Harrasteosa panostaa digimainontaan Fonectan kanssa

”Mainontaan pitää panostaa varsinkin sesonkien ulkopuolella”

Harrasteosan ketju- ja myyntipäällikkö Jari Puustinen ei pelkää ottaa riskejä tai kokeilla uusia keinoja tavoittaakseen vapaa-ajan laitteiden huoltoa, korjausta tai varaosia tarvitsevia asiakkaita. Jo yrityksen perusfilosofia on erilainen kuin monella muulla. Toiminnan ytimessä ovat nettikaupan sijaan yrityksen kivijalkaliikkeet, joissa asiakkaita odottavat Harrasteosan asiantuntijat. Missiona on ratkaista asiakkaan ongelma hyvän palvelun avulla.

Monikanavainen markkinointi toimii

Myymälässä voi asioida samaan aikaan 13-vuotiaita mopopoikia ja varaosia vapaa-ajan laitteisiin etsiviä varttuneempia asiakkaita. Kun asiakaskunta on laaja, on markkinointi haastavaa muttei sentään mahdotonta. 

”Kohdennamme viestejä eri kohderyhmille ja valitsemme myös kanavia sen mukaan, mikä on osoittautunut tuloksekkaimmaksi kullekin ryhmälle. Moni toimipaikoistamme sijaitsee pienemmissä pitäjissä, missä vanhempaa asiakaskuntaa tavoittaa vieläkin jonkin verran printin avulla. Eniten kyllä panostamme digimarkkinointiin, koska monesti ikäihmisten ostopäätöksiä tekevät digikanavissa pörräävät jälkeläiset”, pohtii monikanavaisen markkinoinnin puolesta puhuva Puustinen. 

Mainonnan lisäksi Harrasteosa on kokeillut erilaisia tapahtumia, tempauksia, radiokampanjoita sekä sponsorointidiilejä näkyvyyttä lisätäkseen. 

Lisää lattialiikennettä henkilökohtaisen palvelun ja markkinoinnin avulla

Yritys hakee kasvua ja suurin osa sen liikevaihdosta tulee varaosamyynnistä. Kilpailu on kovaa, mutta Harrasteosa haluaa olla se paikka, josta varaosat saa yhdestä paikasta kaikkiin vapaa-ajan laitteisiin merkistä riippumatta. Vaikka netistä saa varaosia, ei sieltä useinkaan saa henkilökohtaista palvelua. 

”Sen sijaan, että nojaisimme vahvasti merkkeihin, panostamme oman brändimme tunnettuuden lisäämiseen. Meille on tärkeää myös näyttää visuaalisesti omalta, eikä myymiltämme merkeiltä. Haluamme erottautua sillä, että mainostamme palvelu eikä tuotteet edellä”, kertoo Puustinen.

Harrasteosassa on harkittu myös verkkokaupan avaamista, mutta päätös keskittyä palveluun kivijalkamyymälöissä ja huoltopisteissä kumpuaa asiakkaiden tarpeista. Verkkokaupasta varaosaa valitessa voi mennä sormi suuhun laajojen valikoimien edessä. 

Taktiikka tuntuu toimivan, sillä viimeisen kahden vuoden aikana asiakkaille on avattu Harrasteosan toimipisteisiin 21 ovea, joko uuteen myymälään tai rinnalle avattuun huoltopisteeseen. 

Markkinointipanostukset tuottavat tulosta ja lisäävät tunnettavuutta

Markkinoinnissa Harrasteosa käyttää mielellään luotettavaa kumppania. Kahden vuoden ajan digimarkkinointia on tehty yhdessä Fonectan kanssa, joka auttaa Harrasteosaa tavoittamaan potentiaalisia asiakkaita netissä.
”Kyllähän markkinointi maksaa, mutta maksaahan kaikki muukin. Odotan panostuksilta lisämyyntiä sekä enemmän yhteydenottoja eli konkreettisia tuloksia”, Puustinen pohtii.

Puustinen voi joukkoineen keskittyä liiketoiminnan pyörittämiseen, kun ammattilaiset auttavat markkinointiasioissa. Tärkeimpänä asiana hän pitää sitä, että yrityksellä itsellään on selkeä visio ja punainen lanka siitä, mitä markkinoinnilla tavoitellaan. 

”Valitsimme Fonectan, koska se pystyy palvelemaan valtakunnallisesti, on iso talo ja sillä on pitkä kokemus. Pystymme säätelemään helposti kampanjoita niin, että sesongin aikana pidetään nimeä esillä pienemmällä liekillä ja sesonkien ulkopuolella tykitetään sitten isommin”, summaa Puustinen.


Teksti: Katariina Kemppi

0 0