Linkedin on tehokas pitkäjänteisen vaikuttamisen kanava

LinkedIn on loistava kanava verkottumiseen ja rekrytointiin, mutta pitkäaikaisen vaikuttamisen vahvana kanavana sitä tunnetaan aivan liian vähän. Esimerkiksi etujärjestöt käyttävät LinkedIniä hämmästyttävän heikosti siihen nähden, miten suuri osa niiden omista jäsenistä ja suomalaisista mielipidevaikuttajista siellä on läsnä.

Pitkäjänteisessä viestinnässä ”ilmatilan hallinta” on tärkeää. Hallinta ei ole vain yrityksiä varten vaan myös julkista sektoria ja järjestöjä varten. Viestijöiden satunnaiset kampanjat eivät tavoita kohderyhmiään, jos pitkäaikainen näkyvyys ei ole kunnossa. Vastaanottaja, joka luottaa viestijään, on valmis ottamaan vastaan myös kampanjasisältöä.

LinkedIn on esimerkki alustasta, jossa kannattaa panostaa pitkäaikaiseen tekemiseen satunnaisten kampanjoiden sijaan. Pitkäjänteisyys ja ammattimaiset sisällöt johtavat siihen, että melko pienelläkin toimijalla on mahdollisuus erottautua muista. Perusohje toimivista sisällöistä kuuluu, että kerro näkemyksesi siitä, mitä omalla alalla tapahtuu nyt ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Vähemmän kannattaa kertoa siitä, kuinka erinomainen toimija itse olet!

Haluatko kehittää LinkedIn-tekemistäsi? Tilaa maksuton LinkedIn-markkinoinnin opas!

Oman alan seuraaminen ja aktiivinen tiedon jakaminen johtavat vahvistuvaan mielipidejohtajuuteen. Passiivisuus tai omaan mainosviestiin keskittyminen taas johtaa siihen, että kaikki kampanjointi lähtee aina takamatkalta.

Miksi yllä kuvattu on erityisen tärkeää LinkedInissä?

Käyttäjät tulevat LinkedIniin useimmiten ammattiroolissa, ja siellä seurataan tilejä, joista saa suoraa hyötyä omassa työelämässä. Sisällöistä etsitään konkreettisia ratkaisuja, ja hyödyllisimmät tilit keräävät nopeasti huomiota. Ollaan siis ”tosikkomaisessa” ympäristössä.

Järjestöt hyötyvät LinkedInistä pitkäaikaisella vaikuttamistyöllä, jossa kohderyhmänä ovat oman alan päättäjät ja jostakin kapeasta teemasta kiinnostuneet. Viestien kohdentaminen on tarkkaa, sillä LinkedIn-käyttäjät kertovat itse osaamisalueensa, kiinnostuksen kohteensa ja ammattihistoriansa. Se on ensi käden tietoa, ei arvausta.

Muista ainakin tämä, kun kehität LinkedIn-tekemistäsi:

  • Omien päivitysten tekeminen LinkedInissä ei ratkaise kaikkea. Tee työtä sen eteen, että saat ansaittua näkyvyyttä, kun mielipidevaikuttajat kiinnostuvat pätevästä sisällöstäsi.
  • Käytä myös maksullista LinkedIn-näkyvyyttä kuten Sponsored contentia ja Inmailia.
  • Muista säännöllisyys. LinkedInin tasainen ja ennakoitava päivittäminen on tärkeää, vaikka päivityksiä ei tulisikaan usein. Kertarynnäköt ja niitä seuraavat pitkät hiljaiset kaudet ovat aina huonompi vaihtoehto.
  • Omien päivitysten (Post) lisäksi järjestöjen ja julkisen sektorin kannattaa tuottaa LinkedInin artikkeleja (Article). Se muodostaa blogiteksteistä arkiston, johon muu viestintä voi linkata ─ mikä taas mahdollistaa lisää seuraajia LinkedInissä. Artikkeleissa kannattaa säännöllisesti julkaista esimerkiksi omilla kotisivuilla olleita asiantuntijatekstejä.

Fonecta tarjoaa kattavat palvelut myös yrityksesi LinkedIn-näkyvyydelle. Suomen ainoana virallisena LinkedIn Marketing Solutions partnerina olemme asiantuntija, jolla on tuhansien kampanjoiden kokemus. Olemme myös LinkedInille arvokas kumppani. Vuotuisessa Partner Connect -tapahtumassa saimme ainoana partnerina sekä vuonna 2019 että 2018 kaksi palkintoa menestyksekkäästä kumppanuudesta. Asiantuntijamme palkittiin partnereiden parhaana mainonnanhallintatiiminä myös vuonna 2017.
Mikko Hormio

0 0