hakukoneoptimointi - seO

paranna yrityksesi näkyvyyttä hakukoneissa

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkosivuston sijoitusta Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja käytettäessä.


Suomalaiset tekevät Googlessa jopa yli 30 miljoonaa hakua päivittäin - hakukoneiden tarjoama asiakaspotentiaali on siis erittäin suuri! Tietoa etsitään usein tarpeen, tuotteen tai palvelun nimellä. 


Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että yrityksesi kotisivut löytyvät hakutuloksista silloin, kun juuri sinun toimialasi tuotteita ja palveluja etsitään.

miksi hakukoneoptimointia tehdään?

Hakukone arvostaa hyvin toimivaa sivustoa

Googlen hakukoneessa ensimmäisen hakutulossivun tulokset keräävät jopa yli 91 % kaikista klikeistä. 


Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että yrityksesi verkkosivujen tekninen ja sisällöllinen suorituskyky on hyvällä tasolla. Näin voidaan saavuttaa mahdollisimman hyvä näkyvyys luonnollisissa hakutuloksissa juuri sinun toimialasi kannalta tärkeimmillä hakutermeillä.


Enemmän myyntiä ja yhteydenottoja 

Kun sivuston laatu kohenee optimoinnin seurauksena, tarjoaa se myös paremman asiakaskokemuksen kävijälle. Tämä johtaa yhä useamman vierailun ostoon tai yhteydenottoon. Hakukoneoptimointi vaikuttaa erityisen tehokkaasti paikallisten tuotteiden ja palvelujen myyntiin.


kasvata luotettavuutta

Hyvä sijoitus Google-hakukoneen hakutuloksissa viestii tiedon etsijälle, että kyseessä on varteenotettava yritys omalla alallaan ja toimialueellaan. Hakutulossijoitusten ja konversioiden lisäksi hakukoneoptimointi parantaa siis myös yrityksesi luotettavuutta.

Asiakkaan kommentti:

"kävijämäärät ovat parhaimmillaan nousseet 110 %."

- Pia Enkovaara, Multivac Oy

palvelun sisältö - mitä saat jos tilaat

Tarjoamme laajuudeltaan erilaisia paketteja yrityksesi tarpeen mukaan. Teemme tarpeisiisi räätälöidyn hakukoneoptimoinnin suunnitelman ja toteutuksen. Asiakaskohtaisen paketin laajuuteen vaikuttavat toimialan kilpailutilanne ja verkkosivuston laajuus. 

Varmistamme, että sivut ovat käyttäjäystävälliset ja niiden toimivuus vastaa Googlen suosituksia. Teemme yrityksesi toimialaan liittyvän hakusanatutkimuksen ja sovimme kanssasi yrityksesi liiketoimintaa parhaiten palvelevat optimoitavat termit.


Lisäksi kauttamme saat kattavan raportoinnin, jonka avulla tiedät kuinka paljon yrityksesi näkyvyys paranee optimoinnin avulla. Raportista näet hakusanasijoitusten ja orgaanisten kävijämäärien kehityksen. 

Palvelun hintaan vaikuttavat mm. verkkosivujen laajuus, kilpailutilanne, alueellinen kattavuus sekä optimoinnin kieli. Hakukoneoptimointi on lähtökohtaisesti paikallisen näkyvyyden parantelua, mutta asiakkaan tilanteesta riippuen myös valtakunnallinen tai kansainvälinen tekeminen onnistuu.

paranna näkyvyyttäsi hakukoneessa

Hakukoneoptimoinnin avulla voit parantaa yrityksesi sijoitusta hakutuloksissa ja saada lisää asiakkaita. Tiedonhaku aloitetaan usein suoraan Googlesta - huolehdi, että yrityksesi löytyy hakutuloksista, kun toimialasi tuotteita ja palveluja etsitään.

Pyydä tarjous

yli 30 miljoonaa hakua päivittäin

Suomalaiset tekevät Googlessa jopa yli 30 miljoonaa hakua päivittäin - hakukoneiden tarjoama asiakaspotentiaali on siis erittäin suuri! Hakukoneoptimoinnin avulla varmistat, että yrityksesi näkyy oman toimialasi ja alueesi hakutuloksissa.

Pyydä tarjous

Aiheeseen liittyvää tietoa

  • Johannes Lindblon kertoo podcastissa hakukoneoptimoinnin tärkeydestä
    19.05.2022
    Hakukoneoptimointi 2022: kurkista trendeihin ja tulevaisuuteen

    Mitä hakukoneoptimoinnista tulisi vähintään tietää? Mitkä ovat seuraavat trendit, ja mikä tällä hetkellä kiinnostaa Googlea eniten? Entä miten pääsee alkuun, kun ei tiedä, mistä aloittaa?

    Lue lisää
  • 18.01.2022
    Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

    Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

    Lue lisää
  • Sivuston suunnittelua mobiili ensin- periaatteella
    25.05.2021
    Verkon vitals-perustiedot eli Core Web Vitals – miksi näitä kannattaa pitää silmällä?

    Kesä-elokuun 2021 aikana Google ottaa asteittain käyttöön uuden tavan arvottaa verkkosivuja orgaanisissa hakutuloksissaan. Keskiössä on sivuston käyttökokemus, jota kuvaa mittaristo nimeltään Core Web Vitals, suomeksi “Verkon vitals-perustiedot”. Ja kyllä, muutos koskee myös sinun verkkosivujasi.

    Sivuston käyttökokemus Core Web Vitalsin ytimessä

    Google uutta, sivuston käyttökokemusta (UX) painottavaa päivitystä kutsutaan myös nimellä Google Page Experience Update. Antamalla huomattavasti painoarvoa UX’lle Google pakottaa jokaisen orgaanista näkyvyyttä halajavan verkkosivuston kiinnittämään siihen jatkossa huomiota. Jos sivuston käyttökokemus ei ole hyvällä tolalla, voi Google tiputtaa sivuston hakukonesijoituksia - ja juuri siksi sinunkin on parasta tarkistaa sivustosi Core Web Vitals -arvot vielä ennen kesää.

    Mobile first eli mobiili ensin -indeksointi

    Core Web Vitalsin rinnalla hakukonesijoituksiin vaikuttavat vahvasti edelleen myös sivuston mobiiliystävällisyys ja turvallisuus. Google siirtyi jo keväällä 2021 “Mobiili ensin”- eli mobile first -indeksointiin, eli se arvioi verkkosivut nyt ensisijaisesti niiden mobiiliversion perusteella. Jos tämä on uutta tietoa, kannattaa kiireen vilkkaan selvittää sivustosi mobiilikunto esimerkiksi tämän Googlen työkalun avulla. Lisäksi voit tarkistaa Google Search Consolesta, kuinka paljon Googlebotin älypuhelinversio kahlaa verkkosivujasi. (Kuva 1)

    Google Search Consolen indeksointitilastot

    Kuva 1: Selvitä, paljonko Googlebot kahlaa mobiilisivujasi näin: Google Search Console - Asetukset - Indeksointitilastot - Googlebotin tyypin mukaan

    Web Vitals -mittarit: LCP, CLS ja FID

    Core Web Vitalsia arvioidaan kolmella mittarilla, joiden kirjainlyhenteet LCP, CLS ja FID kuulostavat kieltämättä mystisiltä. Kurkistetaan niiden taakse ja selvitetään, mitä ne tarkoittavat.

    LCP - Largest Contentful Paint

    LCP tarkoittaa aikaa, miten kauan sivuston suurimmalla sisällöllä kestää latautua kävijän nähtäväksi. Toisin sanoen latautumisaika siihen pisteeseen, että kävijä hahmottaa sivuston ja voi alkaa käyttää sitä.

    LCP-arvo on Web Vitals -arvoista kaikista kriittisin. Siitä riippuu pitkälti, jääkö kävijä sivustolle vai ei, eli miten nopeaksi kävijä kokee sivuston sinne saavuttuaan. Ihanneaika latautumiselle on 2,5 sekuntia tai nopeammin.

    Laske vaikka itse. Yksi...kaksi...kolme sekuntia... jos joudut odottelemaan kauemmin jonkin sivun latautumista, kärsimättömyys nostaa päätään ja sormi hakeutuu hiirelle klikatakseen pois sivustolta. Ethän halua, että asiakkaasi on samassa tilanteessa?

    LCP-lukusi voit tarkistaa esim. GTmetrix-työkalun avulla. Syötä ensin sivustosi palveluun, ja jos LCP-luku ei näytä mairittelevalta, klikkaa Structure-välilehdelle. Sieltä saat tietoa sivustosi suurimmista elementeistä, joiden latausta voit koittaa nopeuttaa, elementtejä voi pienentää tai esim. pyrkiä lataamaan suuret elementit sivulla mahdollisimman aikaisin.

    FID - First Input Delay

    FID määrittelee ajan siitä, kun käyttäjä tekee ensimmäisen toimenpiteen sivustolla, siihen kunnes sivusto reagoi käyttäjän toimenpiteeseen, eli mikä on sivuston interaktiivisuusaika.

    Usein yksi FID-arvoa huonontavista tekijöistä on sivuston Javascript, jota voi pilkkoa pienempiin osiin käyttökokemuksen parantamiseksi.

    Jos käytät mittaustyökaluna GTmetrixiä, huomaa, että se käyttää FIDin tilalla TBT-arvoa eli toisin sanoen Total Blocking Timea. FID ja TBT eivät suoranaisesti mittaa aivan samoja asioita, mutta yleensä TBT -luku reagoi parannuksiin FID-arvossa.

    CLS - Cumulative Layout Shift

    CLS-arvo kuvaa eri elementtien latautumisesta johtuvaa häiriövaikutusta sivuston käyttäjälle. Kuvittele tilanne, missä klikkaat kiinnostavaan artikkeliin, mutta yhtäkkiä teksti hyppää johonkin, tilalle latautuu kuva, ja hetken tuntuu kuin sivulla olisi käynnissä paikallinen maanjäristys, kun elementit hakevat paikkaansa ja poukkoilevat uusille paikoilleen. Ärsyttävää, eikö?

    Hyvä CLS-arvo 0.1 tai alle, mutta kyse ei ole sekunneista, vaan erityisestä pisteytyksestä, jota lasketaan koko ajan kun käyttäjä liikkuu sivustolla. Yleisimpiä syitä huonoon CLS-arvoon ovat mm. dynaaminen sisältö, kuvat, iframet tai muut upotukset ilman määriteltyjä dimensioita.

    Jos havaitaan, että mainos tai kuva aiheuttaa sisällön pomppimisen niin CSS:n avulla varataan tällaisille elementeille oikean kokoinen tila valmiiksi, johon kyseinen elementti ladataan kun sen hetki koittaa. Näin vältytään käyttäjää kiusaavalta sisällön poukkoilulta.

    Näin tarkastat oman verkkosivusi Web Vitals -arvot

    Sivuston käyttökokemus on siis suorastaan ratkaisevan tärkeässä roolissa jatkossa, kun Google arvioi ja ränkkää verkkosivustoja. Miten näitä lukuja sitten pääsee tarkastelemaan ja miten asioihin voi itse vaikuttaa?

    Sivun Web Vitals -arvot on helppo tarkastaa tämän Chromeen ladattavan Web Vitals -lisäosan avulla. Se tarjoaa tarkasteluun ns. “laboratoriodataa” (lab data) eli reaaliajassa sivustoltasi mitattua dataa. Web Vitals -Chrome lisäosaa voi hyödyntää paitsi julkaistujen, myös vielä julkaisemattomien, kehitteillä olevien sivujen Web Vitals -arvojen tarkkailussa.

    Samankaltaista dataa tarjoaa myös Page Speed Insights -työkalu, jolla voit tarkastella julkaistujen sivujen Web Vitals -arvoja. Laboratoriodatan hyvä puoli on reaaliaikaisuus, mutta se kuvaa aina vain mittaushetken tilannetta eikä ota huomioon pidempää aikaväliä.

    Verkon Vitals -perustietojen tarkasteluun kannattaa käyttää siksi myös Google Search Consolea, joka tarjoaa sivustostasi arvokasta “kenttädataa” (field data), eli Googlen pitkällä aikavälillä keräämää dataa verkkosivustostasi. (Kuva 2)

    Google Search Consolen sivun käyttökokemus

    Kuva 2: Google Search Consolesta pääset tarkastelemaan Sivun käyttökokemusta

    Search Consolen “Verkon Vitals -perustiedot” -näkymästä näet heikot, parantamista kaipaavat ja hyvät URL-osoitteet erikseen mobiilissa ja desktopissa sekä niiden kehityksen pidemmällä aikavälillä (Kuva 3).

    Google Search Consolen verkon vitals-perustiedot

    Kuva 3: Verkon vitals-perustiedot näkymä Google Search Consolessa

    Paranna käyttäjäkokemusta, pysy pinnalla hakutuloksissa

    Yllä esiteltyjen työkalujen avulla pystyt tarkastelemaan niin reaaliaikaista kuin historiallista, pidemmän aikavälin dataa sivustosi Core Web Vitals -arvoista. Jos LCP, FID tai CLS-arvoissa näkyy ongelmia, niitä kannattaa pyrkiä parantamaan, sillä ei ole vielä tarkkaa tietoa, miten dramaattisesti Googlen päivitys tulee käyttökokemukseltaan huonoja sivuja rankaisemaan. Googlen työkalut, esimerkiksi Page Speed Insights, antavat hyviä, konkreettisia vinkkejä ongelmien ratkaisuun.

    Kysymyksessä on tekninen hakukoneoptimointi, ja jos et ymmärrä Googlen ehdottamia korjaustoimenpiteitä, ei kannata hätääntyä - et ole ainoa. Verkkosivujen teknisen puolen taitajat, yleensä ohjelmistokehittäjät tietävät kyllä, mitä tehdä.

    Pidä mielessä myös, että muut Googlen kriteerit orgaaniselle näkyvyydelle eivät lakkaa olemasta Core Web Vitalsin myötä. Sivuston turvallisuus, mobiiliresponsiivisuus sekä asiakkaallesi relevantti sisältö ovat edelleen tärkeitä asioita hakukoneoptimoinnissa.

    Fonectan asiantuntijat auttavat sinua mielellään sivustosi hakukoneoptimoinnissa niin sisällön kuin teknisten asioiden kanssa. JÄTÄ YHTEYDENOTTOPYYNTÖ

    Lue lisää

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Google­-mainonta

Hinta alkaen

275

€/kk

+ alv

Tuloksekas Google-mainonta vaatii aikaa ja ammattitaitoa. Luomme tehokkaat kampanjat, joilla saavutatte tavoitteenne!

Lue lisää

Fonecta Kontakti

Hinta alkaen

49

€/kk

+ alv

Fonecta Kontaktin ansiosta yrityksesi tiedot ovat aina ajan tasalla ja saatavilla kaikissa verkon tärkeimmissä kanavissa.

Lue lisää

Avaimet käteen -kotisivut

Hinta alkaen

32

€/kk

+ alv

Ammattilaisemme suunnittelevat laadukkaat ja käyttäjäystävälliset kotisivut yrityksellenne tai yhdistyksellenne.

Lue lisää