Onko sisällöntuotanto vaikeaa? No ei todellakaan!

Sisällöntuotantoko vaikeaa?

Ei ole. Tätä mieltä ovat Fonectan Joukahaisenkadun yksikössä työskentelevät copywriterit, sanavalmiit turkulaiset. Mutta he ovatkin tekstin kirjoittamisen ammattilaisia. Yrittäjän puntti saattaa tutista aivan eri tavalla, kun tehtävänä on luoda sisältöä omille kotisivuille, some-kanaviin tai vaikkapa uutiskirjeeseen. Kokosimme yrittäjille vinkkejä, joiden avulla pääset alkua pidemmälle sisällöntuotannossa. Jos vinkeistä viisastuminen ei vielä johdakaan valmiisiin teksteihin, muista, että voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen!

Vinkkejä sisällöntuotantoon yrittäjille:

Ennen kuin edes aloitat sisältöjen luomisen, kirkasta itsellesi muutama asia: Mitkä ovat omat palvelusi ja vahvuutesi? Mitkä ovat kohderyhmät, joille haluat välittää viestisi? Mitkä ovat kanavat, joihin tuotat sisältöä, ja tavoitatko potentiaaliset asiakkaasi niissä? Määrittele nämä aivan alkuun itsellesi ylös vaikka ranskalaisin viivoin. Näin lähtökohta on selkeä, kirjoitatpa sitten asiakkaillesi, yhteistyökumppaneillesi tai omille työntekijöillesi.

Mitä sisällöntuotannolla pitäisi viestiä?

Sisällöntuotantosi keskittyy luultavasti suurimmaksi osaksi asiakkaille viestimiseen, joten olisi hyvä alkaa rakentaa sisältöjä asiakkaan näkökulmasta. Mitä haluaisit asiakkaana tietää yrityksestäsi, palveluistasi ja tuotteistasi? Entä millaisiin arvoihin toimintanne perustuu, millaista yhteistyötä teette yrityskentällä ja kenet asiakas todennäköisesti kohtaa tulessaan toimipisteellenne? Mikä on myyntivalttinne, mitä extraa tarjoatte asiakkaalle? Tuo näitä asioita rohkeasti esiin sisällöissä. Mikäli et osaa itse eritellä yrityksen vahvuuksia, mieti millaista palautetta olet saanut asiakkailta viime aikoina.

  • Jos sinä et kerro yrityksestäsi, kuka kertoo?

Puhu kieltä, jota asiakkaasi ymmärtää

Omasta tekemisestään on tärkeää viestiä kielellä, jota asiakas ymmärtää. Älä siis pelästytä ja pitkästytä lukijaa kirjoittamalla vaikeita termejä viliseviä pitkiä lauseita. Rakenna tekstisi oikeinkirjoitetulla, napakalla yleiskielellä, joka on loogisesti jäsennelty ja pidemmissä teksteissä osuvasti otsikoitu. Tyyli voi tietenkin olla omannäköistä, mutta kirjoitusvirheet ja tönkösti kirjoitettu kieli vain rapauttavat yrityksen uskottavuutta. Oikeinkirjoitus on helppo tarkistaa Wordin automaattikorjauksella, ja Kotimaisten kielten keskus (www.kotus.fi) tarjoaa monipuolista tukea kielenhuoltoon. Jos pelkäät kuulostavasi erityisalasi sanakirjalta, luetuta tekstisi eri alan ihmisellä – ymmärtääkö hän mistä puhut, ja kiinnostuuko hän viestistäsi?

  • Älä sorru kirjoitusvirheisiin tai viisasteluun.

Etsi kiinnostava näkökulma kerrontaasi

Somessa kannattaa pyrkiä vuoropuheluun asiakkaiden kanssa. Siihen omiaan on persoonallinen sisältö ja se, että olet kiinnostunut asiakkaistasi. Uskalla siis heittäytyä! Pallon somen päivittämisestä voi heittää myös työntekijöille. He voivat esitellä tuotteitanne, kalustoanne tai osaamistanne some-kanavissa kuvin, lyhyin tarinoin tai videoin. Tämä antaa yrityksestäsi helposti lähestyttävän vaikutelman ja kertoo toiminnastanne enemmän kuin mainokset. Asiakkaat saavat myös enemmän irti tuote- ja palvelukuvauksista, kun niihin liittyy autenttisia asiakastarinoita esimerkkeinä. Kilpailijoiden sivuja voi käydä aina silloin tällöin vilkuilemassa ideoiden lähteeksi, mutta toisten tekstien kopioiminen ja matkiminen ei ole koskaan kannattava idea!

  • Heittäydy vuoropuheluun, anna itsestäsi.

Kuvilla on tärkeä rooli

Tekstien yhteydessä myös kuvilla on tänä päivänä yhä tärkeämpi rooli yrityksen markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten panosta laadukkaisiin tuotekuviin ja houkutteleviin fiiliskuviin. Älä kuitenkaan käytä kuvapankkikuvia, sillä pahimmassa tapauksessa ne voivat johtaa asiakasta harhaan. Huonolaatuiset itse otetut kuvat kannattaa myös mieluummin jättää julkaisematta ja panostaa ammattivalokuvaajan palkkaamiseen edes muutamien laadukkaiden kuvien saamiseksi.

  • Hanki hyvät kuvat tekstiä tukemaan.

Sisällön jakaminen yrityksen eri kanaviin

Panosta vain niihin viestintäkanaviin, joita osaat ja aiot käyttää. Turhan, ei-aktiivisen yritysprofiilin perustaminen sinne tänne ei palvele ketään. Jos olet kuitenkin valinnut käyttöösi monia kanavia, voit hyödyntää samaa sisältöä eri kanavissa esimerkiksi näin:

  • Keittiöfirma markkinoi uutta mallistoa.
  • Nettisivulla julkaistaan siitä isot fiilis- ja tuotekuvat ja tarkat tiedot.
  • Facebookiin päivitetään kerralla muutama pienempi kuva ja lyhyt ohjausteksti + linkki nettisivuille.
  • Instagramissa julkaistaan sneak peek (esim. vain yksityiskohta mallistokuvasta) varustettuna tutustumaan houkuttelevalla tekstillä.
  • Pinterestissä mallistokuvat voidaan hajauttaa eri tauluihin esimerkiksi esittelemään hanoja, kaapistoja tai muita toiminnallisia ominaisuuksia. Kuvia voi sijoitella myös muuten erityyppisiin tauluihin, kuten maalaisromanttisiin keittiöihin, moderneihin keittiöihin jne.
  • Myöhemmin Facebookiin ja Instagramiin voidaan postata lisää kuvia ja asiakkaiden positiivisia palautteita.

Sittenkin alan ammattilainen avuksi?

Älä näytä asiakkaalle vanhentunutta tai epäkiinnostavaa sisältöä, sillä se antaa laiskan kuvan yrityksestäsi. Jos et ehdi tai jaksa perehtyä sisällöntuotantoon itse, pyydä apua alan ammattilaisilta. Siksi me olemme olemassa.

Rohkeutta ja lisää vinkkejä sisällöntuotantoon saat aiemmasta blogi-kirjoituksesta.

0 0