Maailman vanhin ammatti murroksessa.

Maailman vanhin ammatti digitaalisessa murroksessa

Myynti on maailman vanhin ammatti. Väitetään usein, että prostituutio olisi vanhin ammateista, mutta myyntiä sekin. Voiko maailman vanhin ammatti olla kokonaan uhattuna digitalisaation myötä? Myynnin murros askarruttaakin monessa mielessä ja yrityksessä.

Onko myyjän ura menossa ojaan, jos ei brändää itseään verkossa? Pitääkö olla kaikki kanavat aktiivisessa käytössä, jotta provisioille pääsee? Sanotaan, että tämän päivän B2B-myyjän tulisi rakentaa henkilöbrändiä ja omata sosiaalisen myynnin taidot. Asiaa perustellaan ostoprosessin muuttumisella – sillä digitalisaatiolla.

Henkilöbrändi

Henkilöbrändääminen on parhaimmillaan, jos myytävä palvelu olet sinä itse. Kuitenkin parhaat myyjät mitataan teoista, ei puheista tai kirjoituksista. Myyjän brändin määrittävät tulokset ja ennen kaikkea asiakkaat. Se, mitä asiakkaat puhuvat sinusta kun et ole paikalla, on sinun brändisi.

Aiemmin asiakkaissa hyvin menestyneet myyjät uhraavat arvokkaan asiakasaikansa oman verkkostatuksensa luomiseen. On surullista nähtävää, kun blogeja kirjoitetaan bisnesmaailmaa parantavista aiheista, vailla minkäänlaista substanssia ja konkretiaa. Kirjoitetaan vaikka siitä, kuinka tärkeää yritysten on varmistaa hyvä asiakaskokemus, mutta ei kerrota miten. Esimerkin brändääjän sosiaalinen verkosto laajenee kyllä, mutta valitettavasti vain muiden henkilöbrändääjien kesken. Lue, miten teet hyvän LinkedIn-profiilin, siitä voit aloittaa oman brändisi rakentamisen.

Sosiaalinen myynti

Tiedon määrän räjähdysmäinen kasvu ja sen helppo saatavuus ovat muuttaneet ostamista radikaalisti. Oman kokemani perusteella potentiaaliset asiakkaamme eivät suinkaan ole etukäteen päättäneet mitä ostavat, kun tapaamme heidät. Päinvastoin. Liika tiedon määrä ja ylitsepursuava tarjonta hämmentää päättäjiä. Tiedetään paljon siitä mitä pitäisi tehdä, mutta ei välttämättä miten ja kenen kanssa. Tällöin asiakaskohtaamisiin panostava ja asiakkaastaan aidosti välittävä myyjä nousee arvoonsa. Päättäjät kaipaavat luotettavaa selkiyttäjää, joka saa ongelmat ratkaistua.

Valistunut ja kiinnostunut asiakas hyödyntää tarjolla olevaa tietoa. Myös myyjällä on paljon enemmän asiakasta koskevaa informaatiota saatavilla, kuin koskaan aiemmin. Tämä muutos tuo tehokkuutta ja luo lisää arvoa itse kohtaamisiin. Päästään nopeammin rakentavaan dialogiin, ilman molempien osapuolten pinnallisia yritysesittelyitä.

Myynti on sosiaalista työtä. Sosiaalinen myynti terminä rinnastetaan usein liiaksi sosiaalisessa mediassa vaikuttamiseen. Väitän, että on yhtä todennäköistä löytää uusi myynnin mahdollisuus olemalla esillä ihmisten ilmoilla, kuin vaikka Twitteristä. Avain menestykseen piilee aktiivisuudessa, oli työväline tai paikka mikä tahansa.

Ovatko edellä mainitut, pinnalla olevat myynnin trendit tarpeellisia?

Kyllä ne ovat. Uusia asioita ne eivät ole, ja ne tulkitaan helposti väärin. Hyvä myyjä ymmärtää, että henkilöbrändi on tekoja ei vain sanoja. Oikealla asenteella työhönsä ja asiakkaisiinsa suhtautuva aktiivinen myyjä tekee tulosta, koska tulos syntyy teoista. Näitä asioita hänessä todistavat kollegat, esimiehet ja asiakkaat. Sosiaalinen myynti on vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Uusia kanavia ja apuvälineitä voi toki hyödyntää dialogin käymiseen, mutta mikään ei korvaa kasvotusten käytyä keskustelua.

Kyllä, digitalisoituminen muuttaa ikivanhaa myynnin ammattia ja hyvä niin. Prostituutiokin on digitalisoitunut, mutta sen lopputulema ei. Tuloksellinen myyminen on matematiikkaa, joten sen peruskaavat säilyvät ikuisesti.

Blogikirjoitus ’Rohkeasti esillä vai piilossa bisnekseltä?’ auttaa löytämään rohkeutta yrityksen esille tuomiseen verkossa.


Kiinnostaako myyntityö? Katso avoimet työpaikat tai jätä avoin hakemus!

0 0