LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi asiakkaita tavoittaa monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

Aiemmin kerroimme, miksi LinkedIn on arvokas markkinointikanava erityisesti B2B-yrityksille, jotka voivat tehokkaasti saavuttaa monenlaisia markkinointitavoitteita tässä maailman laajimmassa ammattilaisverkostossa. Nyt pureudumme syvemmälle siihen, miten se käytännössä tapahtuu.

Ensimmäinen askel on luoda toimiva LinkedIn-yrityssivu ja mainostili – sitten olet valmis aloittamaan LinkedIn-mainonnan. LinkedInin eri mainostusmuodot ovat:

  • Sponsored content
  • Sponsored InMail
  • Display Ads
  • Dynamic Ads
  • Text Ads

Sponsored content eli sponsoroidut päivitykset

Sponsored content tarkoittaa yrityksesi tuottamaa sisältöä, kuten artikkeleita, jotka näkyvät valitsemasi kohdeyleisön LinkedIn-uutisvirrassa. LinkedInin käytöstä tehtyjen tutkimusten mukaan B2B-päättäjistä 74% valitsee kumppanikseen yrityksen, joka on ensin tarjonnut heille hyödyllistä sisältöä, ja 94% B2B-mainostajista käyttää LinkedIniä sisällön jakamiseen – joten eikö sinunkin kannattaisi? Sponsoroiduilla päivityksillä:

  • Tavoitat laajan ja hyvin rajatun yleisön kaikilla päätelaitteilla.
  • Saat yrityksellesi näkyvyyttä uusien kohderyhmien keskuudessa.
  • Lähetät liikennettä kotisivuillesi.

Lisäksi sponsoroituihin päivityksiin liittyvät nämä hyödyt:

  • Päivityksistä voi tykätä, niitä voi kommentoida tai jakaa, jolloin ne tavoittavat yhä uusia yleisöjä.
  • Mainoksen näkijä voi klikata mainoksesta suoraan myös “Follow”-nappia.
  • Päivitykset ovat erinomainen b2b-sisältömarkkinoinnin väline ja inbound-markkinoinnin tuki.
  • Sponsoroitu sisältö on hyvä tapa aloittaa LinkedIn-mainonta.

Mitä Sponsoroidun sisällön luomisessa on hyvä ottaa huomioon:

  • Kenelle haluat viestisi kohdistaa?
    Käytä LinkedInin tarkat kohdistamismahdollisuudet huolella. Tarkkaile samalla kohderyhmän kokoa sitä mukaa kun lisäät suodattimia, ettet suodata koko yleisöä pois.
  • Miten saat kohderyhmäsi huomion?
    LinkedIn-käyttäjät ovat kiinnostuneita relevanteista ammattilaissisällöistä – keskity siis tarjoamaan kohderyhmällesi kiinnostavaa ja heille arvokasta sisältöä. Erotu informaatiotulvasta kohderyhmää puhuttelevalla viestillä, kuvilla ja infograafeilla.
  • Mitä olet valmis maksamaan?
    Mainoksesta maksetaan per klikkaus (CPC) tai per tuhat näyttöä (CPM). Lopullinen hinta riippuu monesta tekijästä, kuten kohderyhmästä, joten LinkedIn-mainontaa aloittaessa kannattaa olla kärsivällinen ja malttaa testata eri strategioita löytääkseen parhaan kustannus-hyöty-tason.

Sponsored InMail eli suoraviesti

Sponsored InMail on henkilökohtainen viesti lähetettynä suoraan vastaanottajan LinkedIn-postilaatikkoon. InMail tavoittaa tehokkaasti kohdeyleisösi, sillä:

  • InMail löytää aina takuulla perille: toisin kuin perinteisellä sähköpostilla, ei sillä ole vaaraa joutua roskapostikansioon.
  • Jakamaton huomio kohderyhmässäsi on varmempi: vastaanottaja voi saada viestin vain kerran 60 päivässä, ja LinkedIn-käyttäjät ovat taipuvaisia avaamaan InMail-viestit.
  • Markkinointiviestisi saapuu vastaanottajalle henkilön, eikä yrityksen nimissä, ja saa näin heti kättelyssä kasvot eri tavalla kuin tavallinen mainos.
  • Viestin lopussa komeilee selkeä Call-To-Action -nappi, joka rohkaisee viestin saajaa toimimaan.
  • Viestit lähtevät kohderyhmän jäsenille vain, kun he ovat aktiivisina LinkedInissä, joten et lähetä myöskään viestejäsi turhaan postilaatikkoon roikkumaan.

Mitä ottaa huomioon InMaileja lähettäessä?

  • Vaikka tilaa on, pidä viestisi lyhyenä ja ytimekkäänä. Vastaanottajan mielenkiinto herpaantuu, jos asiaan ei päästä nopeasti.
  • Lähetä vain hyödyllisiä, toimintaan kannustavia viestejä. Kehota vastaanottajaa lataamaan uusin oppaasi, lähetä vastustamaton palvelusi kokeilutarjous tai kutsu vastaanottaja webinaariin tai tapahtumaan. Pitkiä artikkeleita kannattaa tarjota Sponsoroiduissa tilapäivityksissä, mutta ei InMail-postilaatikossa.
  • Kohdenna InMail erittäin tarkkaan. Suoraviesti tuottaa parhaan tuloksen, kun lähetät sen huolella suodatetulle kohderyhmälle, etkä ammu viestejä umpimähkään.

Display Ads eli bannerimainokset

Display-mainokset ovat bannerimainoksia LinkedInissä, jotka ohjaavat kohderyhmääsi halutun sisällön pariin. Toisin kuin normaalissa Display-mainonnassa, LinkedInin bannerimainokset päätyvät kohderyhmäsi tietokoneen ruudulle 100% varmasti. Varman näkyvyyden lisäksi bannerimainoksissa kannattaa huomioda, että:

  • Tämä mainosmuoto sopii erityisen hyvin brändinrakennukseen ja yrityksen tunnettuuden kasvattamiseen halutun kohderyhmän keskuudessa.
  • Display Ad -bannerimainokset näkyvät ainoastaan desktop-laitteilla.

Dynamic Ads eli dynaamiset mainokset

Dynaaminen mainos LinkedInissä erottuu perinteisestä bannerimainoksesta siten, että siihen generoidaan mukaan käyttäjän oma profiilikuva mainosviestiä tukemaan.

Dynaamisten mainosten hyötyjä ovat:

  • Dynaaminen mainos herättää käyttäjän huomion tehokkaasti personoidun ulkonäkönsä ansiosta.
  • Tekstisisältö on tiivis ja mainoksen selkeä Call-To-Action -viesti kehottaa vahvasti toimimaan.
  • Hyvä keino saada lisää seuraajia LinkedIn-yrityssivulle sekä tehokas ja hyvin konvertoiva mainosmuoto tuotteen tai palvelun mainostamiseen.

Text Ads eli tekstimainokset

Text Ad -mainos voi koostua tekstistä ja kuvasta tai pelkästä tekstistä ja se voi näkyä kohdeyleisölle uutisvirran sijaan LinkedInin oikean reunan bannerissa. Text Ad -mainosmuotoon liittyviä ominaisuuksia ovat:

  • Käyttäjä voi kohdata mainoksesi monessa paikassa LinkedInissä: pääsivulla, yritysten sivuilla, profiilisivuilla, ryhmien sivuilla sekä InMail-postilaatikossa.
  • Text Ad sopii lyhyille ja ytimekkäille viesteille, jotka osuvat suoraan kohderyhmäsi tarpeisiin ja kehottavat toimintaan.
  • Tekstimainokset on helppo rakentaa itsepalvelutyökalun avulla ja ajastaa halutuksi jaksoksi, halutulle budjetille.
  • Maksat mainoksista näyttö- tai klikkiperusteisesti (CPM tai CPC).

Kuten muissakin mainosmuodoissa, tekstimainoksia rakentaessa kannattaa huomioida kohderyhmärajaus, tehokas ja puhutteleva viesti sekä mainoksen tavoite.

Lue lisää LinkedIn-mainonnasta ja kohdentamisesta.

 

Miten rajata juuri oikea kohderyhmä? Mistä tiedän, onko mainonta kannattavaa? Miten analysoin LinkedIn-mainonnan tuloksia? Miten muodostan kiinnostavan markkinointiviestin?

Kysy meiltä. Fonecta on LinkedInin yksinoikeutettu mainoskumppani Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että pystymme tarjoamaan LinkedInin itsepalvelutyökalua kattavammat mainosmuodot, ja kaikki suomenkielellä. Näiden lisäksi asiantunteva palvelumme takaa kattavan raportoinnin, laajaa käyttäjätietoa ja aina viimeisimmän datan mainosten suunnittelun tueksi.