Kotisivut (Basekit)

Tee itse –kotisivut (Basekit)

Kotisivujen julkaisu

Videolla näytämme, miten helposti saat kotisivusi julkaistua.

Julkaisujärjestelmän käyttöohjeet

Löydät julkaisujärjestelmän käyttöohjeet täältä.

Ohjeistus kattaa seuraavat osa-alueet:

  • 1. Editori 7 - Teksti, fontit ja kuvat
    • 1.1. Kuva-albumit
    • 1.2 Tekstin lisäys ja muokkaus
    • 1.3 Kuvaeditorin käyttö
    • 1.4 Kuvapankin kuvat: etsintä ja käyttö
    • 1.5 Kuvien lisäys sivustoon
  • 2. Editori 7 - Sivut, kansiot ja navigointi
    • 2.1 Sivujen ja kansioiden lisäys sivustoon
    • 2.2 Navigointivalikon sivujen järjestyksen muuttaminen
    • 2.3 Navigointivalikko
  • 3. Editori 7 - Tyyli, teemat ja mallipohjat
    • 3.1 Mallipohjan muuttaminen
    • 3.2 Teema-välilehti
  • 4. Editori 7 - Lisäominaisuuksien ohjemateriaali
    • 4.1 Dropbox-lisäominaisuus
    • 4.2 PayPalin Osta nyt -lisäominaisuus
    • 4.3 Kuvagalleria-lisäominaisuus
    • 4.4 Sulauta-lisäominaisuus
    • 4.5 Lomakkeet, kyselyt ja tutkimukset

Sopimuskausi

Sopimus on voimassa kirjauspäivästä 12 kuukautta kerrallaan, kunnes se irtisanotaan. Sopimuksen voi irtisanoa viimeistään kuukautta ennen uuden kauden alkua.

Laskutus

Palvelu laskutetaan vuosittain. Laskutus käynnistyy viiden päivän kuluttua tilauksesta.

Palvelun käyttöönotto ja hallinnointi

Palvelun käyttöönotto

Palvelun käyttöönotto tapahtuu itsepalveluna.

Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun Fonecta on lähettänyt sinulle sähköpostin, jossa kerrotaan tilin aktivoinnista ja toimitetaan palveluun liittyvät käyttäjätunnukset. Fonecta toimittaa palvelun heti tämän jälkeen. Osassa tilauksesta, kuten verkkotunnusten rekisteröinnissä tai siirrossa, voi olla viivettä palveluntarjoajasta riippumattomista syistä.

Palvelun hallinnointi

Voit hallinnoida palvelua Oma Fonecta -itsepalvelukanavan kautta.

Raportointi

Kotisivuihin liittyvä raportointi löytyy Oma Fonecta -itsepalvelukanavasta.

Usein kysytyt kysymykset

Olen juuri perustanut yrityksen, voinko tilata kotisivut kauttanne?

Mikäli olet juuri perustanut yrityksesi, odota vielä sen aikaa, että yrityksesi nimi on saanut PRH:n hyväksynnän. Tällöin vältyt turhalta työltä niin kotisivujen kuin verkkotunnuksenkin osalta, mikäli alkuperäinen nimi vaatii korjauksia. Vasta perustetun yrityksen tietoja ei myöskään välttämättä löydy heti fonecta.fi/yrityksille-sivuston tilausputkesta syöttäessäsi yrityksesi tietoja. Voit tässä tapauksessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin lisäämme yritystietosi järjestelmään ja pääset tekemään tilauksen.

Mikä on nimipalvelin?

Nimipalvelin (eli DNS-palvelin) on palvelin, joka ohjaa verkko-osoitteesi (domain) liikenteen niin sähköpostien kuin kotisivunkin osalta. Tarvitset aina nimipalvelimen verkkotunnuksen käyttöön, ilman sitä verkkotunnus ei toimi. Mikäli nimipalvelu ei toimi tai sitä ei ole käytössä, olisi tilanne sama kuin puhelinkeskus ilman työntekijöitä: linjat pirisevät, mutta mikään ei yhdistä palveluja toisiinsa.

Mikä on verkkotunnus?

Verkkotunnus on verkko-osoitteesi, esimerkiksi verkkotunnus.fi. Yleensä verkkotunnus kannattaa pitää yksinkertaisena ja sen on hyvä liittyä yrityksesi toimintaan tai brändiin.

Huom: Muista hankkia nimipalvelin viimeistään samalla kun hankit verkkotunnuksen, sillä mikään verkkotunnus ei toimi ilman nimipalvelinta. Kun hankit verkkotunnuksen Fonectan kautta, huolehdimme siitä, että tarvittavat nimipalvelut ovat kunnossa verkkotunnustasi varten.

Miten kotisivut oikein toimivat? Entä sähköposti?

Nimipalvelimelle annetaan tietueita, jotka määrittelevät miten liikenne ohjautuu. Yleensä kotisivujen osalta nimipalvelimella on ainakin kaksi tietuetta: CNAME-tietue ja A-tietue. Nämä ohjaavat kävijät kotisivuillesi.

Sähköposti ohjataan omalla A-tietueellaan ja sille voidaan määritellä yhdellä tai useammalla MX-tietueella prioriteetteja. Yleensä sähköpostia varten nimipalvelimella on siis useampia tietueita.

Kauanko kestää, että tilaamani palvelut ovat käytettävissä (verkkotunnus, sähköposti, kotisivut)?

Palvelut ovat käytettävissäsi muutaman tunnin tai yleensä korkeintaan 24h kuluttua. Jos siirrät muun kuin .fi-verkkotunnuksen, siirrossa saattaa kulua viikko tai kaksi riippuen aikaisemmasta palveluntarjoajastasi.

Minulla on jo .com-verkkotunnus. Haluan .fi-verkkotunnuksen ja uudelleenohjauksen .com-verkkotunnukseen. Onnistuuko verkkotunnuksen uudelleenohjaus ja jos, niin kuinka paljon se maksaa?

Voit ostaa verkkotunnuksen itsepalveluna fonecta.fi/yrityksille-sivustolta, jolloin maksat verkkotunnuksesta normaalin vuosimaksun. Tämän lisäksi nimipalvelinmuutoksista peritään kertaluontoinen maksu. Voit tarkistaa siirtohinnan suoraan asiakaspalvelusta. Tarvitsemme ohjausta varten kaikki tarvittavat tietueet palveluntarjoajaltasi. Voit toimittaa tiedot muutosta varten suoraan asiakaspalveluun.

Palveluiden siirtäminen palveluntarjoajalta toiselle

Minulla on jo verkkotunnus, mutta tarvitsen kotisivut. Miten toimin?
  • Pyydä verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavain nykyiseltä verkkotunnusvälittäjältäsi.
  • Kun olet saanut tarvittavat tiedot, syötä vaihtoavain sille varattuun kohtaan tilausputkessa.
Minulla on jo verkkotunnus, mutta tarvitsen kotisivut. En halua siirtää verkkotunnustani. Miten toimin?

Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja pyytää yhteydenottoa koskien räätälöityjä kotisivuja. Valitettavasti Tee itse –kotisivuja ei voi tilata, mikäli et siirrä verkkotunnustasi.

Minulla on jo verkkotunnus ja sähköposti, mutta tarvitsen kotisivut. Miten toimin?
  • Voit tilata Tee itse –kotisivut osoitteessa https://www.fonecta.fi/yrityksille/tee-itse-kotisivut/, mikäli siirrät samalla verkkotunnuksen (tai verkkotunnuksen ja sähköpostin) ylläpidon.
  • Pyydä verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavain nykyiseltä verkkotunnusvälittäjältäsi.
    Jos kyseessä on .com, .net tai jokin muu verkkotunnus, ole yhteydessä nimipalvelut tarjoavaan yritykseen ja pyydä poistamaan siirtolukitus, sekä toimittamaan kaikki tarvittavat tiedot sinulle.
  • Kun olet saanut tarvittavat tiedot, syötä siirtoavain sille varattuun kohtaan tilausputkessa.
  • Voit valita, haluatko säilyttää sähköpostisi nykyisellä palveluntarjoajalla, vai siirtää sähköpostien ylläpidon Fonectalle.
    • Jos siirrät sähköpostien ylläpidon Fonectalle, listaa kaikki verkkotunnukseen sidotut sähköpostit näille varattuun kohtaan tilausputkessa. Huom: Muista tallentaa sähköpostisi ennen verkkotunnuksen siirtoa.
    • Jos säilytät sähköpostisi nykyisellä palveluntarjoajalla, pyydä palveluntarjoajaltasi kaikki sähköpostia koskevat nimipalvelintietueet ja syötä tietueet näille varattuun kohtaan tilausputkessa.
Minulla on jo verkkotunnus ja kotisivut, mutta tarvitsen sähköpostin. Miten toimin?
  • Voit tilata sähköpostit osoitteessa https://www.fonecta.fi/yrityksille/domain-sahkoposti/, mikäli siirrät samalla verkkotunnuksen (tai verkkotunnuksen ja kotisivujen) ylläpidon.
  • Pyydä verkkotunnuksen välittäjän vaihtoavain nykyiseltä verkkotunnusvälittäjältäsi.
    Jos kyseessä on .com, .net tai jokin muu verkkotunnus, ole yhteydessä nimipalvelut tarjoavaan yritykseen ja pyydä poistamaan siirtolukitus, sekä toimittamaan kaikki tarvittavat tiedot sinulle.
  • Kun olet saanut tarvittavat tiedot, syötä vaihtoavain sille varattuun kohtaan tilausputkessa.
  • Voit valita, haluatko säilyttää kotisivusi nykyisellä palveluntarjoajalla, vai ottaa kotisivut Fonectalta.
    • Jos säilytät kotisivusi nykyisellä palveluntarjoajalla, pyydä kotisivusi tehneeltä yritykseltä, tai nykyisiä nimipalvelujasi ylläpitävältä yritykseltä tarvittavat tietueet kotisivujen osalta ja syötä tietueet näille varattuun kohtaan tilausputkessa.
Minulla on jo verkkotunnus ja sähköposti. Haluan pitää nämä nykyisellä palveluntarjoajalla, mutta tarvitsen kotisivut. Miten toimin?

Valitettavasti et voi tehdä tätä itsepalveluna fonecta.fi/yrityksille-sivustolla. Ole yhteydessä asiakaspalveluun ja pyydä yhteydenottoa koskien räätälöityjä kotisivuja.

Minulla on jo kotisivut, haluan hankkia itselleni pelkän sähköpostin. Miten toimin?

Valitettavasti pelkkää sähköpostia ei voi ostaa itsepalveluna fonecta.fi/yrityksille-sivustolta.

Jos haluat pelkän sähköpostin, voit ostaa o365-palvelun soittamalla tai lähettämällä asiakaspalveluun.

Olen jo ostanut verkkotunnuksen, mitä tälle pitäisi tehdä?

Hankittuasi vaihtoavaimen, voit tilata verkkotunnuksen siirron, sekä muut tarvitsemasi palvelut verkkotunnusta koskien osoitteessa https://www.fonecta.fi/yrityksille/tee-itse-kotisivut/

Voinko siirtää pelkät kotisivuni Fonectalle?

Fonecta ei tarjoa nk. nettihotellia, johon sivut voisi suoraan siirtää. Voit tarvittaessa ostaa kotisivut Fonectalta valmiina ratkaisuna. Tällöin sivut uusitaan ammattilaistemme toimesta, ja saat julkaisun yhteydessä tarvittavat tietueet jotka toimitat palveluntarjoajallesi.

Onko kaikkien palveluiden pakko sijaita samassa paikassa?

Ei toki. Voit tarvittaessa pitää nimipalvelut paikassa A, kotisivut paikassa B sekä sähköpostit paikassa C. Tällöin myös kuluja koituu kaikilta kolmelta osapuolelta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että hallinnointi on aina huomattavasti yksinkertaisempaa kun palvelut ovat saman katon alla. Jos pidät palvelut useammassa paikassa, muista toimittaa ylläpitäjien lähettämät muutospyynnöt eri ylläpitäjien välillä.

Maksaako verkkotunnuksen siirto toiselta palveluntuottajalta ja kuinka paljon?

Valitettavasti et voi tilata pelkkää verkkotunnuksen siirtoa suoraan fonecta.fi/yrityksille-sivuston kautta. Verkkotunnuksen ylläpidosta sekä uusimisesta peritään hinnaston mukaiset kulut. Voit tarkistaa siirtohinnan suoraan asiakaspalvelusta. Siirtomaksu peritään kertaluontoisesti.

Helpolla kotisivutyökalulla teet sivut kerralla valmiiksi ja julkaiset ne saman tien.