Monikanavaisuus: näin valitset oikeat kanavat ja markkinoit kustannustehokkaasti

3.6.2022 | Lukuaika 4 min

Monikanavainen markkinointi on nykyään seurattavampaa ja mitattavampaa kuin koskaan. Samalla se on myös haastavampaa, sillä mainostajana et saa tietoosi enää yhtä paljon asioita, kuin aiemmin.

Monikanavaisuus ei silti ole enää valinta, vaan se on todellisuutta jokaiselle mainostajalle. Mitä se todella tarkoittaa, ja mitä jokaisen mainostajan on tärkeää ottaa huomioon kanavavalinnoissaan?

Markkinointikollektiivin Sanna-Kaisa Koivisto ottaa tästä selvää Fonectan Senior Technical Product Manager Juha Viherväkseltä, jolla on takataskussaan 11 vuotta kokemusta digimarkkinoinnista ja näköalapaikka monikanavaisen markkinoinnin muutokseen.

Haasteena löytää kanavien kirjosta sopiva yhdistelmä

Ennen pidettiin toreilla puheenvuoroja ja jaettiin samasta aiheesta lentolehtisiä. Nykyään mainostetaan vaikkapa Facebookissa, radiossa ja hakukoneissa. Monikanavainen markkinointi ei siis ole mikään uusi keksintö.

Markkinoijan haaste onkin saada muodostettua tämän päivän kanavakirjosta yritykselle sopiva yhdistelmä, joka tuo uusia käyttäjiä ja vahvistaa yrityksen viestiä. Mutta itse monikanavaisuus on murroksessa.

Näkökulma on siirtynyt kanavista käyttäjiin

Nykyään mainostajana et saa enää tietoa siitä, mikä yhden verkkopalvelun sisältämistä lukuisista kanavista on tuonut asiakkaan luoksesi. Lisäksi lainsäädäntö sekä mainosalustat ovat rajoittaneet vahvemmin pääsyämme valtavaan datamassaan ja mainosalustat huolehtivat itse mainosten sijoittelusta verkostossaan.

Näkökulma on itseasiassa siirtynyt kanavista käyttäjiin – siksi sinunkin näkökulmasi tulee muuttua. On totta, että jokaista klikkiä ei enää voi tarkastella suurennuslasilla, mutta se ei haittaa. Mainosalusta on edelleen liittolaisesi (eikä vihollisesi), joka haluaa, kuten sinäkin, palvella käyttäjiään parhaalla mahdollisella tavalla.

Kun keskityt muutosvastarinnan sijaan tavoitteisiisi, alat oivaltaa, mistä on kyse. Perimmäisiä tavoitteitasi eivät ole klikit ja mainosnäytöt. Vaan niitä ovat… niin, mitä ne ovat? Viherväs kertoo podcastissa tästä lisää, sekä antaa samalla konkreettisia neuvoja siihen, miten yrittäjän kannattaa tähän näkökulman muutokseen suhtautua.

Vahvista brändiäsi paikallisuudella

Globaaleilla tai valtakunnallisilla toimijoilla ajatellaan perinteisesti olevan vahvempi asema markkinoilla verrattuna paikallisiin toimijoihin. Globalisoituvassa maailmassa paikallisuus on kuitenkin nousemassa jatkuvasti tärkeämmäksi arvoksi. Ei ole lainkaan erikoista, että paikallista markkinointia erinomaisesti hoitava pieni kilpailija päihittää kasvottoman ketjun ketterämmällä markkinoinnillaan.

Siksi valtakunnallisille tai globaaleille toimijoille on todella tärkeää kehittää paikallista markkinointiaan. Miten se käy, mihin kanaviin panostaa ja miten voi olla samanaikaisesti valtakunnallinen tai globaali, sekä vedota paikallisuuteen? Monikanavaisesta markkinoinnista löytyvät avaimet myös tähän pulmaan. Viherväs kertoo podcastissa enemmän ja nostaa esimerkkejä aloista ja toimijoista, joilla on paikallisuus hallussa.

Maltti on valttia kanavavalinnoissa

Käyttäjä vierailee usein monessa eri kanavassa ja kohtaa yrityksen eri alustoilla, ennen kuin saapuu tekemään ostoksen. Mutta mistä kanavasta asiakas lopulta saapui luoksemme, sitä emme enää yhtä tarkkaan tiedä. Kun budjetti on tiukka, on eri kanavien tehon mittaaminen entistä tärkeämpää. Miten siis vertailla kanavia järkevästi ja testata uusien kanavien tehoa?

“Uusien kanavien valinnassa ja testauksessa maltti on erityistä valttia”, Viherväs sanoo.

Hänellä on kanavien lisäämiseen ja niiden tehon tarkkailuun erittäin hyvä prosessi, jonka sinäkin haluat ottaa käyttöösi podcastin kuunneltuasi.

Haukkaa vain sen verran kakkua, kuin pystyt syömään

Jotta markkinointibudjettia ei viskota holtittomasti ympäriinsä, on tärkeää valita juuri omalle toiminnalle ja kohderyhmille sopivat kanavat, joiden kilpailutilanne ei ole itselle aivan mahdoton. Liian usein pyritään haukkaamaan liian iso pala kakkua ja ohjataan “vähän rahaa vähän kaikkialle”. Tällöin ei yleensä oikeasti ohjata mitään minnekään, ja myös markkinoinnin vaikutuksia on vaikeaa hahmottaa.

Malta siis valita markkinointikanavien buffetpöydästä ne itselle sopivimmat kanavat. Ne, joista tavoitat juuri sinulle tärkeät käyttäjät. Ja jos jossain todella kilpaillussa kanavassa on oltava läsnä, on tehtävä vielä tarkempia valintoja, jotka parantavat mahdollisuuksia tavoittaa juuri se oma yleisö.

“Kaikki lähtee tavoitteista. Turha puhua budjetista jos ei tiedä, mitä markkinoinnilla haetaan”, toteaa Viherväs, ja opastaa podcastissa yrityksiä siinä, miten kanavabuffetissa voi menestyä järkevästi.

Kuuntele podcast tästä!

Klikkaa täältä Löytyykö yrityksesi podcast-sarjaan ja kuuntele kaikki jaksot.