Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut – miten se näkyy yrittäjälle?

20.2.2019 | Lukuaika 4 min

Yrittäjänä olet jo saattanut huomata, että asiakkaidesi ostokäyttäytyminen on muuttunut: tuotteiden ja palveluiden etsiminen aloitetaan verkosta. Asiakkaat valitsevat palveluntarjoajan esimerkiksi yrityksen kotisivujen, houkuttelevan mainoksen tai ensimmäisenä Google-hakukoneessa tulemisen perusteella.

Verkko voi olla ensimmäinen paikka, jossa kuluttaja nykyään törmää yritykseesi; siksi kivijalkaliikkeen lisäksi yhtä tärkeään asemaan on kohonnut yrityksesi digitaalinen läsnäolo.

Oletko siis jo miettinyt, minkälaisen kuvan annat yrityksestäsi verkossa?

Optimaalisessa tilanteessa yrityksesi verkkolöydettävyys on hyvällä tolalla ja asiakkaita riittää digitalisaation tuomista muutoksista huolimatta, mutta entäpä, jos asiakasvirta on tuntunut hiipuvan palveluidesi hyvästä laadusta huolimatta? Tällöin on aika tarkistaa yrityksesi diginäkyvyys ja miettiä, millä toimilla vastaat asiakkaidesi muuttuneisiin tarpeisiin ja tuot palvelusi jatkossakin mahdollisimman helposti heidän ulottuvilleen.

Yrityksen digi-imago on tärkeä

Kivijalkaliikkeen henkilökohtaista palvelua ei voita mikään, mutta yhtä tärkeää on yrityksen digi-imagosta huolehtiminen. Yrityksesi tietojen löytyminen käytetyimmistä verkkopalveluista on hyvä lähtökohta, mutta esimerkiksi pelkät osoitetiedot eivät auta kuluttajaa tekemään ostopäätöstä juuri sinun yrityksesi kohdalla.

Paras tapa yrityksesi digi-imagon luomiseen ja ylläpitoon ovatkin kotisivut. Kun potentiaalinen asiakas klikkaa sivuillesi, saa hän niistä ensivaikutelman muutamassa sekunnissa; jos kotisivut ovat hitaat tai ne eivät vakuuta sisällöllään, asiakas klikkaa hyvin helposti seuraavaan sivustoon. Selkeät, informatiiviset ja modernit kotisivut saavat asiakkaan jäämään sivuille, tutustumaan yritykseesi ja parhaimmassa tapauksessa konvertoitumaan maksavaksi asiakkaaksi.

Yritystä arvioidaan myös sen digi-imagon perusteella; vaikka palvelusi olisi kaupungin parasta, huonot kotisivut saattavat karkottaa asiakkaat. Esimerkiksi vanhanaikainen ulkoasu, epäselvät tai kokonaan puuttuvat kuvat, köyhä tekstisisältö tai kirjoitusvirheet riittävät vakuuttamaan asiakkaasi ainoastaan siitä, että nyt on aika etsiä toinen palveluntarjoaja. Lue, mitkä ovat kotisivujen 9 yleisintä virhettä.

Muista myös, että kotisivujen ja todellisuuden tulee tietenkin vastata toisiaan. Jos lupaat sivustollasi esimerkiksi hyvää ja asiakaslähtöistä palvelua, on sinun huolehdittava, että asiakkaasi saa sitä niin verkossa kuin kivijalkaliikkeessäkin. Lisäksi digi-imagoon vaikuttaa yrityksen maine verkossa.

Mobiilikäyttö jyrää – merkittävää erityisesti kotisivujen kannalta

77 % suomalaisista omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on hakenut netistä tietoja puhelimellaan. Tämä on valtava määrä käyttäjiä, ja käyttäjien ikähaarukkakin alkaa olla laidasta laitaan aina teineistä senioreihin. Älypuhelinten valtaannousu on väistämättä muuttanut ostokäyttäytymistä ja myös yritysten markkinointia.

Tärkeintä on huomioida kotisivujen mobiilikäytettävyys eli se, että sivusto skaalautuu eri päätelaitteille ja näytöille aina pienimmästä älypuhelinnäytöstä vaikka 20-tuumaiseen pöytäkoneen näyttöön asti. Myös nopea latausaika sekä yhteydenottoa helpottavat click-to-call-soittonapit ja aktiiviset sähköpostilinkit ovat tärkeä osa mobiiliystävällisyyttä. Mobiilikäyttäjät ovat usein liikkeellä samalla kun käyttävät laitetta, joten käyttäjäystävällisyydestä huolehtiminen tekee ostamisesta helpompaa.

Ajatteletko jo mobiili ensin?

Tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen onkin mobiili ensin -ajattelutapa. Jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen.

Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan, että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

Mikä tekee mobiilisivusta paremman?

Pelkkä responsiivinen, mobiililaitteille skaalautuva verkkosivusto ei riitä. Sisällön pitää mukautua mahdollisimman hyvin mobiililaitteille. Oikein toteutettu sivusto on kuin hyvin palveleva myyjä kivijalkaliikkeessä, ei pelkkä käyntikortti netissä.

Keskity sivuston nopeuteen. Google julkisti jo tammikuussa 2018, että sivuston nopeus on hakukonesijoituksiin vaikuttava tekijä. Hitaasti latautuva sivu sekä karkottaa käyttäjät että vähentää sivun arvoa Googlen silmissä-

Panosta sivuston toimivuuteen. Ohjaa käyttäjää jatkuvasti, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Tuota sisältöä, joka antaa lisäarvoa sekä käyttäjälle että Googlelle, mutta tuota sitä niin että se sopii mobiiliin mahdollisimman hyvin. Jäsentele tekstit, kuvat ja käyttäjää ohjaavat kehotukset (call to action) niin järkevästi kuin mobiilissa on mahdollista. Muista että joidenkin elementtien on syytä seurata käyttäjää joka paikkaan.

Mobiililaitteilla ruudun rajattu näkymä antaa sekä uhkia, että mahdollisuuksia. Opettele hyödyntämään nämä mahdollisuudet. Ja pyri myös mittaamaan sivustosi konversioita eli tee analytiikkaan maalit ja seuraa miten hyvin maalit toteutuvat. Tutki käyttäjän polkua sivustolla perinpohjaisesti.

Tarkista yrityksesi hakukone­näkyvyys.

Tee maksuton testi

Paikallisuuteen perustuva tiedonhaku ja hakutulokset

Mobiilikäyttöön läheisesti liittyvä asia on paikallisuuteen perustuvien hakujen voimakas kasvu. Google, joka on ylivoimaisesti käytetyin hakukone, on kehittänyt hakusuosion pohjalta palveluitaan tukemaan paikallisuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Google pyrkii palvelemaan käyttäjiään mahdollisimman hyvin ja näyttämään heille ne palveluntarjoajat, jotka sekä vastaavat tehtyä hakua että sijaitsevat mahdollisimman lähellä haun tehnyttä käyttäjää.

Lisäksi Google arvioi yrityksen tunnettuuden; Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Kun nämä tekijät yhdistetään, saadaan hakua parhaiten vastaavia tuloksia. Voit parantaa yrityksesi näkyvyyttä hakutuloksissa esimerkiksi huolehtimalla verkkolöydettävyydestä eli siitä, että yrityksesi tiedot löytyvät yhteneväisinä kaikista suosituimmista verkon hakukanavista.

Mitä verkosta haetaan?

Voi sanoa, että tänä päivänä verkosta haetaan lähes kaikkea maan ja taivaan välillä. Liikaa ei voi korostaa, että tuotteiden ja palveluiden haku tapahtuu nykyään ensisijaisesti verkosta. Tutkitusti 98 % kuluttajista aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen verkossa.

Netistä haetaan runsaasti myös yritysten perustietoja, kuten osoitetta ja aukioloaikoja. Ja kuten jo mainittiin, verkon käyttö on siirtynyt myös entistä enemmän mobiilin; jo yli 50 % kaikista hauista tehdään mobiilissa eli älypuhelimilla. Ihmisten ollessa liikkeellä, helpoin tapa löytää yrityksen aukioloajat tai osoite onkin etsiä ne netistä jostain verkkopalvelusta. 92 % älypuhelinten käyttäjistä on hakenut paikallisia yhteystietoja puhelimellaan, joten löytyminen näissä hakutuloksissa on yritykselle elintärkeää.

Missä kaikkialla yrityksesi tiedot voivat näkyä?

Yrityksen verkkosivujen lisäksi tietoja haetaan monesta muustakin kanavasta. Moni turvautuu puhelimensa karttasovellukseen tai autonsa navigaattoriin etsiessään yrityksen kivijalkaliikkeen sijaintitietoja; Facebookista käydään katsomassa arkipyhän erikoisaukioloaikoja ja Googlen lisäksi palveluntarjoajia haetaan erilaisilla hakusanoilla verkkoon siirtyneistä numeropalveluista, kuten Fonecta.fi:stä, Finderistä tai Fonecta Callerista.

Kun eri palveluja ryhdytään listaamaan, niitä kertyykin melkoinen luettelo, ja kaikissa palveluissa kannattaisi olla yrityksen ajantasaiset tiedot mahdollisimman kattavasti. Kartta-, luettelo- ja navigaattoripalveluiden lisäksi pitäisi muistaa vielä yrityksen sometilitkin!

Suomalaiset ovat Google-kansaa

Suomalaiset ovat tunnetusti Google-kansaa, ja Suomessa tehdäänkin noin 10 miljardia Google-hakua vuosittain. Yrityksen Google-näkyvyyden voi jakaa karkeasti kolmeen osaan:

  • Google Business Profile-tili
  • luonnolliset hakutulokset
  • maksettu mainonta

Google Business Profile -tilin tiedot tulevat yleensä näkyviin hakutulossivun oikeaan reunaan omassa laatikossaan, kun Googlesta haetaan yrityksen tietoja. Laatikossa näkyvien tietojen määrä riippuu siitä, kuinka kattavasti niitä on syötetty yrityksen Google Business Profile -tilille.

Jos tiliä ei ylläpidetä, menettää yritys mahdollisuuden saada mm. aukioloajat ja kuvia yrityksestä näkyviin ilmaiseksi Googlen hakutulossivulle. Pahimmillaan yrityksesi ei edes näy hakutuloksissa, jos tietojasi ei löydy palvelusta kattavasti, ja Google näyttää yrityksesi tilalla jonkin kauempana sijaitsevan yrityksen, joka on pitänyt huolta Google Business Profile-tilistään.

Jos yrityksesi kotisivujen hakukoneystävällisyys on kunnossa, sivusto voi näkyä myös hyvällä paikalla Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Googlen luonnollisten hakutulosten ylle voi päästä vielä erikseen maksetulla hakusanamainonnalla, joka kustantaa yritykselle tietyn summan aina kun joku klikkaa mainosta. Luonnollisten hakutulosten ja Google Business Profile -laatikon tietojen klikkaukset eivät kustanna yrittäjälle mitään.

Listasimme artikkeliin lisää tietoa Google Business Profilesta. Klikkaa lukemaan!

Tietojen löytyminen luo ammattimaisen kuvan yrityksestä

Kun yrityksen tiedot löytyvät kattavasti ja oikein monesta eri lähteestä, luo se asiakkaalle luotettavaa kuvaa yrityksestä. Ajantasaisten ja yhtenäisten tietojen löytyminen kaikista verkkopalveluista on myös asiakaspalvelun kulmakiviä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua etsimään monesta eri paikasta ajantasaista tietoa esimerkiksi pyhäpäivän aukioloajoista, kun yhdessä paikassa sanotaan, että yrityksen liike on auki ja toisessa taas, että liike on suljettu. Eri osoitetietojen löytyminen eri paikoista on myös hämmentävää asiakkaalle ja pahimmillaan saattaa muuttaa asiakkaan mielen lähteä käymään yrityksen toimipisteessä.

Tuntuuko ajantasaisten tietojen ylläpitäminen vaivalloiselta?

On ymmärrettävää, että yrittäjällä ei ole aikaa tai välttämättä teknistä osaamista ylläpitää yrityksen yhteys- ja aukioloaikatietoja kaikissa mahdollisissa eri verkkopalveluissa. Fonecta on kuitenkin tuonut yrityksille näppärän Fonecta Kontakti -palvelun, joka sisältää yrityksen tietojen ajantasaisen ylläpidon kaikissa tärkeimmissä verkkopalveluissa. Fonecta Kontaktin avulla saat helposti päivitettyä uudet tietosi kaikkiin eri verkkopalveluihin.

Kohdennettu mainonta verkossa – hyviä tuloksia ja säästettyjä euroja

Google Business Profilen ja orgaanisten hakutulosten lisäksi mainonta on tehokas tapa päästä hakutulosten kärkeen ja löytyä hauissa silloin, kun yrityksesi tuotteita tai palveluita etsitään.

Digitalisaation ja kuluttajien verkkoon siirtymisen suurimpia hyötyjä on se, että mainontaa on mahdollisuus kohdentaa tarkasti halutuille kohderyhmille. Näin viestisi tavoittaa juuri ne asiakkaat, joita toivotkin ja juuri silloin, kun he etsivät tarjoamaasi palvelua tai tuotetta.

Google-hakusanamainonta, ohjelmallinen ostaminen ja Facebook-mainonta ovat suosituimpia digitaalisen markkinoinnin kanavia, joissa pystyt helposti mainostamaan tuotteitasi ja palveluitasi haluamallesi kohderyhmälle. Voit myös mitata tuloksia reaaliajassa ja aina halutessasi tehdä muutoksia kampanjan kohdennukseen; näin et hukkaa kalliita mainoseuroja, vaan pystyt parantamaan ja optimoimaan mainontaasi jatkuvasti.

Artikkelia on päivitetty 05.07.2023