Kotisivuni on hakukoneoptimoitu, tarvitsenko hakusanamainontaa?

Hienoa, yrityksesi kotisivut on hakukoneoptimoitu – olet siis askeleen lähempänä parempaa näkyvyyttä hakukoneissa! Hakukoneoptimointi on parhaimmillaan erittäin tehokas hakukonemarkkinoinnin keino, mutta sen taika ei tapahdu yhdessä yössä. Jos sivustosi optimointi on toteutettu äskettäin, et todennäköisesti näe tuloksia vielä tänään, huomenna tai kuukaudenkaan päästä.

Odottavan aika on pitkä – haluaisit kotisivusi jo nyt Googlen kärkipaikoille. Mikä siis avuksi? Kun hakukoneoptimointi on hidasta ja pitkäjänteistä työtä, ja sen tulokset näkyvät vasta kuukausien päästä, hakusanamainonta toimii kuin raketti. Saat mainoksesi näkyviin hakukoneissa jo samana päivänä, kun näpyttelet sen kampanjaasi. Kävijäliikennettä, ja mahdollisesti jopa yhteydenottoja alkaa tulla lähes välittömästi.

Miten menestyt parhaiten hakukoneoptimoinnissa?

Hakusanamainoksella voit päästä hakutulosten huipulle

Hakusanamainontaa tehdään ylivoimaisesti eniten maailman suosituimmassa hakukoneessa, Googlessa. Mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa luonnollisten tulosten yläpuolella ja alapuolella. Ne on helppo tunnistaa vihreistä Mainos-tunnisteista, jotka sijaitsevat otsikkotekstin alla, sivustolle ohjaavan URL-osoitteen vasemmalla puolella. Muistat ehkä, että aiemmin mainoksen huomioväri oli keltainen, mutta Google teki mm. huomioväriin, mainosten sijoitteluun ja mainostekstien pituuteen muutoksia vuonna 2016.  Jos olet valmis maksamaan, ja sivustosi on laadullisesti kunnossa, ammattitaitoisesti toteutetun hakusanamainonnan avulla voit päästä hakutulosten kärkeen Googlen mainoshuutokaupassa.

Ei joko tai, vaan sekä että – tarvitset molempia

Ideaalein ratkaisu on ostaa kotisivullesi hakukonemarkkinoinnin koko paketti, eli sekä hakusanamainonta että hakukoneoptimointi. Hakusanamainonta tukee tehokkaasti hakukoneoptimoinnin työtä, eli verkkosivusi löydettävyyttä hakukoneissa. Se tuo sivustollesi kävijöitä nopeasti ja hintatakuulla: maksat vain todellisesta liikenteestä, eli klikeistä sivustollesi.

Mainonta kannattaa aloittaa heti, kun sivuston hakukoneoptimointi on tehty. Hakukoneoptimoinnin tulokset, eli sivustosi nousu hakukoneissa, kestää parhaimmillaankin muutaman kuukauden, mutta mainonta voi näkyä välittömästi Googlessa. Mainonnan avulla tuot verkkosivusi esille hakukoneissa jo tänään. Saat sivustollesi välittömästi liikennettä mainosten kautta, samalla kun se nousee pikkuhiljaa luonnollisissa hakutuloksissa. Varsinkin jos olet uusi yrittäjä, saat brändillesi näkyvyyttä verkossa heti, kun kotisivusi on valmis ja optimoitu.

 

Testaa kotisivujesi kunto maksuttomalla laatutestillä!

Miten hakukoneoptimointi tukee hakusanamainontaa?

Hyvin hakukoneoptimoitu sivusto tukee mainontaa kokonaisvaltaisesti: loogisesti ja selkeästi rakennetulle sivustolle on helppo ohjata mainoksia, samalla Googlen mainokselle antamat laatupisteet kasvavat. Sivuston sisällöt on kirjoitettu tärkeimmät avainsanat huomioiden, ja palvelut on eroteltu omille välilehdilleen, joten mainokset on helppo kohdistaa juuri oikeille laskeutumissivuille.

Hakusanamainonnalla reagoit nopeasti muutoksiin

Joulu, juhannus tai jokin muu sesonki on jo ovella, etkä ole ehtinyt varautua markkinointiin ajoissa? Ei hätää – hakusanamainonnalla ehdit loppumetreilläkin kisaan lahja- ja aleostoksia tekevistä asiakkaista! Sen avulla reagoit nopeasti yllättäviinkin muutoksiin ja tapahtumiin tai saat yhtäkkisesti syntyneen kampanjaidean nopeasti esille.

Lyhytkestoisten kampanjoiden verkkomainonta on kannattavinta toteuttaa hakusanamainonnalla, jonka ansiosta saat nopeasti paljon näkyvyyttä kampanjallesi. Jos sinulla on verkkokauppa, mainonta soveltuu sinulle hakukoneoptimoinnin lisäksi erityisen hyvin – sen avulla tuot tehokkaasti esille tiuhaan tahtiin vaihtuvia kampanjoita. Hakukoneoptimointi puolestaan pitää huolen verkkosivusi pysyvämmästä perusnäkyvyydestä ja -löydettävyydestä.

Vaikeimmilla termeillä voittoon

On avainsanoja, jotka ovat todella kilpailtuja, ja joilla verkkosivuasi on lähes mahdotonta saada ensimmäiselle sivulle hakukoneoptimoinnin avulla. Haluaisit kuitenkin saada näkyvyyttä ja kävijäliikennettä juuri näillä avainsanoilla, hinnalla millä hyvänsä. Todennäköisesti kyseiset termit ovat kilpailtuja myös hakusanamainonnan puolella, mutta jos olet valmis korottamaan panoksia, voit saavuttaa etusivun paikan. Tulokset ovat varmempia, kun sivustosi laatu on kunnossa Googlen näkökulmasta. Tästä yleensä hakukoneoptimointi pitää huolen

Kyllä, tarvitset sekä hakukoneoptimointia että hakusanamainontaa

Jos tavoitteenasi on yrityksesi näkyvyyden parantaminen sekä myynnin lisääminen, toisiaan täydentävät hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi tuovat yhdessä parhaat tulokset. Niiden avulla tavoitat oikean asiakkaan oikeaan aikaan, oikeasta kanavasta. Hakusanamainonta kannattaa kohdistaa kuluttajiin, jotka ovat lähellä ostopäätöstä, jolloin maksat vain ostavista kävijöistä. Hakukoneoptimoinnilla saavutetun, niin sanotun ansaitun näkyvyyden kautta voit tavoitella kuluttajia, jotka ovat vasta ostopolun alussa. Luonnollisten tulosten kautta tulevat klikit eivät maksa sinulle mitään.

Me olemme kaikki erilaisia, myös hakukonekäyttäytymisessämme: osa hakukoneiden käyttäjistä ei koskaan klikkaa mainoksia, kun taas toiset klikkailevat niin mainoksia kuin luonnollisiakin tuloksia. Myös siksi on tärkeää hyödyntää molempia hakukonemarkkinoinnin kanavia, sekä hakusanamainontaa että hakukoneoptimointia. Yhdistämällä tämän tehokaksikon, saavutat huimia tuloksia sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Jos siis haluat hyödyntää tehokkaasti hakukonemarkkinoinnin mahdollisuuksia, niin kyllä, kun kotisivusi on hakukoneoptimoitu, tarvitset myös hakusanamainontaa.

Mitä hyötyjä hakusanamainonta tuo tullessaan?