Digimarkkinointia
jo vuodesta 2002

Olemme olleet mukana suomalaisten yritysten arjessa jo täysi-ikäisyyden verran. Palvelemme sinua digimarkkinoinnissa ja yrityksesi verkkonäkyvyydessä, vahvalla tekemisen meiningillä ja lujalla ammattitaidolla. Lähde alkuun selvittämällä, löytävätkö kiinnostuneet asiakkaat yrityksesi tiedot netin eri kanavista?

Miten yrityksesi näkyy netissä tällä hetkellä?

Kolme askelta menestykseen

1.

LÖYDY VERKOSTA

Selvitämme yrityksesi näkyvyyden verkon eri kanavissa ja kerromme, miten saat parannettua löydettävyyttä verkossa.

2.

TEHOSTA MARKKINOINTIASI

Nostamme yrityksesi sekä sen tuotteet ja palvelut näkyville tehokkaan, nykyaikaisen markkinoinnin keinoin.

3.

YMMÄRRÄ ASIAKKAITASI

Autamme yritystäsi kasvattamaan asiakasymmärrystä ja kohdentamaan mainontaa oikealle kohderyhmälle tarkasti dataa hyödyntäen.

Asiakkaitamme

"+ 450 % lisää liikennettä"

Kalle Jokinen, yksikön päällikkö, Reteko Oy

Digimarkkinoinnin tietopankki

Digimarkkinointi pitää sisällään kattavasti eri osa-alueita. Julkaisemme kuukausittain useita artikkeleita digitaalisen markkinoinnin eri aiheista ja trendeistä. Selaa Tietopankkia ja löydä uutta ja ajankohtaista tietoa.

 

Digitaalinen markkinointi sisältää paljon vaikeaselkoisia termejä ja lainalaisuuksia. Sen vuoksi sitä on joskus vaikea ymmärtää. Tietopankkimme avulla digimarkkinointi on helpompaa oivaltaa. Saat artikkeleistamme kattavasti ja käytännönläheisesti lisätietoja tuloksellisen markkinoinnin pyörittämiseen.

  • Linkedinin sertifikaatit
    28.06.2021
    LinkedIn sertifikaatit ja miten niitä suoritetaan

    LinkedIn on suurista digimainonnan taloista ainoa, jolla tähän asti ei ole ollut sertifikaatteja, joilla mainonnan tekijät voivat osoittaa osaamistaan. Vuoden 2021 alussa LinkedIn käynnistikin pilottiohjelman, jonka tarkoituksena oli testata ja kehittää kesällä julkaistavia sertifikaatteja. LinkedIn Marketing Solutions -partnerina Fonecta oli luonnollisesti mukana jo heti pilotin ensimmäisessä vaiheessa.

    Kun pilotti tammikuun lopulla käynnistyi, oli mukana vain kourallinen ihmisiä. Yksi osallistujista oli Fonectan Markus Rintala. ” Meidän tehtävämme oli antaa palautetta itse prosessista, sertifikaattien sisällöstä ja kysymyksistä, sekä auttaa kehittämään koko prosessia ennen kuin se avataan suurelle yleisölle”, Markus kertoo kokemuksistaan ja jatkaa ”tämä kuvaa hyvin meidän yhteistyötämme LinkedInin kanssa. Olemme mukana kehitystyössä ja kerromme rehellisesti mielipiteemme, usein myös haastaen LinkedIniä.”

    Oli pilotissa toki myös porkkanakin: ”Oli hienoa päästä suorittamaan sertifikaatit ensimmäisten joukossa maailmassa”, Markus toteaa.

    Mihin sertifikaatteja tarvitaan?

    Sertifikaatit ovat olleet osa digimainonnan osaamiskoulutusta jo pitkään. Muun muassa Googlella ja Facebookilla on omat sertifikaattiohjelmansa, joista on jo muodostunut alalle eräänlainen käytäntö.

    Sertifikaattien tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta LinkedIn-mainonnasta ja -markkinoinnista ylipäänsä, sekä kouluttaa ihmisiä koulutusohjelman kautta käyttämään LinkedIniä. Samalla koulutusohjelman suorittaneet saavat omaan LinkedIn-profiiliinsa todistuksen omasta osaamisestaan.

    Mitä sertifikaatteja voi suorittaa?

    Suoritettavia sertifikaatteja on kaksi: Fundamentals, eli Linkedin-mainonnan perusteet sekä Marketing strategy eli markkinointistrategia. Sertifikaattien tarkoitus on osoittaa, että osaat käyttää sekä LinkedInin orgaanisia että maksetun mainonnan elementtejä.

    Ennen sertifikaattien suorittamista tulee omaksua LinkedIn-mainonnan oppimiskeskuksesta eli LinkedIn Marketing labsista löytyvät materiaalit. Kun suoritettavaan kokonaisuuteen liittyvät moduulit on käyty, pääsee suorittamaan testin, jonka läpäisemisestä suorittaja saa sertifikaatin.

    Linkedin sertifikaatit

    Fundamentals: Linkedin-mainonnan perusteet -kokonaisuuden moduulit:

    • Mainontaan tutustuminen
    • Kohdentaminen
    • Raportointi

    Marketing strategy -kokonaisuuden moduulit:

    • Brändin rakentaminen
    • Liidituotanto

    Näin voit suorittaa LinkedIn-sertifikaatit

    LinkedIn-sertifikkaattien suorittaminen tulee mahdolliseksi kaikille LinkedIn-käyttäjille 30.6.2021. Sertifikaatin suorittaminen on helppoa:

    • Mene LinkedIn Marketing labsin sivulle https://training.marketing.linkedin.com/
    • Kirjaudu sisään omilla LinkedIn-tunnuksilla.
    • Valitse, kumman moduulin haluat suorittaa.
    • Opiskele läpi moduulin materiaalit.
    • Tee halutessasi harjoitustesti ennen varsinaista testiä.
    • Voit myös ohittaa moduulit ja siirtyä suoraan testiin, jos olet jo LinkedIn-mainonnan tai markkinoinnin konkari.

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions -partneri. Me olemme apunasi LinkedIn-markkinoinnissa – tutustu palveluihin!

    Lue lisää
  • 24.06.2021
    Brändin rakentaminen ja hallinta verkossa

    Brändi on yrityksen persoona, jolla se erottautuu muista ja jää mieleen. Tänä päivänä brändin strategisessa rakennustyössä ei voi ohittaa Googlen ja sosiaalisen median voimaa – muuten brändiä ei rakenna yritys itse vaan se elää omaa elämäänsä verkossa, ja voi saada hallitsemattomana kovia kolhuja. Artikkelimme perehdyttää sinut tärkeimpiin brändinrakennuksen ja -hallinnan keinoihin verkossa!

    OVATKO BRÄNDINNE RAKENNUSPALIKAT OMISSA KÄSISSÄNNE?

    Brändin rakentaminen on etenkin suurten yritysten markkinointiosastojen tekemisen ytimessä. Mutta oli yrityksen brändin rakennus aktiivista työtä tai ei, muodostuu yrityksen imago ja maine ihmisten silmissä joka tapauksessa. Imago ja maine ovat brändin kaikkein tärkeimmät rakennuspalikat, ja niihin vaikuttavat kaikki yrityksen viestit, teot ja tekemättä tai viestimättä jättämiset.

    Pidä palikat siis omissa käsissäsi, ja huolehdi, että yrityksen brändi on sellainen, kuin sen halutaan olevan – eikä ainakaan mitäänsanomaton tai negatiivinen.

    BRÄNDIN RAKENNUSTYÖ EI VALMISTU KOSKAAN

    Arvostetun brändin rakentaminen vaatii paljon työtä ja vahvaa brändistrategiaa, joka kumpuaa yrityksen visiosta, missiosta, arvoista ja kohderyhmistä. Tärkeä rooli on erityisesti yhtenäisellä, visuaalisella ilmeellä, tone of voicella sekä kaikilla asiakaskohtaamisilla ja vuorovaikutuksella kohderyhmien ja sidosryhmien kanssa. Parhaat brändit löytävät tiensä kohderyhmiensä arkeen ja erilaisiin tilanteisiin mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla – ja jäävät mieleen.

    Esimerkiksi Taloustutkimuksen Brändien Arvostus 2020 -tutkimuksen ensimmäisiä sijoja pitelevät suomalaiset brändit Fiskars ja Fazer ovat tehneet tarkoin suunniteltua brändityötä vuosikymmeniä saavuttaakseen nykyisen bränditunnettuuden ja luotettavuuden.

    Eikä työ tule koskaan valmiiksi, sillä tunnettua ja luotettavaa brändi-imagoa on aktiivisesti pidettävä yllä, etenkin verkossa, missä samaan aikaan asiat tapahtuvat vauhdilla, mutta vanhentuvat myös nopeasti.

    BRÄNDITYÖ VERKOSSA ON PIRSTALOITUNUT MONEEN KANAVAAN

    Millä tavoin yritys verkossa näkyy ja mistä sieltä se löytyy, ovat asioita jotka vaikuttavat sen maineen ja brändi-imagon rakentumiseen. Digitaalinen brändityö jakautuu moneen eri kanavaan, joista pääasialliset ovat:

    • Yrityksen brändin viestiä vahvistavat, omat verkkosisällöt
    • Aktiiviset, vuorovaikutteiset, sitouttavat ja asiakkaille lisäarvoa tuovat sosiaalisen median kanavat, myös keskustelujen seuraaminen ja moderointi
    • Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, joilla varmistetaan että yritys löytyy alansa tärkeimmillä hakusanoilla
    • Youtube- ja Display-mainonta, joilla jätät vahvoja, tunteisiin vetoavia muistijälkiä visuaalisin keinoin

    Verkkokäyttäytymisen muutoksen myötä mainetta voivat sen sijaan huonontaa kaksi varteenotettavaa asiaa:

    • Kun yritys ei löydy verkossa sieltä, mistä asiakas sitä etsii
    • Mitä käyttäjät tai asiakkaat yrityksestä verkossa sanovat, ja miten yritys siihen reagoi

    VERKON ARVOSTELUT ON OTETTAVA TOSISSAAN

    Verkossa kuka tahansa voi jättää arvostelun yrityksestä, ja näiden arvostelujen merkitystä yrityksen maineelle ja brändi-imagolle ei pidä väheksyä. Parhaassa tapauksessa verkon positiiviset arvostelut kasvattavat yrityksen hyvää imagoa, pahimmassa tapauksessa romuttavat huolella rakennetun brändin perustukset.

    Yhä useampi netinkäyttäjä luottaa Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviin tähtiin, eli muiden käyttäjien arvosteluihin. Yritysten tähtiluokitusten vertailussa jäävät huonompia arvioita saaneet helposti vaihtoehtojen häntäpäähän. Sen sijaan yritykset ilman arvostelun arvostelua muilta käyttäjiltä eivät vaikuta yhtä uskottavilta kuin yritykset, joilla on todistetusti ollut sen toimintaa arvioivia asiakkaita. Arvostelut siis ikään kuin tekevät yrityksestä enemmän elävän ja toden - ja toki hyvät arvostelut voittavat todennäköisemmin asiakkaan klikkaamaan teidän sivullenne.

    Huonojakin arvosteluja yleensä tulee väistämättä, ja se ei ole pelkästään huono asia – kunhan niihin vastataan rakentavasti, positiivisesti ja asiallisessa ajassa - ja niistä otetaan opiksi.

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa

    ARVOSTELUT KIINNOSTAVAT ASIAKKAAN LISÄKSI GOOGLEA

    Google tekee johtopäätöksiä verkkosivustojen luotettavuudesta monen eri lähteen perusteella, joihin kuuluvat niin yrityksen omat verkkosivut kuin sosiaalisen median kanavat ja muut kanavat verkossa, joissa yrityksen tiedot ovat esillä – tai tulisi olla. Google nostaa hakutuloksiin mieluiten yrityksiä, jotka ovat saaneet parhaimpia arvosteluja käyttäjiltä. Mutta Google voi myös katsoa yrityksen epäluotettavaksi ja laskea sen sijoituksia hakutuloksissa, mikäli signaalit ja tiedot sen skannaamista verkon eri kanavista eivät ole linjassa keskenään, tai ovat hyvin negatiivisia.

    Uutissivusto The Daily Mail on tästä oiva esimerkki. Se putosi yhtäkkiä Googlen hakutuloksissa hyvin kauas etusivulta, ja syypää pudotukseen olivat Googlenkin arvostamaan arvostelusivusto Trustpilotiin jätetyt, erittäin negatiiviset arvostelut sivuston käytettävyydestä.

    Google siis luotti tällaiseen sivuston ulkopuoliseen, vahvaan signaaliin, jonka seurauksena The Daily Mail menetti tuhansia lukijoita kilpaileville uutissivustoille, kun se ei löytynytkään hakutuloksista ihmisten hakiessa uutisia verkosta. Jos verkkolehti olisi huomannut ajoissa verkossa vaanivat, negatiiviset arvostelut, ja reagoinut niihin välittömästi, olisi pudotus voitu todennäköisesti välttää.

    Kontakti Pro -palvelulla hallinnoit verkkoon jätettyjä arvosteluja yhdestä paikasta

    TIEDÄ, MITEN NÄYTTE JA MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN

    Mitä hakutuloksia Googlesta löytyy, kun käyttäjä tekee haun yrityksenne nimellä? Ihanteellisesti brändihaun hakutulosten kärjestä löytyvät yrityksen omat verkkosivut, sosiaalisen median tilit ja esimerkiksi blogikirjoituksia vaikuttajayhteistöiden johdosta tai osumia verkkomedioissa PR-työn tuloksena.

    Se, mitä Google tarjoaa brändihaun vastaukseksi on yrityksen verkkomaineenhallintaa parhaimmillaan.

    Jos verkkosisällöt, joihin yritys itse voi vaikuttaa, eivät löydy hakutulosten kärjestä, pahimmillaan siellä seisovat tylysti negatiiviset käyttäjäarvostelut. Mahtavatko ne kannustaa yritystä nimellä hakenutta käyttäjää hakeutumaan asiakkaaksi? Niinpä. Samalla brändi-imago murenee hallitsemattomasti, epäilevä käyttäjä kerrallaan.

    Yrityksen markkinointitiimin on tehtävä töitä brändinrakennuksen eteen verkossa, jotta yritys varmasti löytyy hakutulosten kärjestä toivotulla tavalla sitä haettaessa.

    On myös tärkeää tietää, mitä ja miten yrityksestä puhutaan keskustelufoorumeilla, blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa. Negatiivinen ja tyytymätön mielipide saa netissä nopeasti siivet alleen ja jopa väärinkäsitykset muuttuvat “todeksi” tai yhden asiakkaan huonot kokemukset suureksi kollektiiviseksi mielipahaksi, ellei yritys ole vastaamassa palautteisiin.

    Kun teette aktiivista työtä yrityksen verkkolöydettävyyden eteen ja olette ajan tasalla siitä, mitä yrityksestä puhutaan verkossa, ovat ohjat maineenhallinnan ja brändin rakentamisen suhteen omissa käsissänne. Arvosteluihin tulisi aina vastata suoraan, ja somessa liikkeelle lähteviin huhupuheisiin voi reagoida informatiivisella postauksella yrityksen omalla sometilillä, tiedotteella tai vaikka mainoskampanjalla – ennen kuin ne kasvavat lumipallon lailla ja ehtivät vahingoittaa huolellisesti ja pitkään rakennettua brändiä.

    Miten yrityksenne näkyy verkossa? Tee testi!

    Artikkelin lähteet:

    SEO Butler - Why your relationship with Google is failing (and how compounded signals can fix it)
    Taloustutkimus - Brändien Arvostus -tutkimus

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Ovatko yrityksenne tiedot verkossa oikein - ja miksi sillä on väliä?

    Kun jo 98 % suomalaisista käyttää verkon hakukoneita etsiessään tarvitsemiaan tuotteita tai palveluita, on selvää että yrityksen on huolehdittava oikeista ja ajantasaisista tiedoista verkossa. Miten hallita suuren, monitoimipaikkaisen yrityksen tietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta verkon kaikissa tärkeissä kanavissa – ja mitä ne tärkeimmät kanavat edes ovat?

    Yksinkertaiselta kuulostavalla asialla voi olla suuri vaikutus yrityksen löydettävyyteen ja luotettavuuteen asiakkaiden sekä Googlen silmissä. Lue, millainen merkitys oikeilla yhteystiedoilla on ja kuinka varmistat helposti, että ne ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    MITKÄ YRITYKSEN TIEDOT OVAT TÄRKEIMMÄT?

    Kunnossa on oltava sekä pääkonttorin että kaikkien muidenkin toimipaikkojen osalta erityisesti osoitteet, puhelinnumerot sekä aukioloajat. Jos tiedot puuttuvat, ovat vanhentuneet tai niitä on käyttäjän hankala löytää, kääntyy asiakas todennäköisesti yrityksen puoleen, jolta vastaavat tiedot löytyvät verkosta näppärästi.

    “Juu juu, kyllä yrityksen kotisivuille on päivitetty nämä tiedot”, saatat miettiä… mutta jopa 73 % ihmisistä etsii tietoa muualta kuin yrityksen verkkosivuilta. Ensikontakti yritykseen saattaa tapahtua missä tahansa kanavassa, kuten Googlen hakutuloksissa, Google Mapsissa, muissa hakemistopalveluissa tai sosiaalisen median kanavissa. Eikä yritys voi itse millään vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tarjoamia palveluja tai tuotteita etsivät.

    Siksi yrityksen on pidettävä äärimmäisen hyvää huolta sen kaikkien toimipisteiden löydettävyydestä, ja oikeista tiedoista verkon eri palveluissa.

    Miten se parhaiten onnistuu? Kontakti Pro on palvelu on erityisesti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten yhteystietojen hallintaan, jonka avulla säästät aikaa ja kasvatat luotettavuutta niin asiakkaiden kuin Googlen silmissä.

    VIRHEET YHTEYSTIEDOISSA HEIKENTÄVÄT LUOTETTAVUUTTA

    Väärillä ja päivittämättömillä yhteystiedoilla voi olla seurauksia hakukonenäkyvyydelle, mutta ne haperruttavat myös asiakkaan luottamusta.

    Google vertailee yrityksen yhteystietoja eri kanavissa ja nostaa hakutulosten kärkeen mieluiten sellaiset yritykset, jotka vaikuttavat sen mittareilla luotettavimmilta, eli joiden tiedot ovat yhteneväiset ja oikein kaikissa kanavissa, mistä Googlen robotit tietoa louhivat.

    Harvemmin hakutulosten kärjessä, harvemmin asiakkaan mielessä – ainakin sillä hetkellä kun hän hakee verkosta tietoa – ja sitä haetaan usein. Suomalaisista jo 77 % omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on etsinyt verkosta tietoa tuotteista tai palveluista juuri puhelimellaan.

    Testaa, miten yrityksesi tiedot löytyvät netistä. TEE MAKSUTON TESTI

    PUUTTEELLISET YHTEYSTIEDOT LASKEVAT YRITYKSEN MAHDOLLISUUKSIA LÖYTYÄ LÄHIHAUISSA

    Tietoa etsitään missä tahansa liikumme, ja yhä useammin kännykkä kaivetaan taskusta kun etsitään lähellä sijaitsevia palveluja – tehdään siis ns. lähihakuja. Yrityksen markkinointiosastoa tulisikin kiinnostaa seuraavat luvut:

    • Kaikista lähihaun tekevistä jopa 76 % vierailee hakutuloksista löytämässään yrityksessä vuorokauden sisällä hausta
    • Näistä vierailuista jopa 28 % johtaa ostotapahtumaan

    Haluaisit varmaan yrityksenne toimipisteiden esiintyvän näissä hakutuloksissa? Pidä siis huoli että yrityksen kaikkien toimipisteiden tiedot ovat oikein ja ajan tasalla kaikissa tärkeimmissä verkon kanavissa. Myös siksi, että väärät yritystiedot verkossa tutkitusti heikentävät netin käyttäjien luottamusta yritykseen.

    OTA OHJAT OMISTA YRITYSTIEDOISTANNE VERKOSSA

    Useat verkon hakupalvelut tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden ehdottaa muutoksia yrityksen tietoihin, mikäli tietoja ei ole lisätty yrityksen toimesta. On siis mahdollista, että hyvää tarkoittava asiakas on lisännyt tietoja johonkin verkkopalveluun yrityksestä, jonka kanssa on asioinut. Tarkoitus on hyvä – pyytää kollektiivisesti tietoa käyttäjiltä, jotta mahdollisimman moni löytäisi etsimänsä tiedot. Käytännössä tämä voi johtaa kuitenkin virheellisiin ja epäyhteneväisiin tietoihin verkon eri palveluissa.

    Yrityksen verkkopresenssi käsittää tänä päivänä hyvin monia eri kanavia omien verkkosivujen lisäksi. Näihin kuuluu hakupalveluja ja sosiaalisen median kanavia, joissa yritys ei välttämättä ole itse edes valinnut olla aktiivinen. Siksi on hyvin mahdollista, että yrityksen toimipisteen osoite on muuttunut, mutta sitä ei ole päivitetty kaikkiin tärkeisiin kanaviin. Niiden olemassaolosta ei joko tiedetty tai sitä ei vain kertakaikkiaan ajateltu.

    On tärkeää ottaa omien yritystietojen omistajuus eikä antaa niiden seilata kenen tahansa päivitettävänä, ja samalla on tiedettävä, mihin kaikkiin kanaviin tiedot tulisi päivittää.

    MITEN TIETOJEN OIKEELLISUUS TAATAAN HELPOSTI?

    Kanavia, joista tulisi löytyä on paljon, ja suurilla, monitoimipaikkaisilla yrityksillä palapelin kasassa pitäminen on erityisen haastava tehtävä. Aukioloaikojen ja muiden yhteystietojen päivitys jokaiseen kanavaan erikseen voi tuntua loputtomalta suolta – ja sitä se helposti onkin.

    Fonectan Kontakti Pro on suurten yritysten työkalu, jolla on mahdollista hallita yrityksen tärkeitä tietoja verkon eri kanavissa yhdestä paikasta, ja kerätä myös palautteet kootusti kaikista kanavista. Kontakti Pro säästää suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten aikaa, ja takaa tietojen oikeellisuuden ja löydettävyyden kaikissa tärkeissä kanavissa. Kontakti Pro:n kautta tiedot päivittyvät yhdestä kanavasta yli 20 tärkeimpään verkon kanavaan yhdellä klikkauksella.

    Fonecta Kontakti Pro avulla:

    • lisäät yrityksen ja toimipaikkojen puuttuvat tiedot
    • korjaat väärät tiedot ja päivität muutokset helposti
    • suojaat oikeat tiedot ja pidät kontrollin omissa käsissäsi

    Yritys, joka on julkaissut tietonsa Fonecta Kontaktin verkostossa, kerää keskimäärin 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolta vastaava verkostonäkyvyys puuttuu.

    Haluatko sinäkin tehostaa verkkolöydettävyyttä ja vähentää manuaaliseen työhön menevää aikaa? Tutustu Kontakti Pro -palveluun!

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Google My Business ja sen merkitys yrityksen hakukonenäkyvyydelle

    Jo 98% suomalaisista käyttää verkon hakukonetta etsiessään jotain tuotetta tai palvelua. Useat yritykset ymmärtävät, että hakukonelöydettävyyteen on ensiarvoisen tärkeää panostaa. Mutta harva tietää, mikä merkitys Google My Business -palveluun syötetyillä tiedoilla on yrityksen hakukonelöydettävyydelle. Nyt se selviää, sillä perehdymme aiheeseen tässä artikkelissa.

    MIKÄ GOOGLE MY BUSINESS ON JA MITEN SE TOIMII?

    Google My Business on Googlen maksuton työkalu, jonka avulla yritys pääsee itse hallitsemaan sitä, mitkä tiedot ja paikalliset toimipisteet näkyvät Googlen tuotteissa, kuten Google Mapsissa ja Google-haussa​.

    Ja niitä todellakin kannattaa itse hallita, sillä Google My Businessiin syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa korkeammalle ennen muita hakutuloksia, ja yrityksen Google My Business -profiililla on tärkeä rooli yrityksen löydettävyydessä, näkyvyydessä ja maineenhallinnassa.

    Yrityksen maine verkossa sen koosta riippumatta voi olla hyvin hauras ja käyttäjiensä riepoteltavissa (tutustu vaikka artikkeliimme yrityksen maineesta verkossa).  Siksi on hyvä pitää niin paljon yrityksen tiedoista verkossa omissa käsissä, kuin mahdollista.

    MIKSI ON TÄRKEÄÄ HALLITA ITSE GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJAAN?

    Google My Business (GMB) -hakutuloksissa näkyvät täsmälleen ne tiedot, jotka yritys – tai joku muu – on sinne syöttänyt. Hetkinen, siis joku muu? Kyllä, jos yritys ei ole itse täyttänyt Google My Business -profiiliaan, sen voi tehdä kuka muu tahansa – profiili on nimittäin avoin kenen tahansa päivitettäväksi.

    Tämän päivän nettikulttuurin ansiosta usein avuliaat asiakkaat saattavat täyttää tällaisia puuttuvia yritystietoja muiden käyttäjien auttamiseksi. Eli ehkä joku muu on jo tehnyt työn puolestanne? Ehkä. Mutta hyväkään asiakas ei ikinä tiedä yrityksen kaikkia yksityiskohtia, kaikkien toimipaikkojen oikeita yhteystietoja ja aukioloaikoja. Ja jos yritys jättää tietonsa tuuliajolle, muiden päivitettäväksi, ei se vastaa itse tietojen oikeellisuudesta eikä voi mitenkään hallita sitä, mitä yrityksestä verkossa kerrotaan.

    Kuulostaako kaikkien yhteystietojen ylläpito kivireeltä vetää perässään kaiken muun työn päälle? Fonecta Kontakti Pro on kätevä työkalu, jonka avulla hallinnoit helposti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten verkkonäkyvyyttä – myös Google My Business -näkyvyyttä.

    LÄHIHAUT KASVAVAT → GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJEN ROOLI KOROSTUU

    Lähihakujen määrä on Googlen mukaan kasvanut parin viime vuoden aikana yli 500%. Lähihauilla tarkoitetaan siis sitä, kun etsimme palveluja tai tuotteita lähellä meitä, olimme sitten kotona tai liikkeellä. Tarve tietylle palvelulle saattaa herätä yllättäen, missä tahansa, ja sitä haetaan saman tien, yleensä taskusta löytyvällä matkapuhelimella.

    Kun palvelua etsitään läheltä, nostaa Google hakutuloksissaan esiin vain ne yritykset, joiden Google My Business -profiili on päivitetty. Hyvästä profiilista tulee löytyä ainakin:

    • Yrityksen nimi
    • Yrityksen osoite
    • Sijainti kartalla
    • Yrityksen toimiala
    • Tietoa yrityksen toiminnasta

    Kuten hakukoneoptimoinnissakin, mitä informatiivisempi ja paremmin rakennettu yritysprofiili, sen todennäköisemmin se pärjää hyvin hakutuloksissa. Yritykset, joiden profiili on heikko, virheellinen tai sitä ei ole lainkaan, eivät välttämättä näy hakutuloksissa lainkaan vaikka sen toimipaikka sijaitsisi lähellä hakijaa. Yrityksen sijainti hakijaan nähden kun on vain yksi kriteeri Googlen silmissä, ja jos kauempana sijaitsevalla yrityksellä on parempi profiili, voi Google näyttää hakutuloksissa sen tiedot lähempänä sijaitsevan yrityksen sijaan.

    MILTÄ TOIMIPAIKKOJESI TIEDOT NÄYTTÄVÄT VERKOSSA? TESTAA TÄSTÄ

    GOOGLE TARJOILEE KÄYTTÄJILLEEN LUOTETTAVIMMAT JA OSUVIMMAT HAKUTULOKSET

    Googlen oma algoritmi määrittää, mitkä tulokset pääsevät hakutulosten kärkipaikoille. Algoritmi on rakennettu niin, että hakijalle pyritään näyttämään kaikkein parhaiten hänen tarpeitaan ja hakutermejään vastaava hakutulos. Algoritmin toimintaan ei yksittäinen käyttäjä tai yritys pysty vaikuttamaan, vaikka kokeilijoita on vuosien varrella varmasti riittänyt.

    On kuitenkin asioita, joihin yritys voi, ja joihin sen ehdottomasti kannattaa vaikuttaa hakukonenäkyvyytensä hyväksi. Näitä ovat omat verkkosivut ja niiden sisällöt sekä Googlen arvostamat tiedot, jotka ovat yhteneväiset niin kotisivuilla, GMB-yritysprofiilissa kuin muissa verkon yleisimmissä yhteystietopalveluissa. Google pitää luotettavampana ja näin myös arvostaa korkeammalle yrityksiä, joiden tiedot ovat yhteneväiset niin kotisivuilla kuin Google My Business -palvelussa  – esimerkiksi aukioloajat ja yhteystiedot tulee olla samanlaiset kaikissa kanavissa.

    Lisääntyneiden lähihakujen rinnalla ovat kasvaneet myös Google-hakujen sanamäärät. Kun vielä muutama vuosi sitten etsittiin ravintolaa, haetaan palveluja nyt niin sanotuilla pitkillä hakulausekkeilla, eli lähes kokonaisilla lauseilla. Vaikkapa “itämainen ravintola helsingin keskusta auki maanantaina”. Ja tottakai Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaat ja osuvimmat hakutulokset myös näihin pitkiin hakulausekkeisiin.

    Tämä tarkoittaa yritysten osalta sitä, että niiden on entistä tärkeämpää tuoda toiminnastaan esiin mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot kaikissa verkon kanavissa. Google yhdistelee ja vertaa löytämiään tietoja, ja mikäli se pitää niitä tarpeeksi kattavina, yhteneväisinä, ja ennen kaikkea luotettavina, se voi tarjota yrityksen sivustoa vastaukseksi verkkohakuun.

    Google siis tarjoaa käyttäjilleen luotettavimmat ja osuvimmat hakutulokset, ja tekee valinnat vain ja ainoastaan verkosta löytyvien tietojen perusteella. Yrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden on pidettävä huoli siitä, että sen tiedot ovat sellaisella tasolla, että yritys tulee valituksi.

    Lue lisää verkkonäkyvyydestä. TILAA MAKSUTON OPAS

    ANNA ENEMMÄN JA LAADUKKAAMPAA TIETOA GOOGLELLE JA ASIAKKAILLE

    Jos yrityksen tavoitteena on nousta korkeille sijoille Google-hauissa, täytyy sen profiilista ja verkkosivuilta siis löytyä hyvin täsmällisesti niitä tietoja, joita asiakkaat hakevat. Persialaista ruokaa Helsingissä tarjoava ravintola ei pääse hakutuloksiin mikäli hakija etsii italialaista ravintolaa. Mutta vaikka hakija etsisikin persialaista ravintolaa, ei ravintola välttämättä päädy hakutuloksiin, jos se ei ole pitänyt huolta verkkosivuistaan ja tarjonnut täsmällistä tietoa toimialastaan Google My Business -profiilissa ja muissa verkon tärkeissä kanavissa.

    Pelkkä ”ravintola” ei siis enää riitä yrityksen tiedoissa - ja sama pätee kaikilla toimialoilla. Mitä enemmän ja parempaa tietoa yrityksen GMB-profiilissa on tarjolla, sitä paremmin se palvelee niin käyttäjiä kuin Googlea.

    TARJOA INFORMAATIOTA JA LUO TUNNELMAA KUVILLA

    Google My Business -palvelussa on yrityksen perustietojen lisäksi viisasta panostaa muuhunkin sisältöön. Visuaalisuus on tärkeää kaikissa tämän päivän verkkosivustoissa, eivätkä hakutulokset ole poikkeus. Ellet itse lataa palveluun laadukkaita, brändin mukaisia kuvia yrityksestä, voi Google näyttää muiden käyttäjien kuvia, jotka eivät ole teidän valitsemianne ja teidän hallinnassanne.

    Valokuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ne auttavat asiakasta hahmottamaan yrityksen toimintaa ja olemusta visuaalisin keinoin. Ja esimerkiksi heille, jotka ovat tulossa fyysisesti käymään yrityksen toimipisteessä, on hyödyllistä löytää karttatietojen ohesta kuva yrityksen sijainnista ulkoapäin.

    KORONAVIRUS SIIRSI ELÄMÄN KOTIIN JA NETTIIN - JA KASVATTI VERKKONÄKYVYYDEN TÄRKEYTTÄ

    Koronaviruksen aikaansaama poikkeustila on kasvattanut Google My Business -profiilin ja Google-näkyvyyden merkitystä yrityksille, kun yhtäkkiä pääosin kodin neljän seinän sisällä aikaa viettävät ihmiset hoitavat koko ostoprosessin katselusta ja tiedonhausta ostokseen saakka fyysisten kauppojen sijaan netissä. Pandemian hellittäessä ja kauppojen taas avautuessa verkko-ostokset ovat kuitenkin nousseet uudelle tasolle ja ihmiset ovat löytäneet uusia tapoja hyödyntää online-tarjontaa arjessaan. Siksi on entistä tärkeämpää pitää yrityksen toimipaikkojen tiedot ajan tasalla verkossa.

    Google My Business -profiilissa voi kertoa kaiken tämän: yhteystiedot, toimialan, muuttuneet aukioloajat, etä- ja verkkopalvelut, ja esimerkiksi mahdollisuudet kotiinkuljetukseen. Ja paljon muuta.

    Poikkeustilanteessa oikeiden aukioloaikojen merkitys verkossa korostuu. Jos yritys on suljettu väliaikaisesti, kannattaa aukioloaikaan merkitä nimenomaan ”suljettu väliaikaisesti”, jolloin varmistatte että yritys nousee kuitenkin Google Maps -hakutuloksiin. Jos yritys on merkitty GMB:ssä suljetuksi, tulkitsee Google, että se on lopettanut toimintansa. Et varmasti halua tällaista väärää tietoa liikkeelle asiakkaidesi keskuudessa.

    VÄLITÄ ASIAKKAISTASI - JA NÄYTÄ ETTÄ VÄLITÄT

    Asiakkaat voivat jättää Google My Business -palvelun kautta myös arvosteluja ja esittää kysymyksiä yritykselle, joihin kannattaa vastata kattavasti ja ystävällisesti – profiiliin lisätyt kommentit, kysymykset ja vastaukset nimittäin jäävät näkyviin ja auttavat tulevia asiakkaita löytämään palvelusi. Heidän tulisi saada kommenttien perusteella kuvan avuliaasta ja vastuullisesta yrityksestä, jonka kanssa on helppo asioida.

    Siksi verkon julkisissa palautekanavissa asiakkaiden kanssa käytävä keskustelu on yritykselle tärkeä työväline, jolla parantaa asiakaspitoa ja kasvattaa mainetta – sekä Google-näkyvyyttä. Google nimittäin arvostaa niitä yrityksiä enemmän, joilla on paljon positiivisia arvioita profiilissaan ja jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin sekä annettuun palautteeseen. Yritys joka ei vaivaudu vastaamaan asiakkailleen, on Googlen silmissä vähemmän luotettava, ja asiakkaiden silmissä...no, ei heidän rahojensa arvoinen.

    Kokenut markkinoinnin kumppanisi - Ota yhteyttä

    Lue lisää
  • Linkedin Stories
    15.06.2021
    LinkedIn Stories – sitouta asiakkaasi arkisella sisällöllä

    Tuntuuko kynnys julkaista LinkedInissä liian korkealta? LinkedIn Stories on matalan kynnyksen paikka kuvien tai lyhyiden videoiden julkaisuun. Esimerkiksi päivittäisestä työarjesta kertovat julkaisut tavoittavat asiakkaat mutkattomasti LinkedIn Storiesissa. Oletko jo ottanut ominaisuuden käyttöön?

    Stories-ominaisuuden käyttö yleistyy vauhdilla

    Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut, sillä ihmiset haluavat uusia tapoja pitää yhteyttä työskennellessään kotona. Myös brändit haluavat tavoittaa asiakkaita helposti lähestyttävällä ja aidolla tavalla. Stories-ominaisuus tarjoaa mahdollisuuden luoda rentoa ja arkista sisältöä ilman, että se vie tilaa asiapainotteiselta sisällöltä.

    Käyttäjien aktiivisuus on siirtymässä uutisvirrasta tarinoihin kaikilla alustoilla. Aiemmin muun muassa Snapchatista ja Instagramista tuttu formaatti löytyy nykyään myös LinkedInistä, jossa valittavana on sekä maksuton, orgaaninen LinkedIn Stories että maksullinen Stories Ads.

    Mikä on LinkedIn Stories?

    LinkedIn Storiesissa voi julkaista valokuvia ja lyhyitä videoita, jotka ovat katsottavissa 24 tunnin ajan. Tarinat luovat uudenlaisia mahdollisuuksia spontaaneihin päivityksiin, jotka katoavat automaattisesti vuorokauden kuluttua. Orgaaninen ja maksuton LinkedIn Stories toimii toistaiseksi vain mobiilissa.

    Tarinoiden julkaiseminen on helppoa ja nopeaa, kun sisällöksi kelpaavat autenttiset hetket tarkasti suunniteltujen julkaisujen sijaan. Uutisvirtaan liian kevyeltä tuntuva sisältö löytää paikkansa luontevasti LinkedIn Storiesin puolelta. Tarinat sopivat esimerkiksi tiedon jakamiseen, seuraajien kouluttamiseen, työnantajamielikuvan vahvistamiseen sekä yleisön sitouttamiseen. Esittele esimerkiksi yrityksesi henkilöstöä, juhli onnistumisia tai markkinoi uutta tuotetta. Hyödynnä swipe up -linkkejä konversion kasvattamisessa ja käytä tägäystä ihmisten sitouttamisessa.

    Ota maksuton LinkedIn Stories käyttöön

    1. Avaa LinkedInin mobiilisovellus.
    2. Klikkaa joko plusmerkillä varustettua omaa profiilikuvaa tai yrityksen logoa. Yrityksen nimissä julkaiseminen edellyttää yrityssivun admin- tai sisällöntuottajan oikeuksia.
    3. Lisää tarinaan joko valmiiksi olemassa olevaa sisältöä tai kuvaa Storyn kameralla.
    4. Voit lisätä kuviin ja videoihin esimerkiksi tekstejä, tarroja, tägäyksiä ja hashtageja.
    5. Julkaise tarina klikkaamalla Add to Page Story.

    Mikä on Stories Ads?

    Stories Ads on maksullinenmainospaikka, jonka tunnistaa vasemman yläkulman promoted-merkistä. Mainokset sijoittuvat LinkedInissä niin, että yksi mainos näkyy joka kolmannen orgaanisen julkaisun välissä. Myös maksullinen Stories Ads toimii toistaiseksi vain mobiilissa.

    Stories Ads voi sisältää joka kuvia tai videoita, mutta videoiden pituus voi mainoksissa olla hieman pidempi (30 s) kuin orgaanisissa LinkedInin tarinoissa (20 s). Kun LinkedIn Storiesin julkaisu poistuu 24 h jälkeen, maksullinen Stories Ads poistuu vasta mainoskampanjan päätyttyä. Siinä missä orgaanisia tarinoita ei voi kohdentaa, maksulliset mainokset tarjoavat samat mainonnan kohdennusmahdollisuudet kuin muissakin formaateissa.

    Orgaaninen vs. maksullinen Stories

    Orgaanisen ja maksullisen Stories Adsin ominaisuudet

    Ota maksullinen Stories Ads käyttöön

    1. Kirjaudu Campaign Manageriin.
    2. Valitse kampanjan tavoite.
    3. Määrittele kohderyhmä.
    4. Valitse mainosformaatti (single image tai video ad) ja klikkaa LinkedIn Stories.
    5. Valitse Create new ad ja luo mainos.

    Yrityksen tarina viihdyttää ja sitouttaa

    Aiemmista kanavista tutut tarinat ovat helppo tapa kuluttaa viihdyttävää sisältöä kiireisessä arjessa. Niiden avulla voi näyttää hieman enemmän yrityksestä, sitouttaa seuraajia sekä luoda heihin pitävän suhteen. Yrityksille visuaalinen tarinankerronta tarjoaa mahdollisuuden inhimillisen ja helposti lähestyttävän brändin luomiseen.

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Hakukonekäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä

    Verkossa tehdään enemmän hakuja kuin koskaan – sekä enemmän kauppaa, kuin koskaan. Pandemia on vaikuttanut ostokäyttäytymiseen, mutta kasvava online-kaupan trendi oli nähtävissä jo sitä ennen. Samalla myös hakukäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Miten? Miksi sen tulisi kiinnostaa myös sinua? Ja mitä asialle voi tehdä? Siitä kerromme lisää tässä artikkelissa.

    Aloitetaan kuitenkin neljällä kysymyksellä verkkonäkyvyydestä sinulle, yrityksen markkinointipäättäjä:

    • Tiedätkö, missä kaikissa kanavissa yrityksellesi relevantteja hakuja tehdään?
    • Löytääkö hakija silloin myös teidät?
    • Löytääkö hän ajantasaiset tiedot yrityksestä ja sen kaikista toimipaikoista?
    • Oletko aivan varma?

    Epäröitkö yhdessäkään vastauksessa?
    TEE MAKSUTON TESTI - miten yritys löytyy verkosta!

    Hakukäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä, lähes kaikilla toimialoilla, mikäli yritys haluaa palvella asiakastaan verkossa luotettavasti ja brändin mukaisesti – ja ylipäänsä löytyä verkosta. Jos epäonnistutte vastaamisessa asiakkaiden muuttuneeseen hakukäyttäytymiseen, voi suurikin yritys vaikuttaa epäluotettavalta hakukoneiden sekä asiakkaiden silmissä ja pudota hakukoneiden kärkisijoilta.

    Ja kaikkihan tuntevat vanhan sanonnan, “Poissa silmistä, poissa mielestä.”

    HAKUTERMEISSÄ HEIJASTUVAT YKSITYISKOHTAISEMMAT TARPEET

    Ei ole montakaan vuotta siitä, kun verkkohaut olivat 1-2 sanan mittaisia. Tekoälyn ja datan kehittyessä harppauksin ovat myös hakutermit tarkentuneet. Google osaa vastata monimutkaisiinkin hakuihin sen etsiessä ja verratessa tietoa monesta eri datalähteestä. Me tiedämme sen, joten esitämme hakukoneille yhä haastavampia kysymyksiä, ja haluamme löytää ensimmäisellä haulla juuri tarpeitamme vastaavan hakutuloksen.

    “Asianajaja Helsinki” -haun sijaan voidaan hyvin etsiä vaikkapa “luotettava lakiasiaintoimisto helsingissä kansainväliset sopimukset”.

    Yrityksen koolla ei ole mitään väliä, kun on kyse erottautumisesta yksityiskohtaisissa Google-hauissa. Merkityksellistä on osata selvittää, mitä juuri teidän kohderyhmänne hakee, ja optimoida sivustoa tällaisille hakutermeille. Muuten verkkosivusto jää pois näistä hakutuloksista. (Muista: poissa silmistä, poissa mielestä.)

    HAKUJA TEHDÄÄN YHÄ USEAMMISSA DIGITAALISISSA KANAVISSA

    Verkkohakuja tehdään yhä useammissa kanavissa, tilanteissa ja vuorokauden aikoina, etenkin kun kännykkä kulkee mukana niin työpaikalle, yöpöydälle, matkalle, harrastuksiin, lasten harrastuksiin, jopa vessaan. Lähellä olevaa palveluntarjoajaa etsitään siitä kanavasta, joka koetaan itselle läheiseksi. Se voi olla vaikka karttasovellus, Instagram tai mikä tahansa muu digitaalinen kanava.

    On äärimmäisen tärkeää pitää mielessä, ettei yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.

    Siksi paras strategia on pitää tiedot yhtenäisinä ja ajan tasalla kaikissa mahdollisissa kanavissa, mistä teidät voi löytää. Listasimme alle yleisimmät kanavat – olitko ajatellut näitä kaikkia yrityksenne näkyvyyden kannalta?

    • Yrityksen kotisivut
    • Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
    • Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
    • Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
    • Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare
    • Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti

    TIEDÄTKÖ, MISTÄ KANAVISTA YRITYKSENNE LÖYTYY? TEE MAKSUTON TESTI

    Yritys, joka on huolehtinut näkyvyydestään laajasti eri hakukanavissa saa tutkitusti 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nimittäin nostavat hakutulosten kärkeen mieluiten yrityksiä, joiden tiedot löytyvät monista eri hakupalveluista. Ja yleensä hakutulosten kolme kärkisijaa saavat leijonanosan klikeistä - eli potentiaalisista asiakkaista.

    Vaikka varsinaisia tarvelähtöisiä hakuja tehdään sosiaalisessa mediassa vähemmän, se on tärkeä viestintäkanava kaikenkokoisille, lähes kaikkien alojen yrityksille, sillä lähes jokainen meistä viettää siellä niin paljon aikaa. Siellä oltava läsnä - vähintään oikeilla ja yhteneväisillä tiedoilla yrityksen kaikista toimipisteistä.

    HAKUKONEET PRIORISOIVAT OIKEITA JA YHTENEVÄISIÄ YRITYSTIETOJA

    Kun verkossa tehdään haku, etsii hakukone kyseistä hakua mahdollisimman tarkasti vastaavan tuloksen, ja priorisoi oikeaa, yhteneväistä tietoa. Hakukoneet skannaavat lukuisia eri kanavia, kuten karttoja, sosiaalisen median palveluja ja verkkosivuja, sitten vertaa löydöksiä keskenään ja näyttää luotettavimmat tulokset. Jos yritystiedoissa on keskenään ristiriitaa, eli ne eivät ole yhteneväiset (eli joissain kanavissa aukioloajat, yhteystiedot ja toimialatiedot poikkeavat toisistaan) vaikuttaa se hakukoneen näkökulmasta yrityksen luotettavuuteen.

    Hyvä asiakaskokemus alkaa oikeista yhteystiedoista.

    Vaikka vanhentunut tieto menisi läpi hakukoneelta, sen äärelle päätynyt asiakas ei saa kovin hyvää kokemusta, jos hän koettaa tavoitella yritystä vanhentuneen osoitetiedon tai päivittämättömän aukioloajan perusteella – mikäli yritys ylipäätään löytyy, sillä vanhentuneet tiedot voivat myös estää yrityksen löydettävyyden.

    Toisin sanoen: yritykset, joiden kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat oikeat ja yhteneväiset kaikissa kanavissa, ovat luotettavampia asiakkaan silmissä, ja saavat myös korkeammat sijat hakutuloksissa. Ette varmaan soisi kilpailijanne olevan edellänne?

    “Kyllähän meidän yhteystietomme nyt oikein ovat, niin simppeli juttu”, sitä ajattelee helposti. Mutta kun pelkästään jo eri kanavia on kymmeniä ja jos yrityksellä on useita toimipisteitä, joilla on omat yhteystietonsa ja aukioloaikansa, ei pakan hallitseminen olekaan niin helppoa – ja vanhentuneita tietoja jää helposti johonkin palveluun.

    NÄIN PIDÄT KAIKKI TIEDOT AINA AJAN TASALLA - TUTUSTU KONTAKTI PRO -TYÖKALUUN

    ARVOSTELUJEN - SEKÄ NIIHIN VASTAAMISEN - MERKITYS KASVUSSA

    Hakukäyttäytyminen on muuttunut myös siten, verkossa jätetyillä arvosteluilla on entistä suurempi rooli yrityksen luotettavuudessa sekä löydettävyydessä. Ennen kysyttiin kaverilta, nyt verkkoarvostelut ajavat saman asian, moninkertaisesti. Sadat tai tuhannet yrityksestä mielipiteensä jättäneet antavat erinomaista tietoa siitä, kannattaako asiakkuus.

    Arvostelut ovat kehä, joka voi pyöriä yrityksen kannalta positiiviseen tai hyvin negatiiviseen suuntaan. Kumpaan suuntaan olette matkalla?

    Hakukriteerinä käytetään usein myös adjektiiveja ”paras”, ”hyvä” tai ”luotettava”. Tällaisia hakuja kohdatessaan Google vertaa niitä yritysten verkossa saamiin tähtiluokituksiin. Jos yritykselle ei ole irronnut kovasti tähtiä, on sillä pienemmät mahdollisuudet nousta hakutulosten kärkeen kun etsitään parasta, hyvää tai luotettavaa. Jos taas tilanne on päinvastainen, saa yritys hyvät hakutulossijoitukset, lisää liikennettä asiakkailta jotka valitsevat mieluiten hyviä arvosteluja saaneen yrityksen, täten lisää asiakkaita, ja hakukoneelta jälleen enemmän arvostusta.

    Löydettävyyteen vaikuttaa myös se, onko yritys aktiivisesti vastannut asiakkaiden kommentteihin ja kyselyihin. Jos erityisesti huonoja arvioita on kertynyt paljon eikä niihin ole reagoitu mitenkään, heikentää se yrityksen mahdollisuuksia nousta esiin hakutuloksissa. Jokaiselle yritykselle tulisi olla itsestäänselvää, että arvosteluihin vastaaminen ei pelkästään miellytä Googlen robotteja, vaan tuo asiakkaalle merkityksellistä läsnäolon ja välittämisen tunnetta, jolla on suora yhteys yrityksestä muodostuvaan imagoon.

    Kaipaatko lisää tietoa verkosta löytymisestä? TILAA MAKSUTON OPAS!

    AUKIOLOAIKOJA HAETAAN ERI TAVALLA KUIN ENNEN

    Yrityksen aukioloajat, ja monitoimipaikkaisten yritysten kaikkien toimipisteiden aukioloajat on tärkeää pitää ajan tasalla jatkuvasti, kahdestakin syystä.

    Vapautuneet aukioloajat
    Kun ennen oli selvää että kansallisina pyhäpäivinä kaikki kaupat olivat ilman muuta suljettu, on aukioloaikojen vapauduttua liikkeen itsensä päätettävissä pidetäänkö ovet avoinna vai suljettuna. Siksipä asiakkaat ovat tottuneet etsimään yritysten aukioloaikoja siis myös poikkeusaikoina – ja jos niitä ei ole päivitetty kaikkiin kanaviin, saatatte menettää asiakkaan, joka olettaa liikkeen olevan suljettu, vaikka itse asiassa henkilökunta on paikalla asiakkaita odotellen.

    Näkyvyys hakutuloksissa
    Kuten aiemmin totesimme, on yritys, jonka kaikkien toimipisteiden aukioloajat ovat oikein kaikissa eri kanavissa, luotettavampi hakukoneiden silmissä kuin yritys, jonka aukioloajat eivät ole yhteneväiset.

    Miten pitää kaikki tiedot ajan tasalla? Tutustu Kontakti Pro -työkaluun!

    MITEN HALLITA NÄKYVYYS KAIKISSA KANAVISSA? PIDÄ LANGAT KÄSISSÄSI KONTAKTI PRON AVULLA

    Fonecta Kontakti Pro -työkalu vastaa suurten yritysten tarpeeseen pitää kaikki yhteystiedot ajan tasalla kaikissa kanavissa, ja näin vahvistaa luotettavaa ja palvelevaa imagoa sekä pitää huolta hakukonelöydettävyydestä.

    • Yhdellä työkalulla tiedot päivittyvät kaikkiin tärkeimpiin kanaviin - asiakas löytää näin aina ajantasaiset ja oikeat tiedot verkosta, kaikista toimipisteistänne.
    • Voit ajastaa aukioloajat päivittymään ennakkoon juhlapyhiä ja muita poikkeuksia varten, jokaiselle toimipisteelle. Säästyt kaikkien kanavien ja toimipisteiden manuaaliselta päivitykseltä ennen ja jälkeen pyhien.
    • Hallinnoit kootusti asiakkaiden eri kanavissa antamia arvosteluja ja esittämiä kysymyksiä. Sinun ei tarvitse etsiä asiakkaan viestejä eri kanavista, vaan Kontakti Pro kokoaa ne yhteen paikkaan.

    JOS VIELÄ EMMIT, TÄSSÄ VIIMEINEN AJATUS PURESKELTAVAKSI

    Verkkohakujen kautta luoksenne päätyvät ihmiset ovat niitä kaikkein arvokkaimpia liidejä, inbound-liidejä. He tekevät hakuja tietyn tarpeen, usein hyvinkin täsmällisen sellaisen, ohjaamana. He tietävät jo, mitä haluavat ja ovat liikkeellä ne kuuluisat ostohousut jalassa.

    Olisi kummallista, ellette haluaisi pitää huolta yrityksenne löydettävyydestä ja olla hakutulosten kärjessä, kun nämä potentiaaliset asiakkaat näpyttävät hakunsa ilmoille jossakin verkon hakukanavista.

    LUE LISÄÄ FONECTA KONTAKTI PROSTA ja ota palvelu käyttöön!

    Lue lisää