Tietopankki

Kotisivut

Toimiva kotisivu houkuttelee asiakkaita

Kotisivut ovat yrityksesi käyntikortti netissä, ja asiakkaillesi se tärkein tiedonhaun kanava. Jos et löydy netistä, ei sinua ole olemassa. 84% kuluttajista aloittaa tiedonhaun netistä, joten ilman toimivia kotisivuja jäät kilpailijoittesi jalkoihin.

Yrityskotisivu on nykyään itsestäänselvyys, mutta ei ole yhdentekevää, millainen kotisivusi on. 77% suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä 92% on hakenut netistä tietoja puhelimellaan. Kotisivujesi on siis oltava käyttäjä-, ja nimenomaan mobiilikäyttäjäystävälliset. Toimiva kotisivu skaalautuu eri päätelaitteille ja näytöille (mobiili, tabletti, läppäri, pöytäkone), ja se ottaa käytettävyydessä myös huomioon sen, että kuluttajat yhä useammin surffaavat netissä samalla kun ovat liikkeellä.

Toimivalla kotisivulla on helppo navigoida. Yhteystiedot, aukioloajat ja ennen kaikkea puhelinnumero, josta voi suoraan soittaa yritykselle, ovat selkeästi ja helposti löydettävissä. Sivu on ulkoasultaan selkeä ja miellyttävä, palvelut ja tuotteet ovat hyvin esillä, jokainen omalla välilehdellään. Sivuilla on riittävästi tietoa tuotteista ja palveluista, ja ne antavat luotettavan kuvan yrityksestäsi. Kotisivuja kannattaa myös päivittää säännöllisesti, jotta asiakkaasi saavat sieltä aina tuoretta tietoa, ja heillä on syy käydä sivuillasi useamminkin.

Hyvä kotisivu palvelee paitsi asiakkaita, myös hakukoneita. Ota siis kotisivua rakentaessasi huomioon myös hakukoneiden toiveet. Onneksi se mikä miellyttää asiakkaitasi, miellyttää myös hakukoneita. Selkeys, pitkät tekstit, omat välilehdet joka tuotteelle – nämä asiat jo saavat kotisivusi nousemaan hakukoneiden arvostuksessa.

Kun lähdet rakentamaan uutta kotisivua tai vaikkapa uudistamaan vanhaa, on hyvä selvittää asiakkailta, mitä he kotisivultasi odottavat. Voit käyttää hyväksesi analytiikkatyökaluja (esim. Google Analytics, Snoobi) joilla näet mitä kautta ja millä hakusanoilla asiakkaasi sivuillesi tulevat, minkä sisältöjen parissa vietetään eniten aikaa – toisin sanoen, mikä asiakkaitasi juuri sinun yrityksessäsi eniten kiinnostaa. Analytiikan ohella voit tehdä sivuilla vieraileville asiakkaillesi pienen kyselyn, jolla kysyt suoraan, mitä he sivuiltasi odottavat. Asiakkaiden odotuksiin vastaaminen on kuitenkin sivujesi tärkein tavoite, joka myös tuottaa sinulle suoraan lisää liiketoimintaa.

Mitä asiakkaat sitten kotisivuiltasi odottavat? Yhä useammin halutaan osto- tai varaustapahtuma tehdä suoraan netistä. Vähintäänkin odotetaan, että kivijalkaliikkeen tuotteista on hinta- ja kuvatiedot saatavilla. Kysytyimmät tuotteet kannattaa nostaa parhaille paikoille, samoin tuoda esiin mahdollisuus palautteen antamiseen tai muuhun yhteydenottoon.


Hyvän kotisivun tekemisen ei tarvitse olla vaikeaa. Voit rakentaa sen itse, tai tilata kotisivut luotettavalta kumppanilta. Jos olet näppärä sormistasi, voit valita tee-se-itse-sivuston, jonka voit itse rakentaa juuri sellaiseksi kuin itse haluat. Jos taas tuntuu että visuaalinen silmäsi tai kirjallinen lahjakkuus ei riitä, voit ulkoistaa tekemisen ammattilaiselle, joka sekä suunnittelee sivusi että tuottaa sinne tekstit omien toiveidesi mukaan. Valitsetpa sitten kumman vaihtoehdon tahansa, lopputuloksena on toimiva ja houkutteleva sivu, joka tuo sinulle lisää löydettävyyttä, luotettavuutta ja, mikä tärkeintä, asiakkaita.

  • Ajatteletko jo mobiili ensin?
    15.08.2018 - Johannes Lindblom
    Ajatteletko jo mobiili ensin?

    Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisenkotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten. Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

    Lue lisää
  • Fonecta - Sisältömarkkinoinnin opas
    19.03.2018
    Tilaa opas sisältömarkkinointiin

    Parhaimmillaan saat sisältömarkkinoinnista merkittävää lisäarvoa yrityksesi toiminnalle. Miten hyödynnät sisältömarkkinointia tehostamaan yrityksesi toimintaa? Millaisia sisältöjä sinun yrittäjänä tulisi eri kanaviin tuottaa, ja mistä tiedät, mitkä kanavat ovat sinun yrityksellesi ne parhaat? Kokosimme oppaaseen keskeiset vinkit sisältömarkkinointiin.

    Lue lisää
  • Palvelevatko kotisivusi asiakkaitasi oikein?
    13.03.2018
    Kun sekunnit ratkaisevat – palvelevatko kotisivut asiakkaitasi oikein?

    Kun autosi simahtaa tien varteen, ja lapset on haettava päiväkodista tai töihin on ehdittävä, ylimääräistä aikaa ei ole yhtäkään sekuntia. Hinauspalvelu on saatava paikalle heti, ja autohuolto varattava saman tien. Hienoa, paikallisen autohuollon verkkosivut löytyvät hakukoneen kautta, mutta sivut eivät tunnu latautuvan – kuluu sekunti, kaksi, kolme…

    Viisikin sekuntia tässä tilanteessa tuntuu jo ikuisuudelta, joten palaat hakuun turhautuneena, ja klikkaat toista hakutulosta. Tyytyväisenä huomaat, että toisen toimijan sivut avautuvat nopeasti, ja soittopainike löytyy heti ensimmäisestä näkymästä. Ei aikaakaan, kun autosi on hinattu autohuoltoon, ja ehdit päiväkotiin tai töihin. Autohuollon onnistunut palvelu alkoi nopeista ja käyttäjäystävällisistä verkkosivuista, jonta vastasivat tarpeisiisi juuri oikealla tavalla, oikeaan aikaan.

    Lue lisää
  • Ota täysi hyöty irti kotisivuista
    01.03.2018
    Yritykselläni on kotisivut – kuinka saan niistä täyden hyödyn irti?

    Miksi aikoinaan hankit kotisivut yrityksellesi? Kotisivut tarjoavat tärkeää tietoa yrityksestäsi ja sen palveluista asiakkaillesi, mutta niillä voi myös olla aktiivinen rooli liiketoiminnassasi, ja ennen kaikkea yrityksesi liikevaihdossa. Ne rakentavat osaltaan yrityksesi brändiä, mutta parhaimmillaan voit saada sivujesi kautta sekä uusia asiakkaita että lisää rahaa kassaasi. Siksi on tärkeää, että osaat hyödyntää kotisivusi potentiaalin tehokkaasti, jotta saat niistä kaiken hyödyn irti.

    Lue lisää
  • Näin saat parhaat tehot irti Facebookista ja kotisivuista
    13.02.2018
    Miten hyödynnät yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivut parhaiten? Lue vinkit!

    Yrityksen kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin lähtökohta, jota sosiaalinen media, esimerkiksi Facebook, tukee. Kuinka nämä kaksi erilaista kanavaa saadaan toimimaan synergiassa ja tuomaan yrityksellesi maksimaalisen hyödyn? Lue helpot vinkit!

    Lue lisää
  • Lue ohjeet hyvien valokuvien ottamiseen kotisivuille
    21.11.2017
    Kuvia yrityksen kotisivuille – ohjeita kuvaajalle

    Teitpä kotisivusi sitten itse tai tilasitpa ne ulkopuoliselta toimijalta, tarvitaan sivuille sisältöä kertomaan yrityksestäsi. Tärkeintä sisältöä ovat yrityksesi toimintaa mahdollisimman hyvin ja koukuttavasti kuvaileva teksti sekä mielenkiintoiset ja havainnollistavat kuvat. Tässä artikkelissa keskitymme kuviin; miksi kuvia tarvitaan, miten niitä otetaan ja minkälaisia niiden tulisi olla. Parhaimmat kuvat saa tietysti ammattilaiskuvaajalta, mutta vinkeillämme pystyt itsekin tuottamaan kotisivuillesi tarpeeksi laadukkaita kuvia ja siten palvelemaan asiakkaitasi entistäkin paremmin.

    Lue lisää
  • 10.10.2017
    10 asiaa, joita kannattaa välttää kotisivuilla

    Kilpailu asiakkaista verkossa on kovaa. Kotisivut, jotka erottuvat muista ja vakuuttavat asiakkaan vaativat monen asian huomioon ottamista. Jos haluat pitää huolen, että asiakas pysyy juuri sinun yrityksesi sivuilla, vältä näitä 10 virhettä kotisivuillasi.

    Lue lisää
  • 12.09.2017
    Näin tuotat hyvää sisältöä kotisivuillesi – 8 vinkkiä kirjoittajalle

    Kaipaavatko yrityksesi kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan – kaikkihan sen osaavat, eikö? Ei ehkä ihan niinkään, mutta kaikki voivat oppia! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.

    Lue lisää
  • Millaiset kotisivut toimivat parhaiten?
    04.09.2017
    Miten palvelen asiakkaitani paremmin kotisivujen avulla?

    On helppo ymmärtää kivijalkamyymälän pelisäännöt: aukioloajat selkeästi esillä, siistit ja selkeät tilat, ystävällinen palvelu, hyvä sijainti. Yhtä tärkeää on asiakkaiden palveleminen verkossa, mutta miten kivijalkamyymälän korkea palvelutaso siirretään kotisivuille?

    Lue lisää
  • 22.08.2017
    Ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat yrityksen kotisivuille

    Laadukas kuvamaailma on tärkeä osa kotisivujesi edustavuutta. Ota talteen vinkkimme ilmaisista kuvapankeista sekä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kuvapankkikuvia käytettäessä.

    Lue lisää
  • 21.08.2017
    Näin saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi – 5 vinkkiä

    Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme 5 vinkkiä, joiden avulla saadaan yrityksesi puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

    Lue lisää
  • 18.08.2017
    Mikä on laskeutumissivu ja miksi se on kotisivujesi tärkein sivu?

    Laskeutumissivu eli ländäri, landing page tai ohjautumissivu tarkoittaa sitä verkkosivuston välilehteä, jolle Google-haun tehnyt henkilö ohjautuu, kun hän klikkaa mainosta Googlen hakutuloksissa. Jos harkitsethakusanamainontaa tai teet sitä jo, kannattaa kotisivut suunnitella siten, että ne varmasti tukevat Google-mainontaa ja sivuston löytymistä Googlesta. Huonot kotisivut pahimmillaan estävät mainonnan onnistumisen ja jäät ilman uusia asiakkaita. Tässä avainasemassa ovat nimenomaan laskeutumissivut, joille mainonta ohjataan.

    Lue lisää
  • Ota talteen vinkit kotisivujen sisällöntuotantoon!
    08.08.2017
    Mitä kotisivuille kannattaa kirjoittaa? Helpot nyrkkisäännöt aloittelijalle

    Yrityksesi ehkä tärkein markkinointikanava on sen kotisivu. Suurin osa kuluttajista aloittaa ostopolkunsa etsimällä tietoa haluamistaan tuotteista ja palveluista verkosta. Auta asiakasta löytämään juuri sinun yrityksesi tarjoamalla kotisivuillasi tietoa yrityksesi tarjonnasta houkuttelevasti ja informatiivisesti. Tässä kotisivujen tekstisisältö on ratkaisevassa roolissa. Pelkkä hieno ulkoasu ei riitä, vaan tekstin avulla saat asiakkaat kiinnostumaan juuri sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista. Kokosimme yhteen helppoja vinkkejä siihen, miten teet laadukasta sisältöä sivuillesi.

    Lue lisää
  • 04.04.2017
    Chat ei ole tusinatuote – optimoinnilla suuri merkitys chatin tuloksellisuudessa

    Asiakkaan positiivinen kokemus kohtaamisista yrityksen kanssa ohjaa hänet kohti ostopäätöstä. Siihen yrityksen verkkosivujen chat pyrkii aina. Chat on parhaimmillaan yksi asiakkaan ostopolun tärkeimmistä kontaktipisteistä, joka tarjoaa nopean ja mielekkään tavan olla yhteydessä, herättää luottamusta ja palvelee.

    Lue lisää
  • Fonecta Digikuntoon tilaisuus Joensuussa. Kuvassa yrittäjät Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen, sekä myyntipäällikkö Petteri Lyytinen Fonectalta.
    21.03.2017
    Miksi digikunto on tärkeä – yrittäjät kertovat

    Paikalla oli myös kaksi paikallista yrittäjää kertomassa omista kokemuksistaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin saralla. Hillevi Turunen ja Kati Hyttinen asettuivat Fonectan Petteri Lyytisen piinapenkkiin kertomaan millaisiin haasteisiin he ovat omissa yrityksissään törmänneet, ja miten ovat näitä haasteita ratkoneet.

    Lue lisää
  • 24.01.2017
    6 vinkkiä, joilla pyyhit pölyt kotisivuistasi

    Luulitko, että kotisivusi ovat valmiit? Väärin! Ajattelepa, jos asiakas astuisi ovesta sisään kauppaasi, missä osa lampuista on palanut, nurkissa pyörivät pölypallot, ja hyllyt pursuilevat vanhentunutta tavaraa. Kauhea ajatus. Et varmaan antaisi tuollaisen tapahtua. Tältä kuitenkin tuntuu asiakkaasta, joka saapuu kotisivuillesi - joita ei ole sen valmistumisen jälkeen päivitetty. Hyvät kotisivut ovat aina ajan tasalla.

    Lue lisää
  • 03.01.2017
    7 asiaa, jotka tulee olla kunnossa yrityksen kotisivuilla

    Jokaisella yrityksellä pitää olla kotisivut, koska ne ovat digitaalisen markkinoinnin tukijalka. Tämän artikkelin avulla saat selville, millaiset ovat hyvät kotisivut. Pureudumme seitsemään eri palaseen, joista toimivat kotisivut rakentuvat.

    Lue lisää
  • 10.11.2016
    Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa

    Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.

    Lue lisää
  • Vältä nämä 9 kotisivujen yleisintä virhettä
    04.11.2016
    Näin vältät kotisivujen 9 yleisintä virhettä

    Kotisivujen teko on yksinkertaisempaa kuin koskaan ennen. Yrittäjä voi helposti ja nopeasti tehdä itse kotisivut yritykselle alusta loppuun. Oman toimintansa asiantuntijana ja tekemisen huumassa unohtuvat kuitenkin helposti tietyt perusasiat ja käyttäjän näkökulma. Varmista, etteivät nämä 9 yleisintä virhettä paista yrityksesi kotisivuilta - tai jos näin on, ota näistä vinkeistä vaari. Äläkä huoli, et ole ainoa, jonka sivuissa on parannettavaa.

    Lue lisää
  • 04.10.2016
    FI-verkkotunnus uudistui 5.9.2016 – mikä muuttui?

    Fi-verkkotunnusta koskeva toimintamalli uudistui 5.9.2016.

    Lue lisää
  • Kumpi yrityksen kannattaa valita? Valmiit kotisivut, vai sivujen tekeminen itse?
    13.06.2016
    Tee-se-itse vai avaimet käteen? 5 vinkkiä joilla hankit hyvät kotisivut yrityksellesi

    Hyvä verkkosivu voi parantuneen näkyvyyden lisäksi kasvattaa yrityksen myyntiä, vaikka kyseessä ei olisikaan verkkokauppa. Lähes kaikenlaiset yritykset voivat hyötyä kotisivuista. Lue, mitä pitää ottaa huomioon, kun olet hankkimassa kotisivuja yrityksellesi.

    Lue lisää
  • Voiko sisältömarkkinoinnilla tavoitella euroja, kysyy Minna Tuum blogissa.
    24.04.2016 - Minna Tuum
    ”Ei sisältömarkkinoinnilla euroja saa”

    Sisältömarkkinoinnista puhuttaessa sekoitetaan se yllättävän usein sisällöntuotantoon, ja silloinkin monesti sillä tarkoitetaan nimenomaan tekstin tuottamista. Lisäksi liian usein kuvitellaan, ettei sisältömarkkinointi kannata ja ettei sisältömarkkinoinnin toimenpiteillä ole mahdollista tuottaa konkreettisia euroja yrityksen kassaan.

    Lue lisää
  • 17.12.2015
    Responsiivisuus – kun haluat palvella jokaista asiakasta

    Mobiilikäyttäjä löytää itsensä useita kertoja viikossa tilanteesta, jossa älypuhelimen kautta yrittää saada lisätietoa kiinnostavan
    yrityksen toiminnasta tai aukioloajoista – turhaan. Useimmiten ruudulle latautuva verkkosivu näyttää sekasotkuiselta ja lukukelvottomalta, sillä sen toteutuksessa on unohdettu kokonaan mobiilikäyttäjät. Näitä käyttäjiä on siis noin miljoona suomalaista.

    Lue lisää
  • 16.01.2015
    4 harhaluuloa kotisivujen sisällöistä

    Oletko sitä mieltä että verkkosivusi eivät voi samaan aikaan sekä menestyä hakukoneissa että kiinnostaa asiakkaitasi? Haastamme sinut
    ajattelemaan uudelleen! Yrityksen historiikin sijaan verkkosivuja kannattaa ajatella ennemminkin sähköisenä myyntipuheena. Saatat löytää alla olevista väitteistä omiakin ajatuksiasi, mutta ei hätää. Kerää tekstistä talteen kiinnostavimmat vinkit ja tee verkkosivuistasi sekä hakukone- että asiakasystävälliset!

    Lue lisää