Grundium Oy: Tampereelta maailmalle LinkedIn-mainonnalla

14.7.2022 | Lukuaika 0 min

Grundium Oy on terveysteknologian edelläkävijä. Tamperelainen kasvuyritys suunnittelee, valmistaa ja markkinoi kehittämäänsä digitaalista mikroskooppiskanneria, joka helpottaa patologien työtä ja nopeuttaa sairaanhoitoa.

”Esimerkiksi rintasyövän tutkinnassa tyypillisesti otetaan näyte, jonka patologi tutkii. Jos sairaalassa ei ole patologia paikalla, kudosnäyte lähetetään patologille analysoitavaksi. Sitten lääkäri ja potilas jäävät odottelemaan tuloksia päivä- tai jopa viikkokausiksi. Pienikokoinen ja tarkka Grundium Ocus® -skannerimme kuvaa kudos- ja nestenäytteet digitaalisesti ja patologi voi tarkastella niitä nettiyhteyden yli missä tahansa – tarvittaessa vaikka kesken leikkauksen – ja siten diagnoosi voi valmistua päivien sijaan varttitunnissa,” havainnollistaa Grundiumin markkinointijohtaja Mikko Malmivaara suomalaisen innovaation hyödyt.

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa kansainvälisen kasvun myös poikkeustilanteessa

Hervannassa sijaitseva Grundium on vasta kuusivuotias yritys, mutta työllistää syksyllä 2021 jo lähes 50 henkilöä. Tarkkaan valitut komponentit tilataan ympäri maailmaa, mutta kokoonpano tehdään Suomessa. Markkinat ovat lähes kokonaan ulkomailla.

”Päämarkkinamme ovat laboratoriopalveluita tarjoavat yritykset lähinnä Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Koronan takia esimerkiksi Yhdysvaltoihin on ollut haastavaa päästä tapaamaan potentiaalisia asiakkaita kasvotusten ja tämän tyyppisiä arvokkaita terveysteknologian hankintoja ei ainakaan vielä osteta verkon kautta,” avaa Mikko lähtötilannetta.

Kansainvälistä B2B-liiketoimintaa tekevälle yritykselle kohderyhmän ja markkinan ymmärtäminen ovat markkinoinnin suunnittelussa tärkeä vaihe.

”Kohderyhmämme on jatkuvan työkiireen myötä asenteeltaan konservatiivista. Lähes kaikki muutos sekä prosesseissa että työvälineissä on heille lähtökohtaisesti haastavaa. Toimialalla ostoprosessit ovat pitkiä ja vuorovaikutteisia. Pandemian aikana potentiaalisia asiakkaita on ollut helpompi saada kiinni digitaalisilla kanavilla, koska aiemmin kohderyhmä käytti enemmän aikaa työmatkoihin. Olen silti yllättynyt, miten paljon he viettävät aikaa sosiaalisessa mediassa”, tiivistää Mikko näkemyksensä asiakaskunnastaan.

Eri maissa ja kohderyhmissä vaihtelevat digitaalisten kanavien käyttötottumukset. Grundiumillakin harkittiin useampaa eri sosiaalisen median alustaa ensisijaiseksi markkinointikanavaksi, mutta LinkedIn osoittautui mainonnan kohdennusmahdollisuuksien takia kiinnostavimmaksi.

”Aloitin omatoimisesti LinkedIn-mainonnan tekemisen keväällä 2021. Samoihin aikoihin tiimissäni aloitti Tuomo Lampela digitaalisen markkinoinnin päällikkönä. Päätimme yhdessä ottaa yhteyttä Fonectaan ennen kuin panostamme LinkedIn-markkinointiin enemmän. Tuomolla oli entuudestaan kokemusta Fonectasta, mutta halusin itse kuulla LinkedIn Marketing Solutions -kumppanin tarjoamista hyödyistä”, kertoo Mikko yhteistyön harkintaa.

Kesäkuussa Mikko ja Tuomo pyysivät etäpalaverin Fonectan LinkedIn-asiantuntijan kanssa. Vielä saman kuun aikana oli Fonectan LinkedIn-mainostili avattuna ja tilillä ensimmäinen kampanja käynnissä. Malmivaara yllättyi yhteistyön aloittamisen (onboarding) helppoudesta ja nopeudesta.

”Meillä oli LinkedIn-mainostili entuudestaan, joten olin hieman epäileväinen tästä muutoksesta. Fonectan mainostilin avaaminen ei kuitenkaan muuttanut Campaign Managerin käyttöä mitenkään tai edes maksanut mitään. Velvoitteiden tilalle tulikin mutkattomuutta ja ensiluokkaista asiantuntemusta”, hehkuttaa Mikko Fonectan LinkedIn-mainonnan palveluita.

Mainostili kannattaa avata Fonectan kautta, koska se helpottaa niin markkinointia kuin taloushallintoa. Muitakin hyötyjä sisältyy maksuttomaan tiliin.

”LinkedIn OM -mainostilin avaaminen Fonectalta syrjäytti yritysluottokorttimme käytön ja vähensi kirjanpidollista kuittirumbaa, koska LinkedIn-mainontaan käyttämämme kulut veloitetaan kuukausittain koontina verkkolaskulla Fonectalta. Hallinnollistakin hyötyä tärkeämpää meille on ollut saamamme asiantuntemus ja inhouse-markkinointitiimimme osaamisen lisääntyminen LinkedIn-markkinoinnista”, tiivistää Tuomo hyötyjä.

Fonecta auttoi Grundiumia viemään LinkedIn-markkinoinnin uudelle tasolle

Vaikka markkinointibudjetti on kasvanut onnistuneiden kampanjoiden myötä, Grundiumin liiketoiminta on kapealla markkinalla. Potentiaalisten asiakkaiden löytäminen on yksi haaste, mutta lisäksi mainosten pitäisi myös herättää mielenkiinto ja valittujen mainosmuotojen saada kohdeyleisössä aikaan haluttua toimintaa ostopolun kussakin vaiheessa.

”Fonectan LinkedIn-asiantuntija on sparrannut meitä koko yhteistyön ajan – markkinoinnin mittareiden asettamisesta luoviin ydinviesteihin. Käymme avoimesti Fonectan kanssa läpi kampanjaraportit, analysoimme markkinointiamme ja suunnittelemme tulevaa. Olemme oppineet, miten LinkedIn-mainonnalla voi saman aikaisesti rakentaa brändille tunnettuutta ja optimoida liidihankintaa. Parasta on kuitenkin jatkuva oman ymmärryksen kasvaminen LinkedInistä markkinointikanavana ja markkinointitoimenpiteidemme tuloksellisuuden positiivinen kehittyminen. Fonectalta saa asiantuntevaa, henkilökohtaista ja suomenkielistä palvelua”, kehuvat Mikko ja Tuomo yhteistyötä.

Grundium pärjää jo nyt markkinoinnissa – kansainvälinen kohderyhmä tavoitetaan tehokkaasti. Seuraava askel on markkinoinnin panostusten lisääminen ja toimenpiteiden laajentaminen.

”LinkedIn on meille tärkeä. Odotan Fonectan kasvavan yhdessä Grundiumin kanssa. Yhteistyömme tulee tiivistymään entisestään, koska Fonectalta saamamme asiantuntemus tukee voimakasta kasvutavoitettamme”, avaa Tuomo tulevaisuuden odotuksiaan.

Tutustu tarkemmin: www.grundium.com