Case: sääkohdennettu mainonta tarjosi ideoita sadepäivään

Kesän sadepäivien aikana verkon käyttäjät saattoivat törmätä mainokseen, joka kehotti käyttämään sadepäivän hyödyksi tilaamalla kännykkäkuvista aidot valokuvat. Mainostaja oli Ifolor ja sääkohdennetun display-mainosratkaisun toteuttaja Fonecta.

Kyseessä oli pilottihanke, jossa mainostettiin Ifolorin verkkokuvasovellusta kuluttajille, jotka selailivat verkossa huonon sään aikana.  Kohdennus rakennettiin Forecan luokitelluista sääennusteista saatavan rajapinnan avulla.

Sään luokittelua tarvitaan, koska esimerkiksi kymmenen celsiusasteen lämpötila kesällä tarkoittaa huonoa säätä, mutta helmikuussa se on suorastaan lämmin.  Avoimista tietolähteistä ei tätä valmiiksi luokiteltua säätietoa saa.

Fonecta valitsi sovitun sääkohdennuksen mainostajan tarpeisiin ja ajoi mainosta tällä kertaa sateisessa säässä selaileville kuluttajille:

silloin, kun käyttäjä tuli Fonectan tai verkostoon kuuluvan kumppanin verkkosivuille kaupungista, jossa ennusteen mukaan oli sateinen sää, näytettiin hänelle Ifolorin mainos.

Kohdentaminen tekee mainonnasta palvelua

Pilotti oli jälleen yksi askel pitkällä tiellä parantaa mainosten mielekkyyttä ja osuvuutta asiakkaille. Verkkomainonnan tavoitteena on luonnollisesti näyttää mainoksia vain potentiaalisille asiakkaille ja asiakkaat saavat markkinointiviestejä asioista ja palveluista, joista ovat aidosti kiinnostuneita.

Pilotin tulokset olivat lupaavat. Kesän sateisuuden ansiosta hyviä mainostuspäiviä oli paljon – jopa niin paljon, että mainosten näkyvyyttä rajoitettiin, jotta kampanjaa pystyttiin ajamaan tasaisesti läpi kesän. Pilotin tehokkuutta mitattiin CTR:llä eli sillä, kuinka suuri prosentti mainoksen nähneistä klikkasi sitä.

Pilottikampanjan CTR oli moninkertainen kohdentamattomaan referenssikampanjaan verrattuna.

Kohdennettu mainonta ja sen kehittäminen nousi korkealle suomalaisten markkinoijien tulevaisuuden panostussuunnitelmissa, joita tutkimme osana Markkinoinnin myytit –tutkimusta.

Tiedätkö, mitä suomalaiset milloinkin  hakevat? Miten kohdennettu mainonta voi hyödyttää juuri sinua?