Kohdistetaan katseet yritykseesi

Fonecta on suomalaisyritysten digitaalinen kasvukumppani. Tunnemme suomalaiset yritykset ja heidän haasteensa, meiltä saat aina oikeat ratkaisut markkinointiin ja myyntiin - liiketoimintaasi vauhdittamaan.

Löydy, erotu ja myy verkossa

Digitaalinen kasvukumppani yrityksellesi

Yksittäiset toimenpiteet eivät enää takaa menestystä. Yrityksen täytyy löytyä verkon jokaisesta kolkasta. Autammekin asiakkaitamme kaikessa, mikä liittyy digitaaliseen kasvuun, verkkomainontaan, löydettävyyteen tai vaikkapa sosiaalisen median kanaviin. 

Miten voimme auttaa sinua?

Suurennuslasi-kuvake

Löydy verkosta

Kun löydyt verkosta, olet olemassa asiakkaillesi. Laitetaan yhdessä verkkonäkyvyytesi kuntoon!

Suppilo-kuvake

Tee kauppaa verkossa

Palvelemalla asiakkaitasi verkossa, kuten kivijalkaliikkeessä, muutat verkkosivukävijäsi myynniksi.

Diagrammi-kuvake

Hanki lisää asiakkaita

Mainostamalla verkossa oikeissa kanavissa tavoitat ostavat asiakkaasi juuri oikeaan aikaan.

”Pienelle yritykselle Fonectan palvelut ovat olleet hyvin kannattava sijoitus, josta on oikeasti ollut hyötyä”

Katriina Karpiola, JuurevaPro

Tutustu palveluihimme

"Nykyään yhteydenottoja verkkosivujen kautta tulee päivittäin.”

Jose Ekman, KS Bitumikate Oy

Tutustu palveluihimme

Ajankohtaiset markkinoinnin uutiset

  • 30.11.2021
    Se, miten kohtaat asiakkaasi verkossa, ratkaisee menestyksen

    Paikallinen näkyvyys on noussut digimarkkinoinnissa olennaiseksi, kun ihmisten hakukonekäyttäytyminen on muuttunut. Pelkkä näkyvyys ei silti riitä, vaan asiakkaat täytyy kohdata, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia.

    Paikallinen, tai lokaali näkyvyys on noussut digimarkkinoinnin kärkiteemaksi Suomessa ja maailmalla. Se liittyy laajempaan ajatukseen nykytaloudesta löydettävyystaloutena, jossa tuotteiden ja palvelujen digitaalinen löydettävyys sanelee sen, syntyykö kaupankäynnille edellytyksiä.

    Jopa 80 prosenttia asiakkaista hakee netistä tietoa ennen kuin tarttuu kivijalkaliikkeen ovenkahvaan. Samalla asiakkaiden – kuluttajien ja yrityspäättäjien – hakukäyttäytyminen muuttuu kovaa vauhtia.

    Haut eivät enää perustu yhteen sanaan ja loputtomien tulosten kahlaamiseen. Yli puolet kaikista globaalisti tehdyistä hauista on nykyään lausemuotoisia ja sisältää vähintään neljä sanaa. Osatekijät voivat olla vaikka: kuvailu + toimiala + sijaintitieto + aukiolotieto. Perjantaipitsaa kaipaava siis syöttää hakukenttään esimerkiksi ”paras pitseria lähellä minua avoinna nyt”. 

    Nykytiedonhakija on kärsimätön. Jopa 70 prosenttia tiedonhakijoista ei enää käy lainkaan yrityksen kotisivuilla vaan saa kaipaamansa tiedot nopeammin muualta, kuten hakutulossivulta.

    Miten voit varmistaa, että sinun yrityksesi nousee hakutuloksissa kärkeen – tai edes ensimmäiselle tulossivulle? Tämä on se ydinongelma, johon minä ja kollegani Fonectalla etsimme ratkaisuja.

    Fonectassa löydettävyysosaamiselle on pitkä historia alkaen perinteisistä paikallisista puhelinluetteloista. Kun tänään keskitymme lokaaliin löydettävyyteen, keskitymme ymmärtämään digimaailman isoja ekosysteemejä, kuten Googlea, Facebookia ja Applea.

    Näissä ekosysteemeissä lokaali näkyvyys syntyy yrityksen perustietojen avulla. Vähintäänkin siis yrityksesi toimiala-, tuote-, sijainti- ja aukiolotietojen tulee olla oikein ja yhtenevät kaikissa keskeisissä paikoissa. Tietojen oikeellisuus koskee yhtä lailla julkisia toimijoita.

    Paikallisen näkyvyyden merkitys perustuu siihen faktaan, että tunnettu yritys kasvaa todennäköisemmin kuin tuntematon. Jos yritys ei löydy, se tekee kauppaa vain sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka jo tuntevat sen. Ja jos uudet asiakkaat eivät löydä yritystä, se ei kasva.

    Silti löydettävissä oleminen on eri asia kuin valituksi tuleminen. Digiajalla valituksi tuleminen vaatii sitä, että tuotteestasi ja palvelustasi on tarjolla kokemuksia ja arvosteluja. Käyttäjät laittavat arvosteluja eri verkkopalveluihin, kuten vaikka TripAdvisoriin, Yelpiin ja Googleen.

    Arvostelut ovat digitaalista vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja isossa kuvassa yrityksen maineen hallintaa. Asiakkaita kannattaa ohjata antamaan palautetta, mutta melkeinpä tärkeintä on, että yritys vastaa negatiiviseen palautteeseen. Vastaamisella on iso merkitys pettyneelle asiakkaalle mutta myös tapausta palautepalvelussa seuraavalle.

    Erään tutkimuksen mukaan yrityksen arvosteluja lukevista jopa 70 prosenttia tekee kaupat vuorokauden sisällä. Sillä todella on merkitystä, miten asiakkaat verkossa kohtaat.

    Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

    Lue lisää
  • 19.11.2021
    Asiakaspalvelutiimi puhaltaa yhteen hiileen

    Tiivis yhteistyö toimii Fonectan asiakaspalvelutiimin peruskivenä. Tiimi myös kehittää tietotaitoon jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla yrityksen monipuolisista digipalveluista ja verkkomaailman muutoksista.

    Fonectan asiakaspalvelun 13 hengen tiimi hoitaa käytännössä kaikki yrityspalveluihin liittyvät moninaiset kysymykset. Ainoastaan Kotisivukone-palvelulla on oma erikoistunut asiakaspalvelu.

    ”Osaamisemme on todella laajaa ja kattaa kaikki Fonectan eri digipalvelut. Näin on oltava, koska me olemme käytännössä ensimmäinen piste, johon asiakas on yhteydessä”, asiakaspalvelutiimin valmentajana ja kouluttajana toimiva Taneli Repo kertoo.

    Tiimiläiset preppaavat taitojaan sisäisillä koulutuksilla, itseopiskelulla, perehdyttämällä toinen toisiaan ja ylläpitämällä osaamistaan myös harvemmin kysyttyjen palveluiden suhteen. Keskinäinen tietotaidon jakaminen on tuiki tärkeää, koska joku voi tietää jostain palvelusta enemmän kuin toinen.

    Kaikki kerralla kuntoon

    ”Pyrimme aina saamaan asiakkaan asian tai ongelman ratkaistua yhdellä kontaktikerralla, nopeasti ja mahdollisimman kokonaisvaltaisesti”, Repo kiteyttää.

    Tavoitteeseen pääsemiseksi ensisijaisen tärkeää on toimiva yhteistyö. Vaikka yksi vuorollaan vastaanottaa asiakkaan puhelun tai viestin, tarvittaessa kaikki puhaltavat yhteen hiileen, jotta kysymykseen saadaan oikea vastaus. Keskimääräinen jonotusaika on noin 15 sekuntia ja tiimi on saanut paljon positiivista palautetta nopeudesta. Ilta-aikoina chatissa apua antaa AiNA-botti.

    Positiivinen ja sisukas tiimi jakaantuu neljälle eri Fonectan konttorille, Tampereelle, Turkuun, Poriin ja Helsinkiin, mutta töitä tehdään sujuvasti etänä. Monella on pitkä työura Fonectalla takanaan, mikä tuo osaamista etenkin asiakaspalvelutyöhön.

    ”Pisin ura on meidän porilaisella Tintillä, joka on ollut talossa jopa 33 vuotta. Jaanalle on kertynyt jo parikymmentä vuotta samoin Elinalle ja Tarulle”, kertoo Repo, joka tuli itse Fonectalle vuonna 2016.

    Työn suolana on se, että käytännössä kukaan ei tee samoja työtehtäviä päivästä toiseen. Näin mikään asia ei henkilöidy yhteen ihmiseen vaan kaikki tekevät kaikkea.

    Konkreettinen vinkki: yritystiedot ajan tasalle

    Jokaisen yritysomistajan kannattaa tarkistaa, että yritystiedot ovat oikein YTJ-yrityshaussa, koska sitä kautta ne päivittyvät automaattisesti lukuisiin yritystietopalveluihin. Lisäksi asiakkaan kannattaa päivittää tietoja helppokäyttöisen Oma Fonecta -palvelun kautta, jonka kautta asiakas pystyy seuraamaan myös raportointia halutessaan.

    ”Erityisesti aukiolotiedot kannattaa muistaa pitää ajan tasalla. Jos ne vaihtelevat esimerkiksi arkipyhän vuoksi ja ovat vaikka kerran väärin, se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, että potentiaalinen asiakas valitsee kilpailijan.”

    Lue lisää
  • Black Friday -podcastissa painavaa asiaa
    10.11.2021
    Black Friday käynnistää loppuvuoden sesonkikauden

    Black Friday on Suomessa vuosi vuodelta suositumpi ostospäivä ja yrityksille tärkeä hetki loppuvuoden sesonkikauden käynnistäjä.

    Lue lisää
  • Petro Pyykkö
    09.11.2021
    Turun myyntitiimi auttaa asiakkaita kasvamaan

    Myyntiä pidetään usein yksilölajina, mutta Fonectan Turun myyntitiimi vastaa asiakkaista yhdessä. Tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisut räätälöidään asiakkaalle juuri sopiviksi.

    Fonectan yli kymmenestä myyntitiimistä kolme toimii Turussa. Myyntipäällikkö Petro Pyykön vetämä tiimi keskittyy auttamaan erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Tiimin asiantuntijuus pohjautuu laajaan kokemukseen digimarkkinoinnista: yhdeksän hengen tiimistä noin puolet on ollut talossa jo noin 10 vuotta.
     
    ”Meillä on käytännössä koko digimarkkinointipaletti hallussa. Palveluvalikoimaamme lukeutuvat kotisivut, omat kanavamme Fonecta Kontakti ja Kontakti Pro, Google-optimointi- ja Display-mainonta, Facebook-mainonta ja verkkokaupan tekeminen”, Petro kertoo.
     
    Avoimuus on vahvasti läsnä, kun myyntitiimiläiset kohtaavat asiakkaan. Liikkeelle lähdetään askel kerrallaan varmistamalla ensin, että asiakkaan nettinäkyvyys on hyvällä mallilla. Vasta sitten ehdotetaan sopivia mainonnan työkaluja. Tiimi raportoi mainonnan kustannukset ja hyödyt asiakkaalle selkeästi ja tuo aktiivisesti esille parannusehdotuksia.

    Ongelmanratkaisukyky ja tiivis yhteistyö valtteina

    ”Yksi vahvuutemme on, että tiimissämme on erilaisia ja eri-ikäisiä persoonia, joilla kullakin on oma vankka kokemustaustansa. Täydennämme toisiamme ja olemme hitsautuneet hienosti yhteen. Usein myyntiä pidetään enemmänkin yksilölajina, mutta meille on tärkeää tehdä tiiminä töitä”, Petro kuvailee.

    Tarkan raportoinnin ja tiiviin yhteistyön ansiosta tiimin jäsenet pystyvät ottamaan koppia myös toistensa asiakkaista. Yhteensä tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisuja osataan räätälöidä kullekin asiakkaalle juuri sopiviksi.
     
    Vaikka töitä tehdään tosissaan, tiimi osaa välillä höllätä pitämällä esimerkiksi musiikki- ja tietovisoja aamupalavereiden yhteydessä. Hyvän yhteishengen ylläpitäminen on tärkeää, samoin se, että töitä on hauskaa tehdä kimpassa.

    Konkreettinen vinkki: kotisivut kuntoon

    Petro suosittelee kaikkia digimarkkinointia tai mainontaa ylipäätään harkitsevia ensisijaisesti huolehtimaan siitä, että kotisivut ovat hyvät ja yhteystiedot ajantasaiset.

    ”Tätä voi verrata kivijalkakauppaan: tilan pitää olla houkutteleva ja kaiken tarvittavan helposti potentiaalisen asiakkaan saatavilla. Kun pohja on kunnossa, voi sinne alkaa viemään porukkaa. Kotisivut ovat kuitenkin lopulta se, minne kaikki mainonta ohjautuu.”

    Lue lisää
  • Agency Champions -voittajat 2021
    05.11.2021
    Mikä on LinkedIn Agency Champions ja miltä tuntuu voittaa se?

    LinkedIn Agency Champions -koulutusohjelman päätteeksi jaettiin palkinnot kolmessa eri kategoriassa. Haastattelimme kaikkia kolmea voittajaa ja kyselimme heiltä tunnelmia tuoreeltaan voiton jälkeen. 

    Lue lisää