Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu.
Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.
Mitä hakukoneoptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

Onko nykyiset kotisivusi optimoitu?

1. Tarkkaile kotisivuillesi tulevaa liikennettä

Google Analyticsin avulla seuraat tarkasti kotisivujesi kävijäliikennettä. Näet mm. mistä eri kanavista kävijät tulevat – ovatko he löytäneet sivuillesi Googlen orgaanisista hakutuloksista, jonkin sosiaalisen median kanavan kautta, uutiskirjeestä tai vaikka maksullisen Google-mainoksen kautta.

Hakukoneoptimoijaa kiinnostaa tietysti se, miten paljon kävijöitä löytää sivuille Googlen orgaanisten hakutulosten perusteella. Seuraa kunkin kotisivujesi välilehden liikennettä erikseen ja tutki, onko liikenteessä piikkejä tiettyinä ajankohtina – näin voit myös päätellä, onko jokin optimointitoimenpide alkanut purra, tai onko kävijöiden käytöksessä muita kausittaisia trendejä, joita voit ehkä hyödyntää muissa markkinointikanavissa, kuten Google-mainonnassa, uutiskirjeissä tai Facebookissa.

Mitä useampi löytää Google-haun kautta sivuillesi, sitä enemmän potentiaalisia asiakkaita kotisivuillasi käy. Mutta myös Googlelle kotisivujesi liikenteen määrällä on merkitystä: mitä enemmän liikennettä, sitä suositummaksi se sivun ymmärtää ja sitä korkeammalle se sen hakutuloksissa nostaa.

2. Tarkkaile kotisivujesi sijoituksia Googlen hakutulossivuilla

Yleensä kukin kotisivujen välilehti optimoidaan löytymään jollain tietyllä hakusanalla tai saman teeman hakusanoilla. Haluat (toivottavasti) myös seurata, miten kotisivusi todellisuudessa sijoittuu Googlen hakutuloksissa, kun potentiaalinen asiakas tekee Googlessa haun juuri näillä termeillä. Mitä ylemmäs hakutuloksiin sivusi sijoittuvat, sitä todennäköisemmin niitä päädytään klikkaamaan – harva kun päätyy klikkaamaan Googlen kakkossivun tuloksia, tai edes ensimmäisen sivun viimeisiä tuloksia.

Tässä voit käyttää esimerkiksi Google Search Console -työkalun Search Analytics -osiota. Voit suodattaa yhden sivun kerrallaan ja näet, millä hakusanoilla sivustollesi on päädytty, ja mille sijalle sivu Googlessa sijoittuu kullakin hakusanalla.

Jos sivut eivät sijoitu edes ensimmäiselle hakutulossivulle toivotuilla hakusanoilla, sinun kannattaa harkita kyseisten sivujen uudelleenoptimointia. Voit esimerkiksi lisätä relevanttia tekstiä ja käyttää haluttuja hakusanoja vielä strategisemmin sivun otsikossa, tekstin joukossa sekä metatiedoissa, ja tarkkailla sen jälkeen, onko toimenpiteillä vaikutusta.

3. Päivitä kotisivuja säännöllisesti

Google katsoo säännöllisesti päivitettävät verkkosivut relevantimmiksi hakutuloksiinsa kuin sellaiset, joilla ei tapahdu mitään muutoksia viikosta, kuukaudesta tai vuodesta toiseen.

Päivitykset ovat paitsi merkki Googlelle, että sivut ovat aktiiviset ja niistä pidetään huolta, myös luonnollinen tapa pitää huolta että kotisivuilla kävijöillä on aina tuoreinta, mielenkiintoista tietoa saatavilla yrityksestäsi ja toimialastasi.

Pienimmät päivitykset voivat liittyä eri sesonkien aukioloihin tai tarjouksiin, myös aktiivinen uutis- tai blogisivusto auttaa pitämään sivun aktiivisena. Jos sinulla on hyvää kuvamateriaalia yrityksestäsi ja sen toiminnasta, sitä kannattaa myös säännöllisesti lisätä sivustolle.

Kokosimme maksuttoman SEO-oppaan

 

4. Luo uusia sivuja verkkosivuillesi

Tämä liittyy osittain edelliseen kohtaan, eli uuteen sisältöön, jota uudet sivut normaalisti sisältävät. Uudet sivut myös kasvattavat sivuston kokoa, ja Google suosii hakutuloksissaan kattavia verkkosivuja, jotka käsittelevät monipuolisesti juuri sitä aihetta, jolla Google-haku on käynnistetty. Joten mitä kattavampi ja relevantimpi paketti kotisivusi Googlen silmissä on, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on päästä hakutulosten kärkeen.

Uudella välilehdellä kannattaa aina myös pyrkiä käyttämään mahdollisuuksien mukaan jotain uutta hakusanaa tai hakusanakokonaisuutta, jolla juuri tuo kyseinen välilehti löytyisi parhaiten Googlen hakutuloksista.

Jos et sivuston julkaisun jälkeen päivitä sivustoasi tai luo uusia sivuja, voi Google tulkita sen siten, että kyseinen sivusto ei ole aktiivinen, sisältää mahdollisesti vanhentunutta tietoa, ja sitä on turha näyttää hakutuloksissakaan. Muista kuitenkin, että uuden sisällön on syytä liittyä alaasi – Google ei palkitse mistä tahansa sisällöstä vaan se osaa lukea, mikä on kokonaisuutta katsoen relevanttia.

5. Pyri saamaan linkkejä laadukkailta sivustoilta

Google haluaa tarjota hakutuloksissaan mahdollisimman tarkasti kutakin hakua vastaavia, laadukkaita ja suosittuja sivustoja. Yksi tärkeä indikaattori Googlelle verkkosivujen laadusta ja suosittuudesta on se, linkittävätkö muut sivustot kyseiselle verkkosivulle.

Mitä laadukkaampi (Googlen mittapuulla) ja isompi sivusto sisältää linkin juuri sinun kotisivuillesi, sitä enemmän pisteitä sivustosi Googlen silmissä saa. Myös sosiaaliset signaalit merkitsevät, eli linkit ja liikenne kotisivuillesi sosiaalisen median kanavista, mutta kaikkein eniten merkitystä on linkeiltä toisilta verkkosivuilta.

Näitä linkkejä voit saada esimerkiksi erilaisten yhteistyöprojektien kautta (bloggaajat, muut yhteistyökumppanit) tai lehdistötiedotteista poikineiden verkkoartikkelien muodossa. On hyvä tiedostaa myös, että suuret määrät linkkejä huonolaatuisilta ja epämääräisiltä verkkosivuilta voivat huonontaa sivustosi arvoa Googlen silmissä, joten älä ala haalimaan linkkejä mistä tahansa, vaan tee se rehdisti ja luontevalla tavalla.

 

Hakukoneoptimointia ei tehdä vain hakukoneita varten

Yllä olevat toimenpiteet ovat perushakukoneoptimointitoimenpiteitä, mutta kuten huomaat, samalla ne parantavat sivustosi kokonaisvaltaista laatua ja toimivuutta. Joten pidä huoli, että vähintään nämä toimenpiteet kuuluvat säännölliselle tehtävälistallesi, ja pääset jo pitkälle!