Ohjataan asiakkaat luoksesi

Autamme suomalaisia yrityksiä kasvattamaan liiketoimintaa. Asiakkaidemme kasvutarinoiden ansiosta uskallamme luvata, että olemme oikea kumppani kaikenkokoisille yrityksille.

Löydy, erotu ja myy verkossa

Digitaalinen kasvukumppani yrityksellesi

Yksittäiset toimenpiteet eivät enää takaa menestystä. Yrityksen täytyy löytyä verkon jokaisesta kolkasta. Autammekin asiakkaitamme kaikessa, mikä liittyy digitaaliseen kasvuun, verkkomainontaan, löydettävyyteen tai vaikkapa sosiaalisen median kanaviin. 

Miten voimme auttaa sinua?

Suurennuslasi-kuvake

Löydy verkosta

Kun löydyt verkosta, olet olemassa asiakkaillesi. Laitetaan yhdessä verkkonäkyvyytesi kuntoon!

Suppilo-kuvake

Tee kauppaa verkossa

Palvelemalla asiakkaitasi verkossa, kuten kivijalkaliikkeessä, muutat verkkosivukävijäsi myynniksi.

Diagrammi-kuvake

Hanki lisää asiakkaita

Mainostamalla verkossa oikeissa kanavissa tavoitat ostavat asiakkaasi juuri oikeaan aikaan.

”Pienelle yritykselle Fonectan palvelut ovat olleet hyvin kannattava sijoitus, josta on oikeasti ollut hyötyä”

Katriina Karpiola, JuurevaPro

Tutustu palveluihimme

"Nykyään yhteydenottoja verkkosivujen kautta tulee päivittäin.”

Jose Ekman, KS Bitumikate Oy

Tutustu palveluihimme

Ajankohtaiset markkinoinnin uutiset

  • Perustava
    21.10.2021 - Valtteri Karjula, markkinointipäällikkö | Perustava
    Rakennusalan markkinointi on ripaus perinteitä sekä iso kasa moderneja markkinoinnin työkaluja

    Markkinointi rakennusalalla on tyypillisesti rakentunut rakennettavien rakennusten ympärille. Niille on oma paikkansa myös nykyaikaisessa markkinoinnissa, mutta tulevaisuudessa alan olisi pystyttävä puhuttelemaan muitakin kohderyhmiä kuin pelkästään uuden talon tai toimitilan ostajia. Tässä esimerkkinä erään Fonectan asiakkaan ja suomalaisen rakennusalan yrityksen muutosmatka digitaalisen markkinoinnin pariin yhden vuoden ajalta.

    Tervetuloa tähän päivään

    Nimeni on Valtteri Karjula. Toimin toista vuotta markkinointipäällikkönä rakennusalan yrityksessä nimeltä Perustava. Tarjoamme läpi Suomen pohja-ja perustustöitä sekä yksityisten että ammattirakentajien tarpeisiin. Meidät tunnetaan vahvoista valusokkeleista eli perustuksista ja osana perustustoimitusta tarjoamme rakentajille myös muita palveluita, kuten maaperätutkimuksia, maanrakennustöitä, paalutusta, suunnittelua, kellareita ja tukimuureja. Arkikielellä kerrottuna Perustava tekee kaiken sen, mitä rakennuksen alle tulee.

    Vuonna 2007 perustettu Perustava on aina panostanut markkinointiin ja erottautunut omalla oranssilla brändivärillä erilaisena tekijänä rakennusalan sisällä. Sain siis itsekin aloittaa työpaikassa, jossa markkinoinnin asema liiketoiminnan ohjaavana ajurina oli tunnistettu, mutta sen resursointiin, suunnitelmallisuuteen ja jalkauttamiseen tarvittiin lisäkäsiä. Työelämässä tätä samaa kutsutaan nimetyksi vastuuksi tai muutosjohtamiseksi.

    Perustavan markkinoinnin muutostarpeet kohdistuivat eritoten uusasiakashankintaan sekä markkinoinnin rooliin osana yrityksen kasvua ja brändin vahvistamista. Puhuimme johtoryhmässä auki markkinoinnin yhteiset tavoitteet, joita kohden markkinointia olisi lähdettävä suunnittelemaan ja kehittämään. Tavoitteista ensimmäinen oli mistä saamme uusia asiakkaita ja toisena kuka toteuttaisi asiakkaille myydyt tuotteet ja palvelut, eli mistä saamme päteviä työntekijöitä?

    Perustavan työntekijä

    Mitä myynnin ja markkinoinnin yhteispeli tarkoittaa?

    Kun matkustetaan ajassa vuosi taakse päin, kaikkea saavutettua ja saavuttamatonta on helpompaa reflektoida. Perustavalla markkinoinnin seuraava askel lähti käyntiin siitä, että tavoitteiden kirkastamisen jälkeen seuraavana työvuorossa oli datan kerääminen. Jokaisen eri markkinointijärjestelmän ja datapisteen kohdalla keräsimme yhteen kaiken sen datan, mitä historiassa meille oli kertynyt. Kerätyn ja osittain keksityn datan kautta pystyimme saamaan näkyville kaikki numerot millä tasolla kunkin teknologian käyttäminen oli ja mitkä olisivat niiden seuraavat kehitysaskeleet.

    Dataa oli kertynyt eri aikakausilta, mutta määritimme ne koskettamaan yhtä täyttä työvuotta. Data eli suomeksi sanottuna numerot kertoivat todelliset luvut silloisesta markkinoinnin tekemisestä ja tuloksista, mutta antoivat myös lähtökohdat uusien tavoitteiden määrittelyyn. Mikäli emme saaneet dataa jostakin asiasta, keksimme siihen omat mittarit tai mietimme vain lisää mistä kautta datan saisi saataville. Lopulta jokaiselle tekemiselle löytyi aina jokin mittari tai oma lähtötaso.

    Datan keräämisen jälkeen Perustavan myynnin ja markkinoinnin yhteispeliä lähdettiin rakentamaan arjen kautta. Loimme mallit ja säännöt eri teknologioiden käytölle sekä koulutimme myyjät ja markkinoijat niihin teknologioihin, mitä he omassa työssään tarvitsivat. Myynnin CRM asetettiin yhteiseksi paikaksi, joka keräsi sekä uudet asiakkaat että vanhat asiakkaat samaan digitaaliseen tilaan. Markkinointi toi uudet asiakkaat ja myynti otti ne sieltä hoitoonsa.

    Perustavan valusokkeli

    Kotisivut tärkein asiakashankinnan kanava

    Tavoitteiden, datan ja tunnistettujen työkalujen jälkeen seuraava askel oli ottaa steppi taakse päin. Nappasimme siksi syyniin Perustavan kotisivut. Olimme nimittäin saaneet ”myyntiputken” pelaamaan ja sinne oli helppoa saattaa uusia asiakkaita, mutta vasta tämän jälkeen pääsimme kiinnittämään kehitystyömme markkinoinnin perustekemisen eli sisällöntuotannon ja SEO/SEM asioiden pariin. Päätimme kotisivujen olevan meille tärkein yksittäinen asiakashankintakanava.

    Kotisivuille tarkistimme ensin niiden tekniikan ja toimivuuden. Jälleen kerran kiitos omalle työnantajalle, talon sisältä löytyi teknistä apua kaikkeen siihen, mitä ei markkinointi itse pystynyt ratkaisemaan. Tämän jälkeen aloimme rakentamaan kotisivuistamme kokonaisuutta, joka muistuttaisi Perustavan digitaalista toimistoa ja pystyisi palvelemaan saapunutta kävijää, tulipa hän mistä päin Suomea tahansa. Kotisivuille siis piti rakentaa samat elämykset, palvelut ja tuotteet, mitä Perustavan fyysiset toimipisteet tarjoavat ympäri Suomen. Kun pöytä oli katettu, vieraat kehdattiin kutsua sisään.

    Mainonnalla ja SEOlla viimeisteltiin näkyvyys

    Viimeisimpänä nostettavana markkinoinnin asiana oli huolehtia riittävästä jakelusta eli saada kutsuille kävijöitä. Liikenne kotisivuille hommataan aina sekä SEO:n että SEM:in kautta ja siihen yhtälöön lisätään vielä ainakin sosiaalinen media. Aktiivinen sisällöntuotanto relevantteine sisältöineen rakentajien arjesta ja tarpeista vastasi SEO-huutoon, mutta SEM:iä toteutettiin rekrytarpeissa eli työnhakijamainonnassa sekä erikoisissa hakusanoissa ja aiheissa, mihin ei ollut järkevää tehdä itse syvällisempää sisältöä.

    Markkinoinnin jakelun yhdeksi jaotteluksi muodostuikin lopulta malli, missä yleistä brändimainontaa oli yksinkertaisesti helpompaa tehdä maksetun mainonnan kautta, kun taas aktiivinen sisällöntuotanto blogissa vastasi yksittäisiin rakennushankkeen eri vaiheisiin ja sen sisältöihin. Molemmille tulokulmille löytyi omat paikat ja niistä saatiin yhtä lailla tehokkaat ja tulokselliset. Samoin ajattelumaailmaa piti laajentaa jatkuvasti Perustavan yksiköiden ja palveluiden näkövinkkelistä. Koskipa jakelu sitten tulevia rakennusmessuja tai uusien alueiden valtaamista.

    Perustavan markkinointi

    Muutosmatkan tulokset eli entistä parempi myynti ja liiketoiminnan kasvu

    Ylläkuvatun läpikelauksen ja tuloksellisen muutosmatkan vaiheet näyttäytyvät lopulta aina yksinkertaisina asioina. Yksinkertaisuudessa piileekin osatotuus ja omaksi puolustukseksi on helppoa huomata sekin, että vaikka monet asiat tapahtuvatkin nopeasti tai vuoden aikana, tosiasiassa niiden tekeminen tai tekemättä jättäminen kohdistuu usealle vuodelle.

    Olen useasti sanonut työkavereilleni sitä, että markkinointi rakennusalalla tarkoittaa hyvin montaa asiaa samanaikaisesti. Markkinointi on kuin keskiarvo siitä, millaiseksi esimerkiksi Perustavan 430 työntekijää sen mieltävät. Toisille se on Perustavan pakettiautojen teippausta, toiselle taas myynnin CRM:n ylläpitämistä ja kouluttamista. Yhtä lailla markkinointia on huolehtia Perustavan kaikista toimipisteistä, niiden visuaalisuudesta ja näkyvyydestä Fonectan kaltaisissa verkostoissa.

    Markkinoinnin moninaisuuden ja laajan tehtäväkuvan myötä markkinointipäällikön työ on alkanut kiinnostamaan entisestään. Tässäkin näyttää toteutuvan ”tieto lisää tuskaa”-teesi. Eniten iloitsen ainakin siitä, ettei meidän Perustavalla tarvitse käyttää tippaakaan aikaa siihen, pääseekö markkinointi mukaan kulmahuoneisiin tai onko myynti ja markkinointi jotenkin eri asioita.

    Niinkin perinteisellä alalla kuin rakennusala, markkinoinnilla on ja tulee olemaan aivan keskeinen rooli sekä paremman asiakaskokemuksen että kasvun mahdollistajana. Rakennusalalla jos jossain pääsee näkemään aidosti sen, millä tavalla koko yritys osallistuu yhteiseen markkinointiin. Siisti työmaa ja laadukas työnjälki ovat meidänkin yrityksen parhaat markkinointikeinot.

    Valtteri karjula

    Valtteri Karjula
    markkinointipäällikkö
    Perustava
    0440265166 / valtteri.karjula@perustava.fi
    www.perustava.fi

    Lue lisää
  • Black Friday käynnistää loppuvuoden ostosesongin
    20.10.2021
    Black Friday aloittaa loppuvuoden sesongit

    Suomalaisten ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on ollut ennakoitavissa, mutta se on ollut nopeampaa kuin olisimme odottaneet. Ostokäyttäytymisen muutokseen liittyy paitsi tapa, jolla ostetaan (enemmän verkosta, vähemmän kivijalasta, vaikka kivijalkamyymälän kuolema sekin tuntuu olevan liioittelua) myös se, milloin ostetaan. Jos esimerkiksi ajattelit, että suomalaisten joulusesonki ajoittuu joulukuulle, ajattelit väärin.

    Lue lisää
  • Fonectan toimitusjohtaja Patrik Sallner
    22.09.2021
    Digimarkkinointi tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille keinot vauhdittaa kasvua

    Fonecta aikoo demokratisoida digimarkkinoinnin, kirjoittaa toimitusjohtaja Patrik Sallner.


    Digimarkkinoinnissa
    on käynnissä vallankumous. Kun aiemmin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on ollut kynnys hyödyntää digimarkkinointia, nyt niiden ei enää tarvitse kokea markkinointia liian vaikeaksi, kalliiksi ja aikaa vieväksi.

    Me Fonectalla aiomme demokratisoida digimarkkinoinnin. Se tarkoittaa, että tarjoamme tehokkaat keinot kasvattaa liiketoimintaa kaikenkokoisille yrityksille. Tuomme parhaan digiosaamisen ja toimivimmat markkinointiratkaisut myös pienimpien yritysten ulottuville.


    Kun perinteisesti
    markkinointi on hahmottunut epämääräisiä brändi- ja mielikuvalupauksia sisältäväksi salatieteeksi, digimarkkinointi muuttaa tämän. Verrattuna printtimainontaan, tv-mainontaan tai vaikka tienvarsimainontaan, digimarkkinoinnin ytimessä on vuorenvarma mitattavuus.

    Otan muutaman esimerkin. Jos yrityksesi haluaa nostaa tunnettuutta, voi mittariksi sopia pelkkä verkkosivujen kävijämäärä. Mutta täsmällisemmät mittarit, kuten potentiaalisten asiakkaiden yhteydenotot, kampanjan tuottamien tilausten määrä ja liikevaihdon kasvu, ovat ratkaisevia, kun markkinoinnilla tavoitellaan kasvua. Tarkat mittarit avaavat aiempaa tarkemmin markkinointibudjetin arvon – sen, paljonko yksi markkinointieuro aidosti tuottaa kasvua.


    Me Fonectalla
    autamme yli 30 000 yritysasiakasta kasvamaan digimarkkinoinnin avulla. Autamme globaaleja vientijättejä kohdentamaan viestejään ulkomaisille kohdeasiakkailleen, mutta autamme yhtä lailla keskisuuria yrityksiä ensi askelissa kansainvälisillä markkinoilla kuin vaikka paikallista parturi-kampaamoa erottautumaan kilpailijoistaan.

    Digimarkkinoinnin demokratisoinnilla Fonecta pyrkii ulottamaan yleensä vain suurasiakkaille myytäviä optimointipalveluja myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Tämä on visiomme tuleville vuosille.


    Sanon usein
    uusille asiakkaillemme, että yritystäsi ei ole olemassa markkinoilla, jos se ei löydy verkosta. Tämä johtuu tietenkin siitä, että asiakkaidemme asiakkaat ovat verkossa – etsimässä tietoja, tekemässä vertailuja, parhaimmillaan jo ostamassa.

    Harva putken korjaamista tarvitseva kävelee sattumanvaraisesti johonkin lvi-yritykseen. Ennen ovenkahvaan tarttumista etsimme verkosta tietoja aukioloajoista, palveluiden laadusta ja hinnoista. Kuuluisa puskaradiokin elää nykyään erilaisilla somealustoilla, kuten LinkedInissa ja Instagramissa.

    Sama logiikka pätee yritysten väliseen kaupankäyntiin. Tietoja tuotteista ja palveluista on verkosta saatavilla niin paljon, että moni yrityspäättäjäkin lähettää tarjouspyynnön suoraan sähköpostilla – viimeistään, kun tulee vakuutetuksi oikein kohdistetulla digimarkkinoinnilla. Digimarkkinointi korvaa enenevässä määrin perinteistä myyntiä, yhtälailla verkkokaupat ovat pohjimmiltaan digitalisoitua ja automatisoitua myyntiä.


    Digimarkkinointi
    kehittyy uusien alustojen ja teknologioiden avulla pyörryttävää vauhtia. Ensimmäinen askel uuteen maailmaan voi arveluttaa. Silloin voi olla hyödyllistä suunnata katse kilpailijoihin – ovatko he jo verkossa ja jos, voisiko sinun yrityksesi tehdä jotain vielä paremmin. Markkinointi ei ole enää salatiedettä, mutta ei myöskään ainoastaan harvojen ulottuvilla olevaa rakettitiedettä.

    ”Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

     

    Lue lisää
  • 09.09.2021
    Tehoa taktiseen mainontaan LinkedInissä

    Milloin viimeksi mainos sai sinut ostamaan, jättämään tarjouspyynnön tai vaikkapa lataamaan materiaalin? Kun tavoitteeksi asetettu toiminto toteutuu, taktinen mainonta on onnistunut tavoitteessaan.

    LinkedIn tarjoaa taktiseen mainontaan laajan valikoiman työkaluja, jotka tuovat mainontaan tehokkuutta. Pysyäksesi kohderyhmän mielessä kannattaa mainonnassa pyrkiä systemaattisuuteen ja jatkuvaan tekemiseen. Parhaaseen tulokseen päästään yhdistämällä taktista ja brändimainontaa sekä käyttämällä rinnakkain taktisen mainonnan eri muotoja.

    Mitä eroa on taktisella ja brändimainonnalla?

    Taktinen mainonta eli liidimainonta tähtää ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen. Kun brändimainonta luo mielikuvaa yrityksestä, taktinen mainonta tavoittelee aina konkreettisia toimenpiteitä eli konversiota. Konversio tarkoittaa, että yrityksestä kiinnostunut henkilö saadaan tekemään se, mitä mainonnassa on asetettu tavoitteeksi.

    Sisällöllä on taktisessa mainonnassa yhtä suuri merkitys kuin brändimainonnassa, vaikka tunteen sijaan keskiössä ovat tuotteiden hinnat ja muut rationaaliset asiat. Toimivissa kampanjoissa brändi- ja taktinen taso tukevat toisiaan – niissä on yhteinen, yhtenäinen teema, vaikka viestit olisivat erilaisia. Eri mainosmuotoja kannattaa käyttää monipuolisesti sekä julkaista relevanttia taktista sisältöä, joka toimii niin mobiilissa kuin desktopissakin.

    Asiakkaan kuljettaminen vieraasta ystäväksi

    Markkinoinnin polkua kuvataan usein suppilona, joka toimii erinomaisesti sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnissa. Suppilomalli havainnollistaa osuvasti, miten brändimainonta ja taktinen mainonta kulkevat käsi kädessä: parhaimpiin tuloksiin päästään, kun molempia tehdään rinnakkain.

    Markkinoinnin suppilon yläosassa yrityksen tunnettuutta kasvatetaan laajasti brändimainonnan avulla. Esimerkiksi blogipostausten, infograafien ja tutkimustulosten avulla voidaan vaikuttaa yrityksestä syntyvään mielikuvaan.

    Alempana suppilossa ovat yrityksestä kiinnostuneet henkilöt, jotka eivät vielä ole ostovalmiudessa. Mainonnan nähneitä käyttäjiä voidaan kannustaa kohti asiakkuutta esimerkiksi case-esimerkeillä, e-kirjoilla sekä webinaareilla, joilla kasvatetaan asiakkaiden kiinnostusta ja sitoutumista yritykseen.

    Suppilon loppupäässä taktisen mainonnan toimenpiteitä kohdistetaan tarkkaan kohderyhmään, jossa henkilöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa yritykseen esimerkiksi vierailemalla verkkosivuilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön. Näitä asiakkaita kannustetaan suoriin yhteydenottoihin ja ostoihin. Suppilon kapeimpaan kohtaan sijoittuvat nykyiset tyytyväiset asiakkaat, joihin kannattaa panostaa samalla tavoin kuin uusiin asiakkaisiin.

    Hyvän LinkedIn-mainoksen anatomia

    LinkedIn-mainoksen tärkeimmät elementit ovat tiivis ja rationaalinen sisältö sekä selkeä call to action. Alla on listattu muutamia seikkoja, joihin erityisesti kannattaa panostaa.

    • Mainos kiteyttää tärkeimmät asiat kahteen ensimmäiseen riviin.
    • Mainoksessa asetetaan selkeä odotusarvo: mitä luvataan?
    • Mainoksessa on lyhyt ja selkeä CTA (Call To Action): ”Tilaa uutiskirje”, ”Ilmoittaudu”, ”Lähetä tarjouspyyntö” tms.
    • Mainoksessa on huomiota herättävä kuva.

    Miten muuttaa liidit myynniksi?

    Konversion avulla saadaan liidejä, eli yrityksestä kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Liidit voidaan jaotella kahteen luokkaan: markkinointiliidit eli MQL (Marketing Qualified Lead) ja myyntiliidit eli SQL (Sales Qualified Lead). Jako ei kuitenkaan ole jyrkkä, sillä hyvällä markkinoinnilla MQL-liidit saadaan johdettua SQL-liideiksi. Liidien muuttaminen myynniksi vaatii kuitenkin markkinoinnilta ja myynniltä saumatonta yhteistyötä.

    MQL eli markkinointiliidit sijoittuvat markkinoinnin suppilon yläosaan, jossa bränditunnettuuden kasvattamisen jälkeen asiakkaan kiinnostusta herätellään esimerkiksi oppailla ja uutiskirjeillä. Tässä vaiheessa myynti ei ota vielä yhteyttä, mutta asiakkaisiin kohdennetaan muita markkinoinnin toimenpiteitä.

    SQL eli myyntiliidit ovat niin sanottuja kuumia liidejä, joissa asiakas on jo kiinnostunut ostamaan. Tässä vaiheessa henkilö on jo osoittanut kiinnostusta yritystä kohtaan esimerkiksi pyytämällä tarjouksen tai tuotedemon, jolloin hänet on helpompi saada ostamaan.

    LinkedIn Lead Gen Form tuo lisää liidejä

    Lead Gen Form on LinkedInin tarjoama oma mainosmuoto liidien keräämiseen ja tuottamiseen. Sen avulla voidaan saavuttaa jopa viisi kertaa korkeampi konversioaste kuin kotisivujen lomakkeilla. Kyseessä on käyttäjälle ilmainen esitäytetty lomake, jonka kautta asiakas voi helposti lähettää omat tietonsa yritykselle suoraan mainoksesta. Kun prosessi on käyttäjälle mahdollisimman mutkaton, aikaa ei kulu lomakkeen täyttämiseen tai useille laskeutumissivuille siirtymiseen.

    Lead Gen Forms -lomaketta kannattaa käyttää kampanjan laskeutumissivun sijaan esimerkiksi silloin, kun asiakkaan halutaan tilaavan uutiskirjeen tai lukevan lisää jostakin aiheesta. Lead Gen Formin kautta kerätty data saadaan ladattua helposti suoraan LinkedIn Campaign Managerista ja siirrettyä yrityksen omaan CRM-järjestelmään.

    Lead Gen Form -lomakkeessa kannattaa noudattaa visuaalista johdonmukaisuutta yrityksen brändin kanssa. Selkeä, ytimekäs otsikko houkuttelee toimimaan, kohtuullinen tekstimäärä lukemaan ja kohtuullinen vastauskenttien määrä vastaamaan. Hyvä CTA saa jopa 165 % enemmän klikkejä, joten siihen kannattaa panostaa. Suosi kehotuksia – ”Rekisteröidy” toimii paremmin kuin ”voit ilmoittautua”.

    Näin kohdistat taktista mainontaa

    LinkedInissä taktisen mainonnan kohdentamiseen on useita eri vaihtoehtoja. Mainontaa kannattaa kohdentaa etenkin yrityksesi ihanneasiakkaisiin, jotka ovat ylittäneet tunnettuusvaiheen.

    LinkedIn Insight Tagilla mainontaa on mahdollista kohdentaa luvan antaneisiin kotisivukävijöihin. Sisältöihin reagoineille mainostetaan engagement retargetingilla ja Lead Gen Formilla. Yrityksen omille asiakkaille voidaan mainostaa asiakas- ja yrityslistojen sekä CRM-integraatioiden avulla, jolloin asiakkaista luodaan uusia kohderyhmiä Matched Audienceja, mikä kasvattaa konversion todennäköisyyttä.

    Kun yrityksen oma data ja LinkedInin data yhdistetään, voidaan mainontaa kohdentaa omien parhaiden asiakkaiden kaltaisiin LinkedIn-käyttäjiin, joista todennäköisimmin tulee yrityksen asiakkaita tulevaisuudessa. Taktista mainontaa voidaan painottaa kohdistamalla budjetista vähintään 50 % awareness-mainontaan. Retargeting-mainontaa on mahdollista kohdentaa yrityssivuihin ja tapahtumiin (Events), mikä kohdentuu siis yrityssivun vierailijoihin tai LinkedIn Eventiin rekisteröityneille käyttäjille.

    Mittaa tuloksia ja seuraa konversiota

    Tulosten seuranta ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta ovat keskeinen osa taktista mainontaa. LinkedInin datan avulla kannattaa mitata liidin laatua, ROI:ta (Return On Investment), konversioastetta, uusia kotisivukävijöitä sekä muita datapisteitä.

    LinkedIn-mainontaa voi seurata esimerkiksi seuraavilla mittareilla:

    • kasvanut kotisivuliikenne
    • kasvanut vietetty aika kotisivuilla
    • kasvanut bränditunnettuus ja mielikuva
    • LinkedIn Company Page -seuraajamäärän kasvu ja sitoutuneet seuraajat
    • CPL eli liidin hinta
    • mahdollisuuksien kasvanut arvo
    • asiakkaan arvon kasvu
    • Customer Lifetime Value (CLTV)
    • vähentynyt asiakaspoistuma.        

    LinkedInissä konversiota seurataan LinkedIn-pikselillä. Sen avulla voidaan tunnistaa asiakas, jonka tekemä toimenpide on johtanut konversioon. LinkedIn-pikseli toimii kuitenkin vain niiden asiakkaiden kohdalla, jotka ovat hyväksyneet seurannan. LinkedIn Campaign Demographics -ominaisuus tuo puolestaan esiin käyttäjien demografiset tiedot.

    Oikein asetetut mainonnan seuranta ja mittarit todentavat konversion ja kertovat, toimiiko mainonta ja keitä ovat mainonnan kautta tavoitetut asiakkaat. Seurannan avulla päästään todentamaan mainonnan tuloksia sekä tarvittaessa korjaamaan kampanjaa siten, että kampanjan tavoitteet saavutetaan menestyksekkäästi. Jos kaipaat tukea yrityksesi LinkedIn-mainontaan, ota yhteyttä ammattilaisiimme

    Lue lisää
  • 02.09.2021
    Äänihaku tulee – oletko valmis?

    Yhä useampi käyttää äänihakua. Tämä on yksi merkittävimmistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista lähitulevaisuuden tekijöistä, johon yritysten kannattaa varautua.

    Autoa ajaessa on helppo kysyä kännykän äänihakurobotilta missä sijaitsee lähin bensa-asema, kun huomaa mittarin vilkuttavan punaista. Jos katsoo saatuja äänihakutuloksia tarkemmin, käy mielenkiintoiseksi tutkia haun tietolähteitä. Lähde lukee hyvin pienellä ja saattaa olla peräisin käytännössä lähes mistä tahansa päin nettiä.

    Äänihakujen ja äänellä ohjattavien laitteiden digimaailman valloitus on ollut käynnissä jo muutaman vuoden. Yhdysvaltalaisista kuluttajista 72 prosenttia tekee äänihakuja digitaalisten avustajien, kuten Sirin, Alexan, Google Assistantin ja Cortanan kautta, eivätkä siis etsi tietoa esimerkiksi yrityksen kotisivujen kautta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita tietoja eri kanavissa.

    Digiavustaja ohjaa arkea

    Yhdysvalloissa äänihaun käyttöaste on korkea etenkin mobiilissa. Kännyköiden lisäksi myös muun muassa tietokoneet ja televisioiden tekoälyohjelmat hoitavat äänihakuja. Suuri osa äänihauista on paikalliseen asiaan liittyvää kuten jonkin palvelun sijainti tai senhetkinen sää. Valtaosa hauista tehdään kotona tai autossa. Esimerkiksi Applen karttapalvelua käytetään äänihakumenetelmällä jo paljon.

    Hiljattain tehty Googlen Algoritmipäivitys on osaltaan nostanut äänihaun suosiota. Algoritmisen kehityksen avulla Googlen on helpompi tulkita kokonaisia lauseita. Puheentunnistustekniikan suosion kasvulle on useita syitä, joista ensisijainen on sen käytön helppous kirjoittamiseen verrattuna.

    Käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia myös muualla maailmassa. Etenkin lapset ja nuoret ohjaavat arkeaan puhelimeensa puhumalla. Yhdysvalloissa moni aikuinenkin antaa kännykälleen käskyjä kadulla kävellessään.
     
    ”Lahden takana tekoäly ja ääniohjaustoiminnot on viety todella pitkälle. Siellä saatetaan lentokoneen laskeutuessa jo tilata pizza sopivasta paikasta valmiiksi hotelliin pääsyä odottamaan”, kertoo Fonectan asiakkuusjohtaja Tiina Takala.

    Alustataistelun aika

    Parhaillaan äänihakumaailmassa käydään alustataistelua, esimerkiksi Android suosii Googlea ja Amazon Bingiä. Tarkkailun alla on mikä alusta ruokkii äänihakutuloksia parhaiten. Kontakti Pron avulla yrityksen ei tarvitse miettiä mikä alusta olisi paras, koska palvelu hoitaa päivitykset kaikkiin tarvittaviin alustoihin ja kanaviin. Kun mukana yritystiedoissa on yhteystietojen lisäksi aukioloajat, yritys nousee hakutiedoissa heti kärkeen. 

    ”Jos henkilö kysyy Siriltä jotain, se etsii tietoa Applen omasta karttapalvelusta, joka puolestaan kerää tietoa eri lähteistä kuten vaikka yrityksen kotisivuilta, jotka voivat nojata Kontakti Prohon”, Takala havainnollistaa ja lisää: ”Kun dataa on lisäksi kerrostettu päällekkäin, uimahallin kahvion aukioloajat on esimerkiksi kerrottu eri kohdassa kuin itse uimahallin, tuo se lisäarvoa hakukoneen antamiin tuloksiin.”

    Vaikka äänihaku ei ole vyörynyt Suomeen vielä yhtä isossa skaalassa kuin Yhdysvaltoihin (osasyynä suomen kielen vaikeat sijamuodot), äänihaku tulee pian olemaan yksi keskeisistä huomioitavista asioista hakukoneoptimoinnissa. Jos yritys haluaa tulla löydetyksi, sen verkkosisällön tulee olla sellaisessa kunnossa, että se vastaa kirjallisesti naputeltujen hakujen lisäksi myös suullisesti tehtyihin hakuihin.

    Älä jää junan kyydistä, ota meihin yhteyttä ja laitetaan edustamasi yrityksen hakukoneasiat kuntoon!

    Lue lisää