Mikko Hormio pohtii markkinoinnin merkitystä viestinnälle

Markkinointi on myös sisäistä viestintää

Jos olet opiskellut viestintää Suomessa, olet varmasti törmännyt professori Leif Åbergin ”pitsamalliin”. Siinä viestinnän eri osa-alueet jaetaan viipaleisiin kuten pitsa pikaruokaketjun tiskillä. Jos olet käyttänyt saamiasi oppeja arkityössä, olet varmasti huomannut, että viestintätyötä on vaikea viipaloida tiukkarajaisesti. Esimerkiksi ulkoinen markkinointi voi olla tärkeä osa sisäistä viestintää.

Muinoin kahdeksankymmentäluvun lopussa hämmästeltiin sitä, miten suomalainen pankki lähetti veneen ja miehistön maailmanympäryspurjehdukselle. Osallistumisen kulut olivat sen aikaisen maailman markkinointibudjeteissa valtavia. ”Mereltäkö niitä asiakkaita muka saadaan?” kyseltiin. Leikkiin ryhtyneen pankin tavoitteet olivat kuitenkin toisaalla kuin palkansaaja-asiakkaiden haaliminen pankkikonttorien jonoihin. Ensisijainen tavoite oli vahvistaa omien työntekijöiden ylpeyttä ja sitoutumista yritykseen.

Ulkoinen huomio tuotti sisäiseen viestintään valtavasti aineistoa, kun pankin oma henkilöstö saattoi seurata Urheiluruudun lähetyksiä. Työnantajan tunnukset näkyivät maailmanlaajuisesti, kun vene miehistöineen menestyi yli neljän kuukauden kilpailussa. Kampanja oli hyvin monikanavainen, yllättävä – ja riskialtis. Esimerkki ei ole ainutkertainen. Markkinointi ei ole pelkkää suoraviivaista asiakkaiden houkuttelua, taitava markkinointi tähyää muuallekin kuin seuraavaan asiakkaaseen.

Kaupalliset menetelmät käyttöön julkiselle sektorille

Mieliaiheitani on soveltaa kaupallisen markkinoinnin menetelmiä ja pelisääntöjä julkiseen ja kolmanteen sektoriin, sillä markkinoinnin hyöty on ilmeinen myös ei-kaupallisten toimijoiden sisäiselle viestinnälle. Usein työntekijän omin silmin näkemä markkinointi verkossa ja lehdessä, turuilla ja toreilla kertoo hänelle paljon enemmän työnantajansa tavoitteista kuin sisäisten kokousten strategiapaperit. Viralliset strategiat jäävät vaikuttavuudessaan kakkoseksi verrattuna ulkoiseen markkinointiin, joka asettaa työntekijän jäsenen, asukkaan tai asiakkaan asemaan.

Samassa mielessä hyvin tehty kuluttajakampanja voi palvella myös yritysyhteistyötä, kun potentiaalisten kumppanuusyhtiöiden johtajat – ihmisiä kun ovat – kiinnittävät huomiota viestiään fiksulla tavalla levittävään markkinoijaan. Arkielämä ei aina noudatakaan Åbergin pitsapalasten rajoja.

Olen konsultoinut julkisen sektorin toimijoita viestinnän kehittämisessä, ja ehkä yllättävin ulkoisen markkinoinnin sivutuote syntyy kaikkein suurimmissa organisaatioissa. Kun työntekijät näkevät arkielämässään ulkoisen viestinnän aineistoja, he saavat usein ensimmäistä kertaa kuulla monesta hyvästä asiasta, jota työnantaja tuottaa. ”Teemmekö me tuollaistakin!”

Kolme vinkkiä markkinointiin

Kun siis alat kehittää markkinointiasi, pidä mielessä, että markkinointi tukee myös sisäistä viestintään ja luo vahvistaa työntekijöiden positiivista mielikuvaa yrityksestä, riippumatta siitä, toimitaanko yritysmaailmassa, julkisella tai kolmannella sektorilla.

Muista nämä vinkit:
• Valitse kohderyhmien mukaiset kanavat ja mukauta sisällöt kanaviin sopiviksi.
• Suosi monikanavaisuutta. Yleensä ihmiset eivät sitoudu vain yhteen tai kahteen kanavaan.
• Kysy itseltäsi, parantaako ulkoinen markkinointi myös sisäistä viestintää?

Aloita verkkomarkkinointi jo tänään!


0 0