Onko kiire syy olla tekemättä markkinointia? Kysyimme yrittäjiltä.

Onko kiire yrittäjän suurin haaste markkinoinnissa?

Perjantaina 21.9.2018 järjestettiin Espoossa jo toista kertaa yrittäjille suunnattu Digikuntoon-tapahtuma. Tapahtumassa keskityttiin yritysten markkinoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Paikalle saapuikin runsaasti erilaisten yritysten yrittäjiä ja päättäjiä. Haastattelimme kahta tapahtumaan tullutta osallistujaa – yrittäjää ja yrittäjien asialla olevaa yrityskehittäjää.

Kiire on yrittäjien suurin haaste markkinoinnissa

Yksi  tilaisuuden puhujista oli Yritys-Espoon asiakkuusjohtaja Sari Olsio. Itsekin 10 vuotta yrittäjänä toiminut ja sivutoimisena yrittäjänä jatkava Olsio kertoo, että yleisimpiä haasteita markkinoinnissa yrittäjillä on kiire. Markkinointiin ja viestintään liittyvät panostukset helposti jäävät muun tekemisen jalkoihin, eikä markkinointitekemiselle oli budjetoitu rahaa.

”Vanha ajatus siitä, että markkinointi on kulu, elää yhä vahvasti. Mutta kyseessä on kuitenkin investointi, joka maksaa itsensä takaisin”, kertoo Olsio. Hän muistuttaa tuoreita yrittäjiä myös maksuttomasta Startti Plus -asiantuntijapalvelusta, jossa starttirahan saaneille tarjotaan apua markkinointiin ja myyntiin.

”Koen itse digitalisaation helpottavana tekijänä markkinoinnissa, mutta helposti siihen liittyy myös kynnys. Suosittelenkin hyödyntämään esimerkiksi niitä some-kanavia, jotka ovat itselle tuttuja. Ja kannustan rohkeasti kokeilemaan ja tekemään! Lisäksi verkkosivut ovat ehdottomasti asia, joita pitää pystyä itse päivittämään”, Olsio toteaa lopuksi.

Mainontaa tarkoin valitulle kohderyhmälle

Turvallisuus- ja kuluntavalvonnan lisäratkaisujen maahantuoja Ariki Oy:n toimitusjohtaja sekä yrittäjä Tuula Kanerva kertoo, että yrityksen markkinoinnissa hyödynnetään hakusanamainontaa jatkuvana tekemisenä. Hakusanojen merkitys korostuu tarkasti rajatulla toimialalla. Kanerva kertookin, että hakusanoja määriteltäessä pitää osata käyttää juuri toimialan oikeita termejä – muuten puhekielessä käytetyt termit saattavat sekottua täysin eri palveluun tai tuotteeseen.

Digitalisaatio ei ole luonut haasteita Ariki Oy:n markkinoinnissa, päin vastoin. ”Yrityksessämme markkinointi on hieman haastavaa siinä mielessä, että haluamme tavoittaa tiettyjä henkilöitä, jotka ovat aika näkymättömissä – haluamme tuoda viestin suoraan heille, mutta emme välttämättä suurelle yleisölle. Massamarkkinointi ei siis sovellu meidän toimialallamme”, Kanerva kertoo.

Haluaisitko tietää, miten voit ottaa lisätehoja markkinoinnista? Käy katsomassa seuraavat Digikuntoon-tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan!

0 0