Huippuunsa hiottu verkkolöydettävyys tuo sinulle paikallisia asiakkaita

Nykyään on trendikästä suosia paikallista palveluntarjoajaa − mieluusti mahdollisimman lähellä omaa sijaintia. Ethän halua antaa yhdenkään yrityksesi lähellä liikuskelevan asiakkaan livahtaa liikkeesi oven ohitse? Kun yrityksesi verkkolöydettävyys on kunnossa eli tiedot ovat oikein ja yhteneväiset mahdollisimman monessa kanavassa, yrityksesi komeilee ensimmäisten joukossa paikallistamiseen perustuvaa hakua käyttävien asiakkaiden mobiililaitteiden näytöillä. Fonectan käyttämän Yext-palvelun tutkimuksen mukaan 76% ihmisistä, jotka käyttävät paikannukseen perustuvaa hakua palveluita etsiessään, vierailevat yrityksessä vielä saman päivän aikana. 28% näistä vierailuista johtaa ostotapahtumaan.

Ihmiset tekevät lukemattomia palveluihin keskittyviä mobiilihakuja päivittäin. Potentiaaliset asiakkaat etsivät ravintolaa, kampaamoa, suutaria, autovuokraamoa, pesulaa tai mitä palvelua he ikinä sattuvatkaan sillä hetkellä tarvitsemaan – ja nykyään he haluavat löytää nimenomaan paikallista palvelua. Paikallistamiseen perustuva palveluiden hakeminen on helpottanut ihmisten elämää, ja sen suosio kasvaa vauhdikkaasti.

Hakutrendi: asiakas etsii häntä lähimpänä sijaitsevaa palvelua

Hakukonejätti Googlen mukaan ”minua lähellä” -mobiilihaut ovat kasvaneet 146% viime vuoteen verrattuna. Miksi näin on? Kasvu perustuu puhtaasti tarpeeseen; jos autostasi puhkeaa rengas, nälkä yllättää lasten kanssa liikkuessa tai sinun olisi äkkiä löydettävä lähin pankkiautomaatti, tartut luultavasti ensimmäisenä älypuhelimeesi tai tablettiisi ja googletat ratkaisun tarpeisiisi.

Varsinkin palvelua välittömästi tarvitsevat asiakkaat haluavat ensisijaisesti löytää heitä kaikkein lähinnä sijaitsevan palveluntarjoajan, ja tämä on mahdollista nykyajan mobiililaitteiden paikannustoiminnon avulla. ”Minua lähellä” -haut ovat nousussa, sillä tiedon halutaan löytyvän nopeasti & palvelun paikallisesti. Ja vaikka asiakkaat tietysti arvostavat yhä palvelun laadukkuutta, vaikuttaakin siltä, että normaalisti palveluntarjoajan valintaan vaikuttavat kriteerit (kuten hintataso ja arvostelut) saattavat jäädä sijainnille kakkoseksi.

Testaa, kuinka suuri osa asiakkaista hakee palveluitasi mobiililaitteella!

Verkkolöydettävyys on nykyajan Keltaiset Sivut

Miten sitten saavuttaa nämä paikannushakua hyödyntävät asiakkaat? Avainsana on verkkolöydettävyys. Verkkolöydettävyys voi tuntua terminä etäiseltä, mutta viimeistään nyt siihen olisi aika tutustua. Voi sanoa, että verkkolöydettävyys vastaa merkitykseltään Keltaisten Sivujen tarjoamaa palvelua. Siinä missä jokaisen yrityksen kannatti ennen löytyä Keltaisilta Sivuilta, on jokaisen yrityksen nykyään löydyttävä verkosta.

Keltaisten Sivujen aikaan riitti, että oma yritys löytyi yhdestä paikkaa, oikean palvelun alta. Nykyään tilanne on hyvin erilainen: jos yrityksen tietoja ei löydy verkossa mahdollisimman monesta paikasta, vaarana on jäädä nopeutta suosivan, mobiiliorientoituneen käyttäjäkunnan katvealueelle. Tämä taas näkyy suoraan yrityksen tuloksessa, kun asiakkaat suuntaavat niihin yrityksiin, joiden löydettävyys on kunnossa.

Verkkolöydettävyys tuo asiakkaat kynnyksellesi

Tiedämme jo, että Google arvostaa laadukasta verkkosivustoa, jossa on hyvää sisältöä, teksti on hakukoneystävällistä ja sisältö päivittyy säännöllisesti. Eikö tämä sitten riitä verkkolöydettävyyden varmistamiseksi? Vastaus on: ei riitä. Mitä useammassa kanavassa yrityksesi tiedot sijaitsevat, sitä enemmän Google arvostaa yritystäsi hakutuloksissaan ja nostaa sen paikallishakua käytettäessä esille.

Tämän takia yhteystietojen kannattaa löytyä mahdollisimman monesta eri mediasta – ja yhteneväisinä! Jos yrityksesi tietoja ei löydy tai tiedot ovat ristiriitaisia esimerkiksi puhelinnumeron muutoksen tai osoitteenvaihdon takia, voi paikallishaussa edellesi kiilata yritys, joka sijaitsee todellisuudessa kauempana asiakasta mutta jonka tiedot ovat yhteneväiset kaikissa hakukoneen huomioimissa lähteissä. Asiakkaat voivat siis kulkea lähempänä sijaitsevan liikkeesi ohitse, koska Google on näyttänyt heille kilpailijasi osoitteen.

Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman luotettavaa tietoa, joten ne suosivat tuloksissaan yritystä, jonka tiedot ovat yhteneväiset.

Kauhea homma! Miten saan yritykseni yhteystiedot helposti mahdollisimman moneen paikkaan?

Olipa kyseessä sitten pieni kivijalkaliike tai suuri korporaatio, ei verkkolöydettävyyden läpikäymiseen välttämättä löydy aikaa. Tiedätkö edes, missä kaikkialla yrityksesi tiedot näkyvät?  Fonecta tarjoaa tehokkaat, helpot ja luotettavat ratkaisut optimaaliseen verkkolöydettävyyteen ja etulyöntiaseman paikallistamiseen perustuvissa hauissa. Fonectan Kontakti -tuotteen avulla yrityksesi löytyy suomalaisten käyttämistä haku-, kartta- ja sosiaalisen median palveluista sekä laajasta joukosta muita medioita. Jos yrityksen yhteystiedot muuttuvat, ne voi päivittää kaikkiin kanaviin helposti yhdestä paikasta. Tietojen hallinnointi on vaivatonta ja voit aina olla varma siitä, että verkkolöydettävyys on vahvalla pohjalla.

Vinkki: tarkista tietosi säännöllisesti

Lopuksi annamme helpon ja ilmaisen neuvon: googleta yrityksesi tiedot säännöllisesti. Näin pysyt kartalla siitä, mitä asiakkaasi yrityksestäsi näkevät. Mikäli huomaat jonkin olevan vinossa, kaipaisit parempaa löydettävyyttä tai tarvitsisit muita digitaalisen markkinoinnin palveluita, pystymme varmasti olemaan sinulle avuksi. Ota yhteyttä Fonectan digimarkkinoinnin asiantuntijoihin!