Minna Tuum ihmettelee, miksi yritysten tiedot eivät ole netissä oikein

Miksen voi luottaa nettiin?

Vanha totuushan on, jos se on internetissä, sen on pakko olla oikein. No, tämähän ei tietysti pidä ollenkaan paikkansa, netti nimenomaan on paikka, minne jokainen voi laittaa mitä vaan tietoa ja on usein lukijan medialukutaidosta kiinni, uskooko kyseiseen tietoon vai ei.

Siksipä jopa 71% suomalaisista ei luota siihen, että yrityksen tiedot ovat verkossa ajan tasalla*. On totta kai ymmärrettävä, että varsinkin kun paljon puhutaan siitä, miten paljon epäluotettavaa tietoa verkossa liikkuu, suhtaudumme siihen terveen epäluuloisesti. Mutta eihän tämän epäluulon pitäisi koskea yritysten yhteystietoja, eihän?

Karu totuus vaan on se, että yritykset tuntuvat itsekin suhtautuvan verkkoon ja siellä olevaan tietoon huolettomasti. Oletetaan, että jos on joskus aikojen alussa tehty verkkosivut, niin sehän riittää. Tai että jos päivittää poikkeusaukioloajat Facebookiin, niin sieltähän ne näppärästi löytyvät, eikös? Väärin!

Missä kanavissa sinä viestit?

Ihan arjessahan tämän näkee, mieti vaikka omalta kohdaltasi miten viestit eri ihmisten kanssa. Vanhempiesi kanssa soittelet puhelimella, töissä viestit sähköpostilla tai vaikkapa Slackissa, lapset jättävät ääniviestejä eri Whatsapp-ryhmiin, vanha koulukaverisi lähettää Messenger-viestin, kampaaja vahvistaa aikasi tekstiviestillä… Olet siis läsnä lukemattomissa eri kanavissa ja pidä niissä yhteyttä lähipiiriisi. Sama logiikka pätee verkossakin.

Yritys ei voi itse päättää tai edes vaikuttaa siihen, missä kanavassa nykyiset ja tulevat asiakkaat sitä hakevat tai haluavat olla yritykseen yhteydessä. Samoin yritys ei voi tietää, tulisiko jostain näistä kanavista kauppaa, vai menetetäänkö asiakkaita, jos ei ymmärretä olla eri kanavissa läsnä. Asiakas voi etsiä palveluntarjoajaa, myös sitä nykyistä, perinteisellä Google-haulla, mutta myös sosiaalisen median eri kanavissa, karttapalvelusta, navigaattorista, Fonecta Callerista… vaihtoehtoja on yhtä monia kuin yllämainittuja yksityisen viestinnänkin kanavia. Lisäksi yhä useammin etsimme tietoa puhelimella, emmekä tietokoneella, eli tietojenhaussa pitää huomioida myös mobiilikäyttäjät.

Lukitun oven edessä ottaa päähän

Onko sinulle koskaan käynyt näin? Etsit jonkun palveluntarjoajan (kahvila, autokorjaamo, kirjasto, lipunmyyntipiste, kauppa…) aukioloaikoja netistä, ja huomaat hakutuloksissa sanat: ”käyttäjän ehdottamat aukioloajat”. Tämä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että kyseistä yrityssivua ei kukaan omista Google My Busineksessa, joten aukioloajat on lisännyt joku muu kuin yritys itse. Voitko luottaa, että tällaiset tiedot ovat oikein? Oletko mennyt tällaisten tietojen perusteella liikkeeseen, mutta huomasitkin, että se oli suljettu? Tai varmistitko aukioloajat yrityksen kotisivuilta, koska et luottanut Googlen tarjoamaan tietoon?

Vapaat aukioloajat sekoittivat pakkaa

Etenkin nyt, kun liikkeet saavat olla auki oman harkintansa mukaan, ei asiakas voi koskaan olla varma, että tieto aukioloajasta on oikein, ellei sitä ole erityisesti mainittu. Osa yrityksistä on auki pyhäaikaan ja osa ei, joten vaikkapa joulunpyhinä täytyy tuoda selkeästi esiin, että tiedot on päivitetty ja niihin voi luottaa. Sillä kukaan ei halua pihalleen kiukkuista asiakasta tempomaan ovenkahvaa liikkeen ollessa kiinni, vaikka verkossa toisin väitettiin.

Ei kai ole ihmekään, ettemme luota tietojen oikeellisuuteen, kun ne niin usein ovat väärin ja epäluotettavia. Ja onhan ymmärrettävää myös se, että yrityksistä saattaa tíetojen päivittäminen useisiin kanaviin tuntua haastavalta. Mutta se, että joku tuntuu haastavalta, ei tarkoita, etteikö sitä pitäisi tehdä. Eikä se tietojen oikeina pitäminen onneksi vaikeaa olekaan, vaan sitä varten on olemassa erilaisia palveluja, kuten Fonecta Kontakti, jonka avulla tiedot päivittyvät yhdestä paikasta kerralla lukuisiin eri kanaviin.

Suosittelen edelleen suhtautumaan verkossa liikkuvaan tietoon terveen epäluuloisesti, mutta sen ei tarvitse koskea oman yrityksen yhteystietoja tai aukioloaikoja!

Pidä tietosi oikeina verkossa Fonecta Kontaktin avulla!


* Lähde: Google/Millward Brown Digital, B2B Path to Purchase Study

0 0