Markkinointi on helppoa,
kunhan sen oivaltaa!

Autohuollon pihalla on jonoa. Hierontapalvelun ja kauneushoitolan tilauskirja on täynnä seuraaville viikoille. Elektroniikkaa tai vaatteita myyvän kaupan ovikello käy, kun sisään lappaa kadulta porukkaa. Puskaradion kautta hyvä maine kiirii. Tätäkö on kivijalkayrittäjän arki?

Paikalliseen markkinointiin on kolme helppoa askelta:

Pelkkä puskaradio ei tuo kaikkea
asiakaspotentiaalia liikkeesi ovelle

Naapurisi suositteli sinulle lähellä sijaitsevaa renkaanvaihtopalvelua ja kampaamoa, mutta kun haluaisit niissä itse asioida, ei tarkka sijainti tai yrityksen nimi enää muistukaan mieleen. Kuulostaako tutulta?

Niin sinä ja naapurisi kuin yli 90 % kaikista suomalaisista etsivät tietoa tuotteiden ja palveluiden ostamisen tueksi verkosta. Pelkästään Googlessa suomalaiset tekevät noin 30 miljoonaa hakua päivässä. Ja lähes puolet Google-hauista ovat paikallisia hakuja.

Puskaradiostakin saatua suositusta halutaan varmistaa etsimällä muuta tietoa omaa päätöksenteon tueksi. Lisäksi haemme tietoa liikkeiden aukioloajoista sekä reittiohjeita löytääksemme paikan päälle. Tämä tarkoittaa sitä, että sinunkin yrityksesi tulisi nousta esiin näissä paikallisissa hauissa – riippumatta siitä, tarkoittaako paikallisuus sinun tapauksessasi korttelia, kaupunkia, maakuntaa vai koko Suomea.

Ratkaisuna paikallinen
markkinointi

Paikallisen markkinoinnin perustana ovat yrityksesi löydettävyys ja näkyvyys verkossa, omalla toimialueellasi, sinulle potentiaaliselle asiakaskunnallesi. Paikallinen markkinointi auttaa asiakkaita löytämään yrityksesi kanavasta riippumatta ja antamaan yrityksestäsi laadukkaan, ammattimaisen ja yhteneväisen kuvan ympäri verkkoa.

Löydy ja ole tavoitettavissa,
kun asiakkaasi etsivät sinua

Olet menossa apteekkiin hakemaan lääkettä, ja tarkistat puhelimella missä on lähin avoinna oleva liike. Kun saavut paikalle, ovella on lappu joka kertoo, että liike suljettiin jo kaksi tuntia sitten. Asioitko tässä apteekissa enää toiste?

Yli puolet kaikista paikallisista eli ”lähellä minua” hauista johtaa käyntiin kivijalkaliikkeessä. Mitä useammassa verkon kanavassa – kuten somessa, karttapalveluissa ja yrityslistauksissa – yhteystiedot löytyvät, sitä ylemmäs myös Google sijoittaa yrityksen hakutuloksissaan. Mutta pelkkä tietojen löytyminen ei vielä riitä, vaan tietojen täytyy olla oikein sekä yhteneväiset eri kanavissa.

Kuudesosa jättää yrityksesi
huomiotta, jos eivät löydä sitä
verkosta

Vertailet läheisiä hierontapalveluita miettiessäsi, millä saat niskajumit hellittämään. Yhdellä toimipisteellä on vain Facebook-sivut, joita ei ole päivitetty kuuteen kuukauteen, toisella on kotisivut, jotka eivät skaalaudu puhelimesi näytölle vaan ovat pientä suhrua. Kolmannella kotisivut toimivat myös mobiilisti ja niiden kautta on helppo laittaa yhteydenotto ajanvaraukseen. Minkä palvelun valitset?

Toimivat kotisivut ovat kuin yrityksen käyntikortti ja paikallisen löydettävyyden perusta. Sen lisäksi, että kotisivut kertovat potentiaalisille asiakkaillesi olevasi olemassa, ne vaikuttavat myös odotuksiin palveluidesi laadusta.

Hakusanamainonta voi parantaa
yrityksesi tunnettuutta jopa 80%
– tehokkaampi kuin puskaradio!

Kun haet Google-hakukoneesta tietoa paikallisista palveluista, kuinka pitkälle selaat tuloksia, ennen kuin klikkaat vaihtoehtoisten palveluntarjoajien sivuille? Todennäköisesti kuulut siihen 90 %:n enemmistön joukkoon, joka klikkaa vain ensimmäisen hakutulossivun linkkejä.

Digitaalinen mainonta on tehokasta, mitattavaa ja sopii monelle budjetille. Esimerkiksi kohdennetulla Google-mainonnalla voi nopeasti nostaa yrityksen hakukonetulosten kärkeen yrityksen toimialueella. Google-mainoksen tuotto voi olla jopa 8-kertainen siihen sijoitettuun rahaan nähden.

Fonecta on läpi historian keskittynyt yritysten ja heitä etsivien
ihmisten yhdistämiseen. Tänä päivänä olemme
yli 30 000 suomalaisyrityksen digitaalinen kasvukumppani.