Tietopankki

Analytiikka

Datan avulla pääset markkinoinnissa parhaisiin tuloksiin

Fiksu markkinoinnin ammattilainen johtaa tiedolla, ei tuurilla. Parhaat tulokset saat, kun yhdistät asiakastietosi reaaliaikaiseen verkkoanalytiikkaan ja seuraat ja ennakoit asiakkaittesi liikkeitä joka sekunti. Asiakasymmärryksen avulla rakennat markkinoinnista palvelua ja kampanjaseurannalla varmistat, että jokainen markkinointieuro on sijoitettu oikein.


Digitaalisen markkinoinnin etu on se, että se on mitattavaa ja tuloksellista. Analytiikka auttaa sinua ymmärtämään asiakastasi. Kun valitset oikeat kanavat ja kohderyhmät, sekä kohdennat viestisi fiksusti, saat kampanjoista parhaat tehot irti.

Yrityksille kertyy jatkuvasti dataa asiakkaista, ja sen hyödyntäminen on digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan peruskiviä. Kuluttajat odottavat jo saavansa kohdennettua mainontaa, joten yrityksen pitäisi pystyä ohjaamaan oma mainontansa oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle.


Digitaalisen mainonnan mahdollisuudet

Digitaalinen maailma tarjoaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille. Kehittyvä teknologia tuo jatkuvasti tarjolle uusia, nopeita keinoja kohdentaa markkinointia eri tilanteissa ja kanavissa.


Pelkkä hetkessä eläminen ei kuitenkaan riitä. Hyvää asiakaskokemusta, puhuttelevaa markkinointia tai tarpeisiin vastaavaa palvelua on vaikea rakentaa, ilman kattavaa ymmärrystä asiakkaiden päivittäisestä arjesta, elämäntilanteesta, tavoitteista ja asenteista. Lisäksi tämän ymmärryksen on oltava muodossa, jossa sitä voi hyödyntää käytännössä. Ei siis pelkkänä tilastona tai visuaalisena esityksenä, vaan osana asiakastietoa.


Tunne asiakaskantasi erityispiirteet

Yrityksesi on tärkeää ymmärtää juuri sinun asiakkaittesi tarpeita ja käyttäytymistä, jotta voit tarjota oikeaa sisältöä ja puhuttelevaa palvelua sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista kiinnostuneille kohderyhmille. Asiakasymmärryksen avulla pystyt kohdentamaan myynti- ja markkinointitoimenpiteesi liiketoimintasi kannalta parhaalle kohdeyleisölle. Markkinointiviestit kannattaa myös personoida, jotta ne puhuttelevat vastaanottajaa mahdollisimman henkilökohtaisesti. Täsmätiedon avulla markkinoit asiakkaillesi juuri heitä kiinnostavia tuotteita ja palveluita kanavissa, joista heidät parhaiten tavoittaa.


Tunnistamalla kiinnostavimmat asiakasryhmät voit tehdä uusasiakashankintaa esimerkiksi kohdistamalla display‐mainontaa suoraan tietyille kuluttajatyypeille tai ostamalla uusia, relevantteja kohderyhmiä niin printistä kuin digitaalisista kanavista.


Asiakaskohderyhmän ymmärtämisen lisäksi on välttämätöntä ymmärtää asiakkaiden verkkokäyttäytymistä ja hyödyntää tehokkaasti verkkosivujen kautta kerättyä dataa. Hyödyntämällä erilaisia helppokäyttöisiä analytiikkatyökaluja saat verkkosivuistasi kaiken mahdollisen potentiaalin irti: Snoobi-analytiikkatyökalu tuottaa selkokielistä tietoa asiakkaidesi liikkeistä verkkosivuillasi. Paremman asiakasymmärryksen kautta kasvatat verkkosivujesi merkitystä liiketoiminnallesi.


Analytiikkatyökalun avulla näet, kuinka vetovoimaiset yrityksesi verkkosivut ovat. Tiedät, mitä ihmiset sivuiltasi etsivät ja löytävätkö he hakemansa, millä hakusanoilla he yritystäsi etsivät, ja mitä kautta sivuillesi tulevat. Tiedon avulla voit kehittää sivustoasi palvelemaan asiakkaitasi paremmin.

  • Näin onnistut datan avulla markkinoinnissa.
    05.08.2019
    Kuinka hyödyntää dataa markkinoinnin kohdentamisessa

    Taas sama mainos! Onko joskus käynyt niin, että olet vieraillut yrityksen sivuilla ja yrityksen mainos on jäänyt seuraamaan sinua ympäri internetiä herättäen ärsytyksen? Et ole yksin.


    Mainonnan kohdentaminen on haastavaa. Kohdennetun mainonnan tarkoitus ei nimittäin ole synnyttää ärsytyksen tunnetta, vaan päinvastoin herättää kiinnostus mainostettavaa tuotetta, palvelua tai yritystä kohtaan. Oikein toteutettuna mainonta toimii niin hyvin, että mainontaa näkevä kokee sen mainonnan sijaan itselleen mieluisana sisältönä eikä mainoksena. Listasimme 5 vinkkiä datan hyödyntämisestä markkinoinnissa.

    Lue lisää
  • Työntekijöitä toimistossa ratkomassa markkinoinnin automaation perushaasteita
    24.10.2018 - Kirsi Leminen
    Vältä markkinoinnin automaation sudenkuopat

    Kirjoitin aiemmassa blogissani markkinoinnin automaatiosta: perushaasteista ja ominaisuuksista, ja purin samalla muutamia yleisimpiä siihen liittyviä myyttejä. Palataanpa taas aiheeseen, tällä kertaa markkinoinnin automaatioon liittyvien haasteiden tai sudenkuoppien näkökulmasta.

    Lue lisää
  • Mitä markkinoinnin automaatiolla oikein tarkoitetaan?
    30.08.2018 - Kirsi Leminen
    Mikä ihmeen markkinoinnin automaatio?

    TYÖNTEKIJÄN KYNÄSTÄ: Tiedätkö, mitä markkinoinnin automaatio on? Tai luuletko tietäväsi? Ehkä koet tekeväsikin sitä, onhan markkinoinnin automaatiosta puhuttu jo vuosia ja sen toimivuutta ja helppoutta on eri kanavissa kovasti hehkutettu.

    Lue lisää
  • Minna pohtii blogissa, jättääkö liika kohdistaminen tilaa sattumalle.
    31.01.2018 - Minna Tuum
    Nujertaako liiallinen mainonnan kohdentaminen sattuman?

    Kaikkihan olemme sen kokeneet: varaat matkan vaikkapa Madridiin, ja kas, kohta somefiidisi täyttyy Madridin-matkamainoksista. Olet jo palannutkin reissusta, ja vielä vaan Madrid kummittelee mainonnassa, vaikka itse olet jo suunnittelemassa reissua Italiaan. Tai vielä pahempaa, olet ostanut uuden mekon verkkokaupasta ja sama mekko vainoaa sinua viikkotolkulla – pahimmillaan vielä halvemmalla hinnalla kuin mitä siitä alun perin maksoit. Alat jo kyllästyä koko mekkoon, jonka sentään piti olla kevätsesongin piristys.

    Lue lisää
  • Voiko data-aikana olla enää luova?
    09.02.2017 - Minna Tuum
    Tappaako data luovuuden?

    Monet klassiset mainokset jäävät mieleen ja elävät yli vuosikymmenten. Applen ikoniset 1984 ja Think different -kampanjat, Coca Colan joulupukki joka ajaa rekallaan lumisen kylän läpi, Valion Aina kun mä maitoo juon… Esimerkkejä voisi listata loputtomiin. Onnistunut mainoskampanja jää elämään omaa elämäänsä, siitä siirtyy lentäviä lauseita arkikieleen (vaikkapa ”Elämä on”) ja mainoksia muistellaan vielä vuosien päästä. YouTubesta löytää tuhansia vanhoja klassikkomainoksia, ja ne ovat saaneet satojatuhansia, jopa yli miljoona katselukertaa, mikä kertoo niiden vetovoimasta, toki myös nostalgisesta kaipuusta aikaan jota ei enää ole.

    Lue lisää