Hakukoneoptimointi 2022: kurkista trendeihin ja tulevaisuuteen

19.5.2022 | Lukuaika 4 min

Mitä hakukoneoptimoinnista tulisi vähintään tietää? Mitkä ovat seuraavat trendit, ja mikä tällä hetkellä kiinnostaa Googlea eniten? Entä miten pääsee alkuun, kun ei tiedä, mistä aloittaa?

Aloita tutustumalla tähän artikkeliin. Sen jälkeen laajennat tietämystäsi Markkinointikollektiivin podcastin parissa, missä Sanna-Kaisa Koivisto haastattelee Fonectan teknistä tuoteomistajaa, monta vuotta hakukoneoptimoinnin parissa työskennellyttä Johannes Lindblomia näistä aiheista.

Luvassa on ahaa-elämyksiä ja arvokkaita vinkkejä yrityksille sekä mm. konkreettinen esimerkki siitä, kuinka sisältöjen laiminlyönti johti verkkokaupan tuotesivujen sijoitusten putoamiseen. Selvitä, miten SEO:lla voi vaikuttaa omaan liiketoimintaan, ja ota opit talteen!

SEO-toimenpiteiden kolmikossa on uusi, neljäs jäsen

Perinteisesti SEO-toimenpiteet on jaoteltu kolmeen osaan: sisällön optimointiin eli sivustolla tehtäviin toimenpiteisiin, sivuston ulkopuolelta tuleviin linkkeihin, sekä tekniseen optimointiin – eli sivuston tekniseen toteutukseen.

Lindblom nostaa kuitenkin podcastissa esiin vielä uuden, neljännen osion, jonka tärkeyttä Google on voimakkaasti alkanut korostaa – käytettävyyden. Ja sen huomioimatta jättäminen voi pitkän päälle maksaa sinulle hakukonesijoituksesi.

Kuuntele podcast, niin saat selville, mitä sinun on ehdottoman tärkeää käytettävyydestä tietää.

Pitkäjänteinen työ tuottaa SEO-hedelmää

Hyvä hakukoneoptimointi koostuu edellä kuvaillusta neljästä osa-alueesta, sekä pitkäjänteisestä, jatkuvasta tekemisestä, jonka merkitys on tänä päivänä onneksi sisäistetty yrityksissä.

Useat yritykset ovat ottaneet asiantuntijan kumppanikseen, jos oma aika tai osaaminen ei riitä. Isompiin yrityksiin on palkattu omia SEO-ammattilaisia, jopa kokonaisia tiimejä. Tämä jos jokin kertoo hakukoneoptimoinnin merkityksestä tänä päivänä.

Mitä kaikkea on hyvä hakukoneoptimointi, ja mitä eroa on pienien ja isojen sivustojen hakukoneoptimoinnissa – sitä Lindblom valottaa podcastissa seikkaperäisemmin.

Osu sisällölläsi oikeaan mikrohetkeen ja aikomukseen

“You want to know – you want to go – you want to do – you want to buy”. Onko tämä pätkä uusimman pophitin lyriikoista? Ei, vaan Googlen määrittelemät “micro momentsit”, eli asiakkaan ostopolun osat, joiden perusteella Google pyrkii kategorisoimaan hakusanoja, ja vastaavasti palauttamaan hakijalle sellaisia hakutuloksia, jotka sopivat siihen nimenomaiseen hetkeen.

Asiakkaat etsivät tietoa verkosta eri vaiheissa ostopolkua, ja näihin vaiheisiin tarvitaan juuri oikeanlaiset sisällöt, jotka vastaavat asiakkaan senhetkiseen tarpeeseen. Asiakkaan todellista tarvetta ja aikomusta haun takana kuvaa termi search intent, joka on noussut kansainvälisestikin tärkeäksi optimoinnin lähtökohdaksi. Kun tätä käytetään optimointistrategian pohjana, parantaa se sijoituksia ja yleensä myös myyntiä.

Podcastin kuuntelemalla opit lisää siitä, miten voit itse hyödyntää micro momentseja optimointityössä ja mitä search intentistä on tärkeä tietää.

Yrityskotisivujen hakukoneoptimointi: Selkeä opastus, ymmärrettävät esimerkit

Lataa opas

Alkuun pääsee maalaisjärjellä – ja sisällöllä

Sisällön merkitystä, niin asiakkaalle kuin Googlelle, ei voi korostaa liikaa. Sisällöntuotanto on siis aina hyvä paikka aloittaa, vaikka sitten kumppanin avustuksella, jos oma kynä ei siihen taivu.

Tarkkaile myös kilpailijoidesi sijoituksia ja sitä, miten he ovat optimoineet sivustoaan. Poimi sieltä opit talteen ja toteuta niitä omalla sivustollasi – mutta omannäköisesti, ja piirun verran paremmin.

Maalaisjärki toimii myös optimoinnissa: yritä ymmärtää Googlen käytöstä ja mitä se haluaa. Mieti sitten, pystytkö itse toteuttamaan sen vai tarvitsetko ulkopuolista apua. Googlen kolmen ydintoiminnon ymmärtäminen vie jo pitkälle:

  1. Google kahlaa internetin sivustoja läpi bottiarmeijallaan. Helpota bottien kahlaamistyötä sivustollasi, ja tuota sisältöä, minkä botit löytävät.
  2. Google indeksoi eli tallentaa kahlatuilta sivuilta kaiken oleellisen omaan hakemistoonsa. “Kaikki oleellinen” tarkoittaa Googlen mielestä relevanttia sisältöä.
  3. Google palauttaa tallentamansa sivut sopiviin hakutuloksiin. Tässä voivat sivustosi näkyvyyttä edesauttaa sivuston ulkoiset ja sisäiset linkitykset.

Mitä hyötyä linkityksistä on löydettävyydelle ja miten bottien kahlaustyötä voi helpottaa? Kuuntele podcast, niin saat tietää. Lisäksi saat talteen kaikki Lindblomin täsmävinkit kilpailijoiden päihityksessä.

SEO kehittyy, kehity sinäkin.

Googlen ja tekniikan kehittyessä markkinoille tulee jatkuvasti uusia, elämää helpottavia teknologioita. Nyt jo puhutaan äänihauista, näytöttömästä hausta ja konseptuaalisesta hausta, jotka tulevat vain kehittymään lähivuosina – puhumattakaan AR:n eli lisätyn todellisuuden mahdollisuuksista.

Mitä ovat nämä uudet teknologiat, mihin SEO voi niiden myötä kehittyä, ja mihin markkinoijan kannattaa jo valmistautua? Podcastista selviää sekin.