Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO?

5.4.2023 | Lukuaika 4 min

Yksinkertaisuudessaan hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization eli SEO) pyritään parantamaan verkkosivua niin, että se nousee hakukoneiden orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa oikeilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on Googlen tai muiden hakukoneiden ensimmäinen sivu, mutta matka sinne voi olla pitkä, eivätkä kaikki sinne koskaan pääse. Mitä hakukoneoptimointi siis pitää sisällään ja miksi se on yritykselle tärkeää?

Mitä hakukoneoptimoinnissa tehdään?

Hakukoneoptimointi on verkkosivujen parantelua hakukoneiden ja käyttäjien näkökulmasta siten, että ne vastaa paremmin tietoa etsivien kysymyksiin ja hakusanoihin. Ensisijaisena tavoitteena on saada sivut löytymään paremmin hakukoneista, mutta ne parannukset, joilla korkeita sijoituksia haetaan, auttavat myös käyttäjää.

Hakukoneoptimointi kannattaa erityisesti silloin, kun tuotetta tai palvelua etsitään verkosta paljon.

Hakukoneoptimoinnissa olennaista on ymmärtää, millä termeillä palvelua tai tuotteita haetaan. Toisaalta SEO-asiantuntija osaa valita oikeat hakusanat, jos kyseessä on harvinaisempi tai vähemmän käytetty termi. Silloin voi olla olennaista miettiä, mihin ongelmaan palvelu tai tuote tuo ratkaisun ja muodostaa hakusanat Googlattavan ongelman ympärille.

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kahteen pääkategoriaan:

  1. Tekninen SEO: Teknisellä SEO:llta tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla sivuston rakennetta ja teknistä toimivuutta optimoidaan jatkuvasti hakukoneiden indeksointia varten. Tavoitteena on se, että hakukoneet osaavat ja pystyvät lukemaan sivustoasi paremmin. Tekniseen SEO:on vaikuttaa muun muassa sivuston rakenne, latausnopeus, mobiiliystävällisyys, turvallisuus ja ryhmitelty eli strukturoitu data.
  2. Sisältö SEO: Sisältö SEO:lla tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla sivustosi vastaa paremmin niihin kysymyksiin ja hakusanoihin, joilla sivuston halutaan nousevan hakukoneissa hyville sijoituksille. Muista kuitenkin aina kirjoittaa lähtökohtaisesti ihmiselle käyttäjäkokemus edellä. Hakukoneet ja sivustokävijät arvostavat silloin sivustosi sisältöä enemmän. Alä siis kirjoita sivustosi sisältöä hakurobotille! Taitava sisällöntuottaja osaa ottaa huomioon molemmat kulmat kirjoittaessan tekstiä.

Hakukoneoptimoinnissa keskitytään neljään kotisivujen osa-alueeseen:

  1. Sisältö: Selkeä, ymmärrettävä ja kattava sisältö, jossa kerrotaan kiinnostavalla ja monipuolisella tavalla yrityksen tuotteista ja palveluista.
  2. Lähdekoodi: Varmistetaan, että sivut on teknisesti hyvin toteutettu tavalla, jota hakukoneet arvostavat.
  3. Hakusanat: Määritellään sivustolle oikeat hakusanat, joilla sivun halutaan verkosta löytyvän ja joilla tuotteita ja palveluja etsitään. Harvinaisilla hakusanoilla ei kannata edes yrittää löytyä, elleivät asiakkaat käytä niitä.
  4. Luottamus: Käyttäjät luottavat yritykseen, jonka sivut näyttävät luotettavilta ja jotka löytyvät hyvin hauissa. Kun liikkeellä on paljon epäluotettavia yrityksiä, ovat kotisivut se paikka, jossa vakuutat asiakkaasi siitä, että sinuun voi luottaa.

Kotisivujen on vastattava siihen, mitä haetaan

Me suomalaiset olemme Google-kansaa, lähes kaikki verkkohaut tehdään meillä Googlessa. Siksi onkin tärkeää ymmärtää, että Google kehittyy jatkuvasti. Kun vielä muutama vuosi sitten Google ei ymmärtänyt suomen kielen taivutusmuotoja, ymmärtää se nykyään jo yksityiskohtaisiakin asioita hakijan tarkoituksista.

Googlesta etsitäänkin neljänlaisia asioita:

  1. Haluan tietää (I want to know): etsimme faktoja, kuten vuosilukuja, tietoja julkisuuden henkilöistä tai historian tapahtumista.
  2. Haluan mennä (I want to go): etsimme yrityksen sijaintia tai parasta reittiä sinne verkon eri karttapalveluista.
  3. Haluan tehdä (I want to do): olemme tottuneet siihen, ettei tylsää hetkeä tule, joten etsimme verkosta itseämme viihdyttäviä asioita kuten videoita, artikkeleja jne.
  4. Haluan ostaa (I want to buy): suuri osa ostamisesta tai ainakin ostoon johtavista päätöksistä tapahtuu verkossa, etsimme tuotteiden hinta- ja saatavuustietoja sekä ominaisuuksia ja vertailemme niitä.

Google haluaa siis ymmärtää, mitä olet tekemässä ja mikä hakutulos parhaiten vastaa tarpeeseesi. Hakutuloksissa Google ohjaakin sinut sen sisällön pariin, jota se tulkitsee, että olet etsimässä. Jos siis etsit osoitetta, et näe yrityksen myymiä tuotteita. Parhaimmillaan Google myös ymmärtää, oletko etsimässä tuotetta ostaaksesi sen, vai etsitkö siitä tietoja vaikkapa tietokisavastaukseen. On siis merkitystä sillä, miten tuotteet ja palvelut sivuillasi esitellään, jotta ne vastaavat asiakkaasi tekemää hakua.

Yrityskotisivujen hakukoneoptimointi: selkeä opastus, ymmärrettävät esimerkit

Lataa opas

Optimointi yksin ei riitä

On hyvä ymmärtää, että hakukoneoptimointi on osa isompaa kokonaisuutta. Verkossa tehdään todella paljon hakuja ja optimoinnin avulla varmistetaan, että sivut tulevat hauissa hyvin näkyviin. Tuotteita ja palveluja etsitään kuitenkin muistakin kanavista kuin hakukoneista, siksi optimointi kannattaa ottaa osaksi monikanavaista markkinointia.

Digimarkkinointi oikeissa kanavissa tukee tuotteiden ja palveluiden löytymistä. Orgaanisten hakujen lisäksi Google– ja somemainonta tuovat tuotteen tai palvelun laajemman kohderyhmän nähtäväksi. Mainonta on erityisen tehokasta kohdentamismahdollisuuksien ja uudelleenmarkkinoinnin ansiosta. Monikanavainen markkinointi tukee liiketoiminnan kehittymistä ja tuo yritykselle lisää asiakkaita kustannustehokkaasti.