Kilpailijasi eivät nuku – nukutko sinä?

Yritysten kilpailutilanne on jatkuvassa kiihtyvässä muutoksessa. Vain pari vuosikymmentä sitten paikallisesti toimivan yrityksen markkina- ja kilpailukenttä oli maantieteellisesti rajattu lähialue. Digitaalisuuden myötä se pikkuhiljaa laajeni käsittämään koko Suomen, ja nyt jopa koko maailman, jossa markkinoita ja kilpailua korkeintaan rajoittavat kielet, kulttuurit sekä tietyt tulli- ja maahantuontirajoitteet. Suomalaisten yritysten kirittäjät ja niskaanhengittäjät on ryhmiteltävissä kolmeen: kova kotimainen, vielä kovempi kansainvälinen ja toiminnalliset toisinajattelijat eli alan uudistajat.

Usein yritys kohtaa uudistuneen kilpailutilanteen asiakaskuntansa kautta. Asiakas- ja liikevaihtokadon myötä herätään omien tuotteiden haasteisiin tai siihen, että markkinassa on vallalla jo täysin uudet toimintatavat, joista on jääty jälkeen.  Kilpailussa pärjäämiseen vaaditaan jatkuvaa hereillä oloa, nopeita päätöksiä ja rohkeutta muuttaa toimintamalleja; tehdä toisin kuin muut.

Mitä tarkoittaa olla hereillä?

Yritysten – niin pienten kuin suurten – on tarkasteltava ja kyseenalaistettava strategiaansa ja toimintaansa uudessa kotimaisessa ja kansainvälisessä kilpailuasetelmassa. Missä asiakkaat ovat huomenna, mitä he tarvitsevat seuraavaksi, mitä voin tarjota asiakkailleni paremmin kuin muut? Ja ennen kaikkea: miten voin auttaa asiakkaitani menestymään vielä paremmin?

Asiakkaat, aivan kuten mekin itse kuluttajina vertailemme ja tutkimme jatkuvasti eri vaihtoehtoja, kun ostamme tuotteita ja palveluita. Hakukoneet ovat tehneet siitä erittäin helppoa ja nopeaa. Tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokkuus ja helppous usein ratkaisee valinnan. Verkon yli toimivat palvelut tulevat yhä useammin muualta kuin kotipaikkakunnalta. Läheskään aina kyse ei ole siitä, että muualla osataan paremmin. Kyse saattaakin olla vain siitä, että valtakunnalliset tai kansainväliset yritykset ovat paremmin läsnä verkossa ja asiakkaiden löydettävissä.

Hereillä olo tarkoittaa valppautta ja valmiutta toimia ripeästi markkinoiden muutosten mukaan, kilpailukyvyn huippuunsa virittämistä. Vanhentuneet, usein raskaat toimintamallit on uskallettava haastaa, sillä menestyvämmät kilpailijat ovat jo tehneet niin. Voisiko yrityksen henkilökunnan osaamista vielä parantaa? Valittua toimintakenttää vieläkin täsmentää? Tarjottua laatua vielä nostaa tai hinnoittelua säätää? Kun nämä asiat ovat kohdallaan, vaikuttavat ne myönteisesti yrityksen mielikuvaan ja asiakastyytyväisyyteen.

Valmiina vastaiskuun!

Muutamat suomalaiset yritykset ovat rohkeasti tehneet vastaiskun ja menestyneet. Verkon kautta toimivat yritykset ovat meille yhtälailla mahdollisuus kuin uhka. Kansainvälinen markkina on samalla tavalla meille saatavilla kuin Suomen sisämarkkina on kansainvälisten toimijoiden ulottuvilla. Suomeakin isommat markkinat ovat otettavissa, kun osaa hommansa ja uskaltaa rikkoa rajoja, niin maantieteellisiä kuin oman pään sisäisiä. Esimerkiksi kapean markkinaraon yritykset voivat tänä päivänä toimia missä tahansa maailmassa ja silti tavoittaa kasvavaan liiketoimintaan vaadittavan asiakaskunnan. On vain varmistettava, että asiakkaat löytävät heidät. Meitä on täällä maapallolla 7 miljardia ihmistä. Markkinat on tarjolla jokaiselle palveluntarjoajalle, joka löydetään!

Vesa-Pekka Kirsi, liiketoimintajohtaja

Miten sinun yrityksesi sijoittuu kilpailijoihin verrattuna?