Miksi Kati ja Antti palasivat töihin Fonectalle?

Miksi palasin Fonectalle töihin?

Kun työntekijä vaihtaa työpaikkaa voi syitä olla monia. Mutta mitä on tapahtunut, kun hiljattain työpaikkaa vaihtanut päättääkin palata takaisin? Kysyimme kokemuksista Fonectasta kahdelta paluumuuttajalta – Antti Kuukkaselta ja Kati Rekolalta, jotka molemmat noin vuoden poissaolon jälkeen ovat palanneet takaisin Fonectalle.

Mikä sai sinut palaamaan Fonectalle?

Antti: Kun lähdin Fonectalta, oli meillä menossa isoja uudistuksia, ja koin, että tuotteet, joiden kanssa itse työskentelin, eivät olleet silloin se keskeisin kehityskohde. Niinpä, kun tilaisuus tarjoutui, tartuin siihen ja siirryin kilpailijalle. Melko pian kuitenkin huomasin, että poissa ollessani oli Fonectalla alkanut omasta näkökulmastani aivan uudenlainen kehitystyö nimenomaan datan saralla. Entisiltä kollegoiltani kuulin myös paljon hyvää, joten kun minulta kysyttiin, olisinko kiinnostunut palaamaan, oli helppo vastata kyllä.

Kati: Sen jälkeen kun lähdin Fonectalta huomasin, että ulkopuolelta pystyy näkemään yrityksen vähän eri valossa kuin aiemmin. Viihdyin hyvin uudessa paikassani, mutta aloin samalla uudella tavalla arvostaa asioita, joita Fonectalla en ollut ehkä edes huomannut. Olen Fonectalla saanut paljon hyviä kavereita, joihin olen pitänyt jatkuvasti yhteyttä. Heiltä sain kuulla paljon positiivista Fonectasta, he kertoivat mm. jatkuvasta kehitystyöstä jota firmassa tehdään ja siitä, miten asiat ovat menneet eteenpäin. Minullekin soitettiin ja kyseltiin halukkuutta palata, ja kun olin kuullut niin paljon positiivista, olin mielelläni palaamassa. Olikin ilo tulla takaisin, minusta erityisesti dataan ja analytiikkaan liittyvät asiat olivat poissa ollessani selkeytyneet, ja olemme panostaneet entistä enemmän ratkaisumyyntiin.

Mikä oli poissa ollessasi muuttunut?

Antti: Fonectalla oli muuttunut sekä paljon että ei mitään. Tuntui kuin en olisi ollut hetkeäkään poissa, täällä olivat samat mahtavat työkaverit, jotka olivatkin osasyy paluuseen, sekä tutut, luotettavat tuotteet ja ison talon tuoma arvo ja jatkuvuuden turva. Kuitenkin paljon oli myös muuttunut. Lähtiessäni olivat luettelot vielä osa toimintaamme, ja monessa paikassa meidät miellettiinkin vielä luettelotaloksi. Nyt ne ovat historiaa, ja asiakastapaamisissa huomaan, ettei niistä enää edes puhuta. Olemme siis pystyneet muuttamaan toimintamme ja tuotteemme onnistuneesti täysin digitaalisiksi – jotkut asiakkaat ovatkin kehuneet Fonectan kykyä muuttaa liiketoiminnan suuntaa nopeasti kuihtuvasta liiketoiminnasta jälleen kannattavaksi. Lisäksi panostukset datatuotteisiin näkyvät – erityisesti näen analytiikkajohtaja Tero Kallioisen vaikutuksen koko datatuotealueen kasvussa ja kehityksessä.

Kati: Olen Antin kanssa tässä samoilla linjoilla, jotain oli muuttunut, paljon oli samaa, mutta palattuani osasin arvostaa jotain asioita ehkä enemmän – kenties olin itsekin vuoden aikana muuttunut. Meillä on ison talon tuomat edut ja laaja organisaatio takaa sen, että joka asiaan löytyy asiantuntija, joka tuntee juuri sen oman alansa. Teemme laajasti yhteistyötä yli paikkakunta- ja tiimirajojen, ja tätä yhteistyötä on myös aktiivisesti kehitetty ja siihen rohkaistaan. Itse näen, että liiketoimintajohtaja Vesa-Pekka Kirsi on ollut tässä keskeisessä asemassa, hän on ohjannut koko yrityksen sellaiseen avoimeen
yrityskulttuuriin, jossa tehdään todellista yhteistyötä kaikki eri osa-alueet huomioon ottaen. Lisäksi näen, että Fonecta antaa työntekijöille erinomaiset mahdollisuudet henkilökohtaiseen kehittymiseen.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Antti: Fonecta on aina ollut muutosten talo, se on meillä dna:ssa. Etsimme aina parempaa tapaa tehdä asioita ja kehittyä, ja etenkin nyt tuntuu, että se näkyy meillä ihan joka kolkassa. Odotankin, että tämä kehityssuunta jatkuu, että muutos on jatkuvasti keskeinen osa toimintaamme, ja että teemme sen yhdessä, toisiamme kuunnellen ja arvostaen, ja toistemme vahvuuksia hyödyntäen. Tässä näen myös yrityksen johdolla keskeisen roolin – jotta me voimme muuttua, on johdonkin täytynyt muuttua. Olemme iso talo ja meidän vahvuutemme on ison talon tuoma luotettavuus. Samalla olemme yhä enemmän siirtyneet ratkaisukeskeisyyteen myynnissä, mitä itse erityisesti arvostan – näen että pystymme näin myös erottumaan kentässä tarjoamalla asiakkaalle todellisia ratkaisuja ja antamalla lisäarvoa hänen liiketoiminnalleen.

Kati: Ihmiset voivat hyvin, kun pystyvät vaikuttamaan sekä omaan työhönsä, työyhteisöön, että osallistumaan vaikkapa tuotekehitykseen. Odotankin, että tämä yhdessä tekemisen kulttuuri, joka meillä nyt on niin vahvana, tulee entisestään lisääntymään. Tekemällä asioita yhdessä luomme hyvää henkeä ja kun ihmiset tuntevat olevansa hyödyksi he myös samalla viihtyvät työssään paremmin. Kun työntekijät viihtyvät töissä ja heitä arvostetaan koko homma rokkaa!

Antti: Työ on parhaimmillaan hauskaa, ja sitä sen pitääkin olla. Aamulla on kiva lähteä töihin ja kun porukalla on hyvä fiilis tehdä töitä, näkyy se väistämättä myös tuloksessa.

Kun molemmat haastateltavat kiittelevät näin vuolaasti Fonectaa, tulee väistämättä mieleen kysymys, mitä Fonecta tekee sellaista, mitä muut eivät tee? Panostukset henkilökunnan hyvinvointiin ovat selvästi kantaneet hedelmää, mikä näkyy muussakin kuin paluumuuttajissa. Fonecta sai vuodeksi 2018 Great Place to Work -sertifikaatin tunnustuksena hyvästä työpaikasta.


Keitä he ovat?

Antti Kuukkanenespoolainen myynnin ammattilainen, ikänsä myynnin parissa työskennellyt, ratkaisukeskeinen perheenisä, joka pitää työstään ja haluaa kehittyä siinä sekä auttaa muitakin kehittymään.


Kati Rekolapaljasjalkainen helsinkiläinen, jollaa on pitkä kokemus asiakasrajapinnassa toimimisesta sekä digitaalisista ratkaisuista, erityisesti datasta ja analytiikasta. Kati innostuu kivoista asioista ja pitää nopeista käänteistä!

0 0