Hyödynnetään rohkeasti digitaalisuutta myynnissä

Myydään rohkeasti digimmin

Vuoden 2016 digibarometri kertoo vuosittaisena katsauksena kansakunnan ”digitaalisen asennon” ja siinä tapahtuneet muutokset. Suomi lunasti oikeutetusti tutkimuksen kärkipaikan. Silti suurimmaksi haasteiksi Suomen kilpailukyvyn kannalta tutkimuksessa nousee vuodesta toiseen digitalisaation syvempi soveltaminen. Voidaanko sanoa, että meillä suuret puheet eivät aina jalkaudu tekojen asteelle?

Tuloksissa korostuu taustamme insinöörikansakuntana. Olemme varsin kiitettävästi mukana digitalisaatiossa teknisestä näkökulmasta. Tietotekniikkaratkaisut ja pilvipalvelut löytyvät kyllä yrityksistämme. Sen sijaan kaupallinen hyödyntäminen ja digitaalisuus liiketoiminnan näkökulmasta voisi olla paremmallakin tolalla.

Haasteet voidaan kenties jäljittää suomalaisen kokeilukulttuurin puuttumiseen. Ei uskalleta kokeilla ja oppia, joskus epäonnistumistenkin kautta. Välineitä kyllä käytetään, mutta digitaalisten mahdollisuuksien innovatiivinen liiketoimintasoveltaminen rohkeasti odottaa vielä keksijäänsä. Markkinointi & Mainonnan kolumnissaan Antti Mäki vertaili oman kokemuksensa pohjalta Suomen ja Iso-Britannian markkinointikulttuureja. Voisimme Mäen mukaan oppia briteiltä juuri kokeilemisen kulttuuria. Iso-Britanniassa uskalletaan kokeilla, epäonnistua ja onnistua. Aina ei kokeillessa kaikki mene ensimmäisellä kertaa putkeen, mutta tekemällä oppii.

Rohkeutta näyttää moni meillä Suomessa kaipaavan. Usein uuteen lähteminen koetaan mahdollisuuksien sijaan uhkana. Mitä jos lähdettäisiin eteenpäin, vaikka pienin askelin perusasioiden kautta, sillä pitkään maailma ei kauppiasta odota. Globaali kilpailu koputtaa jo ovelle. Se ei suinkaan jää kovin pitkäksi aikaa odottamaan avaajaa, vaan ryntää sisään vaikka karmit kaulassa. Suomessa jopa 44% kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoksista valuukin jo nyt ulkomaille. Me Fonectalla emme tahdo tällaisen kehityksen jatkuvan, vaan sen sijaan haluamme osaltamme auttaa suomalaiset yritykset kasvu-urille ja kauppaa tekemään.

Toimintaa kehittäessä on hyvä muistaa, että digitekeminen, digimarkkinointi, kaupallistaminen verkossa ja digitalisaatioon ryntääminen eivät ole välttämättä massiivisia asioita, vaan enemmänkin ajattelutavan muutosta pienten askelten kautta. Myynnissä ja markkinoinnissa digimmin tekeminen voi hoitua helpostikin yksinkertaisin ja kustannustehokkain ratkaisuin oikean kumppanin kanssa. Suomalaisista yrityksistä noin puolet hyödyntää jo Googlen Analytics -työkalua verkkosivuillaan, mutta toinen puoli mahtuisi vielä mukaan. Facebookin osalta käyttäjiä on noin kolmasosa yrityksistä, mutta vain 3% yrityksistä tarjoaa verkkosivuillaan reaaliaikaista chattia.

”Verkossa ei tunneta perinteisiä maarajoja, vaan kasvua on mahdollista saada laajentumalla rohkeasti uusille markkinoille.”

Kun bisnes ei tunne rajoja, voidaan mennä rohkeasti eteenpäin puolustustaistelun sijaan. Kannattaa myös tehdä digimmin, sillä ”Digitaalinen valmius korreloi yritysten liikevaihdon kasvuvauhdin kanssa”, eli digimpi tekeminen kantaa myös hedelmää.


Tutustu Fonectan digitaalisen markkinoinnin vaihtoehtoihin.

0 0