavia kontakteja, uusia haasteita työuralle – tai tarpeellisia bisneskumppaneita.

LinkedInissä käyttäjän mielentila on siis eri tavalla avoin yrityksesi viestille. Potentiaalisten liidien löytämisen lisäksi LinkedIn on oiva paikka kasvattaa yrityksesi ja brändisi tunnettuutta ammatillisissa piireissä.

Aloita LinkedIn-mainonta helpon oppaan avulla!

LinkedIn-mainonta tavoittaa tarkkaan kohdennetut yleisöt

LinkedIn kerää arvokasta, uniikkia tietoa käyttäjistään, minkä ansiosta voit kohdentaa viestisi ryhmille, joita et löydä samassa laajuudessa mistään muusta palvelusta.

Valittavana ovat tietysti perinteiset demografiset tekijät kuin ikä, sukupuoli ja maantieteellinen sijainti. Sen lisäksi voit käyttää kohdennuksessa kriteereitä, kuten missä asemassa henkilö on yrityksessä, millä alalla hän työskentelee, missä yrityksessä hän työskentelee ja minkä kokoluokan yritys on kyseessä. Saatat myös hyötyä tiedosta, onko henkilö etsimässä uusia töitä, mitä hän on opiskellut, mihin ryhmiin hän kuuluu Linkedinissä ja millaiset kiinnostuksen kohteet hänellä on.

LinkedInissä tavoitat asiakkaat eri vaiheissa ostopolkua

Yrityksesi LinkedIn-sivulla voit julkaista orgaanisesti (eli maksutta) materiaalia, joka näkyy seuraajillesi. Seuraajat ovat henkilöitä, jotka tuntevat jo yrityksesi, mutta sinä haluat löytää uusia, relevantteja kontakteja. Laajempiin yleisöihin ostopolun eri vaiheissa pääset käsiksi LinkedIn-mainonnan avulla, eikä tehokas mainonta LinkedInissä vaadi massiivisia investointeja.

Uutisvirrassa eli feedissä saat ihmisten mielenkiinnon hyvin ajastetuilla, suunnitelluilla ja kohdennetuilla mainoksilla eli sponsoroidulla sisällöllä. Lisäksi voit kiinnittää ihmisten huomion Display- eli näyttömainoksilla uutisvirran reunassa ja näin edesauttaa brändisi jäämistä ihmisten mieleen. InMail-mainonta sen sijaan antaa mahdollisuuden kohdentaa viestisi yrityksellesi tärkeiden ihmisten LinkedIn-Inboxiin. Tämä on ikään kuin erityisen tarkkaan kohdistettua sähköpostimarkkinointia, josta on hakuammunta kaukana.

Mainonnan tehokkuuden mittaus on nopeaa ja helppoa

LinkedIn-mainontaan investoitava alkupääoma on pieni ja hinnoittelu on selkeää. Esimerkiksi sponsoroidussa sisällössä voit valita, veloitetaanko mainoksista klikkiperusteisesti (CPC, cost per click) vai näyttöperusteisesti (CPM, cost per impression). Saat myös kattavaa dataa siitä, kuka mainoksesi näkee ja kuka niitä klikkaa. Näin näet helposti, ovatko toimenpiteesi johtaneet haluttuihin tuloksiin vai pitäisikö niitä muokata.

Kuka on klikannut mainoksiasi LinkedIn-feedissä? Toimivatko ihmiset haluamallasi tavalla nähtyäsi mainoksesi? Ovatko nämä ihmiset kohdeyleisöäsi? Kuinka paljon kohderyhmäsi ihmisiä voisit potentiaalisesti tavoittaa optimoimalla mainoksiasi? Tämä kaikki tieto on LinkedIn-mainostajan saatavilla, ja tekee siksi mainonnasta erittäin kustannustehokasta.

Fonecta on LinkedInin ainoa suomalainen mainostajakumppani. Aloita tuloksekas LinkedIn-mainonta kanssamme!