Google Hakusanamainonta

Google Hakusanamainonta

Mikä palvelu on?

Google on kohdennettavin ja mitattavin media, jolla pääset kiinni suoraan ostohalukkaisiin asiakkaisiin. Se on nopein ja helpoin tapa saada sivustolle kävijöitä.

Googlen sertifioimien ammattilaistemme tekemä hakusanamainontakampanja tuo sivustolle tavoitteidesi mukaisia potentiaalisia asiakkaita. Fonecta on Google AdWords Premier SMB -partneri, mikä takaa tekijöidemme taitotason ja hinnoittelun läpinäkyvyyden.

Sopimuskausi

Sopimus tulee voimaan tilauspäivänä ja on irtisanottavissa kirjallisesti yhden (1) kuukauden irtisanomisajalla, kuitenkin siten, että sopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan 3, 6 tai 12 kk kuukauden kuluttua (tilauksella sovitun tuotteen mukaisesti) sen voimaantulosta.

Kampanjan voimassaoloajaksi lasketaan se aika, minkä kampanja on ollut aktiivisena AdWords-palvelussa. Mahdollisia kampanjan tauotuksia ei lasketa mukaan mainostusaikaan. Mahdolliset poikkeukset sopimuksen voimassaoloaikaan on kirjattu tilausvahvistukseen.

Laskutus

Kampanjan starttimaksu laskutetaan kertamaksuna 5 pv tilauksen jälkeen. Google Hakusanamainonnan kampanja laskutetaan kuukausittain edellisen kalenterikuukauden mainosbudjetin kulutuksen perusteella. Laskulla eritellään Googlelle tilitettävät klikkikulut (eli mediabudjetti) sekä Fonectan perimät, kampanjan suunnittelusta ja ylläpidosta kertyneet kulut (eli palvelupalkkio). Palvelupalkkio määräytyy tuotepaketin koon mukaisesti. Google kampanja laskutetaan joka kuukauden 8. päivä tai sitä seuraavana arkipäivänä. Laskutusväliin tai laskutuspäivään ei ole mahdollista tehdä muutoksia.

Tarkemmat tiedot laskutuksesta näet tilausvahvistukseltasi. Mikäli tilausvahvistuksesi on kadonnut, löydät sen myös Oma Fonectasta osoitteesta oma.fonecta.fi. Voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Palvelun käyttöönotto ja hallinnointi

google-hakusanamainonta

Raportointi

Saat Google Hakusanamainonta -asiakkaana raportin kerran kuukaudessa sähköpostitse. Toimitamme tarvittaessa myös viikoittaisen raportin, jonka saat käyttöösi soittamalla asiakaspalveluumme.

Lähes reaaliaikaisen tiedon kampanjasi tuomasta kävijäliikenteestä näet Oma Fonecta -palvelussa (oma.fonecta.fi). Mikäli et ole vielä saanut tunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kuukausiraportista näet ne hakusanat, jotka ovat edellisen kalenterikuukauden aikana saaneet vähintään yhden mainosnäytön. Jokaista hakusanaa kohden raportoidaan seuraavat asiat.

  • Klikkaukset/napsautukset eli kuinka monta kertaa mainostasi on klikattu. Toisin sanoen, kuinka monta kävijää tämä hakusana on tuonut sivustollesi.
  • Näyttökerrat eli kuinka monta kertaa mainostasi on näytetty, kun kyseistä hakusanaa on haettu Googlen hakupalvelussa.
  • Keskimääräinen sijainti eli missä kohdassa hakutuloksia mainoksesi on keskimäärin näkynyt. Mainospaikat on numeroitu ylimmästä alimpaan. Hakutulossivulla paikkoja on yhteensä yksitoista.
  • Kulutettu summa eli kuinka paljon tämän hakusanan klikkaukset ovat yhteensä maksaneet (= Klikkaukset * Keskim. CPC)
  • Klikkausprosentti (%) eli kuinka usein Google-haun käyttäjät klikkaavat mainostasi sen nähdessään. Lasketaan seuraavalla kaavalla: klikkausprosentti = klikkaukset/näyttökerrat.
  • Keskim. CPC Keskimääräinen CPC (Cost Per Click) on hakusanan klikkauksesta keskimäärin Googlelle maksettu hinta. Lasketaan kaavalla: kulutettu summa/klikkaukset. Tyypillisesti CPC elää sen mukaan, miten paljon muita mainostajia käyttää samaa hakusanaa samalla alueella, ja kuinka paljon he klikkauksesta tarjoavat. Eli: korkea CPC – enemmän kilpailua.
  • Click To Call eli kuinka usein mainoksestasi on suoraan soitettu mainoksessa näkyvään puhelinnumeroon.

Kampanjamuutosten tekeminen

Muutosten tekeminen kampanjaan

Mikäli näet hakusanaraportillasi hakusanoja, jotka eivät kuvaa parhaalla tavalla tarjoamiasi tuotteita tai palveluita tai haluat muita muutoksia kampanjasi sisältöön, voit lähettää muutostoiveet Oma Fonecta -itsepalvelukanavamme kautta (oma.fonecta.fi) tai sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@fonecta.com. Muutokset kampanjaan toteutetaan parin työpäivän kuluessa.

Kampanjan tauotus

Mikäli yritystoimintasi on sesonkiluonteista ja haluat tauottaa kampanjasi tilapäisesti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että tavallisesti emme tauota kampanjoita yhtä kuukautta lyhemmäksi tai kolmea kuukautta pitemmäksi ajaksi. Ilmoitathan tauotuksen pysäyttämisen yhteydessä myös uudelleenkäynnistyspäivän.

Voit myös ottaa käyttöön sesonkituotteistuksen, jolloin voit olla varma, että vuoden tärkeimpinä kuukausina mainontasi toimii täydellä teholla. Ota yhteyttä media-asiantuntijaasi tai asiakaspalvelu@fonecta.com ja kysy lisää.

Budjetin muuttaminen

Kerromme mielellämme lisää eri budjettivaihtoehdoista. Ota yhteyttä media-asiantuntijaasi tai asiakaspalvelu@fonecta.com ja kysy lisää. Tarjoamme monipuolisen valikoiman Google-mainonnan tuotepaketteja kaikenkokoisille yrityksille.

Irtisanominen ja peruutukset

Sopimus on irtisanottavissa kirjallisesti yhden (1) kuukauden irtisanomisajalla, kuitenkin siten, että sopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan 3, 6 tai 12 kk kuukauden kuluttua (tilauksella sovitun tuotteen mukaisesti) sen voimaantulosta.

Irtisanomisen voi tehdä puhelimitse Fonectan asiakaspalveluun 020 692 999.

Paketin päivitys pienempään / suurempaan

Google hakusanamainonnan kampanjaa on mahdollista kasvattaa tai pienentää. Ota yhteyttä media-asiantuntijaasi tai asiakaspalvelu@fonecta.com ja kysy lisää.

Usein kysytyt kysymykset

Mitä jos päivitän kotisivujani?

Mikäli teet itse päivityksiä sivustollesi, ilmoita niistä myös asiakaspalveluumme, jotta Google-kampanjan ohjaukset voidaan tarpeen vaatiessa päivittää. Mikäli teet sivustollesi merkittäviä sisältömuutoksia, kannattaa myös niistä ilmoittaa, jotta saamme kampanjasi ohjattua varmasti parhaalle laskeutumissivulle. Sekä Googlen että Fonectan järjestelmät seuraavat kampanjoiden toimintaa, mutta niissä voi olla viivettä, eikä kaikkia teknisiä ongelmia huomata heti.

Mitä jos yhteystietoni muuttuvat?

Myös yhteystietojen (puhelinnumeron tai toimipaikan osoitteen) muutoksista kannattaa ilmoittaa asiakaspalveluumme. Google-kampanjassasi voi olla käytössä puhelu- tai karttalinkki, jotka on hyvä pitää ajan tasalla.

Miksi en näe mainoksiani Google-haussa? Miten voin vaikuttaa mainosteni sijaintiin?

Mainoksen sijoitus hakutulossivulla määräytyy Googlen automaattisessa huutokaupassa aina, kun käyttäjä tekee haun osuvalla hakusanalla. Mainoksen sijoitukseen vaikuttavat hakusanan hintatarjous ja laatupisteet, joihin vaikuttavat kampanjasi suorituskyky sekä sen kohdesivuston laatu. Sijoitukseen vaikuttaa myös kilpailutilanne, eli se, miten moni muu mainostaja käyttää samalla alueella samanlaisia hakusanoja – ja miten he ovat kampanjansa hinnoitelleet. Lisäksi mainosten näkyvyyteen vaikuttaa kampanjasi päiväkohtainen budjetti. Kun budjetti täyttyy, mainoksia ei enää sinä vuorokautena näytetä.

Mainoksen näkymiseen vaikuttaa siis moni eri tekijä, eikä täsmällistä sijoitusta voida määrittää. Sijoitukseen vaikuttavista asioista tärkeimmät ovat relevantti hakusanalista ja mainostekstit sekä teknisesti laadukas ja relevanttia sisältöä tarjoava sivusto. Hintatarjouksia nostamalla mainosten sijoituksia voidaan parantaa, mutta parhaille top3-sijoituksille ei päästä, jos kohdesivusto tai kampanja kaipaavat kehittämistä.

Kampanjaa arvioitaessa kannattaa tarkkailla raportista selviävää keskimääräistä sijoitusta, joka kertoo kampanjasi suorituskyvystä. Autamme sinua mielellämme tulkitsemaan tuloksiasi tarkemmin ja päivitämme kampanjaasi aina tarpeen vaatiessa.

Mitä palveluja tai tuotteita voi mainostaa?

Google ylläpitää valtiokohtaista listaa tuotteista ja palveluista, joiden mainonta Googlessa on kiellettyä tai joiden mainonnassa on rajoituksia. Alle listasimme muutamia yleisimmistä kielletyistä aloista. Lista ei ole yksiselitteinen, eikä Fonecta vastaa Googlen mainosohjesääntöjen muutoksista.

Google Hakusanamainonnassa ei voida mainostaa seuraavia tuotteita tai palveluita:

  • räjähteet,
  • ilotulitteet,
  • aseet (myös puukot, heittotähdet ja muut teräaseet),
  • reseptilääkkeet ja muut rajoitetut lääkeaineet,
  • alkoholi,
  • tupakka.

Tarkemman listan löydät Googlen ohjesivustolta. Mikäli et ole varma tuotteesi tai palvelusi sopivuudesta Google-mainontaan, ota yhteyttä niin autamme selvittämään asian.

Voiko kilpailija käyttää tuotemerkkejäni omassa Google-kampanjassaan?

Kyllä ja ei. Hakusanoina voi käyttää tuotemerkkisuojattujakin sanoja tietyin rajoituksin.

Suojattuja tuotemerkkejä ei kuitenkaan saa käyttää mainosteksteissä ilman erillistä lupaa. Kuitenkin, jotta Google voisi valvoa tuotemerkkien käyttöä mainoksissa, täytyy suojattu nimi ilmoittaa Googlelle.

Lisätietoja oman tuotemerkin suojaamisesta, tai mainostusluvan hakemisesta voit lukea Googlen ohjekeskuksesta.

Ohjaa kiinnostuneet asiakkaat sivuillesi hakusanamainonnalla.