Santeri pohtii yrittäjien tilannetta

Yrittäjien muuntautumiskykyä testataan

Viimeinen viikko on ollut varmasti monen yrityksen ja yrittäjän haastavinta aikaa (jos se yrittäjän arki koskaan helppoa onkaan). Uutiset ovat täyttyneet hieman mollivoittoisista -näkökulmista ja yritysten lomautusten tarpeesta. Onneksi monet vuokranantajat ja pankit ovat arvostaneet asiakassuhteitaan ja pyrkineet muuttamaan maksuehtojaan suotuisammaksi tässä tilanteessa. Onhan pitkäaikainen ja hyvä asiakas aina parempi liiketoiminnalle.

Onneksi on vielä aloja, joille tämä haaste ei näyttäydy suoraan millään tavalla, koska myyntisyklit ovat pitkiä tai eivät ole riippuvaisia tilanteesta. Aina on myös voittajia, nyt niitä saattavat olla ne, jotka ovat laittaneet verkkokauppansa kuntoon tai myyvät vessapaperia. Siitäkin huolimatta talous on verkostomainen rakenne ja ennen pitkään moni asia kytköksissä toisiinsa. Siksi päätin ottaa katseen siihen, mitä nyt jo yrittäjät ovat saaneet aikaan, koska se on innostavaa ja tärkeää monen ihmisen kannalta.

Etätyö trendaa

Työntekijät patistettiin etätöihin, joten Google Trends -data näyttää uusia hakutrendejä erilaisille videokonfrenssisovelluksille. Myös erilaiset kuntosaliyritykset, joogit ja terapeutit ovat kokeilleet tuoda erilaisia etätyövinkkejä digitaalisesti ja ovat vieneet omia palvelujaan erilaisiin videopalveluihin, jotta osittain voisi paikata tulomenetyksiä. Toisaalta enemmän tapaamisten kautta myyntiä tekevät B2B-yritykset ovat siirtyneet näihin videopalveluihin. Siihen löytyykin netistä useita vinkkejä, kuinka saada etätapaamiset toimimaan ja päätöksiä tapahtumaan. 

Ravintolat keksivät itsensä uudelleen

Ravintolat, kulttuuripalvelut ja matkailu ovat todennäköisesti yrittäjien suurinta riskiryhmää. Kaikki palvelut mihin ihmisiä pitäisi saada kokoontumaan ja kokemaan, niin ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa. Onneksi osa ravintoloista on saanut kääntymään oman konseptinsa kotiinkuljetuksen maailmaan ja löydettyä toimintamalleja, miten ruoka tavoittaisi edelleen syöjänsä. Osa on laittanut verkkokaupan pystyyn, osalle voi tehdä tilauksia sosiaalisessa mediassa ja myös sähköposti-puhelin-kombot ovat olleet käytettyjä. Yksi ravintola oli tehnyt myös lohturuokalistan.

Digitaalinen palvelu on voittaja

Osa on saanut verkkokauppaansa aivan uusille urille. Jotkut ovat saaneet myös ostoksia sosiaalisen median kautta. Uutisia on tullut, että ihmisillä olisi enemmän aikaa laittaa kotiinsa kuntoon eli erilaisille kotitarvikkeiden ja sisutusfirmoille se on luonut mahdollisuuden. Hieno asia on ollut huomata, että yritykset ovat pitäneet huolta asiakkaistaan ja tiedottaneet aktiivisesti tilanteesta. Kun yrityksellä on ollut hyvä sähköpostilista tai seuraajakunta sosiaalisessa mediassa, niin lojaalit asiakkaat on helpompi pitää mukana, koska eri toimialoille viranomaispäätökset vaikuttavat eri tavalla. 

Itselläni on kova luotto yrittäjien luomiskykyyn ja selviytymiseen. Me kuluttajat kuitenkin tarvitsemme palveluita, oli tilanne mikä tahansa. Yrittäjät ovat kantava voimavara, ja jos annamme hieman aikaa yrittäjien sopeutua, niin he sen tekevät.

Kaipaatko tukea ja apua markkinointiin?

Tässä vielä lisää onnistumistarinoita:

Suomalaisravintola koronakriisin keskellä

Lojaalit asiakkaat seurasivat kivijalasta verkkoon

Maksuttomia etäopetusratkaisuja kouluille

Käsihuuhdettä yövuorona



0 0