8 vinkkiä joilla kotisivusi löytyy Googlesta

Kuvitellaan, että kotisivusi on täytekakku. Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi on sen herkullisen täytteen taidokas valmistusprosessi - ja samalla tärkeä osa optimointia. Resepti on yksinkertainen, eikä kaukana vertauskuvastaan: kun parannat sivustosi sisältöä, paranee käyttäjäkokemus, Google-näkyvyys sekä kävijämäärät, ja yhä useampi sivustolla kävijä konvertoituu asiakkaaksi. Hyvää kakkua halutaan lisää - joten sen täytteellä on merkitystä.

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joilla parannat kotisivun käyttäjäkokemusta ja annat hakukoneille tietoa sivustosi sisällöstä ja laadusta. Samalla kasvatat mahdollisuuksiasi sijoittua Googlen hakutulosten kärkeen asiakkaan hakiessa sitä palvelua, jota sinä tarjoat. Viittaamme hakukoneoptimoinnista puhuessamme vain Googleen – sama resepti pätee kyllä muihinkin hakukoneisiin, mutta ne tulevat kaukana jäljessä Googlen dominoidessa hakukonemarkkinoita.

Miksi pyrkiä Googlen orgaanisten hakutulosten kärkeen?

Koska kärkisijojen jälkeen peli on jo menetetty. Ensimmäiset 3-5 hakutulosta ansaitsevat leijonanosan klikeistä – harva etenee sen pidemmälle, saati toiselle sivulle saakka. Joten tutustutaanpa reseptiin tarkemmin.

Hakukoneoptimointi kannattaa pilkkoa helpommin sulateltaviin osiin:  off-site-optimointiin ja kotisivujen teknisiin ominaisuuksiin, eli kakun suosioon ja markkinointiin sekä aineksiin, jotka tekevät kotisivu-kakkusi rakenteesta toimivan. Tässä artikkelissa käsittelemme on-site-optimointia, eli sivustolla tapahtuvaan sisällön optimointia. Lähdetään siis leipomaan!

Testaa miten hyvin kotisivusi nyt toimivat.

1. Hakusanatutkimus: ota selville, mitä asiakas todella hakee

Uskotko tuntevasi asiakkaasi ja hänen tarpeensa niin hyvin, että hakusanatutkimukset ovat ajanhukkaa? Varmasti tunnetkin, mutta se ei tarkoita, että tunnet heidän nettikäyttäytymisensä. Tukeudu siksi mutu-tuntuman sijasta dataan, ja aloita sivustosi sisällön optimointi hakusanatutkimuksesta. Näin saat käsityksen siitä, millä termeillä palveluasi verkossa haetaan. Muutoin sivustosi parannukset ovat ajanhukkaa, ainakin jos tavoitteena on Google-näkyvyyden parantaminen. Anna asiantuntijoidemme selvittää toimialasi parhaat hakusanat.

2. Selkeä kokonaisuus: tarjoa asiakkaalle sitä, mitä hän etsii

Kun olet selvittänyt yrityksellesi relevantit hakusanat, rakenna kotisivut selkeäksi kokonaisuudeksi niiden ympärille. Sitä asiakas sivuiltasi etsii, ja sitä Google arvostaa. Sivu, jonka sisältö vastaa parhaiten sitä hakusanaa, jolla asiakas teki Googlessa haun, sijoittuu todennäköisemmin hakutulosten kärkipäähän.

Tee kullekin palvelulle oma sivunsa, jolle asiakas voi täsmällisesti päätyä Googlesta eri hakusanoja käyttäen. Valitse joka sivulle yksilöllinen, sivun sisältöä parhaiten kuvaava hakusana, jolla on hakuvolyymiä (tämä selviää hakukoneoptimointityökalujen, kuten Googlen Keyword Plannerin avulla). Näin Googlekin ymmärtää sivustoasi ja osaa ehdottaa hakutuloksissaan vielä täsmällisemmin hakuja vastaavia vaihtoehtoja.

3. Käytä hakusanoja hyvin, mutta harkiten

Kunkin sivun hakusanan tulisi esiintyä sivun pääotsikossa ja myös tekstissä muutamia kertoja perusmuodossaan sekä eri variaatioissa. Käytä hakusanoja kuitenkin maltillisesti. Google arvostaa sisältöä, joka parhaiten vastaa kyseisen sivun hakusanaa, mutta se ei tarkoita, että sinun tulisi toistaa hakusanaa tekstissä viisikymmentä kertaa. Tämä ei paranna hakukonesijoitustasi – päinvastoin.

4. Tekstin määrä: Googlelle enemmän on enemmän

Google arvostaa sivustoja, jotka tarjoavat kattavasti hakusanaa vastaavaa tekstisisältöä. Tuota siis kullekin välilehdelle tekstiä vähintään 300 sanaa, mielellään enemmän. Tämän pitäisi onnistua helposti, kun asetut asiakkaan saappaisiin ja mietit, millaisia yksityiskohtia hän haluaisi palvelustasi tietää. Jos kirjoittaminen ei ole oma vahvuutesi, anna sisällöntuotannon ammattilaisen auttaa.

5. Uniikki ja laadukas sisältö: pysy asiassa ja ole originaali

Innostuessasi edellisestä kohdasta, älä sorru kirjoittamaan mitä tahansa huttua kuvitellen, että määrä korvaa laadun. Älä myöskään lankea kopioimaan tekstiä muilta sivustoilta. Googlea on vaikeaa huijata – ja se rankaisee tiputtamalla asiattomien tai vilpillisten sivustojen sijoitusta. Heppoinen teksti ajaa epäilemättä myös sivullesi löytäneet asiakkaat pois.

6. Pidä huoli, että sivuillasi viihdytään: bounce rate laskee

Kannoillaan virtuaaliovensuussa kääntyvät asiakkaat nostavat myös bounce rateasi (sivuilta heti poistuvat kävijät) mikä laskiee mahdollisuuksiasi päästä hakutulosten kärkeen. Matalampi bounce rate kertoo, että sivustolla viihdytään, mikä tarkoittaa että olet onnistunut tarjoamaan kävijöitä kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä. Matalasta bounce ratesta huolehdit myös linkittämällä sivustosi yksittäisiltä sivuilta toisille sivuille. Näin tarjoat polkuja uusiin kiinnostaviin aiheisiin sivustollasi, pidennät siellä vietettyä aikaa sekä osoitat Googlelle, mitkä sivut ovat erityisen tärkeitä.

7. Title ja meta-description kuntoon

Title ja meta-description ovat Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko ja sivun lyhyt kuvaus, jotka yleensä silmäillään nopeasti ja niiden perusteella päätetään, klikataanko sivulle, vai kenties viereiselle, kilpailijasi sivulle. Siksi näissä molemmissa tulisi esiintyä sivun hakusana – senhän perässä asiakkaasi on hakua tehdessään – sekä lyhyt ja ytimekäs palvelun kuvaus ja toimintakehotus.

Jos palvelusi on sidottu paikkakuntaan, tuo myös paikkakunta esiin näissä teksteissä. Titlen ja descriptionin sallitut merkkimäärät voit tarkastaa helposti tällä työkalulla. Ja kuten muunkin sisällön, myös näiden tulee olla joka sivulla uniikit, eikä kopiot muilta sivuilta.

8. Viimeisenä: ne kuvat, ne kuvat, ne kuvat

Eikö kotisivuillasi ole kuvia? No laita nyt ainakin muutama elävöittämään sivustoasi! Yhä useampi verkossa surffaaja käyttää kuvahakua tehokkaasti ja kuvien merkitys verkkosisällössä korostuu jatkuvasti. Käytä laadukkaita kuvia – huonolaatuiset kuvat eivät anna hyvää kuvaa yrityksestäsi, ja palveluusi liittymättömät kuvat saattavat hämmentää. Myös suuret kuvakoot haittaavat käyttäjäkokemusta, jos kuvan latautumista saa odotella minuutteja.

Kuvatiedoston nimen tulisi olla kuvaava ja sisältää jonkin tärkeän hakusanan. Pidä nimi lyhyenä ja erottele sanat viivalla, vaikkapa siivouspalvelut-tampere. Kirjoita myös kuvaileva, luonnollinen ALT-teksti (Alternative Text), vaikkapa “Siivouspalvelut Tampereen alueella Yritys Oy:n ammattilaisilta”. Tämä näkyy vain silloin, jos itse kuva ei jostain syystä näy, mutta hyvillä ALT-teksteillä voit myös parantaa sijoitustasi kuvahaussa.

Onko sisällön optimoinnin resepti nyt hallussa?

Hyvä, sillä tässä lienee tekemistä hetkeksi – ja sitten voitkin jatkaa opiskelemaan lisää hakukoneoptimointia. Jos kotisivusi optimointi ei mahdu omaan kiireiseen yrittäjän aikatauluusi, mutta ymmärrät sen merkityksen asiakashankinnassasi, Fonectan hakukoneoptimoinnin asiantuntijat ovat aina valmiina auttamaan sinua ja liiketoimintaasi.