Ohjataan asiakkaat luoksesi

Autamme suomalaisia yrityksiä kasvattamaan liiketoimintaa. Asiakkaidemme kasvutarinoiden ansiosta uskallamme luvata, että olemme oikea kumppani kaikenkokoisille yrityksille.

Löydy, erotu ja myy verkossa

Digitaalinen kasvukumppani yrityksellesi

Yksittäiset toimenpiteet eivät enää takaa menestystä. Yrityksen täytyy löytyä verkon jokaisesta kolkasta. Autammekin asiakkaitamme kaikessa, mikä liittyy digitaaliseen kasvuun, verkkomainontaan, löydettävyyteen tai vaikkapa sosiaalisen median kanaviin. 

Miten voimme auttaa sinua?

Suurennuslasi-kuvake

Löydy verkosta

Kun löydyt verkosta, olet olemassa asiakkaillesi. Laitetaan yhdessä verkkonäkyvyytesi kuntoon!

Suppilo-kuvake

Tee kauppaa verkossa

Palvelemalla asiakkaitasi verkossa, kuten kivijalkaliikkeessä, muutat verkkosivukävijäsi myynniksi.

Diagrammi-kuvake

Hanki lisää asiakkaita

Mainostamalla verkossa oikeissa kanavissa tavoitat ostavat asiakkaasi juuri oikeaan aikaan.

”Pienelle yritykselle Fonectan palvelut ovat olleet hyvin kannattava sijoitus, josta on oikeasti ollut hyötyä”

Katriina Karpiola, JuurevaPro

Tutustu palveluihimme

"Nykyään yhteydenottoja verkkosivujen kautta tulee päivittäin.”

Jose Ekman, KS Bitumikate Oy

Tutustu palveluihimme

Ajankohtaiset markkinoinnin uutiset

  • Fonectan toimitusjohtaja Patrik Sallner
    22.09.2021
    Digimarkkinointi tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille keinot vauhdittaa kasvua

    Fonecta aikoo demokratisoida digimarkkinoinnin, kirjoittaa toimitusjohtaja Patrik Sallner.


    Digimarkkinoinnissa
    on käynnissä vallankumous. Kun aiemmin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on ollut kynnys hyödyntää digimarkkinointia, nyt niiden ei enää tarvitse kokea markkinointia liian vaikeaksi, kalliiksi ja aikaa vieväksi.

    Me Fonectalla aiomme demokratisoida digimarkkinoinnin. Se tarkoittaa, että tarjoamme tehokkaat keinot kasvattaa liiketoimintaa kaikenkokoisille yrityksille. Tuomme parhaan digiosaamisen ja toimivimmat markkinointiratkaisut myös pienimpien yritysten ulottuville.


    Kun perinteisesti
    markkinointi on hahmottunut epämääräisiä brändi- ja mielikuvalupauksia sisältäväksi salatieteeksi, digimarkkinointi muuttaa tämän. Verrattuna printtimainontaan, tv-mainontaan tai vaikka tienvarsimainontaan, digimarkkinoinnin ytimessä on vuorenvarma mitattavuus.

    Otan muutaman esimerkin. Jos yrityksesi haluaa nostaa tunnettuutta, voi mittariksi sopia pelkkä verkkosivujen kävijämäärä. Mutta täsmällisemmät mittarit, kuten potentiaalisten asiakkaiden yhteydenotot, kampanjan tuottamien tilausten määrä ja liikevaihdon kasvu, ovat ratkaisevia, kun markkinoinnilla tavoitellaan kasvua. Tarkat mittarit avaavat aiempaa tarkemmin markkinointibudjetin arvon – sen, paljonko yksi markkinointieuro aidosti tuottaa kasvua.


    Me Fonectalla
    autamme yli 30 000 yritysasiakasta kasvamaan digimarkkinoinnin avulla. Autamme globaaleja vientijättejä kohdentamaan viestejään ulkomaisille kohdeasiakkailleen, mutta autamme yhtä lailla keskisuuria yrityksiä ensi askelissa kansainvälisillä markkinoilla kuin vaikka paikallista parturi-kampaamoa erottautumaan kilpailijoistaan.

    Digimarkkinoinnin demokratisoinnilla Fonecta pyrkii ulottamaan yleensä vain suurasiakkaille myytäviä optimointipalveluja myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Tämä on visiomme tuleville vuosille.


    Sanon usein
    uusille asiakkaillemme, että yritystäsi ei ole olemassa markkinoilla, jos se ei löydy verkosta. Tämä johtuu tietenkin siitä, että asiakkaidemme asiakkaat ovat verkossa – etsimässä tietoja, tekemässä vertailuja, parhaimmillaan jo ostamassa.

    Harva putken korjaamista tarvitseva kävelee sattumanvaraisesti johonkin lvi-yritykseen. Ennen ovenkahvaan tarttumista etsimme verkosta tietoja aukioloajoista, palveluiden laadusta ja hinnoista. Kuuluisa puskaradiokin elää nykyään erilaisilla somealustoilla, kuten LinkedInissa ja Instagramissa.

    Sama logiikka pätee yritysten väliseen kaupankäyntiin. Tietoja tuotteista ja palveluista on verkosta saatavilla niin paljon, että moni yrityspäättäjäkin lähettää tarjouspyynnön suoraan sähköpostilla – viimeistään, kun tulee vakuutetuksi oikein kohdistetulla digimarkkinoinnilla. Digimarkkinointi korvaa enenevässä määrin perinteistä myyntiä, yhtälailla verkkokaupat ovat pohjimmiltaan digitalisoitua ja automatisoitua myyntiä.


    Digimarkkinointi
    kehittyy uusien alustojen ja teknologioiden avulla pyörryttävää vauhtia. Ensimmäinen askel uuteen maailmaan voi arveluttaa. Silloin voi olla hyödyllistä suunnata katse kilpailijoihin – ovatko he jo verkossa ja jos, voisiko sinun yrityksesi tehdä jotain vielä paremmin. Markkinointi ei ole enää salatiedettä, mutta ei myöskään ainoastaan harvojen ulottuvilla olevaa rakettitiedettä.

    ”Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

     

    Lue lisää
  • 09.09.2021
    Tehoa taktiseen mainontaan LinkedInissä

    Milloin viimeksi mainos sai sinut ostamaan, jättämään tarjouspyynnön tai vaikkapa lataamaan materiaalin? Kun tavoitteeksi asetettu toiminto toteutuu, taktinen mainonta on onnistunut tavoitteessaan.

    LinkedIn tarjoaa taktiseen mainontaan laajan valikoiman työkaluja, jotka tuovat mainontaan tehokkuutta. Pysyäksesi kohderyhmän mielessä kannattaa mainonnassa pyrkiä systemaattisuuteen ja jatkuvaan tekemiseen. Parhaaseen tulokseen päästään yhdistämällä taktista ja brändimainontaa sekä käyttämällä rinnakkain taktisen mainonnan eri muotoja.

    Mitä eroa on taktisella ja brändimainonnalla?

    Taktinen mainonta eli liidimainonta tähtää ostoon tai muuhun ennalta määriteltyyn toimenpiteeseen. Kun brändimainonta luo mielikuvaa yrityksestä, taktinen mainonta tavoittelee aina konkreettisia toimenpiteitä eli konversiota. Konversio tarkoittaa, että yrityksestä kiinnostunut henkilö saadaan tekemään se, mitä mainonnassa on asetettu tavoitteeksi.

    Sisällöllä on taktisessa mainonnassa yhtä suuri merkitys kuin brändimainonnassa, vaikka tunteen sijaan keskiössä ovat tuotteiden hinnat ja muut rationaaliset asiat. Toimivissa kampanjoissa brändi- ja taktinen taso tukevat toisiaan – niissä on yhteinen, yhtenäinen teema, vaikka viestit olisivat erilaisia. Eri mainosmuotoja kannattaa käyttää monipuolisesti sekä julkaista relevanttia taktista sisältöä, joka toimii niin mobiilissa kuin desktopissakin.

    Asiakkaan kuljettaminen vieraasta ystäväksi

    Markkinoinnin polkua kuvataan usein suppilona, joka toimii erinomaisesti sekä B2B- että kuluttajamarkkinoinnissa. Suppilomalli havainnollistaa osuvasti, miten brändimainonta ja taktinen mainonta kulkevat käsi kädessä: parhaimpiin tuloksiin päästään, kun molempia tehdään rinnakkain.

    Markkinoinnin suppilon yläosassa yrityksen tunnettuutta kasvatetaan laajasti brändimainonnan avulla. Esimerkiksi blogipostausten, infograafien ja tutkimustulosten avulla voidaan vaikuttaa yrityksestä syntyvään mielikuvaan.

    Alempana suppilossa ovat yrityksestä kiinnostuneet henkilöt, jotka eivät vielä ole ostovalmiudessa. Mainonnan nähneitä käyttäjiä voidaan kannustaa kohti asiakkuutta esimerkiksi case-esimerkeillä, e-kirjoilla sekä webinaareilla, joilla kasvatetaan asiakkaiden kiinnostusta ja sitoutumista yritykseen.

    Suppilon loppupäässä taktisen mainonnan toimenpiteitä kohdistetaan tarkkaan kohderyhmään, jossa henkilöt ovat ilmaisseet kiinnostuksensa yritykseen esimerkiksi vierailemalla verkkosivuilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön. Näitä asiakkaita kannustetaan suoriin yhteydenottoihin ja ostoihin. Suppilon kapeimpaan kohtaan sijoittuvat nykyiset tyytyväiset asiakkaat, joihin kannattaa panostaa samalla tavoin kuin uusiin asiakkaisiin.

    Hyvän LinkedIn-mainoksen anatomia

    LinkedIn-mainoksen tärkeimmät elementit ovat tiivis ja rationaalinen sisältö sekä selkeä call to action. Alla on listattu muutamia seikkoja, joihin erityisesti kannattaa panostaa.

    • Mainos kiteyttää tärkeimmät asiat kahteen ensimmäiseen riviin.
    • Mainoksessa asetetaan selkeä odotusarvo: mitä luvataan?
    • Mainoksessa on lyhyt ja selkeä CTA (Call To Action): ”Tilaa uutiskirje”, ”Ilmoittaudu”, ”Lähetä tarjouspyyntö” tms.
    • Mainoksessa on huomiota herättävä kuva.

    Miten muuttaa liidit myynniksi?

    Konversion avulla saadaan liidejä, eli yrityksestä kiinnostuneita potentiaalisia asiakkaita. Liidit voidaan jaotella kahteen luokkaan: markkinointiliidit eli MQL (Marketing Qualified Lead) ja myyntiliidit eli SQL (Sales Qualified Lead). Jako ei kuitenkaan ole jyrkkä, sillä hyvällä markkinoinnilla MQL-liidit saadaan johdettua SQL-liideiksi. Liidien muuttaminen myynniksi vaatii kuitenkin markkinoinnilta ja myynniltä saumatonta yhteistyötä.

    MQL eli markkinointiliidit sijoittuvat markkinoinnin suppilon yläosaan, jossa bränditunnettuuden kasvattamisen jälkeen asiakkaan kiinnostusta herätellään esimerkiksi oppailla ja uutiskirjeillä. Tässä vaiheessa myynti ei ota vielä yhteyttä, mutta asiakkaisiin kohdennetaan muita markkinoinnin toimenpiteitä.

    SQL eli myyntiliidit ovat niin sanottuja kuumia liidejä, joissa asiakas on jo kiinnostunut ostamaan. Tässä vaiheessa henkilö on jo osoittanut kiinnostusta yritystä kohtaan esimerkiksi pyytämällä tarjouksen tai tuotedemon, jolloin hänet on helpompi saada ostamaan.

    LinkedIn Lead Gen Form tuo lisää liidejä

    Lead Gen Form on LinkedInin tarjoama oma mainosmuoto liidien keräämiseen ja tuottamiseen. Sen avulla voidaan saavuttaa jopa viisi kertaa korkeampi konversioaste kuin kotisivujen lomakkeilla. Kyseessä on käyttäjälle ilmainen esitäytetty lomake, jonka kautta asiakas voi helposti lähettää omat tietonsa yritykselle suoraan mainoksesta. Kun prosessi on käyttäjälle mahdollisimman mutkaton, aikaa ei kulu lomakkeen täyttämiseen tai useille laskeutumissivuille siirtymiseen.

    Lead Gen Forms -lomaketta kannattaa käyttää kampanjan laskeutumissivun sijaan esimerkiksi silloin, kun asiakkaan halutaan tilaavan uutiskirjeen tai lukevan lisää jostakin aiheesta. Lead Gen Formin kautta kerätty data saadaan ladattua helposti suoraan LinkedIn Campaign Managerista ja siirrettyä yrityksen omaan CRM-järjestelmään.

    Lead Gen Form -lomakkeessa kannattaa noudattaa visuaalista johdonmukaisuutta yrityksen brändin kanssa. Selkeä, ytimekäs otsikko houkuttelee toimimaan, kohtuullinen tekstimäärä lukemaan ja kohtuullinen vastauskenttien määrä vastaamaan. Hyvä CTA saa jopa 165 % enemmän klikkejä, joten siihen kannattaa panostaa. Suosi kehotuksia – ”Rekisteröidy” toimii paremmin kuin ”voit ilmoittautua”.

    Näin kohdistat taktista mainontaa

    LinkedInissä taktisen mainonnan kohdentamiseen on useita eri vaihtoehtoja. Mainontaa kannattaa kohdentaa etenkin yrityksesi ihanneasiakkaisiin, jotka ovat ylittäneet tunnettuusvaiheen.

    LinkedIn Insight Tagilla mainontaa on mahdollista kohdentaa luvan antaneisiin kotisivukävijöihin. Sisältöihin reagoineille mainostetaan engagement retargetingilla ja Lead Gen Formilla. Yrityksen omille asiakkaille voidaan mainostaa asiakas- ja yrityslistojen sekä CRM-integraatioiden avulla, jolloin asiakkaista luodaan uusia kohderyhmiä Matched Audienceja, mikä kasvattaa konversion todennäköisyyttä.

    Kun yrityksen oma data ja LinkedInin data yhdistetään, voidaan mainontaa kohdentaa omien parhaiden asiakkaiden kaltaisiin LinkedIn-käyttäjiin, joista todennäköisimmin tulee yrityksen asiakkaita tulevaisuudessa. Taktista mainontaa voidaan painottaa kohdistamalla budjetista vähintään 50 % awareness-mainontaan. Retargeting-mainontaa on mahdollista kohdentaa yrityssivuihin ja tapahtumiin (Events), mikä kohdentuu siis yrityssivun vierailijoihin tai LinkedIn Eventiin rekisteröityneille käyttäjille.

    Mittaa tuloksia ja seuraa konversiota

    Tulosten seuranta ja kampanjan onnistumisen mittaaminen selkeästi määriteltyjen tavoitteiden kautta ovat keskeinen osa taktista mainontaa. LinkedInin datan avulla kannattaa mitata liidin laatua, ROI:ta (Return On Investment), konversioastetta, uusia kotisivukävijöitä sekä muita datapisteitä.

    LinkedIn-mainontaa voi seurata esimerkiksi seuraavilla mittareilla:

    • kasvanut kotisivuliikenne
    • kasvanut vietetty aika kotisivuilla
    • kasvanut bränditunnettuus ja mielikuva
    • LinkedIn Company Page -seuraajamäärän kasvu ja sitoutuneet seuraajat
    • CPL eli liidin hinta
    • mahdollisuuksien kasvanut arvo
    • asiakkaan arvon kasvu
    • Customer Lifetime Value (CLTV)
    • vähentynyt asiakaspoistuma.        

    LinkedInissä konversiota seurataan LinkedIn-pikselillä. Sen avulla voidaan tunnistaa asiakas, jonka tekemä toimenpide on johtanut konversioon. LinkedIn-pikseli toimii kuitenkin vain niiden asiakkaiden kohdalla, jotka ovat hyväksyneet seurannan. LinkedIn Campaign Demographics -ominaisuus tuo puolestaan esiin käyttäjien demografiset tiedot.

    Oikein asetetut mainonnan seuranta ja mittarit todentavat konversion ja kertovat, toimiiko mainonta ja keitä ovat mainonnan kautta tavoitetut asiakkaat. Seurannan avulla päästään todentamaan mainonnan tuloksia sekä tarvittaessa korjaamaan kampanjaa siten, että kampanjan tavoitteet saavutetaan menestyksekkäästi. Jos kaipaat tukea yrityksesi LinkedIn-mainontaan, ota yhteyttä ammattilaisiimme

    Lue lisää
  • 02.09.2021
    Äänihaku tulee – oletko valmis?

    Yhä useampi käyttää äänihakua. Tämä on yksi merkittävimmistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista lähitulevaisuuden tekijöistä, johon yritysten kannattaa varautua.

    Autoa ajaessa on helppo kysyä kännykän äänihakurobotilta missä sijaitsee lähin bensa-asema, kun huomaa mittarin vilkuttavan punaista. Jos katsoo saatuja äänihakutuloksia tarkemmin, käy mielenkiintoiseksi tutkia haun tietolähteitä. Lähde lukee hyvin pienellä ja saattaa olla peräisin käytännössä lähes mistä tahansa päin nettiä.

    Äänihakujen ja äänellä ohjattavien laitteiden digimaailman valloitus on ollut käynnissä jo muutaman vuoden. Yhdysvaltalaisista kuluttajista 72 prosenttia tekee äänihakuja digitaalisten avustajien, kuten Sirin, Alexan, Google Assistantin ja Cortanan kautta, eivätkä siis etsi tietoa esimerkiksi yrityksen kotisivujen kautta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita tietoja eri kanavissa.

    Digiavustaja ohjaa arkea

    Yhdysvalloissa äänihaun käyttöaste on korkea etenkin mobiilissa. Kännyköiden lisäksi myös muun muassa tietokoneet ja televisioiden tekoälyohjelmat hoitavat äänihakuja. Suuri osa äänihauista on paikalliseen asiaan liittyvää kuten jonkin palvelun sijainti tai senhetkinen sää. Valtaosa hauista tehdään kotona tai autossa. Esimerkiksi Applen karttapalvelua käytetään äänihakumenetelmällä jo paljon.

    Hiljattain tehty Googlen Algoritmipäivitys on osaltaan nostanut äänihaun suosiota. Algoritmisen kehityksen avulla Googlen on helpompi tulkita kokonaisia lauseita. Puheentunnistustekniikan suosion kasvulle on useita syitä, joista ensisijainen on sen käytön helppous kirjoittamiseen verrattuna.

    Käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia myös muualla maailmassa. Etenkin lapset ja nuoret ohjaavat arkeaan puhelimeensa puhumalla. Yhdysvalloissa moni aikuinenkin antaa kännykälleen käskyjä kadulla kävellessään.
     
    ”Lahden takana tekoäly ja ääniohjaustoiminnot on viety todella pitkälle. Siellä saatetaan lentokoneen laskeutuessa jo tilata pizza sopivasta paikasta valmiiksi hotelliin pääsyä odottamaan”, kertoo Fonectan asiakkuusjohtaja Tiina Takala.

    Alustataistelun aika

    Parhaillaan äänihakumaailmassa käydään alustataistelua, esimerkiksi Android suosii Googlea ja Amazon Bingiä. Tarkkailun alla on mikä alusta ruokkii äänihakutuloksia parhaiten. Kontakti Pron avulla yrityksen ei tarvitse miettiä mikä alusta olisi paras, koska palvelu hoitaa päivitykset kaikkiin tarvittaviin alustoihin ja kanaviin. Kun mukana yritystiedoissa on yhteystietojen lisäksi aukioloajat, yritys nousee hakutiedoissa heti kärkeen. 

    ”Jos henkilö kysyy Siriltä jotain, se etsii tietoa Applen omasta karttapalvelusta, joka puolestaan kerää tietoa eri lähteistä kuten vaikka yrityksen kotisivuilta, jotka voivat nojata Kontakti Prohon”, Takala havainnollistaa ja lisää: ”Kun dataa on lisäksi kerrostettu päällekkäin, uimahallin kahvion aukioloajat on esimerkiksi kerrottu eri kohdassa kuin itse uimahallin, tuo se lisäarvoa hakukoneen antamiin tuloksiin.”

    Vaikka äänihaku ei ole vyörynyt Suomeen vielä yhtä isossa skaalassa kuin Yhdysvaltoihin (osasyynä suomen kielen vaikeat sijamuodot), äänihaku tulee pian olemaan yksi keskeisistä huomioitavista asioista hakukoneoptimoinnissa. Jos yritys haluaa tulla löydetyksi, sen verkkosisällön tulee olla sellaisessa kunnossa, että se vastaa kirjallisesti naputeltujen hakujen lisäksi myös suullisesti tehtyihin hakuihin.

    Älä jää junan kyydistä, ota meihin yhteyttä ja laitetaan edustamasi yrityksen hakukoneasiat kuntoon!

    Lue lisää
  • Linkedinin sertifikaatit
    28.06.2021
    LinkedIn-sertifikaatit ja miten niitä suoritetaan

    LinkedIn on suurista digimainonnan taloista ainoa, jolla tähän asti ei ole ollut sertifikaatteja, joilla mainonnan tekijät voivat osoittaa osaamistaan. Vuoden 2021 alussa LinkedIn käynnistikin pilottiohjelman, jonka tarkoituksena oli testata ja kehittää kesällä julkaistavia sertifikaatteja. LinkedIn Marketing Solutions -partnerina Fonecta oli luonnollisesti mukana jo heti pilotin ensimmäisessä vaiheessa.

    Kun pilotti tammikuun lopulla käynnistyi, oli mukana vain kourallinen ihmisiä. Yksi osallistujista oli Fonectan Markus Rintala. ”Meidän tehtävämme oli antaa palautetta itse prosessista, sertifikaattien sisällöstä ja kysymyksistä sekä auttaa kehittämään koko prosessia ennen kuin se avataan suurelle yleisölle”, Markus kertoo kokemuksistaan ja jatkaa ”tämä kuvaa hyvin meidän yhteistyötämme LinkedInin kanssa. Olemme mukana kehitystyössä ja kerromme rehellisesti mielipiteemme, usein myös haastaen LinkedIniä.”

    Oli pilotissa toki myös porkkanakin: ”Oli hienoa päästä suorittamaan sertifikaatit ensimmäisten joukossa maailmassa”, Markus toteaa.

    Mihin sertifikaatteja tarvitaan?

    Sertifikaatit ovat olleet osa digimainonnan osaamiskoulutusta jo pitkään. Muun muassa Googlella ja Facebookilla on omat sertifikaattiohjelmansa, joista on jo muodostunut alalle eräänlainen käytäntö.

    Sertifikaattien tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta LinkedIn-mainonnasta ja -markkinoinnista ylipäänsä sekä kouluttaa ihmisiä koulutusohjelman kautta käyttämään LinkedIniä. Samalla koulutusohjelman suorittaneet saavat omaan LinkedIn-profiiliinsa todistuksen omasta osaamisestaan.

    Mitä sertifikaatteja voi suorittaa?

    Suoritettavia sertifikaatteja on kaksi: Fundamentals eli Linkedin-mainonnan perusteet sekä Marketing strategy eli markkinointistrategia. Sertifikaattien tarkoitus on osoittaa, että osaat käyttää sekä LinkedInin orgaanisia että maksetun mainonnan elementtejä.

    Ennen sertifikaattien suorittamista tulee omaksua LinkedIn-mainonnan oppimiskeskuksesta eli LinkedIn Marketing labsista löytyvät materiaalit. Kun suoritettavaan kokonaisuuteen liittyvät moduulit on käyty, pääsee suorittamaan testin, jonka läpäisemisestä suorittaja saa sertifikaatin.

    Linkedin sertifikaatit

    Fundamentals: Linkedin-mainonnan perusteet -kokonaisuuden moduulit:

    • Mainontaan tutustuminen
    • Kohdentaminen
    • Raportointi

    Marketing strategy -kokonaisuuden moduulit:

    • Brändin rakentaminen
    • Liidituotanto

    Näin voit suorittaa LinkedIn-sertifikaatit

    LinkedIn-sertifikaattien suorittaminen tulee mahdolliseksi kaikille LinkedIn-käyttäjille 30.6.2021. Sertifikaatin suorittaminen on helppoa:

    • Mene LinkedIn Marketing labsin sivulle https://training.marketing.linkedin.com/
    • Kirjaudu sisään omilla LinkedIn-tunnuksilla.
    • Valitse, kumman moduulin haluat suorittaa.
    • Opiskele läpi moduulin materiaalit.
    • Tee halutessasi harjoitustesti ennen varsinaista testiä.
    • Voit myös ohittaa moduulit ja siirtyä suoraan testiin, jos olet jo LinkedIn-mainonnan tai markkinoinnin konkari.

    Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions -partneri. Me olemme apunasi LinkedIn-markkinoinnissa – tutustu palveluihin!

    Lue lisää
  • 24.06.2021
    Brändin rakentaminen ja hallinta verkossa

    Brändi on yrityksen persoona, jolla se erottautuu muista ja jää mieleen. Tänä päivänä brändin strategisessa rakennustyössä ei voi ohittaa Googlen ja sosiaalisen median voimaa – muuten brändiä ei rakenna yritys itse vaan se elää omaa elämäänsä verkossa, ja voi saada hallitsemattomana kovia kolhuja. Artikkelimme perehdyttää sinut tärkeimpiin brändinrakennuksen ja -hallinnan keinoihin verkossa!

    OVATKO BRÄNDINNE RAKENNUSPALIKAT OMISSA KÄSISSÄNNE?

    Brändin rakentaminen on etenkin suurten yritysten markkinointiosastojen tekemisen ytimessä. Mutta oli yrityksen brändin rakennus aktiivista työtä tai ei, muodostuu yrityksen imago ja maine ihmisten silmissä joka tapauksessa. Imago ja maine ovat brändin kaikkein tärkeimmät rakennuspalikat, ja niihin vaikuttavat kaikki yrityksen viestit, teot ja tekemättä tai viestimättä jättämiset.

    Pidä palikat siis omissa käsissäsi, ja huolehdi, että yrityksen brändi on sellainen, kuin sen halutaan olevan – eikä ainakaan mitäänsanomaton tai negatiivinen.

    BRÄNDIN RAKENNUSTYÖ EI VALMISTU KOSKAAN

    Arvostetun brändin rakentaminen vaatii paljon työtä ja vahvaa brändistrategiaa, joka kumpuaa yrityksen visiosta, missiosta, arvoista ja kohderyhmistä. Tärkeä rooli on erityisesti yhtenäisellä, visuaalisella ilmeellä, tone of voicella sekä kaikilla asiakaskohtaamisilla ja vuorovaikutuksella kohderyhmien ja sidosryhmien kanssa. Parhaat brändit löytävät tiensä kohderyhmiensä arkeen ja erilaisiin tilanteisiin mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla – ja jäävät mieleen.

    Esimerkiksi Taloustutkimuksen Brändien Arvostus 2020 -tutkimuksen ensimmäisiä sijoja pitelevät suomalaiset brändit Fiskars ja Fazer ovat tehneet tarkoin suunniteltua brändityötä vuosikymmeniä saavuttaakseen nykyisen bränditunnettuuden ja luotettavuuden.

    Eikä työ tule koskaan valmiiksi, sillä tunnettua ja luotettavaa brändi-imagoa on aktiivisesti pidettävä yllä, etenkin verkossa, missä samaan aikaan asiat tapahtuvat vauhdilla, mutta vanhentuvat myös nopeasti.

    BRÄNDITYÖ VERKOSSA ON PIRSTALOITUNUT MONEEN KANAVAAN

    Millä tavoin yritys verkossa näkyy ja mistä sieltä se löytyy, ovat asioita jotka vaikuttavat sen maineen ja brändi-imagon rakentumiseen. Digitaalinen brändityö jakautuu moneen eri kanavaan, joista pääasialliset ovat:

    • Yrityksen brändin viestiä vahvistavat, omat verkkosisällöt
    • Aktiiviset, vuorovaikutteiset, sitouttavat ja asiakkaille lisäarvoa tuovat sosiaalisen median kanavat, myös keskustelujen seuraaminen ja moderointi
    • Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, joilla varmistetaan että yritys löytyy alansa tärkeimmillä hakusanoilla
    • Youtube- ja Display-mainonta, joilla jätät vahvoja, tunteisiin vetoavia muistijälkiä visuaalisin keinoin

    Verkkokäyttäytymisen muutoksen myötä mainetta voivat sen sijaan huonontaa kaksi varteenotettavaa asiaa:

    • Kun yritys ei löydy verkossa sieltä, mistä asiakas sitä etsii
    • Mitä käyttäjät tai asiakkaat yrityksestä verkossa sanovat, ja miten yritys siihen reagoi

    VERKON ARVOSTELUT ON OTETTAVA TOSISSAAN

    Verkossa kuka tahansa voi jättää arvostelun yrityksestä, ja näiden arvostelujen merkitystä yrityksen maineelle ja brändi-imagolle ei pidä väheksyä. Parhaassa tapauksessa verkon positiiviset arvostelut kasvattavat yrityksen hyvää imagoa, pahimmassa tapauksessa romuttavat huolella rakennetun brändin perustukset.

    Yhä useampi netinkäyttäjä luottaa Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviin tähtiin, eli muiden käyttäjien arvosteluihin. Yritysten tähtiluokitusten vertailussa jäävät huonompia arvioita saaneet helposti vaihtoehtojen häntäpäähän. Sen sijaan yritykset ilman arvostelun arvostelua muilta käyttäjiltä eivät vaikuta yhtä uskottavilta kuin yritykset, joilla on todistetusti ollut sen toimintaa arvioivia asiakkaita. Arvostelut siis ikään kuin tekevät yrityksestä enemmän elävän ja toden - ja toki hyvät arvostelut voittavat todennäköisemmin asiakkaan klikkaamaan teidän sivullenne.

    Huonojakin arvosteluja yleensä tulee väistämättä, ja se ei ole pelkästään huono asia – kunhan niihin vastataan rakentavasti, positiivisesti ja asiallisessa ajassa - ja niistä otetaan opiksi.

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa

    ARVOSTELUT KIINNOSTAVAT ASIAKKAAN LISÄKSI GOOGLEA

    Google tekee johtopäätöksiä verkkosivustojen luotettavuudesta monen eri lähteen perusteella, joihin kuuluvat niin yrityksen omat verkkosivut kuin sosiaalisen median kanavat ja muut kanavat verkossa, joissa yrityksen tiedot ovat esillä – tai tulisi olla. Google nostaa hakutuloksiin mieluiten yrityksiä, jotka ovat saaneet parhaimpia arvosteluja käyttäjiltä. Mutta Google voi myös katsoa yrityksen epäluotettavaksi ja laskea sen sijoituksia hakutuloksissa, mikäli signaalit ja tiedot sen skannaamista verkon eri kanavista eivät ole linjassa keskenään, tai ovat hyvin negatiivisia.

    Uutissivusto The Daily Mail on tästä oiva esimerkki. Se putosi yhtäkkiä Googlen hakutuloksissa hyvin kauas etusivulta, ja syypää pudotukseen olivat Googlenkin arvostamaan arvostelusivusto Trustpilotiin jätetyt, erittäin negatiiviset arvostelut sivuston käytettävyydestä.

    Google siis luotti tällaiseen sivuston ulkopuoliseen, vahvaan signaaliin, jonka seurauksena The Daily Mail menetti tuhansia lukijoita kilpaileville uutissivustoille, kun se ei löytynytkään hakutuloksista ihmisten hakiessa uutisia verkosta. Jos verkkolehti olisi huomannut ajoissa verkossa vaanivat, negatiiviset arvostelut, ja reagoinut niihin välittömästi, olisi pudotus voitu todennäköisesti välttää.

    Kontakti Pro -palvelulla hallinnoit verkkoon jätettyjä arvosteluja yhdestä paikasta

    TIEDÄ, MITEN NÄYTTE JA MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN

    Mitä hakutuloksia Googlesta löytyy, kun käyttäjä tekee haun yrityksenne nimellä? Ihanteellisesti brändihaun hakutulosten kärjestä löytyvät yrityksen omat verkkosivut, sosiaalisen median tilit ja esimerkiksi blogikirjoituksia vaikuttajayhteistöiden johdosta tai osumia verkkomedioissa PR-työn tuloksena.

    Se, mitä Google tarjoaa brändihaun vastaukseksi on yrityksen verkkomaineenhallintaa parhaimmillaan.

    Jos verkkosisällöt, joihin yritys itse voi vaikuttaa, eivät löydy hakutulosten kärjestä, pahimmillaan siellä seisovat tylysti negatiiviset käyttäjäarvostelut. Mahtavatko ne kannustaa yritystä nimellä hakenutta käyttäjää hakeutumaan asiakkaaksi? Niinpä. Samalla brändi-imago murenee hallitsemattomasti, epäilevä käyttäjä kerrallaan.

    Yrityksen markkinointitiimin on tehtävä töitä brändinrakennuksen eteen verkossa, jotta yritys varmasti löytyy hakutulosten kärjestä toivotulla tavalla sitä haettaessa.

    On myös tärkeää tietää, mitä ja miten yrityksestä puhutaan keskustelufoorumeilla, blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa. Negatiivinen ja tyytymätön mielipide saa netissä nopeasti siivet alleen ja jopa väärinkäsitykset muuttuvat “todeksi” tai yhden asiakkaan huonot kokemukset suureksi kollektiiviseksi mielipahaksi, ellei yritys ole vastaamassa palautteisiin.

    Kun teette aktiivista työtä yrityksen verkkolöydettävyyden eteen ja olette ajan tasalla siitä, mitä yrityksestä puhutaan verkossa, ovat ohjat maineenhallinnan ja brändin rakentamisen suhteen omissa käsissänne. Arvosteluihin tulisi aina vastata suoraan, ja somessa liikkeelle lähteviin huhupuheisiin voi reagoida informatiivisella postauksella yrityksen omalla sometilillä, tiedotteella tai vaikka mainoskampanjalla – ennen kuin ne kasvavat lumipallon lailla ja ehtivät vahingoittaa huolellisesti ja pitkään rakennettua brändiä.

    Miten yrityksenne näkyy verkossa? Tee testi!

    Artikkelin lähteet:

    SEO Butler - Why your relationship with Google is failing (and how compounded signals can fix it)
    Taloustutkimus - Brändien Arvostus -tutkimus

    Lue lisää