Ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallisen ostamisen opas - mitä se on ja miten helpotat sillä verkkomainonnan suunnittelua?

Ohjelmallinen ostaminen on mainostajalle helppo keino tehostaa ja nopeuttaa display-mainonnan ostoprosessia. Ohjelmallisen ostamisen avulla mainostajan ei tarvitse olla mainonnan julkaisijaan yhteydessä lainkaan, jos inventaari on julkaisijan puolelta selkeästi mainospörsseissä esillä. Mainostaja voi siis omasta mainonnanhallintajärjestelmästään ohjata kaikkea tekemistä verkossa ja optimoida kampanjoitaan kohti parhaiten toimivia kanavia kirjoittamatta yhtään sähköpostia tai soittamatta yhtään puhelua. Mainonnan julkaisijan tehtäväksi jääkin pääasiassa varmistaa, että mainonnan yhteydet toimivat, ja että mainoksen hinta pysyy kustannustehokkaalla tasolla.


Ohjelmallinen ostaminen ei ole perinteistä displayta


Vaikka ohjelmallisen ostamisen mainonta toteutetaan Display-verkostoon, eroaa se perinteisestä display-mainonnan ostamisesta pääasiassa siten, ettei mainosmateriaaleja tarvitse toimittaa erikseen mediaan vaan ne kulkevat ostoputkea pitkin suoraan sinne, missä niiden halutaan näkyvän. Tämä säästää huomattavan paljon aikaa, kun materiaalitarkistus hoituu matkalla automaattisesti. Lisäksi kaikki kampanjaan liittyvät muutokset tehdään ostajan puolella, eikä päivitettyjä materiaaleja tarvitse enää lähetellä ympäri maailmaa eri medioihin.

Ohjelmallinen ostaminen siis helpottaa mainostajan arkea merkittävästi ja tekee mainostamisesta vaivatonta. Samalla budjetilla saat mainonnan kohdennettua eri medioihin, ja budjetin seuranta tapahtuu yhtä helposti. Kampanja optimoituu parhaiten toimiviin kanaviin ja parhaalla hinnalla.

Ohjelmallinen ostaminen kannattaa ottaa käyttöön kun kampanjalta halutaan nimenomaan vaivattomuutta ja monikanavaisuutta. Kampanja optimoituu samalla kertaa moneen kanavaan, eikä mainostajan tarvitse keskittyä kampanjan yksityiskohtiin. Myös raportointi hoituu helposti, ja automatiikka hoitaa ostamisen optimoinnin.


Tutustu alla olevista linkeistä tarkemmin ohjelmallisen ostamisen aiheisiin. Opastamme mielellämme lisää aiheesta.

  • Brändin rakentaminen verkossa - mitä tulee ottaa huomioon identiteettiä ja imagoa hallitessa
    22.02.2021
    Brändin määritelmä pysyy mutta brändääminen tehdään nyt verkossa

    Brändi on yrityksesi sielu ja persoona, joka erottaa sen muista. Brändin rakentaminen on strategista työtä, jota sanelevat nykyään yhä voimakkaammin Google ja sosiaalinen media. Digimaailmassa suuret mahdollisuudet yhdistyvät sudenkuoppiin, jotka voivat vahingoittaa brändiä nopeasti ja salakavalasti.

    Lue lisää
  • ABM-markkinointi eli Account Based Marketing - lue lisää siitä mitä se on
    22.02.2021
    Account Based Marketing - mitä se on?

    Account Based Marketing on suomeksi sanottuna markkinointistrategian räätälöintiä ja kohdistamista tarkkaan valituille, “käsin poimituille” asiakkaille tai asiakasryhmille massakohderyhmien sijaan.

    Yksinkertaistaen siitä voidaan käyttää myös nimitystä “yrityskohtainen markkinointi”. Tämä edellyttää hyvää asiakastuntemusta ja kykyä valita potentiaalisimmat asiakkaat, joille markkinointipanostukset kohdennetaan.

    Lue lisää
  • Monikanavaisuus mahdollistaa paremman tavoitettavuuden
    18.02.2021
    Monikanavaisuus markkinointiviestinnässä tuo tuloksia

    Monikanavaisuus on tämän päivän markkinointiviestintää. Asiakkaasi ovat päivittäin läsnä monissa eri kanavissa, jossa sinun tulee heidät kohdata jättääksesi muistijäljen asiakkaan mieleen.

    Lue lisää
  • Mitä display-mainonta tarkoittaa?
    09.09.2020
    Mitä on display-mainonta?

    Display-, näyttö- tai bannerimainonta, ohjelmallinen ostaminen - tällä jos jollain mainontamuodolla on monia nimiä. Vaikka rakkaalla lapsella onkin monta nimeä, on perusajatus kuitenkin yksinkertainen: display-mainonta näyttää mainoksia nettisivuilla.

    Lue lisää
  • Lue vinkit hyvän bannerimainoksen tekoon.
    10.04.2019
    Millainen on hyvä mainosbanneri?

    Bannerilla tarkoitetaan yleensä mainosbanneria. Maailman ensimmäinen mainosbanneri näki päivänvalon jo vuonna 1994*. Mainoksen viesti oli ennakoiva: ”Oletko koskaan klikannut hiirelläsi tästä? Tulet klikkaamaan”. Nykypäivänä bannerimainonta on yksi suosituimmista - oikein tehtynä myös tehokkaimmista - mainosmuodoista.

    Lue lisää
  • 01.08.2017
    Facebook- vai display-mainonta? Mikä kanava sopii sinun yrityksellesi?

    Oletko aloittamassa verkkomainontaa, mutta mietit mihin kanavaan kannattaa panostaa? Esittelemme artikkelissa perinteisen display- ja
    Facebook-mainonnan eroja. Molemmat ovat tehokkaita keinoja tuoda tuotteita ja palveluja esille verkossa, mutta molemmissa on omat erityispiirteensä. Yhdistävä piirre näille kahdelle kanavalle on mainonnan äärettömän hyvä kohdentaminen käyttäjien oman kiinnostuksen perusteella.

    Lue lisää