Tee-se-itse vai avaimet käteen? 5 vinkkiä joilla hankit hyvät kotisivut yrityksellesi

Hyvä verkkosivu voi parantuneen näkyvyyden lisäksi kasvattaa yrityksen myyntiä, vaikka kyseessä ei olisikaan verkkokauppa. Lähes kaikenlaiset yritykset voivat hyötyä kotisivuista. Lue, mitä pitää ottaa huomioon, kun olet hankkimassa kotisivuja yrityksellesi.

Nykyään ei voi liikaa korostaa yrityksen kotisivujen tärkeyttä. Sekä kuluttajat että yrityspäättäjät aloittavat useimmiten tiedonhaun verkossa. Verkkosivuilta haetaan tietoa yrityksen tarjoamista tuotteista ja palveluista, etsitään yhteystietoja ja toimipisteiden sijainteja, lähetetään tarjouspyyntöjä ja paljon muuta.

Onnistuneen verkkosivuston A ja O on etukäteen tehty huolellinen suunnittelu. Aivan liian usein yritykset tekevät tai teettävät kotisivut miettimättä, miksi ja miten ne kannattaa toteuttaa. Hyvällä verkkosivustolla on tavoite, sitä tukeva rakenne, oikeanlaista sisältöä ja verkkosivujen toiminnallisuutta tukeva ulkoasu. Hyvät yrityksen kotisivut myös toimivat sujuvasti niin tietokoneella kuin mobiililaitteillakin selailtuna. Listasimme helpot vinkit kotisivujen suunnitteluun.

Onko yritykselläsi jo kotisivut? Selvitä, kuinka hyvin ne toimivat!

1. Määrittele tavoite kotisivuillesi

Kotisivujen suunnittelu alkaa määrittelemällä niille tavoite. Haluatko esimerkiksi kasvattaa yrityksesi tunnettuutta, kertoa asiakkaille yrityksesi tuotteista tai palveluista vai saada kuumia liidejä myynnille? Tarjoatko ehkä mahdollisuutta tehdä ajanvaraus netissä tai myytkö tuotteita suoraan verkosta? Yksinkertaisimmillaan yrityksen verkkosivut toimivat yrityksen käyntikorttina netissä. Selkeän tavoitteen määritteleminen ohjaa koko muuta suunnitteluprosessia ja tuottaa paremman lopputuloksen.

Itse sivuston tavoitteiden määrittelemisen lisäksi kannattaa pohtia, ketä varten kotisivu tehdään. Kun verkkosivu puhuttelee juuri sinun yrityksesi kohdeyleisöä, voit kohdentaa viestisi tehokkaasti kaikkein potentiaalisimmalle asiakaskunnalle.

2. Suunnittele sivustorakenne, joka tukee tavoitetta

Hyvä sivustorakenne auttaa vierailijaa löytämään etsimänsä sivuilta ja ohjaa häntä kohti asettamaasi tavoitetta. Rakennetta miettiessä kannattaa asettua asiakkaan asemaan ja pohtia, mitä tämä haluaisi nähdä ja tietää ennen esimerkiksi ostopäätöksen, ajanvarauksen tai yhteydenoton tekoa.

Sivustorakenne tarkoittaa kokonaisuutta, joka koostuu etusivusta, muista sivuista ja mahdollisista alasivuista. Yksinkertaisimmillaan verkkosivu on pelkkä etusivu, mutta yleensä tarvitaan lisäksi muita sivuja. Nämä sivut pitää järjestää loogiseksi ja helposti navigoitavaksi kokonaisuudeksi, josta haluttu tieto löytyy nopeasti ja vaivattomasti. Hyvä sivustorakenne kuljettaa vierailijaa koko ajan asetettua tavoitetta kohti, olipa se sitten yhteydenotto, osto tai vaikka esitteen lataaminen.

3. Suunnittele toimiva ulkoasu ja koukuttavaa sisältöä

Todennäköisesti yleisin virhe on hypätä tavoitteen ja rakenteen suunnittelun ohi ja aloittaa verkkosivuston suunnittelu ulkoasusta. Sisällön ja ulkoasun pohtiminen kannattaa kuitenkin aloittaa vasta, kun sivuston konsepti on mietitty valmiiksi. Tällöin sisältö ja ulkoasu palvelevat todennäköisesti paremmin sivuston tavoitetta.

Ensimmäisenä kävijä kiinnittää huomionsa yleensä kuviin ja videoihin. Kuvat ovat mahdollisuus kertoa yrityksestäsi, sen tuotteista ja palveluista nopealla vilkaisulla. Käytitpä ammattivalokuvaajan ottamia kuvia, oman kamerasi otoksia tai kuvapankista hankittua materiaalia, huolehdi, että kuvat ovat laadultaan hyviä ja aiheiltaan yrityksesi ilmeen mukaisia. Hyvälaatuiset, relevantit kuvat tarjoavat positiivisen kuvan yrityksestäsi ja sen tarjoamista tuotteista. Panosta siis selkeisiin, näyttäviin ja houkutteleviin kuviin, joilla tuot tuotteitasi tai palveluitasi esiin asiakkaitasi kiinnostavalla tavalla.

Sivuston tekstisisällöllä on kaksi tärkeää tehtävää: tarjota vierailijan etsimää informaatiota ja parantaa sivuston hakukonelöydettävyyttä. Selkeä ja napakka otsikointi, oikeakielinen ja helppolukuinen tekstisisältö sekä mahdolliset korostukset ja tekstinostot tekevät tekstistä asiakasystävällistä ja miellyttävää lukea. Avainsanojen käyttö puolestaan parantaa sivuston houkuttelevuutta hakukoneiden silmissä. Käy lukemassa vinkkejä hakukoneystävällisen tekstin kirjoittamiseen. Kaiken kaikkiaan yrityksen kotisivun teksteihin kannattaa panostaa ja pyytää tarvittaessa apua ammattilaiselta.

4. Varmista, että sivusto toimii myös mobiilissa

Nykyään jo yli puolet nettihauista tehdään mobiililaitteilla, enimmäkseen älypuhelimilla. Jos selattava sivusto ei ole responsiivinen eli se ei muuntaudu mobiililaitteelle sopivaksi, on suuri riski, että vierailija kokee sivuston käyttämisen vaikeaksi ja poistuu sivustolta. Siksi on tärkeää varmistaa, että yrityksesi tuleva kotisivu on mobiiliystävällinen.

5. Tee-se-itse vai avaimet käteen?

Jää jäljelle se suuri kysymys: teenkö kotisivut itse vai tilaanko valmiit sivut? Tähän ei ole olemassa yhtä ja oikeaa vastausta, vaan se riippuu toteutettavan projektin laajudesta, sinun osaamisestasi ja kiinnostuksestasi sekä käytettävissäsi olevasta ajasta.

Jos tuntuu, että aikaa riittää, voit hyvin tehdä kotisivut alusta loppuun itse. Tarjoamme käyttöösi helpon alustan, jolla voit rakentaa sivut itse, voit kokeilla palvelua ilmaiseksi kahden kuukauden ajan. Tarjolla on runsaasti erilaisia sivumalleja suunnittelun pohjaksi. Sivuston ylläpito on helppoa ja tarvittaessa sinua auttaa suomenkielinen käyttäjätuki. Valmiit kotisivut ovat responsiiviset, eli niitä on helppo selata myös mobiililaitteilla.

Jos et halua tai ehdi rakentaa yrityksesi kotisivuja itse, Fonectan Avaimet käteen -kotisivut ovat tehokas ja edullinen ratkaisu. Sivusto suunnitellaan sinun ja yrityksesi toiveita ja tarpeita kuunnellen. Kotisivujen visuaalisesta ulkoasusta ja sisällöstä vastaa kokeneiden ammattilaisten joukko. Kaikki tekstit ovat ammattikirjoittajan suunnittelemia ja kirjoittamia. Suunnittelussa kiinnitetään huomiota mm. siihen, että sivuilla käytettävät hakusanat ovat niitä, joilla asiakkaasi sinua hakevat. Fonectan tekemät kotisivut toimivat kaikissa päätelaitteissa, joten asiakkaasi löytävät sinut myös mobiilisti.

Oletko hankkimassa kotisivuja yrityksellesi?