Kuvien hakukoneoptimointi parantaa löydettävyyttä sekä käyttäjäkokemusta

9.3.2021 | Lukuaika 5 min

Kuvien merkitys verkkosivujen visuaaliselle ilmeelle on kaikille tuttu. Moni ei kuitenkaan tiedä, että kuvien hakukoneoptimointi vaikuttaa myös Google-näkyvyyteen, sekä suoraan että välillisesti. Ota haltuun tärkeimmät vinkit kuvien optimointiin, ja paranna hakukonesijoituksiasi.

Googlen kuvahaku kehittyy jatkuvasti

Moni käyttää tarkoituksella Googlen kuvahakua etsiessään vaikkapa uutta sohvaa, ja haluaa inspiroitua kuvina esitetyistä hakutuloksista. Google näyttää myös yhä useammin nimenomaan kuvahaun tuloksia tavallisten hakutulosten yläpäässä. Visuaaliset hakutulokset varastavat käyttäjän huomion helpommin, kuin niiden alla tulevat tekstihaun tulokset – muun muassa siksi sinunkin kannattaisi haluta löytyä kuvahausta.

Googlen kuvahaku on kehittynyt harppauksin ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden suodattaa kuvahaun tuloksia kuvien koon, värimaailman, tyypin, lisäämisajankohdan sekä käyttöoikeuksien mukaan. Se tarjoaa paljon mahdollisuuksia heille, jotka tietävät, mitä etsivät.

Kuvahaku kertoo mihin kokonaisuuksiin Google hakusi yhdistää.

Miksi kuvien optimointi on niin tärkeää?

Googlen silmissä kuvat voivat olla niin hyödyksi kuin haitaksi. Google muodostaa kuvien avulla kokonaiskuvaa verkkosivuista. Ja mitä enemmän aiheeseen liittyviä laadukkaita ja uusia kuvia sivuilla on, sitä enemmän positiivista painoarvoa se sivustolle antaa. Jos kuvat sen sijaan eivät ole optimoituja, eli toisin sanoen eivät tarjoa Googlelle lisätietoa sivustosta, ja ovat kooltaan niin suuria että ne hidastavat sivuston latausnopeutta, voi Google ottaa tämän negatiivisena signaalina sivuston hakukonesijoitusta arvottaessaan.

Joten mitä enemmän erilaisia, optimoituja kuvia sinulla on sivustollasi, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on löytyä Googlen hakutuloksissa.

Kuvan hakukoneoptimointi käytännössä: 6 vinkkiä

Seuraavien vinkkien avulla osaat kuvien hakukoneoptimoinnin perusteet, joiden avulla sinulla on parhaat edellytykset löytyä kuvahaussa, ja kuvasi vaikuttavat positiivisesti koko sivuston hakukonelöydettävyyteen.

Kuvan optimaalinen koko ja pakkaaminen

Tarkasta ja tarvittaessa muokkaa kuvan kokoa aina, kun lisäät kuvamateriaalia sivustollesi. Kuvien pitää toki olla tarkkoja ja hyvälaatuisia, jotta käyttäjäkokemus ei kärsi. Isot tiedostokoot kuitenkin hidastavat sivuston latausnopeutta, joka on Googlen silmissä välittömästi hakukonesijoituksia laskeva tekijä. Verkkosivuille ladattavien kuvien optimaalinen koko on 100 KB:n tienoilla. Yli 200 KB:n kokoisilla kuvilla voi jo olla negatiivinen vaikutus sivuston latausaikaan. Pienennä siis suuret kuvat kuvankäsittelyohjelmalla käyttäjä- ja Google-ystävällisiksi ennen kuin lataat ne sivustollesi.

Kuvan nimeäminen

Ennen kuin lataat kuvan palvelimelle, nimeä se mahdollisimman relevantisti ja kuvaavasti, jotta se tukee sivun muuta sisältöä. Google lukee myös kuvatiedostojen nimet ja tekee johtopäätöksiä niiden ja tekstin yhteydestä. Pidä tärkeimmät hakusanat tiedostonimen alussa, erota sanat väliviivoin ja muista, että kuvan nimen täytyy olla selkeä niin ihmiselle kuin Googlen roboteille. Huonekaluliikkeen hyvin nimetty kuva voi olla esimerkiksi vuodesohva-kolmen-istuttava-harmaa.jpg.

Kuvan alt-teksti eli vaihtoehtoinen teksti

Alt-teksti (alternative text) eli vaihtoehtoinen teksti on yksi kuvien hakukoneoptimoinnin kulmakiviä ja tärkeä myös saavutettavuuden näkökulmasta. Jos kuva ei jostain syystä lataudu, alt-teksti näkyy käyttäjälle ja hakukoneille kuvan sijaan. Näkövammaisille alt-tekstit lukee verkkoselaamisen apuvälineenä toimiva lukulaite.

Nyrkkisääntönä alt-tekstin tulee olla napakka mutta kuvaava. Sen tulisi sisältää sivun tärkeimmän hakusanan ja samalla kuvata, mitä kuva esittää. Alt-tekstillä huomioit myös esimerkiksi tuotteen eri värivaihtoehdot verkkokaupassa. Alt-teksti voi olla muuten sama, mutta väri vaihtuu.

Title ja kuvateksti tuovat lisäarvoa käyttäjälle

Tutkimusten mukaan titlellä ja kuvatekstillä ei ole yhtä suurta merkitystä hakukonenäkyvyydelle kuin muilla kuvan optimoinnin elementeillä. Niitä ei silti pidä unohtaa optimoida: ne ovat tärkeitä käyttäjälle antaessaan lisätietoa kuvasta ja näin parantaen käyttökokemusta.

Yrityskotisivujen hakukoneoptimointi: Selkeä opastus, ymmärrettävät esimerkit.

Lataa opas

Jäsennelty tieto kuvissa

Jäsennelty tieto eli structured data tarkoittaa sivuston HTML-koodissa olevia lisätietoja, jotka auttavat Googlea lukemaan ja indeksoimaan sivuston sisältöä entistä paremmin. Löytäessään tällaista jäsenneltyä tietoa sivun koodista saattaa Google näyttää sen “rikastettuna hakutuloksena”, toisin sanoen tarjoten käyttäjälle muutakin tietoa kuin perushakutuloksen ja saaden näin hakutuloksen erottumaan muista.

Google käyttää jäsenneltyä tietoa tuotekuvien, videoiden ja reseptien kohdalla. Jos sivustollasi on esimerkiksi reseptejä ja lisäät jäsenneltyä tietoa resepteihin liittyviin kuviin, Google ymmärtää yhteyden selkeämmin ja voi näyttää näitä kuvia tavallisten hakutulosten yhteydessä. Käyttäjä voi siis altistua kuvillesi vaikkei käyttäisi Googlen kuvahakutoimintoa.

Oma sivustokartta kuville

Verkkosivusi sivustokartta auttaa Googlea suunnistamaan paremmin sivuston jokaisessa kolkassa. Kuville kannattaa myös luoda oma sivukartta, joka auttaa Googlea varmemmin löytämään ja indeksoimaan kaikki sivustosi kuvat. Sivukartan avulla Google nimittäin löytää myös sellaiset kuvat, joita se ei välttämättä muuten löytäisi. Tällaisia voivat olla esimerkiksi kuvat, jotka on tuotu sivustolle JavaScriptin avulla.

Optimoi kuvat aina käyttäjäkokemus edellä

Kuten SEO:ssa muutenkin, myös kuvien hakukoneoptimoinnissa johtotähtenä tulee olla sivuston parempi käyttökokemus ja asiakkaan kohtaama relevantti ja kiinnostava sisältö. Älä siis ylioptimoi kuvia hampaat irvessä, vaan mieti jokaisen kuvan kohdalla, miten se palvelee käyttäjää parhaiten ja mitä siitä silloin kannattaa sanoa.

Iloa optimointiin! Jos kaipaat ammattilaisten apua kuvien hakukoneoptimoinnissa tai muissa SEO-toimenpiteissä, ota yhteyttä Fonectan asiantuntijoihin!