Joonas Saukkonen kertoo, milloin sesonkimainonta kannattaa aloittaa

Black Friday tulee – oletko valmis?

Black Friday on Yhdysvalloista lähtöihin oleva alennusmyyntipäivä, joka on perinteisesti käynnistänyt joulumyynnin. Tarinan mukaan Black Friday nimi tule esiitä, että kauppojen tilinauhan väri muuttuu miinuksen punaisesta plussan mustaan kun ihmiset ryntäävät kauppoihin Kiitospäivän jälkeisenä vapaapäivänä. Viimeisien vuosien aikana Black Fridaysta on muodostunut merkittävä kauppapäivä ja joulumyynnin käynnistäjä lähes kaikkialla maailmassa, myös Suomessa. Black Fridayn (tänä vuonna 29.11.) lähettyville nivoutuu myös muita tärkeitä alennusmyyntipäiviä kuten alkujaan verkkokaupan Black Friday -vastine Cyber Monday (tänä vuonna 2.12.) ja Kiinasta lähtöisin oleva Single’s Day (tänä vuonna 11.11.).

Miksi suomalaisen kivijalan tai verkkokaupan pitäisi välittää näistä ulkomailta tulleista alennusmyyntipäivistä

Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan viime vuonna 96% suomalaisista oli kuullut Black Fridaysta ja 58% heistä teki ostoksia Black Fridayn aikana. Verkkomaksupalvelu Paytrailin mukaan puolestaan ostojen määrä suomalaisissa verkkokaupoissa vuoden 2018 Black Fridayssä lisääntyi 225% keskimääräiseen perjantaihin verrattuna. Keskiostos puolestaan ylitti keskimääräisen perjantain luvut 280%:lla. Me Fonectalla olemme huomanneet saman trendin ja Black Fridaystä onkin muodostunut muutamassa vuodessa yksi vuoden merkittävimmistä kauppapäivistä monille asiakkaillemme. Black Friday on edelleen tärkeä kauppapäivä myös kivijalkamyymälöille, sillä Netsin mukaan vuonna 2018 kyseisenä päivänä rikottiin koko Suomen ennätys korttimaksuliikenteessä.

Kuinka valmistautua Black Fridayhin ja joulusesonkiin

”Aikainen lintu madon nappaa” pätee myös joulun odotuksen alennusmyyntipäiviin ja joulumyyntiin itsessään. Googlen mukaan jouluostoksiin liittyvien hakujen kasvu alkaa näkyä jo lokakuun alussa, kiihtyen erityisesti marraskuussa. Valmistautuminen joulusesonkiin on hyvä aloittaa jo syyskuussa, etenkin mainonnan kumppania käyttävän on hyvä viimeistään tässä vaiheessa aloittaa neuvottelut sesonkiajan kampanjoinnista. Syys-lokakuussa tulisi myös varmistaa verkkokaupan teknisen toteutuksen ja seurantojen toimivuus, jotta yleisöjen kerääminen ja tulokset tallentuvat oikein ja pysytään toiminnassa myös kävijäpiikkien aikana. Älä unohda mobiilia, sillä suurin osa suomalaisista käyttää nettiä mobiilissa ja tekee sen kautta myös ostoksia.

Oletko valmistautunut oikein?

Viimeistään lokakuussa on aika viimeistellä suunnitelmat niin, että mainonnalla tavoitetaan oma kohderyhmä mahdollisimman kattavasti ja samalla saadaan kerättyä tietoa mahdollisista uusista potentiaalisista kohderyhmistä varsinaista sesonkia varten. Kun mainonnan hinnat marraskuun aikana nousevat ja kilpailu kiristyy, kannattaa mainonnan painopiste siirtää kohti toteutuneita ostoksia ja jo valmiiksi lämmiteltyjä kohderyhmiä. Mainonnan hintojen nousua ei kannata pelätä, sillä kun olet valmistautunut sesonkiin ajoissa keräämällä lämpimiä kohderyhmiä, saat hintojen noustua ohjattua jo valmiiksi kiinnostuneet asiakkaat ostoon. Lisäksi ostajia on liikkeellä enemmän ja heidän keskiostoksensa ovat normaalia suurempia, mikä auttaa varmistamaan markkinointipanostuksen tuoton.

Toisin sanoen: ole valmiina hyvissä ajoin, tee suunnitelma ja aloita mainonta riittävän ajoissa ja kohdenna se oikein. Näin tunnet potentiaaliset asiakkaasi jo ennen sesongin alkua, ja pystyt mainostamaan heille tehokkaammin ja tuloksellisemmin. Erotut merkittävästi niistä kilpailijoista, jotka vasta sesongin alkaessa aloittavat myös mainonnan.

Black Friday -muistilista:

  1. Varmista teknisen toteutuksen toimivuus syys-lokakuussa
  2. Aloita mainonnassa prospektointi lokakuun aikana
  3. Siirry hyödyntämään prospektoimiasi kohderyhmiä marraskuun aikana ja varmista riittävät hintatarjous- ja budjettiasetukset

Päivämäärät

Single’s Day 2019 – Maanantai 11.11.2019
Black Friday 2019 – Perjantai 29.11.2019
Cyber Monday 2019 – Maanantai 2.12.2019

0 0